Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 53

Ämne: Temperatur på Batteri

  1. #21
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Japp, ni har rätt, vindavkylning påverkar inte ett dött objekts temperatur, bara levande organismer. Så batteriet kommer fortfarande att ha lufttemperaturen även om vindavkylningen skulle vara 5 ggr högre... eller rättare sagt lägre...

    Men det är ändå rekommendabelt att täta och som McRegor säger bygga lite termoskropp runt batteriet.

    Lasse

  2. #22

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    Att det inte funkade för mej var att LiPo-paketet var helt slut. Det hade svällt upp till en boll, nästan. Det hade jag inte sett pga att jag haft det inmonterat i flygkroppen o bara haft laddningssladden framdragen o bara räknat med att allt stått rätt till med ackpaketet, lite läskigt, kunde ju ha börjat brinna. Likadant blir det med balsaplanet jag gör just nu, måste stänga in LiPo i kroppen. Finns det nåt märke av ackar som är av extra kvalitet, som håller länge?
    /Lars

  3. #23

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Lars,
    Har själv erfarenhet av Hyperion, ThunderPower och DesirePower LiPo accar varav de två första är ganska dyra generellt sett. De är rätt säkra kort men som med allt annat kan man få "måndagsex". Men det viktiga är att du har ca 20% kvar av kapaciteten kvar i LiPo accen efter flygningen (och ca 10% som absolut minimum) om du vill ha bra livslängd på LiPo accarna. Sen skadar det inte att hålla sig till 1C eller 2C vid laddning även om de flesta nya LiPo idag klarar 3-5 C vid laddning så det går att ösa på med strömmen vid laddningen om man vill och accen är specad för det. Och långtidslagra LiPo accarna med ca 60% av kapaciteten kvar, de skall alltså inte ligga fulladdade vid långtidsförvaring (vad lång tid är i detta fall kanske kan vara 1 vecka eller längre). Sen är kylning av accarna hyfsat viktigt i längden även om det nu närmar sig vintertid så att blir det mindre problem med det av sig själv. Tar man hänsyn till allt detta så bör man få hyfsat lång livslängd på sina LiPo.

    Sen kör ju många med LiPo accar från HobbyKing och de kan nog fungera nog så bra, men de tre fabrikaten jag nämde i början är rätt säkra kort i regel men det kostar lite mer förstås.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	S50E.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	92,9 KB 
Id:	24488   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	S30E_01.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	67,9 KB 
Id:	24486   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	S30E_02.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	54,8 KB 
Id:	24487  
    Senast redigerat av bem den 2011-11-16 klockan 08:58.

  4. #24

    Standard

    LiPo och Nixx är känsliga för låga temperaturer, ju lägre IR LiPo acken har (högre C) destå svårare har den för låg temp då den har mycket svårt att generera sin egen värme. En LiPo ack med lägre C som får jobba lite kan med hjälp av förlusterna jobba upp lite temp.

    LiFe batteries finns idag upp till 30C och kan i många fall köras som drivackar, kan man bara leva med den extra vikten så är detta ett mycket bra alternativ till de som flyger när det är kallt. Men man får också se upp med mottagare och sändarbatterier framförallt med Nixx, de kroknar rejält när det är kallt.

    När jag mätte upp en 3s 50C ack och max effekt den lämnade vid 10grader och 18grader i en FunJet var skillnaden 20% ! detta är givetvis olika mycket/ lite beroende på batteri och C tal. Reglaget bröt också tidigare när det var kallare för det kallare batteriet har högre resistans och sjunker därmed mer i spänning under belastning vilket resulterar i mindre effekt och flygtid.

    Alla batterier tar skada vid urladdning/ laddning när det är för kallt då resistansen ökar, man får därför ordna så man dels förvärmer ackarna och att de sedan har möjlighet att behålla värmen när man använder dem (gäller även mottagar/ sändarackar)

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Hej
    Att det inte funkade för mej var att LiPo-paketet var helt slut. Det hade svällt upp till en boll, nästan. Det hade jag inte sett pga att jag haft det inmonterat i flygkroppen o bara haft laddningssladden framdragen o bara räknat med att allt stått rätt till med ackpaketet, lite läskigt, kunde ju ha börjat brinna. Likadant blir det med balsaplanet jag gör just nu, måste stänga in LiPo i kroppen. Finns det nåt märke av ackar som är av extra kvalitet, som håller länge?
    /Lars
    Kan rekommendera Gravity som bra, ärligt specade och prisvärda LiPo batterier.

  6. #26

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    Oj, att inte ha fulladdat vid långtidsförvaring. Det verkar ju besvärligt (o jag har alltid trott att fulladdat är bäst, och förvara i frysen). Det innebär ju att jag måste uppskatta en urladdning med nån lampa eller nåt, o spara 60% för långtidsförvaring.
    Får försöka fixa det.....
    /Lars

  7. #27
    zablars avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    107
    Jobb
    Systemutvecklare på Emric
    Klubb
    PMFK

    Standard

    Många moderna laddare har idag program som laddar/laddar ur acken till lämplig nivå för lagring.

  8. #28

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Det brukar kallas "Storage" mode eller liknade i laddaren. Finns i bägge laddarna jag har.
    Att dra ur en fulladdad acc ner till ca 60% av dess kapacitet via Storage mode laddning brukar ta lite mer tid, går fortare åt andra hållet dvs fylla på upp till ca 60%. Laddaren får jobba en del - fläkt(ar) i laddaren surrar mest hela tiden tycker jag - när man drar ur en fulladdad acc ner till ca 60% med Storage mode laddning.

    /Bo

  9. #29
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Fördelen med internet är att man kan få fram information snabbt och i mångfald med ett brett spann av olika åsikter. Nackdelen är att man inte vet vilken information som är rätt. När det gäller lagring av lipobatterier så är det inget undantag. Det finns nästan lika många varianter på lagring som det finns självutnämnda experter i ämnet.

    Men genomgående så verkar det ändå vara så att långtidsagring bör ske i låg temperatur, typ vanlig kyl, runt 5-8 grader C. Batteriet bör vara laddat med mellan 40-60% av full kapacitet. Nu verkar det som att temperaturen inte är så väldigt kritisk, men den bör inte vara för hög (mer än vanlig rumstemp) eller för låg, typ under noll, dvs i frysen.

    Det är mitt eget expertutlåtande i ämnet.....

    Lasse

  10. #30

    Standard

    Kollar man tillverkardata (för de som finns) så är långtidsförvaring i kyla att föredra, inre oxidereingen går långsammare. Har praktiserat det själv några år nu med översta hyllan i kylen dedikerad till ackar. Resultatet är jag lite osäker på fö - ackarna håller mycket längre, tror de äldsta är tre år eller så, men å andra sidan har kvaliteten höjts (använder nästan bara med kinaackar, från ~300mAh till 4000mAh). Brukar storageladda eller åtminstone se till att resp. cell ligger runt 3.7-3.8V. Sen för att återknyta till trådens början så har det ju snabbt blivit kallare och från 10min+ flygtid så har det reducerats till ~60% för min del nu med tempen nära nollan - har flugit en del inneflyg ute i skogen under vackra dagar. Inte så konstigt förstås, kallt ute ger snabbt lägre spänning i acket vilket kräver högre strömuttag för bibehållen effekt. Har man acket kapslat eller flyger under högre strömmuttag blir acken varmare och då kanske man inte upplever försämringen, men mitt plan hovrar på 5C så ackarna är iskalla vid nedkomst med... Brukar ha dem i innefickan men det hjälper inte så mycket då acket sitter kardborrat på sidan av planet. Så blev det ytterligare några åsikter...

  11. #31

    Standard

    Jag har flertalet gånger frågat LiPo celltillverkare direkt om lagring och just vad gäller kyl/frys metoden, av några har svaret vart ett skratt

    De jag frågat liksom jag tycker det är ganska enkelt, i jämn rumstemp eller lite lägre, det viktiga är inte exakt temp utan att den är jämn, och kring 50% kapacitet, det viktiga är inte vid en viss spänning utan att de inte är fulla eller tomma, så ligger de på fabriken både före och efter sammansättning till ett paket.

  12. #32

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Exempel på vad en tillverkare, Hyperion, skriver om temperatur och lagring av sina G3 LiPo.
    http://media.hyperion.hk/dn/g3lipo/

    Temperature - For best performance and cycle life, your Hyperion G3 battery packs should have a resting temperature no lower than 10 °C (50 °F) at the beginning of a Flight, or beginning of Charging. Keep the batteries inside your vehicle or a warmer of some kind on very cold days, to insure best performance and life (this is true for any LiPo, not just G3). If you have any concerns about the temperature on cold days and you have Hyperion NET or DUO charger, you can use the TCS function set to 90% to help insure that the batteries do not suffer over-voltage condition due to the temperature.

    Storage - Lipo should never be stored fully charged, or with less than 50% of capacity remaining. We strongly recommend Hyperion EOS chargers, as they have automatic STORE functions to insure that the packs are in the range of about 60%~70% capacity (3.78V~3.92V resting voltage per cell). After returning home for the day, simply use STORE MODE to achieve this automatically. Batteries are best stored in a cool, dry environment (2~20 °C or 37~68 °F).


    /Bo

  13. #33
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard Förvaring av lipos

    Nu när vi ändå snackar lagring av lipo-batterier, så har jag letat som fanken efter en lämplig låda at ha dom i. Det bör ju helst vara en metalllåda eller brandsäker sak. Det finns brandsäkra förvaringsboxar, men de kostar skjortan och lite till, så om någon vet en lämplig låda, så är jag tacksam att få länk eller inköpsställe. Som det är nu så förvarar jag dom i en lipopåse som är knökfull.... så antingen köpa några till eller en låda.

    Jänkarna har ju sina ammoboxar av metall, men svenska militären kör ju med trälådor..

    Lasse

  14. #34
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    så om någon vet en lämplig låda, så är jag tacksam att få länk eller inköpsställe.
    Jag förvarar mina lipos i en fiskrökslåda av metall (som aldrig använts för sitt syfte) utom de jag ska använda, som jag har med i Lipo-påsar. Minns tyvärr inte var jag köpte röken, men de torde väl finnas på Jula m.fl ställen.
    Lipo-påsar köper man billigt här, fraktfritt dessutom:
    http://www.rctimer.com/index.php?gOo...st.dwt&gcat=58
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #35
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Likadant blir det med balsaplanet jag gör just nu, måste stänga in LiPo i kroppen.
    Varför?? Klart olämpligt och farligt!!
    Det är ju ganska enkelt att bygga en lucka för batteribyte.
    Om du vill flyga lite mer med kärran varje gång, dvs inte vara tvungen att ansluta hela kärran vid laddaren och vänta en timme innan du kan flyga igen, råder jag dig att bygga en lucka. Förutom säkerhetstänket då alltså..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #36
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Tack för tipset, men nja, inte riktigt vad jag tänkt mig. Jag skulle snarare välja något mera lätthanterligt, som man kan ha med sig ut i fält, typ verktygslåda, ammobox, kronans förbandslåda (men i metall).

    Lasse

  17. #37
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag har hittat en perfekt låda för lipobatterier. Tyvärr finns den i USA och blir onödigt kostsam att få över hit till Sverige. Om någon känner igen den och vet att det finns en motsvarande här hemma, så hojta till...

    http://www.globalindustrial.com/p/st...2-compartments

    Lasse

  18. #38

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej Lasse,

    Robbe har en LiPo skyddsväska

    http://at.robbe-online.net/rims_at.s...product/1-6999

    kanske inte så jättebillig (vet ej innermåtten på den) men ändå betydligt billigare än t ex Graupners skyddsväska som är 3 gånger så dyr (men lite större tror jag):

    http://www.graupner.de/en/products/8370/product.aspx


    /Bo

  19. #39
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Den här är inte så dyr http://airmedia.se/index.php/el-arti...batterier.html
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	LipoSafe.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	52,6 KB 
Id:	24503  
    /\/\vh // /\/\r J.

  20. #40
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Lipo-påse har jag redan och även om jag hade fler så är dom usla som lagring. Tar plats och man får gräva ut alla batterier för att kolla vilket man vill ha. Om ett batteri skulle fatta eld så brinner alla batterierna upp. Lipo-påse är för laddning, inte lagring, såvida man inte bara har 4 batterier och inte 20 som jag.

    Den lilla boxen kan jag köpa för 50:-, dvs som litet kassaskrin istället. Jag har en sådan redan och skyddar lika bra som en dedikerad (och dyrare) lipobox. Men den rymmer bara 5-6 batterier. Den stora väskan är.... ehum.. lite för dyr för min smak. Då kan jag få en specialbyggd för samma pris med egen logga på locket.

    Så... är det någon som har sett den amerikanska boxen i Sverige?

    Lasse

Liknande ämnen

  1. batteri
    Av osse i forum Nybörjare
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 20:27
  2. Tx batteri
    Av Ryssen i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 16:04
  3. Livslängd batteri
    Av reppson i forum Helikopter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-08, 20:07
  4. Ni Mh Batteri
    Av Cometen i forum Batterier och Laddare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 11:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •