Hej alla pilotvänner! Jag vill dela med mig av lite nyfunna kunskaper,enligt ett eu direktiv så skall all svensk macksoppa innehålla minst 10% etanol per den 11:e maj 2011, men det har blivit en realitet först i slutet av september. Detta var något som jag själv inte hade en aning om, men upptäckt efter div. efterforskningar,då mina bensinmotorer helt plötsligt börjat bli svårstartade,stannar utan anledning osv. Svaret heter E10 eller i folkmun 95 oktan. Etanol är sprit med ett annat oktantal än bensin, 104 oktan vs 95, dessutom drar etanol till sig vatten=dålig oktan. All etanol innehåller dessutom en liten mängd metanol=aggresivt mot gummi,plast,slangar och dessutom kraftigt korrosivt mot aluminium.
Vad göra? Jag har nu kört med Hjelmco 91/96 ul alkylatbensin ett antal timmar, och vet ni, alla problemen är som bortblåsta. Lättstartade inga motorstopp, motorerna har fått nytt liv.
Vadå 104vs95 oktan? enkelt olika kompressionskrav, detta ger dessutom en förlängd förbränningstid i motorn,dvs bränslet fortsätter att brinna även efter att kolven nått toppunkten i förbränningsfasen=överhettning.Om nu amerikanska luftfartsverket FAA bestämt avråder från all etanolinblandning i flygbensin,så gäller det kanske även våra (småmotorer).