Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hovring

  1. #1


    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    123
    Jobb
    Personlig assistent
    Klubb
    Avestaflygklubb östhammars modellflyg klubb

    Standard Hovring

    Finns det några bra grundregler när man vill börja träna hovring med flygplan?
    t.ex hur man gasar och använder olika roder såsom höjd sida m.m
    Finns det något bra att läsa på nätet på svenska?
    Tacksam för alla tips.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Jag tränade det mesta på simulator o då kan man ju köra på trial and error metoden för då kostar det ju inget Däremot då jag prövade på riktigt sen så började jag bara på ganska hög höjd att egentligen stalla kärran och öka gas o höjd eftersom tills jag tillslut hovrade o sen känna sig fram vilka roder som krävs för att hålla den kvar där.. har du bara höjd så prova dig fram så tror jag det löser sig för dig
    Man lär sig nått varje krash...

  3. #3


    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    123
    Jobb
    Personlig assistent
    Klubb
    Avestaflygklubb östhammars modellflyg klubb

    Standard

    Man tackar

  4. #4
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Det ända du behöver är hyffsade roderytor och överdimensionerad motor, sen är det bara gasa

    //Matte

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Det är väl/nog bra att börja träna flyga med hög anfallsvinkel, sedan är det bara att öka anallsvinkeln mer och mer tills man har "90 grader" anfallsvinkel.
    En baktung (inom rimlig gräns naturligtvis) kärra är enklare att hovra med (men den flyger i regel något sämre när man flyger "vanligt").
    Det som är svårast, som jag inte alls har fått koll på ännu, är att hovra med buken mot sig...

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Hm, klurigt att tala om vad som är rätt och fel. En sak är säker, ju duktigare du är desto mindre utslag behöver du, desto klenare motor behöver du.

    Man ger inte bara roder utan kombinerar roder och motor så att kärran "hoppar" till rätt läge, att mesa funkar inte.

    ett bra sätt att börja är att flyga rakt upp tills kärran stannar, gasa på och häng kvar två sekunder, ge sedan fullt och åk vidare uppåt innan det suger sig. Då känner man att man kan och att man lyckas, att börja träna hovring och hela tiden misslyckas är inget vidare för motivationen.

    Gammal video, men den visar hur jag menar. Lyssna på motorn och se hur kärran reagerar när man gasar till. :-)

    Det behövs bara 8C ackar för drag i världsklass ;-)

    Superhero

  7. #7
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    En bra simulator - sänk simulationshastigheten och öva "långsammare". Öka hastigheten successivt till du klarar att hovra i 100% simulatorhastighet. Då sitter det troligen också i verkligheten.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Enklaste sättet att lära sig hovra är att träna med en liten elkärra i simulator (Profilmodell runt 1m spännvid).
    Nästa steg är att träna med samma typ av elkärra i verkligheten, innomhus eller utomhus när det är helt vindstilla!

Liknande ämnen

  1. Fin-tuna hovring med VR-dial på Futaba 7C
    Av jrooth i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 23:53
  2. Sommarkväll med bla hovring.
    Av TommyzT i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 09:24
  3. Hovring med Jetkärra
    Av Wulfman i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 10:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •