Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Högersväng?

  1. #21
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Att man upplever det svårare att svänga höger som modellflygare beror på att 99.9 procent av modellflygare börjar med att endast svänga vänster och flyga runt sig själv. Då blir man snabbt van vid det och högersvängen upplevs allt svårare ju mer man "övar" på vänstersvängar.

    Den sidoanblåsning Lasse här ovan talar om är egentligen inte en anblåsning utan det faktum att dragkraften från propellern ligger något till höger om propellermitten (sett från förarplatsen) vid en motor som roterar vänster (sett framifrån). Hur kan då detta komma sig? Jo ett flygplan måste alltid ha en viss anfallsvinkel i förhållande till flygvinkeln. Dvs, att nosen och motoraxelns centrum exempelvis pekar 10 grader uppåt vid stigning (ganska vanligt för exempelvis PA-28 och andra sportflygplan). Men den stigvinkel flygplanet har är kanske 5-6 grader. Det innebär att propellern har en vinkel som är 4-5 grader högre. Propellern anblåses snett nerifrån och det propellerblad som rör sig uppåt (Det vänstra för piloten sett) får en 4-5 grader lägre anfallsvinkel, och följdaktligen får det propellerplad som rör sig neråt (till höger för piloten sett) får en 4-5 grader högre anfallsvinkel. Det innebär i korthet att det "högra" propellerbladet (från piloten sett) drar mer än det vänstra. Alltså vill maskinen gira åt vänster - om man inte korrigerar med att trampa sidroder åt höger. (Titta på ett privatplan som startar - där ser man ibland att planet hänger på höger vinge - helt enkelt för att piloten trampar för lite höger sidroder). Vid planflykt gäller samma sak och då bygger man in en kompensation antingen med att sidorikta hela motorn, eller vrida sidrodret lite grand. Då blir flygplanet "trimmat" för planflykt.

    Hej!
    Ingen skröna alls! På en Bleriot XI så har du en Gnome -Rhone motor (roterande)! Klart det blit stora gyrokrafter då! Kan inte jämföras med våra små modelmotorer/propellrar!
    Var likadant med WW1 kärror som Fokker Dr1 och Sopwith Camel! De svängde mycket bättre åt motsatt håll propellern roterade.
    Gyrokrafterna gör sig påminda när man pitchar upp eller ner. Dvs att om man snabbt höjer nosen (pitchar upp) får man en gyrokraft som verkar 90 grader från påförd kraft. Det innebär att nosen då vill gira åt vänster för en motor som roterar moturs framifrån sett (den vanligaste rotationsriktningen för motorer) och höger för en motor som roterar höger (medurs framifrån sett). Ju större massa (tyngd) på propellern - ju större gyrokraft. På en roterande motor är det m.a.o. en stor gyrokraft. Men kom ihåg att maskinen måste pitcha upp eller ner - eller i sidled - för att kraften ska bli kännbar - så vid de plansvängar Mikael Carlson exempelvis gör med sina Bleriotplan är det liten gyropåverkan. Mikael har berättat att han däremot får hålla fullt motskev i Tummelisan när han loopar - och det räcker ändå inte till. Han säger att Tummelisans skevroder mer verkar sitta där för syns skull. De är oerhört ineffektiva...

    Mvh
    Ove
    Senast redigerat av AM den 2011-11-06 klockan 13:04.
    Ove (AM) Nielsen

  2. #22

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Det Ove inte vet är inte värt att veta !!

    Underbart vad kunskap det finns runt om i svedala, en enkel fråga resulterar i all denna kunskap !! Fantastisk !!

    Ove, du har helt klart rätt jobb !!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  3. #23
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Tack.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  4. #24

    Standard

    Och varför börjar 99.9% av alla modellflygare att svänga till vänster? Jo för att det för de flesta av någon outgrundlig anledning upplever det lättare med kordinationen vid vänstersväng. Sedan förstärks detta då man dumt nog svänger oftare åt vänster än höger för man känner sig säkrare med det. Bra råd att medvetet bara göra högersvängar några pass.

    Jag har tidigare åkt väldigt mycket slalom och har haft skidskola för barn. Åker man slalom gör man av förklarliga skäl exakt lika många högersvängar som vänstersvängar, funkar inget bra annars. Efter 20 år med regelbundet slalomåkande är det lika fullt enklare eller på något sätt naturligare att svänga till vänster. Detta fenomen är jag långt ifrån ensam om att uppleva, tvärtom är det något som delas av de flesta. Vad gäller höger och vänsterhänta har jag för mig att det inte ska vara någon skillnad men där kan jag minnas fel. Däremot finns det en del som tycker höger är lättare.

    Sitter och tittar på VC i storslalom medan jag skriver och kan konstatera att åkare efter åkare gör stoppsladden till vänster. Och det är inte snack om att dom kan svänga och svänger även till höger men det är lite naturligare till vänster. Nu hann jag bara kolla fem åkare av vilka fyra svängde till vänster. Nästa fem kanske svängde till höger men jag tror inte det.

    /Mats

  5. #25

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Om jag inte minns fel så sa Nyroth en gång i ett inlägg något i stil med "nöt in en åtta, när du behärskar den nöter du på med knivegg på både vänster och höger sida från båda håll" för min egen del så har detta gjort stor nytta just i avseendet att numera kvittar i princip vilket håll man kommer på (det går åt helvete ändå men men ) många gånger så ligger det nog nått i detta.

    Man blir inte bättre på det man är dålig på om man inte tränar.

  6. #26

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Har flugit i över 30 år och lik förb. är det lättare att svänga vänster. Har inga problem med högervarv men ändå.

    Träna åttor från alla håll är bra medicin. Landa i höger o vänstervarv osv.
    Helt plötslig står man på ett fält där man av nån anledning inte kan göra sitt stora vänstervarv när man ska landa och är det ju bra att behärska båda...

    Bara att träna på det som är besvärligt så löser det sig!
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •