Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Dubbla borstlösa?

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Dubbla borstlösa?

    Hej
    Har en balsa B-17 som jag tänkt mej köra tvåmotorigt med dubbla borstlösa. Kan man koppla in två motorer parallellt om man har ett motorstyrnings som klarar strömmen av två motorer? Kommer dom isåfall båda två att gå exakt lika hela tiden?
    /Lars

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Standard-rådet är att köra separata reglage för resp motor. Jag vet att det finns dom som lyckats köra 2 borstlösa motorer på ett reglage men det finns en uppenbar risk att du får problem.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    För 10 år sedan gjorde man så och det funkade med vissa reglage och vissa motorer... på den tiden kostade ett reglage 3000kr så då var det befogat att undra. Idag när ett reglage kostar mindre än 1/10 av vad det gjorde då så känns frågan mest konstig :-P

    Förr var dessutom motorkvaliteten mycket jämnare eftersom det bara fanns motorer från tillverkare som vågade tala om var de bor, inte som idag att man slår en logga på någonting bara det är "runt" och har tre sladdar ut.
    Superhero

  4. #4
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Motorn ger feedback till ESC för att den ska ge rätt timing. Riktigt hur det fungerar exakt är jag osäker på. Om du har två exakt likadana motorer med exakt samma kv, så kan det fungera, men låt oss säga att ena motorn har 1208kv och den andra 1216kv, då är dom inte i match med följd att ESC inte kan ge rätt timing. Det beror på lindningen. Tro inte att de värden som står på motorn anger exakt kv, det är bara en höftad siffra. Det är förmodligen dyrare att ersätta ett flygplan som gått i backen är vad det kostar med en extra ESC...

    Lasse

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag är lite ny på det här, och har billiga kinesiska grejer. Tänkte, att eftersom jag vill ha båda motorerna att gå parallellt, lika, (gärna motroterande) och eftersom motorstyrningsraglaget matar mottagaren med spänning i hur det är kopplat. Tänkte att det skulle bli konstigt att koppla in två motorregleringar….
    /Lars

  6. #6
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Kör du med billiga kinesiska grejor bör verkligen inte köra två motorer till en ESC. Du kopplar bara en Y-servosladd mellan mottagarens gaskanal och sedan till ESC. Se bara till att ESC är linjära (brukar vara det), annars får du koppla bort den ena plussladden (röda mittkabeln på servosladden) när du kopplar in i mottagaren. Är du osäker på om dom är linjära eller ej, så koppla bort den ena pluskabeln så slipper du friterad mottagare. Kör gärna motroterande proppar så slipper du snedställa motorerna.

    Lasse

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Jag är lite ny på det här, och har billiga kinesiska grejer. Tänkte, att eftersom jag vill ha båda motorerna att gå parallellt, lika, (gärna motroterande) och eftersom motorstyrningsraglaget matar mottagaren med spänning i hur det är kopplat. Tänkte att det skulle bli konstigt att koppla in två motorregleringar….
    /Lars
    Vanligast är att man pillar ur plus ur ena servosladden som går till mottagaren så använder man sig av BEC från ett reglage.
    Superhero

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om du kör dubbla reglage (vilket du bör göra) så kan du sätta en kort förlängningssladd mellan reglaget och Y-kabeln till ena reglaget och fimpa plus-sladden på förlängningen så slipper du pilla med kontakten. Eller så klipper du helt enkelt bort/av plus-sladden på ena delen av Y-kabeln - då slipper du också ändra i reglagets kabel.
    Hälsningar
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    OK. Tack. Då vet jag lite mer hur jag ska gå tillväga. Propellrar för båda hållen, annar lika, är det lätt att få tag på?

    /Lars

  10. #10
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    ja, det går att få tag på, dock inte till alla dimensioner och pitch. Sök på Hobbyking "counter rotating prop" så får du upp de motroterande varianter som finns, då finns det också normala att få tag på. Eller sök på Ebay för motsvarande.

    Lasse

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Varför motroterande motor? Vad vinner man på det när man har eldrivt och minimal risk för att en motor skall stanna.Modellen går väl stadigt en då.Har själv en 2 motor Dash 8 från Robbe flyger kanon.Vore kul att veta
    Tobbe
    Senast redigerat av Tobbepostis den 2012-01-07 klockan 12:47.

  12. #12
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbepostis Visa inlägg
    Varför motroterande motor?
    Undrar jag oxå..?
    Har en sånhär, http://m-a-e.com/Sub_Pages/Products/...tails/JINX.htm
    funkar utmärkt med motorer snurrande åt samma håll.

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...tt-fartreglage
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #13

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Hej!

    Jag har en Mosquito på 180 spv. Om jag inte kör motroterande på den så finns det inte en chans att hålla kursen i starten. Den drar nåt vansinnigt åt vänster och sidrodret räcker inte till. Man får dra på väldigt försiktigt, hålla fullt höger sida och hålla sporrhjulet i marken så länge som möjligt.
    När jag kör motroterande så går den spikrakt!
    Nu är ju alla flygplan olika och på en del märks det väldigt lite men det är ju ingen nackdel att köra motroterande när det är så lätt att fixa...
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  14. #14

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Visst är det snyggast med flerbladiga och motroterande propellrar.
    På en skalakärra så är det extra trevligt. Men även på ett enklare plan så är det kul.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej igen
    Är det nåt som hindrar att man kopplar in fyra fartreglage på samma kanal, med ett antal y-kablar, eller om det finns nån variant av y-kabel med flera anslutningar, x-kabel...?. Det är ju en B-17 o der vore kul med fyra motorer. Ska kolla efter hyfsat lätta såna, motorer alltså.
    /Lars

  16. #16
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Du kan Y-kabla in fyra (eller flera) fartreglage utan problem.
    Men om fartreglagen har BEC-funktion så brukar man pilla ur pluskabeln ur servokontakten på alla utom ett reglage, det är lätt att göra, där finns en liten plasttunga som håller stiftet på plats, det är bara lyfta den lite försiktigt med ett knivblad eller nåt annat tunnt föremål, sen är det bara att dra lite försiktigt i den röda kabeln så glider hylsan ur plasthöljet.
    På så sätt kan du enkelt återställa reglaget om du skulle vilja använda det i ett annat plan senare.
    Sätt gärna lite krympslang över den "nakna" hylsan så riskerar du ingen kortslutning.
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    OK.
    Tack för svar. ska bli kul att testa detta. Gäller nu att begripa lite vilket vartal per volt jag ska välja till mina propellrar. tänker ju oxå testa med motroterande trebladigt. Förmodar att jag får offra ett par propelleradaptrar o limma o köra låsvätska i gängorna, annars skulle jag ju behöva hitta vänstergängade såna!
    /Lars

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...och istället för att pilla i kontakten på reglaget så kan man sätta en kort förlängningskabel mellan reglaget och mottagaren och "klippa bort" den (oftast röda) plusledaren - då slipper man riskera att bryta av plasttungan i kontakten på reglaget.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Borstlösa motorer , kv, watt, propellerstorlek
    Av Deep Purple i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-08-20, 04:55
  2. Dubbla borstlösa, ett fartreglage ?
    Av jocke1963 i forum Elektronik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-11-17, 18:59
  3. Tester av borstlösa motorer
    Av radioactive i forum Allmänt om flyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 18:42
  4. Cessna med borstlösa motorer
    Av Sigun i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 16:50
  5. BlueBird Borstlösa
    Av Casimir_rc i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •