Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Byggtråd Borlänge KK X quad

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Byggtråd Borlänge KK X quad

    Har väl inte presenterat mig riktigt här på forumet. Jag är iallafall 31 år gammal, har hållit på med modellflyg rätt så länge. Var med i RFK Viggen i Borlänge för ~20 år sedan. Det var farsan som hade nån barndomsdröm om flygplan som gjorde att jag och brorsan började med det här. Har varit väldigt inaktiv några år, men nu är jag tillbaks!

    Råkade se en länk till Rcexplorer.se på Locostsweden.se förra året. FPV grejorna skapade ett enormt habegär! Håller dock både på att bygga en Lotus Super Seven replica samt renovera ett 100år gammalt hus, så pengarna har inte riktigt funnits hittills. Sålde iväg lite onödiga bildelar för att finansera den här lilla satsningen. Har beställt rubbet: Fatshark glasögon, 5.8ghz videolänk, bygger cloverleaf antenner mm mm... ÄR väl uppe i runt 7000kr nu. Då anser jag att jag lyckats få med allt som behövs. Har småflugit med en Tricopter som jag byggde i våras, så jag har lite koll på flygningen. Har dock inte lyckats vända fanskapet än, utan kör bara med stjärten mot mig. Nån som har nått tips? Hur ska man markera modellen så att man ser vad som är fram/bak ? Eller behövs det kanske inte ?


    Byggde vidare på min första quadcopter nu på kvällen (natt), det blir lätt så när man har ungar. Har beställt grejor till en hexa, men det verkar inte som att det kommer någon uppdatering till den. Har ju kommit en 4.7 till både quad och tri som ska vara riktigt stabila enligt vad jag läst på RCGroups.

    Tycker jag fått till ramen rätt hyfsat. Den är fällbar samt med infällbara ben. 15x15mm bauhaus aluminumrör, kanske skulle ha köpt 10*10. Blir lite tungt. Klipper/slipar kolfiberark efter att ha ritat i autocad, använder numera gasmask. Fick ett bra tips om det.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2011-11-10 00.54.52 (Medium).jpg 
Visningar:	342 
Storlek:	56,8 KB 
Id:	24359Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2011-11-10 00.55.55 (Medium).jpg 
Visningar:	311 
Storlek:	54,4 KB 
Id:	24360Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2011-11-10 00.56.10 (Medium).jpg 
Visningar:	295 
Storlek:	56,3 KB 
Id:	24361

  2. #2

    Standard

    Jag använder 10*10mm till mina byggen och det räcker gott med det även till större maskiner.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Trevlig ram! Fällbara Quadros är inte det vanligaste.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Lite uppdatering!

    Har slipat till ett fpv-kamerafäste och ett batterifäste. Väntar på några paket med delar för att få ihop det sista!

    Ska iväg och leta på en "snygg" matlåda till elektroniken Helst skulle man ju haft en sån där gammal med snäppen. Nån som har nått tips ? Cd-caken har jag provat på tricoptern, känns som att locket bara vill lossna hela tiden.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2011-11-13 11.26.26 (Medium).jpg 
Visningar:	412 
Storlek:	54,2 KB 
Id:	24471

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    igår gick min ~5år gamla 42" plasma-tv sönder. sprang upp på övervåningen en stund, när jag kom ner var den helt svart.Bara ljudet fungerade. Plockade isär och hittade en trasig säkring som brann upp direkt igen efter att ha satt ihop tv:n igen och provat. Önskade mig iofs en ny tv, hähä...

    ...i morse när dottern skulle se på "Mamma mu" till vällingen fick hon kika på den bärbara datorn som står på tv-bänken (för att tv:n är trasig...). Tänkte dra fram fotöljen så hon skulle se något och råkade göra en repa likt ett dike i det 3 veckor gamla parkettgolvet...
    Senast redigerat av SteffeB den 2012-01-08 klockan 00:40.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Första repan i parketten är en traumatisk upplevelse!

    Skönt att de lagade dina goggles i alla fall.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  7. #7

    Standard

    Det var tur att det löste sig!
    /UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #8
    zablars avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    107
    Jobb
    Systemutvecklare på Emric
    Klubb
    PMFK

    Standard

    Det heter ju att olyckor kommer sällan ensamma och att det brukar vara 3 i rad... Nu har du ju kommit upp i 3st så då kan du vara säker för ett tag iaf.

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Det där med TV börjar jag undra över, har hört _MÅNGA_ som gått sönder nu som är 5 år gamla sisådär. Bilden blir svart, möjligen lite inbränd bild som syns när backlighten är igång. Är det en LG du hade?
    --
    Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
    http://fpv.nu

  10. #10
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Andreasson Visa inlägg
    Det där med TV börjar jag undra över, har hört _MÅNGA_ som gått sönder nu som är 5 år gamla sisådär. Bilden blir svart, möjligen lite inbränd bild som syns när backlighten är igång. Är det en LG du hade?
    Låter precis som en LG 42, fick en sån av en polare för att den var trasig. Det poffade tydligen till i TVn en kväll. Samma sak, säkring som gått, bytte och den small igen. Hittade kortet som det var fel på (sitter en stor svart kylfläns på det) och letade på nätet och hittade en i Holland som hade ett nytt för 500kr. Funkar fint nu!
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Haha, jo man får hoppas att oturen är över nu!

    Tv:n är en Fujitsu siemens Myrica 42". Lite synd att den gick sönder, faktiskt riktigt bra bild. Har dock 5m till tv:n nu, så jag tyckte den var lite liten ändå. Köpte mig en 55" Lg med "Cinema 3D", passiva 3d-glasögon. Helt otroligt! Det är absolut den bästa 3D effekten jag sett på någon tv. Inte ett flimmer! Den där Smart TV funktionen är också helt klockren. Kör stationära datorn som server över nätverket, filmerna kan visas på tv:n. Den hittar på "Film fodral" åt alla filmer med lite text och IMDB-betyg osv. Ser helt sjukt bra ut! Kan även köra youtube och allt möjligt annat. Lg stödjer "PLEX" mediacenter, det som jag har till filmerna. Var med nått annat Nero program på skiva som bara såg tråkigt ut, PLex var grejen!

  12. #12
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Hehe, ingen nöd på dig inte!
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    En fråga: Har köpt RC-Timer 30amp (Hobbywing) fartreglage till mina projekt. Såg den där tråden om omprogrammering av dem, är det nått att satsa på ? Nån som provat ?

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Nu var ett fartreglage flashat. Får se vad det här blir, var ett riktigt krångel då jag aldrig någonsin har funderat på sånt här. Phuu!

    Löder på lite kontakter och meddelar resultatet imorgon!

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Har inte fått ihop quadden för test av fartreglagen än. Glömt beställa 3,5mm kontakter till fartreglagen.

    Har lite andra funderingar angående strömförsörjning: Såg en tråd på RcGroups där de använde Wago toppklämmor modell 222 till strömförsörjning av fartreglagen. Det verkar ju smidigt! De ska klara 4mm2 kabel /12awg) "Certifierad enligt ENEC certifikat nr 134401-01, för 400V/4kV/2, 32A", Hur många ampere innebär det i 12v ?

    Idé nr 2: Hårdlöda ihop en stjärna med kopparbromsrör. Förtenna kablarna, stoppa in i röret och pressa fast. Värma med gas tills tennet smälter på kabeln.

    Idé nr 3: Hårdlöda 3,2mm Tig-tråd i en stjärna, löda på 3,5mm kontakter på ändarna.

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1315772

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Nu har den flugit!

    La in KK X quad 4.7 på HK-kK, och det verkar fungera väldigt bra! Grymt stabil! Betydligt bättre än Tricoptern med blåa kortet med nån gammal firmware!

    Länken till firmwaren samt lite instruktioner hittar du här: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1458663&page=5

    http://www.rcgroups.com/forums/showp...postcount=1590

    Observera att instruktionerna på RcExplorer inte stämmer med de här, Motorerna har bl.a. annan plats.


    Fartreglagen jag programmerade har en grym respons, behövde inte kalibrera fartreglagen mot KK-kortet, de är låsta.

    Dåligt var Propellerfästen på Rc-Timer motorerna. Helt värdelösa skulle jag vilja påstå. Såg att en propeller satt snett innan jag åkte iväg till jobbet, så jag tog med 2 extra fästen som även de visade sig vara helt slut. Skulle ha köpt den bättre varianten med skruvat propellerfäste...
    Senast redigerat av SteffeB den 2011-11-23 klockan 20:48.

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Har du möjligen lite länkar till info om firmwaren till fartreglagen och hur du gick tilläga för att flasha om dem? Det där var intressant, minsann...
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Jag följde anvisningarna på: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1513678

    Det som var krångligast var att hitta en drivrutin till AVR-Programmeraren...

    Jag gjorde klädnypemodellen av sladd. Använde mig av vanlig data-nätverkskabel, den visade sig vara perfekt! Borrade 6st 1mm hål i klädnypan och trädde igenom trådarna, limmade sedan fast med smältlim. Ordningen på trådarna kommer jag inte ihåg, finns info i tråden. Kör du också med Rc-Timer 30amp så är de ju busenkla då alla kontaktytor sitter på rad, är nog värre på andra fartreglage.

    Gjorde en .bat fil till de tre kommandoraderna. Lite lättare än att försöka klippa/klistra in texten hela tiden. Tar inte mer än 1 sekund att programmera fartreglaget.

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard




    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Dags för nästa maskin! Den första fick brorsan i 30-års present. Han blev rätt nöjd!

    Nu blir det en hexacopter med KK-kort, Rc- Timer 2830-750kv, omprogrammerade 30amp fartreglage. Har börjat lite smått med att borra hål för motorfäste i armarna. Blir 10x10 alu-armar ifrån bauhaus den här gången.

    Hexacoptern blir lite modulbyggd med arm, motor, fartreglage i separat del. Ska vara lätt att byta ut. Kom på en liten grej angående fartreglagen. Jag lägger krympfilmen runt både fartreglage och alu-arm. Blir en suverän kylning samtidigt som det blir enkelt och snyggt!


    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Liknande ämnen

  1. MJD Catalina -Byggtråd
    Av Jonas C i forum Byggdagboken
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-10-18, 23:18
  2. Simons Byggtråd
    Av simonarvestrand i forum Allmänt
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 20:19
  3. Byggtråd Quad Nybörjare!!!
    Av bogieboy i forum Quad
    Svar: 99
    Senaste inlägg: 2012-09-07, 21:54
  4. Composite ARF YAK 55 SP 2,6m Byggtråd
    Av Rosso i forum Byggdagboken
    Svar: 155
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 11:12
  5. Byggtråd 2 : Sig Wonder
    Av Glawe i forum Byggdagboken
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •