Här kommer jag att lägga in några av mina flygäventyr vart efter jag hinner skriva ner dem.
Skriver dem egentligen för en förening som håller på att startas i Örnsköldsvik.
Föreningen kommer att få namnet: Nolaskogs flygveteraner.



NOLASKOGS FLYGVETERANER
En självupplevd händelse av Lars Pekkala.
Medlem i dåvarande Norra Ångermanlands Flygklubb segelflygsektionen.

Segelflygsektionen var i behov av ett bogserflygplan, om jag inte minns fel så var det Sigge som var mest aktiv med att söka efter lämpligt flygplan.

Vi fick förslag på en engelskbyggd TigerMoth, SE-CGI, hos Borås flygklubb. När priset 7000: - inklusive inflygning på flygplanstypen var överenskommet och leveransplatsen skulle vara på Jönköpings flygplats gjorde vi slag i saken.
Det var bara Sigge och jag som hade motorflygcert vid det tillfället.

Därför blev det vi som tog nattåget ner till Jönköping en fredag för att hinna med inflygningen på kärran på lördag och hinna en bit på vägen hem.

Besvikelsen var stor när vi klev av tåget i Jönköping, tjock tät dimma.

Nåväl, medlemmar i Borås flygklubb tog emot oss vid järnvägsstationen och transporterade oss till flygplatsen. Det var dålig prognos på vädret, dimman såg inte ut att lätta på lördagen i alla fall, det var bara att sikta in sig på söndagen. Vårt natthärbärge fick bli i en bygglokal som var ansluten till flygplatsen.

Tyvärr så såg inte söndagen ut att vara bättre, fortfarande tjock dimma.

Vi började planera för att ta tåget hem igen, det var arbetsdag på måndag.

Två timmar innan tåget skulle gå kom flygläraren, (stressad, en norrman) som skulle skola in oss på Tiger Mothen, och frågade vem som hade mest flygtid. Och det var jag, eftersom Sigge precis hade tagit sitt motorcertifikat, själv hade jag blivit skolad på Ljungbyhed med ca. 90 timmar i bagaget. (Det var meningen att jag skulle bli Fältflygare, men det är en annan historia).

Hur som helst var det bara att rusa ut till kärran, han hade bestämt sig att göra en inflygning med mig i dimman. Sikten var dålig, skulle tro ca 150 meter framåt och kanske 50 meter i höjd.

Vi flög i ca 10 min bland slöjorna och sedan ner och landa, läraren beordrade mig att göra 3st starter och landningar ensam. Vad gör man, det var ju lite kris, det var bara att försöka att göra sitt bästa och flyga.
Och det räckte tydligen för att godkänna mig som influgen.

Nu blev det bråttom, vi skulle med tåget hem. Eftersom vi var sent ute, fick byggledaren som förfogade över bygglokalen, ringa järnvägsstationen och be stinsen hålla tåget medan flygläraren skjutsade oss till tåget. Jag tror tåget blev försenat ca 3 minuter.

Hur gick det med Tiger Mothen? Det löste sig ganska bra. Det visade sig att jag hade en kurskamrat från Ljungbyhedstiden som var medlem i Boråsklubben. Han erbjöd sig att flyga kärran till Sundsvall där Sigge och jag hämtade den sedan utan några som helst problem.