Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Placering av Tändsystem????

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    82
    Jobb
    skola
    Klubb
    skanör

    Question Placering av Tändsystem????

    Hej! Jag undrar var man skall placera tändsystem bäst har en ide om att sätta "boxen" bakom motorn i metall fästena på motorn med buntband sitter hårt som f.. när jag testat men hur har ni gjort? Mvh visa gärna bilder hur ni gjort.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Halloj!

    Du måste fästa på en hyffsat plan yta, sedan bör det vara något skumgummi eller liknande under. Sedan är det bara att sätta fast med buntband, gärna som ett kors så att den inte kan röra sig varken i sidled eller höjdled.

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Tändsystem

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sommar -05 006.jpg 
Visningar:	237 
Storlek:	43,4 KB 
Id:	24356

    Så här har jag gjort på en Spitfire med inverterad motor. Tändsystemet sitter under motorn ( blir ju över i detta fallet med inverterad motor) på en aluminiumhållare som bockats till. Det är väl så att det är tändkabelns längd kanske som avgör var o hur tändboxen kan sitta.

    Hälsar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Innan jag glömmer! Vissa tändboxar har öglor så att man kan skruva fast dem. Min erfarenhet av sådan är att det kan spricka. Jag föredrar att sätta med buntband eller kardborre.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    82
    Jobb
    skola
    Klubb
    skanör

    Standard

    Nä denna har inga öglor det är en rcgf 32cc men det går alltså att sätta den där om man tar skummgummi och buntband.
    Men tändkabeln till tändstift något man bör tänka på där?
    Hur stor tändnings acc rekomenderar ni har en 4,8v nimh än så länge vad säger ni?
    MVH:Tedeman
    ps tack för bra svar!!

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Min motor kräver 7,2 -7,4 Volt , har nu en 3000 map Nimh acc till detta . lite stor kan tyckas, men då slipper jag förhoppningsvis blya ner min ESM-Stuka i fronten , kan då använda acken för att balansera tyngdpunkten rätt .Räcker verkligen
    4,8 volt ?

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Beträffande tändkabeln så måste man trycka den hårt på stiftet så den verkligen får fäste. Man kan ju även säkra den med en bit ståltråd så den inte kan lossna. Detta gäller speciellt vid inverterad motor. Onödigt med plötsligt motorstopp i luften.

    Jag kör med 5 celler 1,2 V NiMH "Instant" 2350mAh (Kjell o Co) så jag har 6 V till tändningen - detta är ok för MOKI. Skall man ha "killswitch" så monteras denna istället för en manuell strömbrytare till denna acc. På stora modeller är "killswitch " att föredra.

    Hälsar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    82
    Jobb
    skola
    Klubb
    skanör

    Standard

    ok men ska jag ha mer än 6 v?

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Vad står det på din tändsystemdosa? På min står det 7,2 -7,4 volt

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    82
    Jobb
    skola
    Klubb
    skanör

    Standard

    4,8-6 v mvh Ted

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Då skulle jag skaffa en Nimh acc som ger 6 volt, efter vad jag hört och läst så kan du annars få problem med att motorn inte vill gå korrekt på fullgas

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    82
    Jobb
    skola
    Klubb
    skanör

    Standard

    Jätte tack!!
    Ps ska jag test starta motorn först i bänk eller montera direkt i kärran?

  13. #13

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Jag råder Dig testa i bänk. Det handlar ju inte bara om att få motorn att gå hyfsat utan det är mycket en fråga om att bli "kompis" med grejorna - dvs få lite erfarenhet av hur motorn reagerar vid olika lägen på nålarna mm.

    Själv drabbades jag av att min MOKI sotade igen stiftet väldigt snabbt eftersom det var högre oljeprocent i inkörningsbränslet som rekommenderades i manualen. Det tog lite tid innan jag begrep mig på detta.

    Jag fick även problem med igensatt nätfilter i förgasaren och behövde då lära mig hur man öppnar denna o gör rent filtret.
    Jag visste ju från början inget alls om Walbroförgasare och fick leta på nätet för att lära mig hur den funkar och ser ut inuti.

    Sen med motorn inverterad i modellen visade det sig att jag måste skruva bort tändstiftet mellan flygningarna eftersom oljan rinner ner på stiftet så det är kass till nästa flygning.

    Detta är lite exempel på inkörningsproblem där man som nybörjare just på denna motor behöver "träna" för att så småningom ha lärt sig motorns egenheter så man slipper problem när motorn väl sitter inbyggd och svåråtkomlig i planet.

    Hälsar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    82
    Jobb
    skola
    Klubb
    skanör

    Standard

    Tack för hjälpen!! ang bensin hur e olika blandningar? mvh

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    jag kommer att köra in min motor med normal oljeinblandning , kör med Aspen bensin samt 2 dl olja på 5 liter bensin 1:40 blir det väl .... (tror jag) Ta ingen skitolja... jag kör med delsyntet av bra fabrikat

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    82
    Jobb
    skola
    Klubb
    skanör

    Standard

    ok men 100% castrol olja hel syntetisk?

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Nu får vi skärpa oss och räkna rätt.

    2 dl olja + 48dl ren bensin blir inte några 1:40, utan blir 1:24 eller i procent 4,17 %.

    Alkylatbensin från macken (tvåtaktsbensin) håller 2% motsvarande 2 delar olja på 98 delar bensin vilket blir 1:49 (1:50)

    Jag kör MOKI:n enligt manualen på 2,5% motsvarande 2,5 delar olja på 97,5 delar bensin vilket blir 1:39 (1:40)

    Bäst att blanda i är ett mätglas på en liters volym gjort i plast. Man fyller då först i bensinen upp till exempelvis 97,5 eller 9,75 dl om man så vill, och fyller sen i oljan upp till liters-strecket. Om man börjar med oljan är det svårare att se rätt volym eftersom oljan kletar på insidan och således en del stannar kvar på vägen. Häller man däremot oljan ner i bensinen så löses den direkt när man rör om lite med en ren pinne.
    Som jag nämnde innan fick jag problem med stiftet när jag hade lite för hög oljehalt så vill man undvika dylika problem skall man blanda nogrannt så man inte får för mycket olja i .

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Verkar ju vara vettigt

Liknande ämnen

  1. Tändsystem på glödstiftsmotor
    Av LIP i forum Allmänt och Tips
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 13:23
  2. Tändsystem till MVVS 80
    Av pirre i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-18, 08:55
  3. Dle tändsystem
    Av LIP i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-15, 12:44
  4. ZDZ:as tändsystem
    Av Dacke i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 17:18
  5. Runtronic tändsystem!
    Av tonic i forum Elektronik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •