Reklam

 
Sidan 6 av 16 FörstaFörsta 1234567891011 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 313

Ämne: Ombyggnad PT17 till Super-Stearman

  1. #101

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Den blir stoooor och det ser riktigt snyggt ut. Jag väntar med spänning på uppdatering.

    /Olov

  2. #102

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Hej!

    Den blir stoooor och det ser riktigt snyggt ut. Jag väntar med spänning på uppdatering.

    /Olov
    Hej Olov. Jo den är ganskla stor och det är en av mina absoluta favoriter. Den "gamla" har ett antal oräknade starter under flera år och den flyger helt magnifikt, men tyvärr så var min Seidel ST 770 lite för svag. Nu ska det nog bli lite mer kraft i bitarna.
    /Lelle

  3. #103

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Ja nog är den stor alltid. Men den fick ju plats mellan två björkar!

    Du gör som jag nog har sagt tidigare ett strålande jobb med renoveringen/ombyggnationen av kärran!


    Göran

  4. #104

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Ja nog är den stor alltid. Men den fick ju plats mellan två björkar!

    Du gör som jag nog har sagt tidigare ett strålande jobb med renoveringen/ombyggnationen av kärran!


    Göran
    Jo det var en lyckträff, Haha. Han "där uppe" ni vet, måste nog ha gillat min gamla Stearman när två cylindrar slocknade i starten eftersom han styrde in den i en dunge mellan två björkar och en dm från ett stort granitblock. Får vara tacksam för dom minimala skadorna. Ett nytt liv väntar den till sommaren.
    /Lelle

  5. #105

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ja Du Lelle, lyckträff är ju det minsta man kan kalla händelsen!
    När flygplanet sakta bankade vänster och försvann ur sikte bakom alla träd med en olycksbådande vinkel kändes det inte roligt - ännu värre var det ju att höra det enorma brak som signalerade att det var game over...

    När Du efter en stund lokaliserat kärran och fått tillbaka den till bilen knäppte jag ett par bilder. (Juli 2010)
    Att den skulle vara så hel och fin var det nog ingen som trodde som hörde smällen!!!



    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  6. #106
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Usch... Hemska tanke, har det på film någonstans när det låter som att ett träd faller - då denna Stearman landade bland grenarna.... Var övertygad om att den återgått till byggsatsstadiet helt o hållet, men aom de flesta så blev jag riktigt förvånad över hur "små" skadorna trots allt blev.
    Våga vägra Powerbox!

  7. #107

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Taygher och Per.

    Det är ingen överdrift om jag själv trodde att det bara skulle vara sopor kvar efter den smällen. Liten "big bang"!
    En (1) endaste dm åt ena eller andra håller så hade faktum infunnit sig och det hade bara varit att öppna pannan och eldat upp alltsammns.
    Som synes på Thygers bilder så är den förvånadsvärt hel. Jag har gjort lindrigare landningar än denna och då skrivit "totalhaveri" på listan över förlorade flygpplan.

    Nu kommer min kära Stearman att få en pånyttfödelse till sommaren, och det ska bli väldigt skoj, men det är en bit kvar innan det är dags.


    Tack för bilderna Lars.
    /Lelle

  8. #108

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Uppdatering.


    Nu har turen kommit till att tillverka stagen till övervingen som sitter på kroppen. Jag brukar kalla dom här stagen för "struttarna", heter väl cabane struts.

    Började med att klippa ut aluminiumlister 15x2 mm som jag limmade in i fästet efter att ha fräst ur en slits. En förstärkning på båda sidor med 2mm ply gjordes för att säkra upp.



    Aluminiumstagen kläddes sedan med 2mm ply och limmades in.



    Därefter så slipades stagen till en avrundad form.



    Här är struttarna på väster sida på plats och konstruktionen blir oerhört stark. Den förra konstruktionen hade jag inte någon aluminiumklädd list emellan, och det höll tills....


    Sista bilden visar infästningen i vingen som också har fått en liten bit 0,8mm ply pålimmad för att få samma tjocklek som staget. Det som saknas nu är hålen för skruvarna som ska borras.
    /Lelle

  9. #109

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Mycket tjusigt!!! (I vanlig ordning)
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  10. #110

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja, man blir stum.

    Kay krut.

  11. #111

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Mycket tjusigt!!! (I vanlig ordning)
    Tack Taygher.

    Du vet att jag har ett löfte som måste infrias. så det är bäst att jobba på om det ska bli klart.
    /Lelle

  12. #112

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Ja, man blir stum.

    Kay krut.

    Nej, bli inte det! Tänk på att du snart är pensionär och då får du hur mycket tid som helst (till allt annat) tilll din hobby.

    PS. Välkommen i dom pensionerades gäng!
    /Lelle

  13. #113
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Stämmer in i övriga hyllningsskaran.
    Det ser strålande ut Lelle
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #114

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Stämmer in i övriga hyllningsskaran.
    Det ser strålande ut Lelle
    Tack Ompa. Det blír en bit i taget. Just nu tillverkar jag ett av dom yttre stagen (N-staget) så det kommer bilder om någon dag.
    /Lelle

  15. #115

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Nu har turen kommit till att börja tillverka dom yttre stagen, de sk N-stagen.



    Jag bygger upp stagen med en kärna av 2mm aluminium. Innan denna skapelse kommer till stånd har jag noggrant mallat av med pappmallar och trälister som jag sedan ritar av på en aluminimplåt. Sedan är det bara ett öronbedövande sågande med en sticksåg och ett blad som är avsett för plåt. Hörselkåpor anbefalles!



    Sedan klär jag alltsammans med 2mm plywodd på båda sidor och slipar till rätt form.



    Här är staget klart och slipat till rätt form.





    Inpassat och klart.



    Nu återstår bara att fälla in islagsmuttrar. Jag föredrar dom 4-kantiga eftersom dom svårligen kan snurra runt. Jag slipar bort "taggarna" för få ner muttern i liv med staget.



    Och så här kommer det att se ut när det är klart. Snabbt och enkelt att montera.
    Nu ska det högra N-staget tillverkas och även det högra mittenstaget Cabane strut.
    Lite ett syssla med sas.
    /Lelle

  16. #116
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Stiligt Lennart

    Det det blir ju både stadigt och framför allt snyggt.
    En enkel men ändå stabil lösning på montaget, sådant gillas
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #117

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack Ompa.

    Den här lösningen hade jag även innan ombyggnaden och det fungerade riktigt bra. Monteringen av hela flygplanet tar inte många minuter. Det som tar tid är att baxa in och ur flygplanet i en liten Berlingo. Jag har ochså en specialbyggd topbox för hela vingar, 2,5 meter.
    /Lelle

  18. #118

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Uppdatering



    Jag har ju varit lite off på forumet en tid, men det beror inte på att jag varit overksam, tvärtom så har det varit en massa småjobb med att planka kärnorna av aluminium med plywood till både N-stagen och kabinstagen och det har tagit väldig lång tid, samt att jag måste göra annat oxå!!
    Bara ett N-stag har 6 sidor som ska plankas, för att inte tala om all slipning. Men nu är det nästan klart. Bara ett skevroderstag kvar, men det blir klart idag. Skevroderstagen kommer att bli "dummies" eftersom jag har servon till alla 4 skevrodren, sedan ska kroppen kläs färdig, och sedan ska, och sedan ska, osv. Det är en hel del kvar!!




    Nu gällde det att komma på någon idé om hur jag skulle arrangera kablarna till övervingens servon. Det fanns för en tid sedan några idéer om att bl.a sätta en extra mottagare och batteri i övervingen och tanken var nog inte så dum, men nu har jag efter en del funderande valt att fälla in en flatkabel på insidan av det främre kabinstaget och då kommer det i princip att bli ett helt osynligt kablage. Det som krånglar till det lite är islagmuttern som jag måste passera på sidan men det tror jag heller inte kommer att synas .
    I överningen kommer jag sedan att ta upp en liten lucka där jag kopplar ihop kablarna, petar in dom i ett ganska stort utrymme i den plankade delen, och sedan låser luckan med en liten skruv. Mera om det senare.




    Här är spåret för kabeln urfräst.




    Här provmonteras kabeln i spåret. Den ligger lite i underkant och kommer inte att synas, och nu kommer jag att spackla över den till helt osynlig.




    1569
    Kabinstaget fotat från sidan med kablen i spåret och den syns inte alls.
    Nu blir det spacklig och slipning sedan kommer det nya bilder.
    /Lelle

  19. #119

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Mycket snyggt! Jag gillar verkligen din nedfräsning för flatkabeln!



    Göran

  20. #120

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Mycket snyggt! Jag gillar verkligen din nedfräsning för flatkabeln!



    Göran
    Tack Göran.
    Jo, det ser ut att kunna bli rätt bra i slutänden. Spacklade över kabeln igår kväll så idag blir det slipning. Hoppas att kunna få iväg lite bilder inom kort.

    Jobbar också på att byta lite delar i min "havererade" Moki 250 (mycket kugghjul under skalet). Hoppas att kunna provstarta den väldigt snart, för nu står verkligen våren och lurar runt hörnet.
    /Lelle

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 19:48
  2. Super stearman.
    Av DaEk i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 21:38
  3. Super stearman
    Av Heda i forum Metanolmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 12:44
  4. Motor till kyosho p-17 super stearman ?
    Av hunkyduude i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 08:26
  5. Locklyft Boeing Super Stearman (Obs ej ARF)
    Av genland i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 20:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •