Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Nya E10 bensinen ett mörkat problem

  1. #1
    buskflygarns avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    7
    Jobb
    översättare
    Klubb
    katrineholms flygklubb

    Standard Nya E10 bensinen ett mörkat problem

    Hej alla pilotvänner! Jag vill dela med mig av lite nyfunna kunskaper,enligt ett eu direktiv så skall all svensk macksoppa innehålla minst 10% etanol per den 11:e maj 2011, men det har blivit en realitet först i slutet av september. Detta var något som jag själv inte hade en aning om, men upptäckt efter div. efterforskningar,då mina bensinmotorer helt plötsligt börjat bli svårstartade,stannar utan anledning osv. Svaret heter E10 eller i folkmun 95 oktan. Etanol är sprit med ett annat oktantal än bensin, 104 oktan vs 95, dessutom drar etanol till sig vatten=dålig oktan. All etanol innehåller dessutom en liten mängd metanol=aggresivt mot gummi,plast,slangar och dessutom kraftigt korrosivt mot aluminium.
    Vad göra? Jag har nu kört med Hjelmco 91/96 ul alkylatbensin ett antal timmar, och vet ni, alla problemen är som bortblåsta. Lättstartade inga motorstopp, motorerna har fått nytt liv.
    Vadå 104vs95 oktan? enkelt olika kompressionskrav, detta ger dessutom en förlängd förbränningstid i motorn,dvs bränslet fortsätter att brinna även efter att kolven nått toppunkten i förbränningsfasen=överhettning.Om nu amerikanska luftfartsverket FAA bestämt avråder från all etanolinblandning i flygbensin,så gäller det kanske även våra (småmotorer).

  2. #2

    Standard

    På Åland har vi 98E5 fortfarande.
    Men 95E5 ersattes med 95E10 så många gick över till 95E5.
    Det enda etanol är bra för är väl avgaserna? =)
    Ingen tänkte väl på tillverkningen av etanol och dess påverkan på motorerna.

    Etanol innehåller väl inte metanol? Är väl två vitt skilda alkoholer?
    Det är väl 95E10 som innehåller metanol som tillsats eller?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3
    buskflygarns avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    7
    Jobb
    översättare
    Klubb
    katrineholms flygklubb

    Standard

    Jo dessvärre innehåller all etanol en viss mängd metanol,populärt kallat finkel,dvs en biprodukt även i vårat brännvin.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Kanske då det rätta är att köra på akrylatbensin med rätt inblandning av en kvalitetsolja , helsyntet tycker jag verkar vara det bästa alternativet

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Phonta Visa inlägg
    Kanske då det rätta är att köra på akrylatbensin med rätt inblandning av en kvalitetsolja , helsyntet tycker jag verkar vara det bästa alternativet
    Hej - jo det var väl det Buskflygarn hade gjort och han berättade ju om sina positiva erfarenheter av alkylatsoppan.
    Vi gör ju inte av med så stora mängder så det går säkert att köpa de smådunkar som finns lite här och var men kör man det i lite större motorer så vill man gärna hitta soppan till lite bättre literpris. Det finns en och annan pump där man kan köpa i "lösvikt" men dom är inte lättfunna tyvärr.
    Hälsningar
    Roger
    PS: Den som letar han finner - http://www.aspen.se/Files/PDF/ovrigt...2020110314.pdf

  6. #6
    buskflygarns avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    7
    Jobb
    översättare
    Klubb
    katrineholms flygklubb

    Standard

    Exakt Roger! Det är själva poängen med det här inlägget att hjälpas åt,så vi kan få en god tillgång på soppa, som våra motorer funkar bra på,min da85 drar nästan tre liter i timmen så det är klart att man vill säkra soppatillgången.Dessutom är det här ett helt nytt problem, min målsättning är att det ska gå och köpa den här bensinen för ALLA.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Köpten 5 litersdunk på Bygg Ole, kanske min DLA 32 a inte drar så mycket , vad vet jag ........

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Alkylatbensin kör jag på,den färdigblandade Aspensorten och jag hävdar med en dåres envishet att en motorsåg/röjsåg/ryggblås har det betydligt besvärligare förhållanden att tas med än våra applikationer så
    jag kommer fortsätta köra med detta i mina motorer..
    Har funkat bra de här första åren så jag hoppas att det fortsätter göra det..
    Den största fördelen för mig är hanteringen,doftfritt i jämförelse och oerhört mycket mindre hälsovådligt att få på fingrarna m.m..

    Att köra in en motor på extra olja förresten,det är en smula tveeggat,de inkörningar som man ibland ser där en motor får stå o puttra på straxt över tomgång ger egentligen ingenting och pyttsar man dessutom i extra olja så minskar man ytterligare inslitningen..

    Om man tar "riktiga" flygplansmotorer av äldre sort så är det t.o.m så att man använder en olja utan W på burken,
    en s.k straight olja för att det ska nöta lite mer under inkörning..
    Men detta är min personliga åsikt i ämnet,brukar finnas andra åsikter!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9
    buskflygarns avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    7
    Jobb
    översättare
    Klubb
    katrineholms flygklubb

    Standard

    Exakt! det är just det jag menar, nu finns inte alternativet kvar, men det måste vara Aspen. Eller alkylat 4-takt för egen inblandning av 2-taktsolja,Eller som i mitt fall,Hjelmco 91/96 UL med 2% Redline racingolja
    Det finns alkylatbensin från olika tillverkare,OkQ8:s miljödito te.x har än riktig skräpolja inblandad.
    Enligt Aspen själva är deras olja specialanpassad till motorer i heta miljöer,vilket kanske inte passar alla flygmotorer.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Jag har köpt Aspen fyrtaksbensin och blandar själv sen i en kvalitetsolja ( 2 taksolja)

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Håller med Phonta - Aspen finns i både 4T och 2T-varianter så oljekvalitet kan man själv välja om man så vill.
    OK's variant skall man också kunna köpa "på pump" på vissa ställen så det är väl bara att kolla om det finns nån sån pump i närheten av där man bor.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av buskflygarn Visa inlägg
    efter div. efterforskningar,då mina bensinmotorer helt plötsligt börjat bli svårstartade,stannar utan anledning osv. Svaret heter E10 eller i folkmun 95 oktan.
    Ur en inte så teknisk synvinkel så är det väl inte speciellt konstigt att en motor avsedd för ett bränsle kommer gå illa om man kör den på ett annat bränsle! Ju mer av fel bränsle man blandar in desto sämre går den, ganska självklart och inte bränslets i sigs fel.

    I en lite mer teknisk synvinkel så är etanolen rena rejssoppan!! Det högre oktantalet i kombination med lägre AFR gör att man kan plocka mer effekt ur en motor anpassad för etanol. Etanolen brinner fortare vilket märks om man bara anpassar AFR och tankar E85 i en bil, man får mycket mer kraft bara sådär eftersom den snabbare förbränningen motsvarar ett höjt tändläge. Det högre oktantalet gör även att kompressionen kan höjas, eller som på en turbobil där man kan öka laddtrycket med stor effektvinst och bibehållen driftsäkerhet pga den större bränslemängden kyler motorn bättre.

    Min Bil gav vid ett tillfälle 370hk i en chassidynamometer på bf98, ett byte till E85 höjde effekten med snudd på 100hk. Samma motor, men anpassat tändläge och AFR för att optimera motorn för de nya förutsättningarna som etanolen ger.

    Så etanol är absolut inte av ondo för en motors gång eller effektuttag om man bara anpassar motorn för bränslet. För att knya ihop det hela så beböver du justera bränslenålarna en smula(bara 10% etanol gör inte så stor skillnad så du behöver bygga om hela soppasystemet) ,du kan också öka kompressionen en smula och inte minst justera tändläget. En motor med propeller är ganska enkel att peeka tändningen på, bara ge full gas och flytta tändläget tills max varvtal uppnås. :-)

    Superhero

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av buskflygarn Visa inlägg
    ... All etanol innehåller dessutom en liten mängd metanol=aggresivt mot gummi,plast,slangar och dessutom kraftigt korrosivt mot aluminium. ...
    Den lilla mängd metanol som finns i bränslet är så liten så att dess inverkan är försumbar. E85 får enligt normerna innehålla som mest 0,5% metanol. Det bör rimligen innebära att halten metanol i E10 är avsevärt mindre, dvs i storleksordning 0,5%*10/85 = 0,6 promille. Knappast någon anledning att oroa sig för metanolinnehållet med andra ord :-)

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Man kan ju även klura på vilket material metanolmotorer är byggda av och vilket material tankar till metanolmotorer är gjorda av.
    Superhero

  15. #15
    buskflygarns avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    7
    Jobb
    översättare
    Klubb
    katrineholms flygklubb

    Standard

    Nu handlar inte detta inlägg om bilar utan om flygmotorer.Det finns vissa saker som gör att det finns högre och andra krav på flygplan än på bilar. Meningen med hela inlägget är inte att bygga om och få mera tillfällig effekt på motorn,utan att faktiskt få en pålitlig FLYGMOTOR!

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av buskflygarn Visa inlägg
    Nu handlar inte detta inlägg om bilar utan om flygmotorer.Det finns vissa saker som gör att det finns högre och andra krav på flygplan än på bilar. Meningen med hela inlägget är inte att bygga om och få mera tillfällig effekt på motorn,utan att faktiskt få en pålitlig FLYGMOTOR!
    Du har rätt i att E10 kan orsaka din motor problem, men tycker ändå det är synd att lyfta fram felaktigheter om etanolinblandningen oavsett om det gäller certifierade flygmotorer på 28hk/liter eller en volvomotor på 599hk/liter.
    Superhero

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Om man tar "riktiga" flygplansmotorer av äldre sort så är det t.o.m så att man använder en olja utan W på burken,
    en s.k straight olja för att det ska nöta lite mer under inkörning..
    Men detta är min personliga åsikt i ämnet,brukar finnas andra åsikter!
    Nöter en rak olja mer än en "vanlig"? Är inte en rak olja bara mer trögflytande kall?

    Håller med dig om inkörningen, nu för tiden så förespråkar man inkörning på liknande sätt som motorn är tänkt att användas. Detta för att kolvringarna skall slita in sig och täta på bästa sätt. Varmkörning, sen mer eller mindre full gas direkt.
    Superhero

  18. #18
    buskflygarns avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    7
    Jobb
    översättare
    Klubb
    katrineholms flygklubb

    Standard

    Ja naturligtvis så begriper varken FAA Lycoming Continental eller Rotax ett dugg om vad dom rekomderar i flygbensin.

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av buskflygarn Visa inlägg
    Ja naturligtvis så begriper varken FAA Lycoming Continental eller Rotax ett dugg om vad dom rekomderar i flygbensin.
    Hur menar du nu? Dem har väl koll på läget. Deras motorer är ej avsedda för etanolinblandning och dem rekomenderar således inte att man skall använda det. Hade dem anpassat sina motorer för etanolinblandningen så hade motorerna fungerat utmärkt.
    Superhero

  20. #20
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tjosan!
    Lite från ämnet men ändå,vad jag menar är en olja utan "W",används för inkörning:http://www.afeonline.com/shop/index.php?cPath=65 ,där har du en bra förklaring på vad det är
    Och vad gäller flygbensin så är det så att de från T-fordstiden härstammande amerikansk motorerna kräver bly och att flygmotorer rent generellt ska jobba på höga höjder,därav kraven på högre oktantal än vanlig handelsbensin.. Den diskussionen om vi tar den här blir både lång och tråkig och inte särskilt jämförbart med det vi har som hobby.
    Som jag ser det så har vi motorsågsmotorer i våra plan, (effektuttaget är inte speciellt högt i en standardmotor för RC flyg)
    och jag tycker att jag har använt mig av för min del Aspen färdigblandat tillräckligt mycket för att tro på den varan..
    Andra blir säkert saliga på sin blandning..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Kds problem
    Av Alanthor i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-01, 22:12
  2. problem med ESC
    Av Baua i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 09:34
  3. SMF-problem?
    Av sundqvistjohan i forum Allmänt och Tips
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 18:38
  4. Problem med YS 63
    Av Krille i forum Metanolmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 00:38
  5. Problem med ARF:er ??
    Av Sigun i forum Allmänt och Tips
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 00:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •