Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Laddning av Nimh acc

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard Laddning av Nimh acc

    Hej
    Har en 7,4 volts 3000 Nimh acc , vad är lämplig laddare för denna, det är 6 celler som bildar denna acc.

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Om du har en elmodell så borde du väl ha en multiladdare? Alla multiladdare har program för Nixx vad jag vet.
    Ex


    Det står i din profil att du handlar från Hobbyking och har en elmodell så något bör du väl ha att ladda med?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Just nu handlar det om en ack för att driva tändningen till en bensinmotor.

    Har bara Lipoladdare , samt en laddare som är avsedd att ladda mottagaracc samt sändaracc.
    Den ger 0.7 och det lär väl ta tid att laddan denna 3000 acc med samma ...

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja - då kanske du får köpa en "computer-laddare" som klarar både LiPo och NiMh - och lite annat också.
    Jag kör iCharger som fungerat mycket bra.
    Köpte på vinst och förlust en likadan som pgrts lagt in en bild på (för att alltid ha liggandes i bilen) men det blev snarare "förlust" - dålig noggrannhet på balanseringen bl a så satsa i så fall på nåt bättre - t ex nån av iCharger-modellerna.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    En annan laddare som är erkänt bra är Turnigy Accucel-6 (som jag själv använder). Den är som iCharger där man kan ladda flera olika typer av batterier samt ställa laddströmmen och slår av när batteriet är fulladdat. Kolla gärna upp båda och välj sedan den du tycker passar dig bäst.

    Lasse

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det är fullt möjligt att Turnigy Accucel-6 är en bra laddare - i alla fall för sitt pris.
    Men den lirar inte riktigt i samma "division" som bl a iCharger eftersom deras laddare bl a klarar avsevärt mycket högre laddeffekter än de 50 W som Turnigy Accucel-6 klarar. iCharger börjar väl runt 250 W vill jag minnas och är enkelt uppgraderingsbar mjukvarumässigt via USB-anslutning till en PC. Sen anses även iCharger ha förhållandevis bra precision vid balanseringsladdning - den är alltså väl kalibrerad redan från fabriken. Men här skall jag erkänna att jag inte har egen erfarenhet av just Turnigy Accucel-6 men många andra, billigare laddare brister tyvärr på "kalibrerings-noggrannheten".
    Men även laddeffekten är något man måste reflektera över nu när vi använder större och större ackar och de kan laddas med allt högre ström vilket då givetvis kräver en laddare som klarar detta.
    Lycka till hälsar
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Phonta Visa inlägg
    Just nu handlar det om en ack för att driva tändningen till en bensinmotor.

    Har bara Lipoladdare , samt en laddare som är avsedd att ladda mottagaracc samt sändaracc.
    Den ger 0.7 och det lär väl ta tid att laddan denna 3000 acc med samma ...
    Du ska väl inte köra den accen till tändningen? Då får du väl ha regulator som tar ner strömmen. Dom brukar ju vilja ha 4,8 till max 6volt..

  8. #8
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Accucell-6 är i första hand avsett för lipo där man inte behöver så höga laddeffekter.

    Lasse

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Lasse,
    Min åsikt är väl snarare att det är för LiPo som det börjar behövas rejält mycket effekt p g a stora batterier (många celler, hög kapacitet) samt att de flesta nya LiPo-celler idag klarar laddning med 2--5C.
    Kör man med max t ex 3S2200 så fungerar en 50 W-laddare hjälpligt med max ca: 4A laddström vilket är närapå en 2C-laddning.
    Men många har idag setuper vilka kräver betydligt mycket mera batteri-kraft så det är bara därför jag vill göra köpare av laddare uppmärksamma på begränsningen med 50W-laddare. Men man vet förhoppningsvis själv vad man har/kommer att ha för behov och kan då dimensionera därefter. Kör man bara småackar upp till ca: 3S2200 så fungerar oftast en 50 W laddare.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag laddar alltid mina lipo med 1C och behöver inte mer än max 3-4A lipo. så för mig är Accucell full tillräckligt. Sedan fick jag den extra billigt

    Lasse

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Jag har en helt Ok lipoladdare med balansering , det jag behöver är en som klarar NimH Accen .....
    Jo faktiskt så skall min tändmodul ha 7,2 - 7,4 volt , det står i alla fall så i både manualen samt på Tändmodulen.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om du inte kan köra NiMh på din andra laddare och inte behöver en ny LiPo-laddare så är mitt tips att lägga upp en annons under Köpes på detta Forum och på Svenskt Modellflyg för jag är övertygad om att det är många som har gamla NiMh-laddare liggandes som inte användes - liksom gamla NiMh/LiPo-laddare men som saknar inbyggd balanseringsfunktion.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Ladda Nimh-acc!
    Av mageri i forum Batterier och Laddare
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-03-30, 19:05
  2. Varför dör NiMH-celler?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 10:58
  3. Digitalt servo NiMH
    Av Gunnar i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 13:29
  4. Laddning av NiMh?
    Av Taurus i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 16:32
  5. Laddning av glödstiftsladdare med inbyggt NiMH?
    Av Utmanaren2002 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 06:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •