Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 47

Ämne: Byggtråd Borlänge KK X quad

  1. #21
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tjena! Märker man skillnad på de omprogramerade fartreglagen? Har nya Turnigy plush och där har de dumpat den programerbara Atmegan numera..

    Man är ju rätt sugen på att göra om göra bättre!
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Du, jag har pinsamt nog inte provat skillnaden än. Skönt att bara slippa det där programmeringskortet. Jag tycker dock att de är jäkligt snabba upp till fullt varv, ingen mjukisstart alls. Behöver inte kalibrera fartreglagen då de här är låsta. Ingen varning för låg batterinivå, vilket ju är bra på en multicopter.

    Har beställt det 6:e paketet ifrån hobbyking den här månaden, innehåller bl.a. kontakter som ska användas på den nya hexacoptern. Ska prova skillnaden och lägga ut på Youtube när det är ihoplött!

  3. #23
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Lite uppdatering!

    Har slipat till ett fpv-kamerafäste och ett batterifäste. Väntar på några paket med delar för att få ihop det sista!

    Ska iväg och leta på en "snygg" matlåda till elektroniken Helst skulle man ju haft en sån där gammal med snäppen. Nån som har nått tips ? Cd-caken har jag provat på tricoptern, känns som att locket bara vill lossna hela tiden.

    Bifogad fil 24471
    Jag köpte en perfekt låda på Classe (den minsta): http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=161151865

    Den har tätning och snäppen för 29kr!

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  4. #24

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Den där ska kollas upp! Tack!

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  5. #25

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Har ett litet verktygstips på lager! Använder mig ofta av ett omslipat skjutmått för att göra exakta ritsar på diverse material. Ta gärna ett skjutmått som går att låsa, det fungerar bäst. Även billiga skjutmått har härdade käftar.

    Jo, hålet på alubommen är lite felborrat, men det beror inte på verktyget.





    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Skickade mail till Rc-Timer om mina ocentrerade propellerfästen igår. Fick svar idag om att jag skulle få hiskeliga 2% rabatt på nästa order som kompensation... Härligt. Beställde nya propellerfästen precis, gick på 240kr för alla 11 motorer. Skulle då fått 5kr i rabatt om jag brytt mig...

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  7. #27

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Kvällen tillbringas letande efter boxer-kortet som min på dagen 2-åriga dotter har ryckt ur boxen och gömt... Åhhhhh!

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Det här är endast en guide för RcTimer 30Amp fartreglage, för att programmera andra fartreglage är det inte alls säkert att ordningen på anslutningarna stämmer. Läser du på http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1513678 får du reda på hur du enkelt mäter dig fram till rätt anslutning.


    Såhär flashar du om ditt RcTimer 30Amp fartreglage:


    Ladda hem: http://tinkerlog.com/wp-content/uplo...de-5.4-win.zip

    Ladda hem: https://github.com/downloads/sim-/tgy/tgy.hex



    Skapa ett nytt textdokument som du döper till "flash.bat"

    i det dokumentet som du öppnar med "anteckningar", INTE wordpad, klistrar du in följande:

    avrdude -c usbasp -p m8 -U flash:w:tgy.hex
    avrdude -c usbasp -p m8 -U lfuse:w:0x84:m
    avrdude -c usbasp -p m8 -U hfuse:w:0xd9:m

    Spara sedan textdokumentet i samma katalog som de andra filerna du laddade ner. Jag la mina direkt i c: bara för att det är enkelt när man ska in i kommandotolken.


    Bygg ihop ett verktyg enligt bilden. Nätverkskabel, iallafall den installationskabel jag hade hemma, fungerar utmärkt! Koppla sedan sladdarna enligt bilderna. Lättast är väl kanske att använda samma färger osm jag använde.

    När du fått ihop allt kopplar du i din programmerare i datorn, starta kommandotolken, skriv "cd\" (utan "), sedan skriver du "flash.bat". Det fungerar ju såklart bara om du lagt in ALLA filer direkt i C: !

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1513678 kan du se hur det ska se ut när det har fungerat!





    Frågor ? Fråga!

  9. #29

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2011-11-23 23.02.52 (Medium).jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	86,7 KB 
Id:	24893Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2011-11-23 23.03.01 (Medium).jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	91,8 KB 
Id:	24894Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	färger klädnypa.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	86,5 KB 
Id:	24895Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kontakt.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	60,5 KB 
Id:	24896

  10. #30

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Har förresten fått ordning på min Turnigy 9x radio! Fick inte till uppdateringen av mjukvaran förrens jag fick hem mitt programmeringskort ifrån http://www.smartieparts.com . Helt suveränt! Det lustiga är att jag antagligen hittat nån stenåldersmanual för programmeringen som inte alls stämde med verkligheten. Nu gick det på ett kick!



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2011-12-06 10.39.29 (Medium).jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	105,2 KB 
Id:	24901 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2011-12-05 22.39.53 (Medium).jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	146,8 KB 
Id:	24902

  11. #31

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Beställt grejor ifrån Hobbyking igen... Accarna jag köpte till Hexacoptern hade 8awg kabel, så där gick mina 4mm kontakter bet. Såg att Hobbykings AVR-programmerare var "In Stock", så jag beställde 2 sådana med. Kanske är något för dig "Radioactive" ? På Hobbykings Avr-programmerare finns även 6 pinnars kontakten som passar direkt på KK-kortet! 5$ är ju som hittat!

    Fick hem de nya prop-fästena ifrån Rc-Timer och kan bekräfta att de fina kolfiberförstärkta propparna ifrån multircshop.com passar på dem med, alltså 5mm axel! Det där kommer bli bra!

    Använder självklart biltemas buntbandsverktyg till alla buntband! För er som inte sett det förut så går det att ställa kraften verktyget ska dra åt med, samt att den klipper av bandet när den inställda kraften är uppnådd. Ingen tång och avbitare här inte!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2011-12-08 14.09.38 (Medium).jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	88,1 KB 
Id:	24925Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2011-12-08 14.20.24 (Medium).jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	97,2 KB 
Id:	24926Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2011-12-08 14.21.15 (Medium).jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	103,8 KB 
Id:	24927

  12. #32

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Har funderat lite angående balans samt vibrationer i hexacoptern. För det första tänker jag dela upp maskinen i två delar. Motorer, alu-armar, fartreglage blir en del. Batteri, styrsystem, kamera blir den andra. Armarna kommer totalt väga 1kg med motorer/fartreglage. Batteri/kamera/styrsystem beräknas landa på ca 2kg. De två delarna ska separeras med mjuka silikondämpare som jag tänker gjuta själv. Tänker mig hur det fungerar på t.ex. en bil där man eftersträvar låg ofjädrad vikt, dvs. att hjul, bromsar - allt som fjädrar ska hålla så låg vikt som möjligt för att inte påverka resten av bilen negativt. Här tänker jag mig att de eventuella vibrationer som uppstår ifrån motor/propeller ska försvinna helt ifrån kameradelen. Helst skulle nog fartreglagen ha varit på "kameradelen", men den suveräna kylningen de får genom att kläs av och placeras dikt mot aluminiumramen väger tyngre.

    En annan idé är att placera accen högst upp på hexacoptern för att få jämnvikt ungefär i höjd med silikondämparna. Tänker mig att det blir mindre svaj i hexacoptern då.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2011-12-09 22.29.02 (Medium).jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	76,7 KB 
Id:	24964

    Nån som har synpunkter ?

  13. #33

    Standard

    Har tänkt göra samma på min inkommnde x468 HD. Har du gjutit några dämpare än? Stod och höll i en silikontub och ett par M4 igår, men kunde inte komma på hur jag skulle göra någon smart gjutform (kladdigt lär det bli).
    Var lite inne på att göra viredämpare men hittar ingen massiv alustång att skära "puckar" av.
    Har även tänkt silikon-dämpa motorerna ute på armarna.

  14. #34

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Tänkte tillverka en gjutform för att göra ~4st dämpare åt gången. Har köpt på mig utrustning för att få det bra. vakuumpump o.s.v... Tänkte prova med RTV181 silikon som jag har hemma. Det känns som att den konsistensen kan bli perfekt. *Hur bråttom har du ? Vilken storlek tänker du dig ?

    Tror du att det blir bra att dämpa varje motor för sig ? Borde inte rätt mycket av vibrationerna ta ut varandra om alla motorer sitter i samma ram ? Vill nog inte ha en mot förmodan obalanserad propp på motorn om den sitter mjukt monterad. Fast det är ju bara min åsikt!

  15. #35

    Standard

    Min tanke var att bli av med de högfrekventa vibrationerna redan i armarna. Alltså ganska stumt, ingen större rörelsefrihet.
    Har en idé med profil i profil med silikon emellan. Började även bygga "vajer-dämpare" av akrylpuckar och rostfri 3mm vire (måste testa allt).
    Kommer du köra "klassisk" rund form med typ en M4, 10mm utstick på varje sida, eller insatsgänga?
    Allt beror ju också på vilken/a kamera/or man ska köra. Jag tänkte GoPro, HX9V, GH2 och kanske eos 600d.

  16. #36

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Det blir "klassiska" runda silikonbussningar med 3mm skruv ingjutet i vardera ände. Ska fästa dem så att kameradelen hänger i dem, vill inte att de ska pressas ihop, inbillar mig att det blir bättre ?

    Ska bara fixa nått smidigt material att svarva pluggar i innan det blir gjutning. Tänkte mig dem 15mm i diameter, 30mm höga. Får väl prova sig fram tills det blir bra.

  17. #37

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Fick hem AVR-programmerarna ifrån Hobbyking, de fungerade perfekt! Bara att koppla på 6-pinnarskontakten direkt på KK-kortet. Inget krångel med en massa lösa sladdar.

    fick även hem en DJI F-450 quadram. Helt underbart lätt att löda/bygga ihop den. Synd bara att den enligt de skriverier jag läst på RC-Groups ska vara alldeles för sladdrig. Det kan nog faktiskt stämma. Armarna går att vrida rätt så mycket. Inte direkt stumma. Ska inte blir något särskildt av ramen, plockar på fpv-grejor och lär mig flyga innan jag ger mig på Hexacopter med systemkamera.

  18. #38

    Standard

    Har lite ESC panik nu när jag beställt DJI WK-M och Naza.
    Har du testat de "uppklockade"?

  19. #39

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Ja, de fungerar utmärkt! Har ju lovat en film, men det verkar inte som att den kommer...

  20. #40

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard



    Dji ramen
    Senast redigerat av administrator den 2012-01-01 klockan 13:44.

Liknande ämnen

  1. MJD Catalina -Byggtråd
    Av Jonas C i forum Byggdagboken
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-10-18, 22:18
  2. Simons Byggtråd
    Av simonarvestrand i forum Allmänt
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 19:19
  3. Byggtråd Quad Nybörjare!!!
    Av bogieboy i forum Quad
    Svar: 99
    Senaste inlägg: 2012-09-07, 20:54
  4. Composite ARF YAK 55 SP 2,6m Byggtråd
    Av Rosso i forum Byggdagboken
    Svar: 155
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 10:12
  5. Byggtråd 2 : Sig Wonder
    Av Glawe i forum Byggdagboken
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 20:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •