Reklam

 
Sidan 11 av 19 FörstaFörsta ... 678910111213141516 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 374

Ämne: Meister Scale 1/4-skala Fw 190D9 (102")

  1. #201

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Glömde rösta. GUL 11, är snyggast !
    /Lelle

  2. #202


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Passar också på att puffa för Gul 11. Skulle bli riktigt vackert på ett kanonfint bygge!

    Mvh
    Kjell Nilsson

  3. #203

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ca 12.000 nitar på plats, nu ska väl 25.000 sättas på vingen!







    And the winner is......... GELB 11!! Er önskan är så klart min lag! Inom rimliga gränser!! ;-)
    Nu finns det lite tveksamher hur den var målad. Profilen nedan som jag har i en bok stämmer ganska säkert inte med originalet. Kanske jag väljer att måla den med en av plastmodellerna som förebild. Ja, jag ska ju ändå inte tävla med den!!










  4. #204

    Standard

    Är det upphöjda "nitar" du klistrat på? Vad är de för material? Plast?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #205

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Är det upphöjda "nitar" du klistrat på? Vad är de för material? Plast?
    Tillverkaren kallar materialet "Oracal silver self adhesive film", så det är en tunn plast utskuren i valfri storlek/diameter. Det ska efterlikna försänkta nitar (flush rivets). Vill man göra upphöjda nitar får man använda sig av droppar av vitlim eller liknande.

    Mer att läsa om nitarna hittar du här:
    http://www.nsmodelers.rs/home/mirce-finish-set

    Här är en P47-vinge som ett exempel på hur nitarna ser ut efter målning och vädring.


  6. #206

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Efter att ha postat frågan i min byggtråd på RC Scalebuilder fick jag bra tips om hur Yellow 11 troligen var målad:

    "Christer,
    I have some info that might help you. I have Vol I & II from Jerry Crandall on the FW-190 Doras. One of the definitive guides I feel for the D series. There is a section on your Yellow 11 with additional pictures. I'm not sure how detailed you want to get for your chosen subject but I'll give you what I have and you can decide what you want to do.

    Yellow 11 was a Weserfluhbau produced aircraft so it had a 400 series wk number.
    It had a bulge high on the rear of the gun hood (type 2) which you can make out in the photo you have. So the gun hood in your Sist is the wrong type. It has the bulge on the bottom edge (type 4).

    You are correct that it has a undersurface base of RLM 76 and RLM 75 on the front half under the wing and gear doors. I have a picture that shows the RLM 75 under the front wing clearly. So the profile you are referencing is incorrect. For the fuse, the starboard side is heavy sooted from a fire. Perhaps from an earlier fire which is why they replaced the engine cowl. Some say it has RLM 81 but my sources indicate this was probably mistaken for the soot.

    This werk number A/C had RLM 75 and 83 Dark green. Like I said earlier, the cowl of the plane was replaced with one from another airplane. That is why the RLM 75 changes abruptly from the forward cowl and the rear part of the fuselage in the photograph. So when you paint you should mask off the engine cowl and paint that 75 and not get any of the darker RLM 83 on it when you paint the gun hood and forward cowl. Heavy soot can be seen from the exhaust as well.

    Plane would have had the blown type canopy

    Upper Wings were RLM 75 with RLM 83 Dark Green. You can make out the contrast in the photo and it has the same saturation color as the fuselage color.

    Here's a pic of the profile I have.
    I hope this helps. This is a very attractive color scheme and one of my favorites. "


  7. #207

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Det inte alltför betungande jobbet att konvertera gun hooden till "type 2" har börjat. Passning kropp-vinge börjar bli OK. Kan jobba med kropp och en vinghalva i taget i mitt lilla hobbyrum....




    För två veckor sen beställde jag Tamiya Model Magazine Int. 101, där det byggs en av modellerna jag visat tidigare. (http://tamiyamodelmagazine.com/blog/...ulf-fw190-d-9/) Dom anger att kroppssidorna KAN ha varit målade i RLM81, dvs brunviolet. På min modell får jag väl försöka få till någon svart-brun-sotig färg på kroppen!!


  8. #208

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Senaste månaden har det gått långsamt framåt, fler nitar har dock hittat sin plats. Varit på inspirationsresa till Sotarns Paradis. Köpt lite "hårdvara" som behövs till radioinstallationen. Ska försöka hitta "lite fritid" på julledigheten..... Hur som helst:

    God Jul och Gott Nytt År!!




  9. #209


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Tjusigt Christer!

    ses.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  10. #210

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Vackert bygge.. Önskar dig en riktigt God Jul och Gott nytt år.. Följer bygget med glädje. :-)

  11. #211

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard



    Utfyllnaden vinge-kropp börjar bli klar, men jag skulle vilja lägga på ett lager primer till för att kolla att allt ser bra ut innan jag börjar med panellinjer och nitar. Å vädret är ju inte det bästa just nu....



    Blev rekommenderad en RC-100X på RCSB som kill switch till min motor. Eller snarare för att "jorda" den, magnettändning!



    Ja för att göra någon nytta under jul och nyår blev det tank och radioinstallation istället. Tanken på tyngdpunkten!

    Diskuterat alternativ med Sweeper ang. switch, blev tillsist en från Powerbox (https://www.powerbox-systems.com/pro...ox-sensor.html), batterityp väljer jag senare. Tryckmätare och påfyllningsventil från R/C Scale Products (http://rcscaleproducts.com/), via Sweeper Hobby Center!!





    Inte 100% klart, men gott om plats för radion! Mottagarbatterierna hamnar i den långa nosen!

  12. #212


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    I dag gratulerar vi till att ha samlat ihop 2 X 25 poäng i livets långa spel.
    Grattis kompis! Hurra, hurra !!

    "The Wingman" next door.
    Flygsmurfen

  13. #213

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    I dag gratulerar vi till att ha samlat ihop 2 X 25 poäng i livets långa spel.
    Grattis kompis! Hurra, hurra !!

    "The Wingman" next door.
    Tack Flygsmurfen!!

    Blev många fina presenter, en hel del i flytande form. Men finast var denna, längtar till den varmare säsongen nu!!: http://www.upplevelsepresent.se/sv/p...eteranflygplan




    Status Fw190D9? Har varit låg fart under januari. Jag har varit borta 2 veckor på kurs, drar iväg på nästa om två veckor.... Men ska försöka rycka tag i bygget så snart som möjligt!!

  14. #214


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Niiiiiice mannen :-)
    Ring om du behöver fotograf.
    Obs! Det fanns en klausul i villkoren om att inte kombinera vissa födelsedagspresenter.
    Mackmyran får stanna hemma.

    // M
    Flygsmurfen

  15. #215

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ja, inte har det blivit mycket gjort senaste månaden... Två veckor kurs i Paris, fyllt år, jobbat och på söndag bär det av till Schweiz... Sen hoppas jag att jag ska kunna sätta fart i hobbyrummet igen!!

    MEN jag hittade Philipp Amann (Österrike) på Facebook. Han 3D-printar delar till Fw190D9, än så länge bara kylaren i nosen. Senare kommer bl.a. propellerblad och hjulnav.

    Jag hade tänkt göra kylaren själv, men de timmarna var lätt intjänade på att beställa en från Philipp! Man skickar honom mått på motorkåpan och spinner, sen printar han efter det. Den behöver monteras på 3 mm plywood, och hål för kylning tas upp, sen limmas den fast i kåpan. Skitsnyggt tycker jag!!







  16. #216

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Den kylaren ser verkligen snygg ut!


    Göran

  17. #217


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Doping!!! Fusknisse!
    Var skall detta sluta??
    Ja e int bitter...

    // M
    Flygsmurfen

  18. #218

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Har nog petat på Focke Wulfen varje kväll de senaste veckorna, men inga GIGANTISKA framsteg.
    - Mer nitar på kroppen där jag missat.
    - Limmat om allt i cockpit med Zap-A-Dap-A-Goo plus lagt in lite balsastöd bakom. Förhoppningsvis ska inget skaka loss!
    - Stöd på mitten för höjdroderstötstången.

    Gun hooden är nu "Type 2". Med en balsaplugg, Evergreens 0,5 styreneplast och Flygsmurfens varmluftspistol "drog" jag några blisters till huven.



    På plats...



    Jag har letat efter en passande pilotfigur. Även om vissa pilotfigurer kallas för kvartsskala är de alldels för små. Valet blev en från Premier Pilots som ser godkänt bra ut och rätt storlek. Jag ska tillverka en "seat cushion" till sätet (skala!) som lyfter piloten kanske 10 mm så ser det ännu bättre ut.








    Nu är det vår i luften. Dags att släpa ut vingen på baksidan för att göra panellinjer. Sen ska mer nitar på!!

  19. #219

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Blev lite mer gjort i fredags, dagen som började med snöfall och slutade med ett underbart slipväder på eftermiddagen. Så ut med vingen i trädgården, den låga vårsolen avslöjar allt. Men jag börjar bli nöjd nu!



    Gjorde en "kudde" till pilotstolen av 10 mm cellplast, kläddes med nåt rödbrunt tyg jag hittade i fruns lager. Inte riktigt skinn, men man anar bara kudden... Kanske jag gör om den senare.



    Piloten är nu fastspänd ordentligt i stolen. Har använt blandade delar från Premier Pilots och inZpan. Låset är upplåsbart och det är möjligt att spänna alla remmar. Stolen själv fäste jag i golvet med kardborrband.


  20. #220


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Styrman på plats...så skall det se ut.
    Bra jobbat.

    // M
    Flygsmurfen

Liknande ämnen

  1. DB sport & Scale HURRICANE MK1 1/5,4 skala
    Av Corsair i forum Byggdagboken
    Svar: 92
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 13:07
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. P-51D Mustang "Moonbeam Mc Swine" 1/4 skala
    Av No4 i forum Skalamodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 14:43
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •