Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Ålänningens Tricopter!

  1. #21
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tja,

    Jag köpte nya 2200mah accar till min tricopter. De flyg accar som jag hade haft i 2år pallade inte mer än 4-7min max. Man märker acc-kvalitén mycket tydligare med en copter!

    Jag körde samma motor som du och den flög mycket bättre med 10" propeller..

    Mvh,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  2. #22

    Standard

    Det finns en kalkylator online för att beräkna motorer.
    http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm

    Det stämmer nog att du ska ha 10" på den för ca:8 minuter hovring

  3. #23

    Standard

    2100/2200-ackarna jag har så har jag använt mest till en Align T-Rex 450SE V2.
    Turnigy 25(35C), FlightPower 20(30C) och DesirePower 22C. För klena?

    Vad borde man ha?

    Kalkylatorn... den säger * The Power is not sufficient to hover * hela tiden.
    Vet inte allt man ska fylla i, så det står lite still...

    10x4.7 har jag ett gäng. Slänger på dem och testar. Borde väl lätta helin lite också, men vet ej hur. Byta landställ kanske, men det väger inte såå mycket.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #24

    Standard

    Bytte till 10" proppar och den varvade inte lika mycket, acken höll längre (fast det var kallt) och det var mycket ork kvar i acken när jag slutade (pga mörkret). ;-D Me like!

    Film... ser lite cool ut med LEDs. =) Men lite mörkt på slutet jo.
    http://www.youtube.com/watch?v=XesnWzkjGoE&hd=1
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25

    Standard

    ser riktigt bra ut - grattis
    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #26

    Standard

    Svajig!!!

    Jag hade förut GWS 9x4.7-proppar på min tricopter och då kunde man göra fina mjuka vändningar, lutningar osv. Nackdelen var att den drog massor med ström så acken vart tom fort.

    Nu med GWS 10x4.7 så verkar acken hålla betyyydligt längre och tricoptern går snällare, men det verkar som att varvet är för lågt i det område där den hovrar, verkar arbeta på lägre delen av arbetskurvan så att säga.

    Vad göra? Andra proppar? Mer vikt på helin? Den väger väl 1,2 eller nåt max nu med GoPro och FPV.
    Kanske borde ha andra motorerer med annat kV? (har samma som Dadde, dom silvriga med svarta ändor ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Svajig!!!

    Jag hade förut GWS 9x4.7-proppar på min tricopter och då kunde man göra fina mjuka vändningar, lutningar osv. Nackdelen var att den drog massor med ström så acken vart tom fort.

    Nu med GWS 10x4.7 så verkar acken hålla betyyydligt längre och tricoptern går snällare, men det verkar som att varvet är för lågt i det område där den hovrar, verkar arbeta på lägre delen av arbetskurvan så att säga.

    Vad göra? Andra proppar? Mer vikt på helin? Den väger väl 1,2 eller nåt max nu med GoPro och FPV.
    Kanske borde ha andra motorerer med annat kV? (har samma som Dadde, dom silvriga med svarta ändor ;-)
    Hmmmm.. jag har ett antal quads...borde ju vara samma även om din är tricopter... som har olika kv på motorerna. Den som är allra sämst är den som har lägst kv (750), nästa på 1200kv är lite bättre och den som är allra stabilast i höjdled är den som använder sig av 2500kv-motorer. Lärdom..... högre kv ger bättre kontroll i höjdled, iaf för mig....

    EDit: Nu kör jag med tre-bladiga proppar med låg pitch (ex.7x3/8x3)

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  8. #28

    Standard

    Så egentligen borde jag haka på mer vikt så motorerna får varva mer och kommer in i rätt varvtalsregister för att inte få allt för låga varv... ELLER byta till motorer med högre kV? Eller skaffa proppar typ 10xmindreän4,7?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Så egentligen borde jag haka på mer vikt så motorerna får varva mer och kommer in i rätt varvtalsregister för att inte få allt för låga varv... ELLER byta till motorer med högre kV? Eller skaffa proppar typ 10xmindreän4,7?

    Svårt att säga. Nu kör jag utan Gopro-kamera, så mina quads väger totalt mindre. Det har fungerat bra för mig med motorer med högre kv och med propellrar med mindre pitch. Det jag kör med... rättelse sedan tidigare: 7x3.5 och 8x3.5. Tyvärr finns det dåligt med större motroterande proppar med liten stigning. Alla verkar köra med typ 4.7-6 i stigning. Jag kör med 3-bladiga. Med lägre pitch så borde man få ett större upplösning i vertikala planet än med proppar med större pitch. Har du möjlighet så prova. Du kan ju testa med motorer runt 1800-2000kv och typ 8x3.5, beroende på motorstorlek förståss....

    Ökar du vikten så får du bara gasa mer, men med samma svajjighet eftersom propparna är dom samma.

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  10. #30

    Standard

    För mig verkar det som att varvet sjunker för mycket på motorerna när dom parerar eller när man lutar.
    Så kanske det bara är en inställningsgrej, alltså att motorerna åt det hål man lutar inte skall varva ner för mycket utan de som är på andra sidan, skall varva upp mer istället? =) Nu är jag för trött för att tänka ut vad det är jag skall ändra på...

    Ex: Jag står och hovrar och lutar lite till vänster -> vänster motor varvar ner, höger motor varvar upp -> lutar mig iväg o när jag kommer dit jag skulle så lutar jag tillbaks till höger för att återgå till hovring, då varvar vänster motor upp igen och höger motor varvar ner igen. Och det är här som jag tycker allt blir svajigt för att det verkar som att nån motor varvat ner för mycket och segar upp med varven igen för att kompensera, kanske gyrona ger för mycket kompensation.

    Låt säga att varvtalet på motorn är 0-1000 och att det är vid 500-900 som den arbetar bäst, men att mina motorera hamnar ner under 500 och därför tappar respons o allt pga att de inte hinner upp i de varv de borde vart i enligt gyrot/mitt spakutslag.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31

    Standard

    Denna har fått KK2 sedan senast. Och eftersom konstruktionen mellan servo och stjärtmotor nu är glapp så tänkte jag göra nåt bättre, men hur är enklast och stabilast? Original så slungar den motorn hit och dit, borde ju vrida runt motorns CG tycker man ju?

    Fråga 2: Vilken armlängd är bäst på denna? Tycker armarna är lite för långa nu... från centrum till motoraxlar alltså. Eller hur man nu måttar på en tricopter.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #32
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Då har du för svaga motorer eller för stora proppar, prova proppa ner ett steg. Du se att det hjälper.

    Oftast ett fel många gör att de slänger på för stora proppar och tunga proppar.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #33

    Standard

    Har provat med 9x4.7 det nu var och då varvade den så mycket och acken tog slut fort, den flög helt klart bäst då, men mja.
    Och satte sen 10x4.7 nu det var för stort och fel.
    10x3.8 har jag nu och den flög rätt okej och länge.
    Nu har jag KK2 istället för 4st HK401-gyron och får den ej att flyga bra längre.
    Så jo, byter gärna proppar och inställningar så jag får den att flyga...
    Ska jag sätta på 9x3.8 istället?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #34
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    9.38 kan du ju inte välja vilket är mindre än den första som varvade för mycket.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #35

    Standard

    Doh! Du har ju helt rätt. =)
    Så 10x3.8 är OK tills jag kommer på nån orsak att dom inte är det? Eller nån säger vad jag borde ha. Öh...
    Men längden på armarna... kapar bort 10cm på varje. Vill ha en lite vigare tricopter.
    Tycker inte direkt att sjärten vill orka hinna med när man flyger fort fram och vill bromsa, då dippar stjärten för mycket innan den får upp varvet. Kanske bara en inställning...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #36

    Standard

    En fråga... I KK2-kortets setup för tricopter så visar det på bilden att vissa motorer roterar counter clockwise medans en eller om det var två roterar åt andra hållet. Kanske alla var åt "fel" håll. Börjar sätta på såna proppar och vända så motorerna snurrar åt andra hållet? Eller "ska" det funka bra ändå? Är ju tre propellrar som roterar mer eller mindre och servot girar tricoptern. Så man tycker ju inte det borde spela nån roll vilken väg propellrarna roterar på en tricopter?!

    Den är klarbyggd, igen! http://forum.motorportalen.net/viewt...118911#p118911
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #37

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    du kan köra på två sätt på tri , funkar vilket som
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  18. #38

    Standard

    Så du menar att jag inte behöver bry mig om pilarna som finns i KK2ans setup (grafiska bilder i displayen) som visar att motorerna ska rotera åt andra hållet? =) Eller pratar du om ytterligare ett sätt, där varvtalet ändras för att rotera tricoptern? Men det funkar iofs inte förän man har fyra eller fler proppar? Är lite osäker på detta för en annan flygare här har en kolfiber-tricopter med värstinggyro osv från HAB och den flyger tokfint, den har en av främre motorerna moturs, de andra två medurs. Den har också servo (tror jag... blev osäker nu).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #39

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Jajjemensan, så är det!

    En trikopter justerar ju för rotationsmomentet genom att blåsa åt sidan "precis som en helikopter". Eller, ja inte exakt likadant ju, men ändå. En helikopter har ju bara rotorriktning åt ena hållet. och så blåser den lite åt sidan med bakänden för att kontra det. Precis som du gör med tailen på trikoptern.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  20. #40

    Standard

    Va bra! Jag som tänkte löda om allt i morrn... =) Struntar i det då. Men förstår ändå inte varför den där kolfiberkrattan på HAB har en motroterande propeller. Flög en annans HAB-tricopter...
    Trebladigt har den också: http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=8433
    Och jo jag står för nära: http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=8447
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. min tricopter flotta
    Av hillebille i forum Tricopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-02-10, 11:02
  2. Tricopter 2.5 KK2 pid
    Av LeoR i forum Tricopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-27, 18:13
  3. Tricopter med EDF...
    Av zooks i forum Tricopter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 19:42
  4. HK Y-3 Fibreglass Tricopter
    Av Grimm i forum Tricopter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 01:26
  5. En Tricopter V2.5 a´la Dadde
    Av Sjuntorparn i forum Tricopter
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 08:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •