Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Högersväng?

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Högersväng?

    Hej
    Är ny på detta forum o börjar med en kuriosafråga, kanske. Är oxå ny på RC-flygning, har ett par kinesiska elektriska plan med borstlöst o vingspann på just under metern, lågvingat med fyrkanals. Kräver att man kan lite när man ska ut o upp i luften. Har väl definitivt varit varierande framgång, men kul är det ju. Första planet bertår nu mer av lim än frigolit.
    Frågan är, -jag känner mej ganska Ok närjag kör vänstervarv, men om jag försöker mej på att köra åt höger så sätter jag den i backen direkt. Har jag en hjärnskada , eller vad handlar det om?

    /Lars

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Säkert ett rätt vanligt fenomen men som man aldrig hör nått om direkt, kanske lite pinsamt att säga "jag kan bara svänga till höger" ex.vis.
    För min egen del är det de samma som för dig, känns bäst i vänster varv och var i början nästan ett krav att köra vänster varv för annars blev det fel.
    Man ger det lite träning när man väl behärskar flygningen i sig då nöter man på med höger varv istället och efter en stund så reagerar du inte ens på vilket varv du kör...

  3. #3

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Har du tillgång till en simulator så kan du ju kanske nöta in högersvängen där så slipper det bli en flygande limklump..

    Jag har dock haft samma fenomen, men jag började köra med "tumme pekfinger" ist för bara tumme på spakarna.. och då fick jag till det bättre, nu säger inte jag att man SKA köra med både pekfinger och tumme, för det är ju en smaksak.. men det funkade för mig iaf !!
    och det kostar ju inget att prova, så länge man inte sätter maskin i backen förståss!!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Är det inte likadant när man ska sladda med en cykel eller skidor ,det går lättare till vänster?
    Tobbe

  5. #5

    Standard

    Jag har sett att vänsterhänta har lättare att svänga höger än högerhönta i början...

    Troligen har det något med det att göra!

  6. #6

    Standard

    Jag gillar vad jag läser men själv kan jag inte svara på detta mysterium då jag flög Realflight drygt 2 månader innan jag flög på riktigt och eftersom man startar åt olika håll så gick det fint åt båda hållen när jag flög.

    Däremot så tycker jag det känns lite lättare att flyga kniv från höger till vänster istället för tvärt om, kanske lite samma sak, eller?
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Att det ibland upplevs som svårare att svänga åt höger kan i viss mån ha att göra med att ett motordrivet plan med normalt roterande propeller beroende på gyroskopiska krafter får ett nos-ner moment som gör att planet tenderar att gräva i svängen. Vid vänstersväng blir det istället tvärtom så att man får ett gyroskopiskt kraftmoment som hjälper till att hålla flygplanets nos uppe.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tyvärr har det inte med det att göra,det är försumbart! Nej! Det hela beror på att högerhänta lättare svänger i vänstervarv! Varför??
    -Har någonting med hjärnan att göra.

    Se på alla löpgrenar, hästlopp, skridsko, motorsport som speedway,1000m dirttrack och Indy 500 osv körs i vänstervarv...just för att vi högerhänta dominerar.-Skulle vara tvärt om om vänsterhänta var i majoritet...

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    Mitt problem är att jag får ett tydligt hjärnsläpp och kan glömma bort hur jag drar åt mej höjdrodret, eller skevar åt fel håll. När jag flyger vänstersväng så kan jag reglagen, men allt r helt plötsligt borta när det bär av åt höger. Det är normalt att kan jag svänga åt båda håll på MC, kan oxå hantera min gamla audi quattro med kontrollerade uppställ i 120 (vinterväg), åt båda hållen. Jag tror att mina hjärnhalvor har kontakt med varandra i andra sammanhang, men är lite tveksam när det gäller RC-flyg.
    /Lars

  10. #10
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Ta det lugnt, det kommer...
    Jag upplevde samma sak i början, när det släpper så är det bara att nöta åttor och efter ett tag tänker man inte på vilket håll man svänger åt.
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Helt naturligt! Alla högerhänta tycker att det är svårare att svänga höger! Efter några års träning kommer du att tycka att det är hur lätt som helst att svänga höger (även om du hellre svänger vänster),så det är bara att ligga i.

    Att göra något så enkelt som att svänga med bil och hoj kan inte jämföras med att flyga...

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Tyvärr har det inte med det att göra,det är försumbart! ...
    Så enkelt är det inte, gyrokrafterna uppstår alltid då ett propellerdrivet flygplan byter färdriktning. Huruvida de är försumbara eller ej beror på en mängd olika faktorer. Observera att jag skriv "i viss mån", jag har aldrig påstått att gyrokrafter skulle vara huvudorsaken.

  13. #13

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Tror de allra flesta har svårare med höger än vänster oavsett gyrokrafter eller inte så du har nog inte så allvarligt hjärnsläpp.
    Bara att nöta åttor så fixar det sig till sist!
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  14. #14
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag hade också problem med det de första åren tills jag bestämde mig för att jag måste göra nåt. (70-talet)

    Jag övade start och landning enbart i högervarv under hela flygpass, det tog ett antal timmar så satt det.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Jag kommer ihåg någon gammal skröna jag hörde för många många år sen, med Bleriot XI och andra liknande plan så räknades det som (och räknas fortfarande?) avancerad flygning att göra en högersväng på grund av vridmomentet i motorn. Någon som kan dementera/bekräfta är mer än välkommen .
    --
    Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
    http://fpv.nu

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Ingen skröna alls! På en Bleriot XI så har du en Gnome -Rhone motor (roterande)! Klart det blit stora gyrokrafter då!
    Kan inte jämföras med våra små modelmotorer/propellrar!
    Var likadant med WW1 kärror som Fokker Dr1 och Sopwith Camel! De svängde mycket bättre åt motsatt håll propellern roterade.

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    Det här med högerhänt, ja jag är högerhänt, men tex när jag skriver på tangentbordet så är vänsterhanden bättre än högerhanden, att hitta rätt bland knapparna, å ä o ö är jobbiga, trots att dom sitter på höger sida. Trodde (att jag hört) att det bara är en bråkdel av oss som är genuint högerhänta och genuint vänsterhänta och att den stora andelen av människosläktet kan egentligen lika bra med båda händerna..... I vilket fall som så är det bara att träna på, o planet har blivit väldigt tåligt med alla förstärkningar, väger idag ca 70 g mer än från början, vilket var 420 g.
    /Lars

  18. #18

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Och om ni inte har tillgång att prova en Bleriot så kanske ni kan testa en gammal BMW motorcykel.
    Med motorn på längs i stället för de mera "normala" tvärställda så är det lite teknik i svängarna.
    När man svänger åt ena hållet ska man ge gas och åt andra ska man motorbromsa för att cykeln ska lägga sig åt rätt håll.

    På en del plan högerriktar man ju motorn för att till viss del motverka vridmomentet - men det är väl propellern som orsakar det och inte motorn i sig.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    ...
    Var likadant med WW1 kärror som Fokker Dr1 och Sopwith Camel! De svängde mycket bättre åt motsatt håll propellern roterade.
    Det beror på vad du menar med "åt motsatt håll propellern roterade". På Sopwith Camel roterar propellern som på ett vanligt modellflygplan, dvs. sett från sittbrunnen är rotationen medurs. Om piloten skulle kunna se de roterande propellerbladen framför sig så rör de sig från vänster mot höger. När det gällde svängar så var det så att Sopwith Camel svängde snabbast åt just höger, dvs. åt samma håll som propellern roterar, tvärtemot vad du skriver.

    I en gammal bok om Sopwith's flygpplanskonstruktioner som jag har uppskattar man svänghatigheten åt höger till mer än den dubbla jämfört med vänstersväng. Man påpekar också att man som pilot måste vara uppmärksam på att man vid högersvängen får ett kraftig nos-ner kraftmoment.

    Svängtekniken var minst sagt märklig och man kan förstå att många piloter hade problem med Camel:

    "The simplest manner in which to make right-hand turns with a Camel was to start the turn with the rudder, put on plenty of aileron for a tight bank, and then use top-rudder to keep her nose up and employ the elevator as a reversed rudder. Once that trick had been learned the Camel was mastered, and the young pilot would suddenly realize what a marvelous aircraft he had under his control."

    I en riktig snabb högersväng lär det ha krävts nästan full VÄNSTER sidroder för att hålla upp flygplanets nos och därmed förhindra en kraftig dykning.
    Senast redigerat av Michael den 2011-11-04 klockan 18:59.

  20. #20
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    På en del plan högerriktar man ju motorn för att till viss del motverka vridmomentet - men det är väl propellern som orsakar det och inte motorn i sig.[/QUOTE]

    Nja, stämmer inte riktigt, varför man högerställer motorn är för att motverka den sidoanblåsning som blir av propellerströmmen mot fenan, förutsatt att rotationsriktningen på motorn är medsols.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •