Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Provbänk för motortest

  1. #1
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard Provbänk för motortest

    Då är min lilla provbänk för motorer och propellrar snart färdig. Det ska till ett par mätinstrument till. Wattmeter och varvräknare sitter på sidan. En våg, temperaturmätare och lite annat godis ska monteras när det dimper ner i brevlådan. Ett skydd ska också monteras, som är avtagbart samt ett galler på baksidan. Skyddet kommer tillsvidare att vara kartong, men kommer att ersättas med galler så att man kan observera motor/propp under körning. Eventuellt kan det bli plexiglas... jaja jag får se. Viktigt är iaf att man kan testa fullt ut utan risk för personskador.

    Motorupphängningen drar i en tråd som sitter fast i vågens sensor som ska sitta i överdelen på "V' et" i bakkant. Mer om detta när det blir dags för första motorkörningen....

    Lasse
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	testbänk5.jpg 
Visningar:	269 
Storlek:	65,8 KB 
Id:	24026   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	testbänk6.jpg 
Visningar:	178 
Storlek:	84,9 KB 
Id:	24060  
    Senast redigerat av radioactive den 2011-10-29 klockan 18:54.

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Fina grejer.Att mäta är att veta!! Smart att kunna mäta dragkraften innan grejerna hamnar i ett flygplan
    Tobbe

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du också mäter varvtal kan du få ut uteffekt, och därmed verkningsgrad.
    fredrik

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Seriöst bygge!
    Bygg ett interface så att du kan lagra all data i textfil och sedan importera till Scilab(gratis). Då kan du utveckla enkla funktioner för att räkna på verkningsgraden.

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Då är min lilla provbänk för motorer och propellrar snart färdig. Det ska till ett par mätinstrument till. Wattmeter och varvräknare sitter på sidan. En våg, temperaturmätare och lite annat godis ska monteras när det dimper ner i brevlådan. Ett skydd ska också monteras, som är avtagbart samt ett galler på baksidan. Skyddet kommer tillsvidare att vara kartong, men kommer att ersättas med galler så att man kan observera motor/propp under körning. Eventuellt kan det bli plexiglas... jaja jag får se. Viktigt är iaf att man kan testa fullt ut utan risk för personskador.

    Motorupphängningen drar i en tråd som sitter fast i vågens sensor som ska sitta i överdelen på "V' et" i bakkant. Mer om detta när det blir dags för första motorkörningen....

    Lasse

  5. #5
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag varken utbildad teknker eller dataprogrammerare, så någon automatik lär det tyvärr inte bli, annars hade det varit bra. Nä det får bli manuellt och manuell avläsning än så länge..

    Lasse

  6. #6
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Nu har jag äntligen fått ordning på alla instrument och placerat dom överskådligt i skydd bakom plywoodsidan (skyddar mot flygande propellrar). Lite bilder....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	testbench2.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	160,8 KB 
Id:	24509
    Testbänken

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	testbench5.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	105,0 KB 
Id:	24510
    Från vänster till höger; wattmeter, rpm/kv, motortemp, dragkraft och esc-temp.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	testbench1.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	58,9 KB 
Id:	24511
    Dragkrafts-mätaren och esc-tempen, som även kan mäta motortemp.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	testbench4.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	135,2 KB 
Id:	24512
    Dragkraftsensorn, motor och 12-tums prop färdig att testas och två temp-givare på baksidan av motorfästet (löper fram till framsidan och ligger an mot motorn).

    I morgon hoppas jag att kunna publicera de första testvärdena på 8-9 motorer från Dys (Eliasmodellflyg).

    Lasse

  7. #7

    Standard

    Du förstår att vi nu måste skicka motorer och propellrar till dig för test va

    Snyggt bygge.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Liknande ämnen

  1. Provbänk!
    Av warben i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-26, 22:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •