Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: En medelålders quadflygares vedermödor.

  1. #21

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Har du mätt hur mycket du belastar motorerna? Amperemetern är elflygarens bästa vän! Ovärderlig för att veta vilken propeller man ska välja.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  2. #22

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Den drar 67A med 10*6 proppar vid fullgas fastbunden vid bordet så det är ju absolut maxbelastning. Det blir ca 200W per motor. Motorerna ska tåla 210W så det ligger lite på gränsen men den drar ju aldrig så mycket i luften.
    Vinner nog lite på att ha något mindre proppar iaf.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  3. #23

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Fortsättning på mitt Quadäventyr...

    Efter senaste incidenten så bytte jag till 10x4,5 proppar i stället för 10x6 så går motorerna lite lättare.
    Flög ett par starter och allt känns ok. Maskinen känns lite piggare på nåt sätt.
    Jag tog med mig quaden när jag var i Vetlanda på besök och tjuvlånade fältet för ett par starter.
    Vid andra flygningen såg jag nåt som lossnade och maskinen satte sig som ett spjut i marken. Vid närmare inspektion såg jag att en propeller hade gått av i luften! Jag har aldrig nånsin råkat ut för att en propp gått av i luften på mina över 30 år som modellflygare...

    Är tydligen inte helt ok att köra med slowflypropellerar här trots rätt måttliga effektuttag. Det blev en rejäl smäll med krökta armar, propelleraxlar och en rätt skev maskin.
    Så om Vetlandagrabbarna hittat massa mystiska propellerester i soptunnan så är det jag som är skyldig...

    Jag har fixat ihop kärran igen och bytt tillbaka till de gamla pålitliga 10x6 kina snurrorna. Den flyger helt ok men är lite väl svajig i blåsigt väder.

    Jag har flugit en hel del nu och det börjar kännas rätt bra men tyvärr så börjar väl maskinen bli rätt sliten efter alla äventyr och en motor bär sig fortfarande konstigt åt vid riktigt hög belastning, är väl kanske nåt strul med fartreglaget.

    Jag har även mot bättre vetande gjort två korta och väldigt försiktiga flygningar med min Gopro och filmerna bekräftar väl bara hur sliten den är.
    Det rasslar och låter riktigt skumt och på vissa varvtal verkar det som hela kärran kommer i självsvängning trots att allt är balanserat.

    Det känns som jag har kommit till vägs ände med den här maskinen. Den är fortfarande fullt flygbar och jag kommer väl att nöta en hel del med den än men nu letar jag nya objekt...
    Känner mig hyfsat säker på mig själv så nu ska jag sätta ihop nåt som verkligen funkar till foto och FPV!
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •