Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: ER9X (modifierad Turnigy 9X) med extra spak för kamera P/T

  1. #1

    Standard ER9X (modifierad Turnigy 9X) med extra spak för kamera P/T

    Är snart med min modifierade radio. I grunden är det en Turnigy 9X köpt på hobbyking för ett par år sedan. Den har mest legat och samlat damm men för ett tag sedan började jag läsa lite om open source firmware som finns för just denna radio och då specifikt ER9X. Så för någon vecka sedan tog jag fram den, blåste av dammet, och började att planera bygget. Tanken var först att bygga in en FrSky DIY-modul och ha den här radion specifikt för mina RVOSD-modeller som jag ofta kör med just FrSky. Med ER9X förvandlas radion från att vara en billig kinaradio med kass firmware till att bli en mycket kapabel 16-kanals radio med programmeringsmöjligheter som bara finns på betydligt dyrare alternativ.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	111102@122710 DSC06358.jpg 
Visningar:	271 
Storlek:	50,9 KB 
Id:	24191 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	111102@122638 DSC06355.jpg 
Visningar:	256 
Storlek:	44,4 KB 
Id:	24192


    Extra spak för att styra kameran
    Ungefär samtidigt var jag på väg att slänga en handkontroll till en minihelikopter som min son trampat sönder. Den hade en mycket smidig spak som var återfjädrande i X-led och inte i Y-led, ungeför som den vänstra spaken på en Mode 2-radio. Den borde ju fungera utmärkt för att styra kameran i pan och tilt tänkte jag och påbörjade slakten på den stackars lilla leksakskontrollen. Installationen i radion gick mycket lätt och kortfattat kan man beskriva det som att jag använder de två potentiometrarna i den lilla spaken istället för de två potentiometrarna som sitter ovanpå radion. För att kunna trimma in kameran i pan-led så använder jag fortfarande den vänstra potentiometern som är seriekopplad med en av spaken potentiometrar. Egentligen mycket enkelt. Det som gör det extra enkelt är att med ER9X-firmware i radion så är det busenkelt att kalibrera potentiometrarna så man kan använda spakar med olika motstånd, de som jag använder går mellan 0-5kΩ. Spaken är givetvis innesluten i Kydex.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	111026@125450 DSC06286.jpg 
Visningar:	268 
Storlek:	32,7 KB 
Id:	24199 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	111026@130006 DSC06297.jpg 
Visningar:	297 
Storlek:	61,3 KB 
Id:	24198 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	111027@102604 DSC06326.jpg 
Visningar:	322 
Storlek:	60,2 KB 
Id:	24197 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	111102@122348 DSC06353.jpg 
Visningar:	336 
Storlek:	50,8 KB 
Id:	24193


    Skärmning mot RFI
    Tidiga försök med Turnigy 9X och TSLRS-sändare visade att radion var rätt känslig för RFI och jag har gjort ett tappert försök att minska detta. Först tog jag och demonterade hela baksidan av radion och alla reglage etc. Sedan har jag tejpat med aluminiumtejp som är ledande på både bak- och framsida. Tejpen är sedan ansluten till jord. Hålet för den extra spaken kommer även den att täckas med aluminiumtejp men jag måste först pensla på ett till lager plasti-dip.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	111102@121744 DSC06343.jpg 
Visningar:	1130 
Storlek:	62,5 KB 
Id:	24196


    Bakgrundbelysning till LCD och programmeringskabel
    Skärmen som inte syns så bra i dagsljus har kompletterats med bakgrundsbelysning, just detta kit finns att köpa på hobbyking, tror tom att det finns i flera färger men jag valde grönt. Bakgrundsbelysningen styrs av/på med en tvåvägsbrytare som jag har lagt till på radion.

    Programmeringskabeln är ett måste för att kunna byta firmware och det krävdes lite efterforskning och pillande innan jag började löda, det blir lite pilligt då en av lödytorna är rätt liten (en sida av ett SMD-motstånd). För att detta ska fungera måste man även köpa en AVR-programmerare.

    Nu i efterhand har jag fått reda på att det säljs ett kombinerat programmeringskort och bakgrundsbelysning på smartieparts:http://www.smartieparts.com/shop/ind...roducts_id=331

    Uppgradering görs enkelt mha eePe som är en mjukvara speciellt framtagen för programmering av ER9X och man kan enkelt skapa och ändra modeller etc.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	111102@143822 DSC06361.jpg 
Visningar:	263 
Storlek:	42,1 KB 
Id:	24200 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	111102@122312 DSC06349.jpg 
Visningar:	272 
Storlek:	28,7 KB 
Id:	24194



    FrSky och TSLRS
    Jag har ju tänkt att kunna använda radion för FrSky men även för TSLRS. Detta löste jag med att installera ett FrSky DIY-kit (säljs bla på rangevideo). Den är monterad i modulfacket på baksidan och huserar där tillsammans med en Turnigy UBEC som ska användas för att strömförsörja en ArgTek 1W 2.4Ghz förstärkare. För TSLRS hade jag tänkt att montera en lämplig chassikontakt, just nu använder jag mig av MPX-kontaker för TSLRS och det skulle behöva förbättras. Utöver detta saknas det också strömuttag för förstärkaren, troligtvis blir det bara en enkel DC-hylskontakt. För att byta mellan FrSky och TSLRS så sitter det en 2-vägs brytare framtill på radion, den kopplar helt sonika strömmen mellan de båda systemen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	111102@122144 DSC06346.jpg 
Visningar:	255 
Storlek:	36,0 KB 
Id:	24195
    Senast redigerat av Boopidoo den 2011-11-02 klockan 13:58.

  2. #2
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Wow! Bra jobbat, riktigt tufft att ha en XY styrspak baktill!

    Hur känns radion annars, och skulle du lite på den fullt ut för ett long range plan? Har en Futaba 7 och går i tankarna att skaffa en med fler kanaler för framtida multikopters etc. Vet inte ens om den duger för att supporta alla funktioner för ett wannahave DJI Wookong system. Skulle en Turnigy duga eller vill man egentligen ha en Hitec Aurora eller en Futaba 8FG super? Gillar ju tanken att man kan modda. Lite tankar..

    Good job!

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  3. #3

    Standard

    Om du har ett system med en fungerande RTH skulle jag definitivt lita på den. Min andra radio är en Futaba 12FG och den är, trots sin dryga prislapp, även den helt värdelös avseende RFI. Man tycker att Futaba borde vara lite bättre på att skärma sina toppmodeller men om jag har igång min TSLRS-sändare och ställer ifrån mig radion så börjar den löpa amok med potentiometrar som ändrar sina värden etc.

    Radion känns faktiskt rätt gedigen och den är inte särskilt komplicerat uppbyggd, dvs lättmodifierad. Jag har den tidiga varianten, den nya är förbättrad på lite olika punkter.

    Jag funderar på att köpa en till för att ha som reservdelslager och att kunna plocka brytare från etc. Som det är nu kostar mina fyra extrabrytare nästan lika mycket som ännu en radio.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2011-11-02 klockan 14:15.

  4. #4

    Standard

    Detta är en programmeringsfil för eePe och är avsedd för en Skywalker (eller motsv) och RVOSD.

    K1 - Skevroder
    K2 - Höjdroder
    K3 - Gas (!RUD-brytaren aktiverar RTH)
    K4 - Sidroder
    K5 - Kamera pan (extra spak, P1 används för trimjustering)
    K6 - Kamera tilt (extra spak)
    K7 - RVOSD Aux (ID0/1/2)

    Det gick tyvärr inte att lägga upp filen då rcflyg varken accepterar eepe- eller zip-filer.

    http://fpvlab.com/forums/attachment....4&d=1320408046
    http://www.rcgroups.com/forums/showa...9&d=1320404097
    Senast redigerat av Boopidoo den 2011-11-04 klockan 13:09.

  5. #5
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6

    Standard

    Tack, gick det alltså inte att klicka på länkarna?

  7. #7

    Standard

    Jo det funkade på den översta, den andra länken laddar bara sidan till filen så får man klicka där - men bägge fungerar som sagt.
    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Hats off, jag gillar verkligen alla de där moddarna, men det känns som att du bränt ganska mycket pengar på dem redan .

    En sak jag funderat på, speciellt nu när jag ser din patch antenn på radion är, är det någon som testat att köra tex clover leaf antenner på radiostyrningen? Byta ut både mottager och sändarantenn mot det?
    --
    Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
    http://fpv.nu

  9. #9

    Standard

    Nja, så mycket pengar är det ju inte. Radion hade jag ju redan och en ny kostar ju bara ca $40 på HK. Det enda som är extra är belysningen, en DIY Frsky modul samt tre brytare. Det är, enligt mig, för en otroligt billig penning. Särskilt som man nu har en 16 kanals radio, kommer dock max att använda mig av 12 kanaler.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Njae, du får ursäkta, det kom ut fel. Vad jag menade var i förhållande till vad originalet kostar, bara aluminiumtejpen kostar ju säkert mer än radion gjorde :P

    Men jo, det är fantastiskt lite pengar för en radio generellt sett. Är du själv nöjd med resultatet? Skulle du tex säga att du är tillräckligt nöjd för att riskera ett plan för 10000 på den?
    --
    Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
    http://fpv.nu

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Hmm... Jag kör min el-Ocelot med min moddade 9X. Den kostar inga 10-kilospänn men det är definitivt en finkärra. Sannolikt kommer det flygas el-AVA till sommaren med den ockå. Jag känner inget problem med det. Då har jag i och för sig bytt ut den skramliga batterihållaren mot lödda LiIon-batterier och petat in en FrSky-modul samt bytt firmware till Gruvin9x i min. Jag har fullt förtroende för den.

    Utan att byta batterihållaren mot lödda batterier skulle jag inte våga ha den till nånting eftersom den brukar glappa rätt så friskt i batterihållaren ifråga. Mjukvaran gör sitt även i original även om den är utomordentligt bökig att använda sig av och så vitt jag sett så verkar originalmodulen vara åtminstone duglig, fast jag har bara flugit med den en enda gång med en liten parkflyer, sen kom min FrSky-modul i brevlådan och se då åkte originalmodulen ut.

    Byter man ut modulen till en FrSky eller Assan så funkar de alldeles utmärkt. jag har flugit med Assan i flera år nu och har inte märkt några problem med vare sig räckvidd eller störningar oavsett om jag flugit själv eller bland flertalet andra. På senare tid har jag börjat flyga med FrSky (mest för telemetrins skull) och den är inte heller några problem med, snarare tvärt om.

    Byter man dessutom firmware till någon av th9x, er9x, eller Gruvin9x (som alla delar samma kodbas med vissa små skillnader) så blir radion väldigt bra. Dessa har ett grundtänk som påminner väldigt mycket om hur Multiplex sändare är tänkta att fungera med input, mixrar och output från spak till funktion.
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-11-05 klockan 20:50.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Boopidoo, var får man tag på sån där Kydex-plast? Jag har sett den rekommenderas till flertalet användningsområden men har inte riktigt orkat leta.

    Går den att köpa i lokal butik månne och i så fall vad för sorts butiker säljer sånt eller måste man köpa det på nätet och i så fall varifrån?
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Intressanta åsikter allihop, jag känner mig nästan lite manad att köpa en, om inte annat bara för att kunna bygga om när man känner för det . Det är ju inte för inte som man blir lite nojig när det är så små pengar för något som ändå är så viktigt.
    --
    Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
    http://fpv.nu

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Det skadar dock inte att öppna den och kolla igenom lödningar och kontakter. Det är ju inte något man ens tänker på när man köper en Multiplex eller någon annan premiumsändare.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  15. #15

    Standard

    Jag köpte lite kydex från Nordell Knives (https://www.nordellknives.com/portal...ndex&cPath=124) som hade hyffsad pris/frakt. Dock strulade betalningen lite men det löste sig tillslut.

  16. #16

    Standard

    Jag köpte mitt KYDEX från USA (http://www.knifekits.com/vcom/index.php?cPath=41_54_136) för när jag köpte det höll jag på med ett skalabygge och ville ha exakt rätt färger och tjocklek.

    Angående kostnad så har bygget som sagt inte kostat så mycket men kanske mest för att det består av saker jag redan hade hemma. Om jag ska försöka mig på att summera kostnaderna så blir det enligt nedan.

    För FrSky
    $39.99 Turnigy 9X
    $4.99 Turnigy 9X LCD Backlight Kit - Green (DIY)
    $4.99 USBASP AVR Programmer USB
    29kr 2-vägs brytare
    35kr 3-vägsbrytare
    $15.80 FrSky V8HT DIY-modul

    Extra för 2.4GHz booster
    $4.18 Turnigy 3A UBEC

    Extra för TSLRS
    29kr 2-vägs brytare
    40kr Aluminiumtejp (jag är osäker om jag köpte min på Biltema)

  17. #17

    Standard

    Kul med en extra sändarspak
    Snabb fråga. Det står 16kanaler ovan.
    Är inte radion på 9 kanaler?
    Trodde att FrSky modulen bara stödjer 8kanaler eller har jag fattat fel?

  18. #18

    Standard

    Ja och nej, radion är original 8+1 kanaler men med annan firmware som exempelvis ER9X kan den programmeras med upp till 16 kanaler. Men FrSky som jag använder är, som du säger, bara 8 kanaler, och TSLRS som jag också använder är bara 12 kanaler så jag kommer maximalt att använda 12 kanaler som det är nu.

    Det som är bra är att man manuellt kan styra hur PPM-signalen ska vara vilket gör signalen stabil för externa radiosystem som FrSKy och LSLRS (även Dragon Link, EzUHF, Chain Link, Range Link mfl)

    Men det är nog bara en tidsfråga innan FrSky gör sändarmoduler med mer än 8 kanaler.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2011-11-07 klockan 08:49.

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Fånligt lite pengar faktiskt. Det får nog bli en 9x + material nästa gång jag beställer från hobbyking då . Hur många kanaler stödjer systemet som pumpe frågade efter?
    --
    Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
    http://fpv.nu

  20. #20

    Standard

    FrSky DIY stöder 8kanaler.
    Läste lite till nu och det verkar som att det är i hårdvaran det tar stopp.
    Number of Channnel: 8ch ppm/9ch pcm
    Alltså fungerar inga ppm moduler med fler än 8 kanaler, någon som kan bekräfta eller förklara bättre?

Liknande ämnen

  1. Turnigy 9X
    Av deriksson i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 152
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 22:56
  2. 3 kanals höjdroder och skevroder i samma spak, var är gasreglaget?
    Av Pionjären i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 19:40
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 09:40
  4. Turnigy VS Scanner
    Av Flowtu i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 21:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •