Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Futaba 18Z...Världens dyraste 8-kanalare?

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    48
    Klubb
    Eslöv & Helsingborg

    Standard Futaba 18Z...Världens dyraste 8-kanalare?

    Hej!

    Riktpris för Futabas 18-kanalare är ca 23.000. För detta får man en 8-kanals radio om man inte väljer att köra S-bus!!
    Om man nu skall byta ut alla servon, skarvkablar och mottagare skulle det kosta mig ca 25.000:- därutöver!!
    No Way!

    En Multiplex Royal Evo är rena kapet i jämförelse!

  2. #2
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Futaba är riktiga skämtare. Släpper nya grejer som inte är kompatibla med varandra. Som att tillverkningskostnaden skulle avgöra...

    Jag har en idé som jag tror hårt på. En stor tillverkare, kanske futaba, kanske JR tillverkar en "tom" radio utan display och annat onödigt.
    Däremot finns en docka som passar de mest använda mobilerna typ iphone4 eller bättre androidmodeller.
    Vid anslutning till radion startar "radioprogrammet". Lätt konfigurerbart, uppdateringsbart ota fördelarna kan radas upp.

    Där är framtiden.
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Ja, det kostar att byta system, i synnerhet om du byter standard på ALLT.

    Håller med om idén med android, inte att android själv är radion, men att han är interfacet. Han har även koll på var man är, vilken temperatur det är, hur vädret är osv. Han kan tala om när vinden vänder under en flygning eller automatiskt justera dualrates utefter väderleken. Kommer åska in så kan han varna i tid och man kan landa. Är det varmt ute föreslår han att sänka motoreffekten med 10% eller så. Han sköter även loggboken så man ser hur länge man flög och när, allt direkt synkat mot nätet.
    Superhero

  4. #4
    Dicks avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    glöm inte autopiloten så att man kan gå o dricka en kopp kaffe
    Autopartner.se
    Tre aviatörer kivik
    Ripa
    Tunby Airport

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Futaba 18MZ är säkert en väldigt bra radio och för de som inte har "syltat" in sig i en viss tillverkare och dess 2.4GHz system än är väl kostnaden överkomlig för high end användare (som får förutsättas vilja lägga ner såpass mycket på en radio). Men att gå över till Futabas nya FASSTest - Futaba Advanced Spread Spectrum Technology (with) Extended System Telemetry - (jösses vilka långa namn) för de som redan har en Futaba idag kommer att kosta en slant eftersom man behöver ny(a) mottagare och en extern telemetribox (eller Bluetooth modul för överföring till mobiltelefonen) i så fall. Futaba 18MZ är förstås fullt bakåtkompatibel med deras redan befintliga FASST, FHSS samt S-FHSS. Att använda S-bus tror jag inte blir så dyr övergång då man kan använda de flesta Futaba servon även i S-Bus systemet (även om det finns speciella S-Bus servon så behöver man ej använda det).

    Har själv en Futaba 14MZ men den skall jag ha i många år än - troligen uppgraderar jag den med FASSTest hybridmottagare senare för de mest värdefulla planen jag har och extern telemetribox såvida inte Futaba kommer med ny FAASTest 2.4 GHz sändarmodul och man kan få alla data presenterat i radions egna LCD skärm och få alarm via radions egna högtalare (så man slipper extern telemetribox) men det dröjer nog ett bra tag innan det blir aktuellt för min del.

    Helt klart behövde Futaba en ny high end radio då Futaba/Robbe 14MZ och FX40 börjar bli till åren.

    Det är nog klokt att vänta nåt eller några år om man skall slanta upp så mycket pengar för en radio, dels kanske priset sjunker något (man kan ju hoppas) dels är det sällan klokt att vara först på plan som användare av nya prylar då det finns risk för mer eller mindre allvarliga buggar i hård som mjukvara.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-11-08 klockan 23:14.

  6. #6
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Hej

    om du menar 18 MZ ?

    Nej den är 18 kanal har jag sett den i deras hemsida och det var inte 8 kanal alls

    Hälsa Steve
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Den har bara 18kanaler om du nyttjar S-bus. Vanliga servo har den 8kanaler.

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Tack. /Bo för att du redde ut frågtecknen om nya Futaba 18MZ
    Tobbe

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    48
    Klubb
    Eslöv & Helsingborg

    Standard

    En fråga till Bo:

    Du skriver "extern telemetribox (eller Bluetooth modul för överföring till mobiltelefonen)" ......
    Menar du att man inte kan se de telemetriöverförda värdena på 18Z sändarens display, eller varför behövs en extern telemetribox alternativt mobiltelefon??

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rc-flygare Visa inlägg
    En fråga till Bo:

    Du skriver "extern telemetribox (eller Bluetooth modul för överföring till mobiltelefonen)" ......
    Menar du att man inte kan se de telemetriöverförda värdena på 18Z sändarens display, eller varför behövs en extern telemetribox alternativt mobiltelefon??
    Som han skriver det fattar jag det som att för dom som redan HAR futaba system och vill uppgradera sig till telemetri biten så får man ha en extern display.

    Väljer man nya 18MZ får man väl denna funktion med i sändaren

    Jag kan iof fattat fel...

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej RC-flygare,

    Det är som JonnyE skriver.

    Du kan läsa mer om Futaba telemetri här på Robbes hemsida:

    http://www.robbe.de/modellbau-erlebe...elemetrie.html

    Använd Google translator (klipp och klistra in - från tyska till svenska) om du inte kan tyska.

    /Bo

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    48
    Klubb
    Eslöv & Helsingborg

    Standard

    Hej igen!

    Fick min T18 i förra veckan (beställde den i februari....!) och har klurat ut att man visst kan få ut fler kanaler än 8 om man väljer att köra som vanligt och att inte köra S-Bus. Vad man gör är att "seriekoppla" två stycken mottagare. Detta ställs in från sändaren och då får man kanal 1-9 på mottagare 1 och kanal 10-18 på mottagare 2. Således 18 (16 analoga + 2 digitala)kanaler vilket är bättre än 8 som jag trodde från början. Enda nackdelen är att man måste ha två mottagare och detta setup funkar endast(!) med den nya mottagaren som levereras med T18.
    Senast redigerat av Rc-flygare den 2011-12-29 klockan 10:10.

  13. #13
    Johnnys avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    377
    Jobb
    Arbeidsleder Norasonde Arbeidsinkludering AS.
    Klubb
    Kongsvinger MFK

    Standard

    Her er den.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CIMG2562.jpg 
Visningar:	351 
Storlek:	137,7 KB 
Id:	25377
    Mvh. Johnny.

  14. #14
    Dicks avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    nu blev man lite anundsjuk
    grattis
    Autopartner.se
    Tre aviatörer kivik
    Ripa
    Tunby Airport

  15. #15
    Johnnys avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    377
    Jobb
    Arbeidsleder Norasonde Arbeidsinkludering AS.
    Klubb
    Kongsvinger MFK

    Standard

    Hei.

    Beklager gutter, denne er ikke min.
    Bare en kompis fra Norge.
    Måtte bare legge ut ett foto.
    Jeg skulle ALDRI legge så my penger i en radio.
    Klarer meg med min 14MZ.
    Mvh. Johnny.

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Johnny,
    Men när 14MZ kom så var den nästan lika dyr som 18MZ...
    Har själv en 14MZ men den köpte jag lätt begagnad för 8 tusenlappar för några år sedan. Hade jag så mycket pengar att jag kunde bränna av 22 tusen på en 18MZ skulle jag nog göra det men så ser inte verkligheten ut för mig. Men jag skulle förstås kunna spara ihop till en men det tog nog ett tag innan man man skrapat ihop summan. Kanske fortsätter jag på inslagna vägen och om några år köper en begagnad 18MZ, det tror jag är rätt säkert om den håller samma kvalitet som 14MZ.

    /Bo

  17. #17
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rc-flygare Visa inlägg
    Hej!

    Riktpris för Futabas 18-kanalare är ca 23.000. För detta får man en 8-kanals radio om man inte väljer att köra S-bus!!
    Om man nu skall byta ut alla servon, skarvkablar och mottagare skulle det kosta mig ca 25.000:- därutöver!!
    No Way!

    En Multiplex Royal Evo är rena kapet i jämförelse!
    Du behöver inte byta ut alla servon. det finns speciella S-bus decodrar man köper där man programerar hubbarna att lyssna på en speciell kanal där man sedan pluggar in sitt gamla servo. Nu vet jag inte pris i sverige men ca 500:- tror jag det skulle vara för en sådan och den fungerar till 3st servon.

    Men visst blir det dyrt om man skall ha "det nya" men det vaju samma när 2,4gHz kom å många hade 5-10 modeller som skulle ha mottagare.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    48
    Klubb
    Eslöv & Helsingborg

    Standard

    Hade själv en FX40 samt därefter en 14MZ. Jämfört med 14MZ så känns den nya T18 radion mindre i formatet och mer bekväm att hålla i. Min som på 8 år flyger utan problem med T18 medan 14MZ var lite för klumpig för honom. Batteritiden är minst 5 timmar med det nya 3500 LiPo batteriet som sitter i T18. Inget behov av extra acke således. Skärmen är ruskigt mycket snabbare och mycket(!) känsligare än skärmen på 14MZ. Lägger man tex bärremmen på skärmen känner den av detta direkt och börjar blippa omkring. En anan sak jag verkligen uppskattar är att man kan koppla en vanlig mus/tangentbord till sändarens USB-port. Då kommer en vanlig markör (som på en PC) upp på skärmen och man kan göra alla inställningar via musen som på en vanlig dator. Förenklar det mycket och så sliter man inte på skärmen. En annan sak som Futaba förbättrat är synbarheten i dagsljus på skärmen som man nu kan avläsa utan problem i dagsljus. Man kan naturligtvis även sätta i ett vanligt USB-minne i USB-porten och ladda ner inställningarna för att sedan kolla på dem i datorn och ev. ´spara och redigera dem på datorn. Kan också maila inställningarna naturligtvis.
    Flyger Toni-Clark's Tiger Moth 33%, Lancaster, Fokker D7, Pawnee plus en del annat flygetyg!

  19. #19
    Johnnys avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    377
    Jobb
    Arbeidsleder Norasonde Arbeidsinkludering AS.
    Klubb
    Kongsvinger MFK

    Standard

    Hei igjen.

    Ja den nya 18MZ er litt mindre enn 14MZ.
    Efter at jeg leste litt i manualen forsto jeg fort at dette er verdens beste radio.
    Bestilte noen stykker så her er de.
    14 stk. Futaba T18MZ.

    Kjekt å ha.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CIMG2564.jpg 
Visningar:	249 
Storlek:	75,3 KB 
Id:	25411
    Mvh. Johnny.

  20. #20

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Johnny Visa inlägg
    Hei igjen.

    Ja den nya 18MZ er litt mindre enn 14MZ.
    Efter at jeg leste litt i manualen forsto jeg fort at dette er verdens beste radio.
    Bestilte noen stykker så her er de.
    14 stk. Futaba T18MZ.

    Kjekt å ha.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CIMG2564.jpg 
Visningar:	249 
Storlek:	75,3 KB 
Id:	25411
    Flest prylar när han dör vinner !!!
    Men Johnny... Du vet väl att du bara kan använda en åt gången endå??... Du har ju bara två händer!!
    Kan ju inte vara bra kvalité på dessa om man måste ha 13 stycken i reserv ??
    Du kan få köpa min splitter nya Futaba 6EX om du vill... Du klarar dig bra med en sån

    Tjing!!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

Liknande ämnen

  1. Futaba 10 - kanalare
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 11:02
  2. Telepilot 1-kanalare - info?
    Av bem i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-12-01, 21:56
  3. Världens lättaste rc(ir) plan
    Av LAMEandre i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 23:52
  4. Världens minsta servo
    Av Flowtu i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 22:27
  5. Världens långsammaste flygplan
    Av sunkper i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-03, 11:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •