Hej Boys, och tack för alla omdömen, det värmer gott i hjärtat.

Och nu till lite formjobb.


Som jag nämnt tidigare så har jag lämnat min form till en billackerare som lackade den med 2K.



Delningen.
Här avvänder jag med av en formplyfa där jag sågat ut formen. Det vita som syns runt om pluggen är PP som jag täcker hela skarven med för att inget ska läcka igen om när jag lägger på gel-cote. Lyfter sedan ur pluggen och slipar ner överflödet när det härdat. Skyddar pluggen med gladpack i det här läget.



Här är det första lagret med form-gelcote lagt.



Råkade hälla lite för mycket härdare i gel-coten och det blev så varmt vid härdningen att plastmuggen smälte i botten.
Ingen fara med med formen, den tog 1 dygn att härda ordentligt.



Här är slutfasen av formen. Jag har lagt 5 lager med 160/grams väv (tvåskaft) på båda sidor och även borrat hålen som är ett måste för att formen ska komma i rätt läge när halvorna sedan ska läggas samman.



Formöppning.
Jo, det blev riktigt bra och inget släppte från pluggen. Formen var vaxad och ordentligt smord med släppmedel.
Det var lite knepigt att få loss den. Den ena halvan var inget problem, men den andra satt som attan och inget att få något tag på. Vad göra? Bara att ta till det gamla knepet med tryckluft. På med kompressorn sätta klockan på 10 kg och blåsa ut den. Simsalabim så var den kläckt som Taygher sa. Båda halvorna riktigt bra.

Nu ska det bli gjutnming av.


Ha de´