Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Futaba 6EX mixa kanaler för pan/tilt

  1. #1
    jesse78
    Guest

    Standard Futaba 6EX mixa kanaler för pan/tilt

    Har stött på ett litet problem, har en 6-kanalig radio som jag vill kunna styra min kameras pan/tilt med, hur gör jag för att "switcha" av gasreglaget och ha pan/tilt på väster spak?

    Tack!

  2. #2

    Standard

    Det är väl bara att ställa in kanalerna så att de går till önskat servo. Hur många kanaler behöver du för att styra flygplanet?

  3. #3
    jesse78
    Guest

    Standard

    det är tre kanalar, och om det vore så enkelt....

  4. #4

    Standard

    Ok, det är så att du inte kan programmera om funktionerna och ha kanal 1&2 på vänster spak och kanal 3&4 på höger spak.

    Kanal 1 - sidroder
    Kanal 2 - motor
    Kanal 3 - kamera tilt
    Kanal 4 - kamera pan

    För att göra om så att den högra spaken inte återcentrerar i en riktning måste du in i radion och ta bort en eller två fjädrar. Det borde iaf vara så enkelt.

  5. #5
    jesse78
    Guest

    Standard

    och så var det detta med elevator

  6. #6
    jesse78
    Guest

    Standard

    bara för att förtydliga så gäller detta CHANNEL MIX på futaba.

  7. #7

    Standard

    Haha, jag fick totalt hjärnsläpp, det där går ju inte! Jag vet faktiskt inte men jag har läst tidigare att någon löste det med en variant av helikopterinställningar. Vad jag förstår så vill du flyga som vanligt med throttle på höger och mha en switch byta så att den spaken blir tilt istället med bibehållen throttle?

  8. #8
    jesse78
    Guest

    Standard

    ja exakt, men jag har gas på vänster och jag vill kunna "switcha" och stänga av gasen uppe i luften för att använda pan tilt med vänster spak.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Hej

    Jag har också läst att någon löst detta med hjälp av flightmodes i radio med helikopterprogram. kommer dock inte ihåg vem. det ar här eller på svenskt modellflyg.

    Är rädd att det blir till att använda sökfunktionen denna gång Jesse.

    MVH / Kajaken

  10. #10
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tja, detta kanske låter dig komma närmre gåtans lösning?

    Hittade detta från David W i nån kommentar: "Jo jag har löst pan/tilt problemet genom att ha pan:en på vänsterspaken och den här modellen har inget skevroder så jag använder högerspaken för höjd och sidoroder. Sedan har jag ställt in radion i helikopter "mode" istället för flygplans "mode". Vilket ger mig pitch och trotle-kurvor och med ett omslag av en switch så ställer jag om till "cruise mode" där jag har en fast gas på 10% och kan på så sätt styra tilt:en med gas-spaken."

    Video på precis det som du vill göra: http://www.youtube.com/watch?v=LS-ZsyWl59Y

    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  11. #11
    jesse78
    Guest

    Standard

    ja tack för det! men jag har ett litet problem och det är att kameran "tiltar" i bägge lägen nu...

  12. #12
    jesse78
    Guest

    Standard

    baaah... måste ju finnas någon som gjort det här????? det framgår inte i filmen på vilka kanaler dom ska ligga och hur programmeringen ser ut....

  13. #13

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kan man inte vara så ful att man ställer trotteln på flapspaken så att man kan ha tre lägen, noll, lagom och full gas, eller är det bara 2 lägen? Om det bara är två lägen så kan man säkert blanda flap och gear så att man kan få minst tre lägen.

    Problemet är då att man bara har 2 kanaler att styra planet med och 2 till kameran men det skulle väl gå?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  14. #14
    jesse78
    Guest

    Standard

    tack för tipset men det ska fungera om man sätter throttle curve på ett konstant värde ex 25% 25% 25% 25% 25%
    och "I" på 0, 25, 50, 75, 100 men trots detta så funkar det inte! då har jag ingen gas...
    Well jag har scannat av det mest som finns att läsa på nätet men har inte hittat någonting som får det att fungera än så länge.

  15. #15

Liknande ämnen

  1. Futaba 10C program för 2skev, 2klaff, 2höjd på separata kanaler?
    Av Snickarjävel´n i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 11:49
  2. Ny mjukvaruversion 3.0 till Futaba 8FG (nu får ni 14 kanaler... m.m.)
    Av bem i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 18:21
  3. Mixa in flaps
    Av ansu2723 i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 21:49
  4. Mixa på DX7
    Av sundqvistjohan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 00:36
  5. 6 kanaler RX, Futaba och dubbla skevservon
    Av Ludde i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 11:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •