Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Temperatur på Batteri

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Temperatur på Batteri

    Hej
    skulle ut o flyga lite idag på lunchen och hade haft planet i bilen under natten, med LiPo-accen i. Det funkade inte, kunde bara flyga en bråkdel mot normalt, sen dog batteriet. Är det normalt eller har jag för taskiga prylar. Igen billiga Kinesiska grejer. LANYO och TW..

    Jag som hoppats på att kunna flyga i vinter, ska man då ha batteriet i armhålan på väg ut?

    /Lars

  2. #2
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Hej!

    Var accen oladdad sen senaste flygningen kanske eftersom den satt i planet?

    Mvh.Roger.

  3. #3
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Om batteriet var inkopplat i planet över natten så kan det vara därför som batteriet är helt slut, såvida du inte har en off-switch och kan bryta kontakten mellan batteriet och elektroniken. Servo och annan elektronik suger ur batteriet även om planet inte används. Kan ju också vara så att batteriet nästan var slut efter din senaste flygning. Batterier gillar inte kyla, så det är förmodligen också en bidragande orsak. Men lämna aldrig ett lipo-batteri inkopplat och inte i bilen. Om oturen är framme så kan batteriet fatta eld (av flera anledningar) och bilen brinner upp. Dock ganska ovanligt, men det har hänt mer än en gång.

    Lipobatterier är extremt bra batterier när de sköts. Om de missköts så kan dom vara direkt livsfarliga.

    Lasse

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Menar du att batteriet låg ute i bilen och blev kallt och därför tappade kapacitet? Vid -5C har t.ex. Kokam kvar ~76% av kapaciteten de har vid +20C. Ingen fara, men batteriet mår bäst vid cirka 20 grader.
    fredrik

  5. #5
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Menar du att batteriet låg ute i bilen och blev kallt och därför tappade kapacitet? Vid -5C har t.ex. Kokam kvar ~76% av kapaciteten de har vid +20C. Ingen fara, men batteriet mår bäst vid cirka 20 grader.
    Har den 76% kapacitet belastad vid -5 grader?

    Lasse

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Har den 76% kapacitet belastad vid -5 grader?

    Lasse
    Ja
    fredrik

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    Batteriet var nyladdat sen igår, o satt inte kopplat, jag drar alltid ur kontakten mellan flygningarna. Det kanske börjar ge upp?
    /Lars

  8. #8
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Mysko. Vilken kapacitet är det på batteriet? Laddade du det efter senaste flygningen, så borde den hålla även om det är kallt ute (i bilen). Nytt eller gammalt? Vilken laddare kör du med? Kanske dåligt balanserat?

    Lasse

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kan vara så att batterier av olika kvalitet också påverkas olika mycket av låga temperaturer. Kokam är ju en högkvalitets-cell så den kanske klarar lägre temperaturer bättre. Är cellerna dessutom inte 100 % fräscha så kommer man nog att märka av försämringen ännu mera vid kyla. Jag brukar alltid försöka ha cellerna i hyfsad temperatur och inte låta dom ligga ute i en kall bil om jag skall flyga under dagen därpå eftersom LiPo trots allt är relativt känsliga för låga temperaturer. Sen beror det också på hur acken sitter i kärran - är den t ex i en skyddad kropp eller sitter den ute i fartvinden... Om man t ex tar en kärra som Mpx Easy Star så är den ju närmast en isolerad termos jämfört med en kärra typ inomhus-depronkors där acken sitter "ute" i fartvinden och då lär kapacitetstappet bli klart märkbart under vintertiden - det är i alla fall min erfarenhet.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Jag flög vid flera tillfällen förra vintern vid ca minus 20 grader och jag märkte inte nån försämring i driftstid. Den täta luften vid så låga temperaturer gör att planet flyger bra. Jag körde med ThunderPower 3300 mAh 3 celler 45C. Laddade även från marinbatteri då och det gick bra att ladda i kylan. Tips är kanske att ha accarna i jackfickan på vintern före/efter laddningen så de inte blir så kalla om det nu är problem med det.
    Sen kanske olika fabrikat och varianter av LiPo hos samma tillverkare klarar köld olika bra men det har jag ingen egen erfarenhet om.

    Att accen sitter i fartviden eller ej spelar ingen roll för temperaturen, den är samma ändå - bara vi människor som känner av detta med fartvindens inverkan så att vi fryser mer då - nämner det bara för jag var i villfarelse ang detta förr. Men hur luften strömmar till runt accen har förstås betydelse så att värme kan föras bort bättre om luften får strömma till och från accen på ett effektivt sätt.

    /Bo

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag ska kolla att jag inte har ett problem med sändare, mottagare, som jag läste ett annat inlägg om en radio av samma typ som jag har. Den hade hackig motorreglering o det har jag oxå upplevt ibland. Jag har fler av dessa billiga grejer, bara hem o testa lite.

    /Lars

  12. #12

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag kan bara bekräfta att man ofta får väldigt mycket sämre tryck på batterierna när de är kalla. Bättre är det förstås med de dyrare batterierna med många C men även de bör vara lite varma.

    Jag undrade vad detta var för sorts råttfälla ..


    En batterivärmare med termostat till en F1Q visade det sig - tror att det skulle vara 40 grader vid starten.
    Nu behöver kanske inte var och en dra 100C från ett 850 mAh batteri så där direkt.....

    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag vill nog ändå tro att en "termos-kropp" som t ex Easy Star gör att luftflödet runt acken blir klart mindre än om den hänger "utomhus" i propellerströmmen och att en skyddad ack därmed behåller mera av den värme som produceras när den ger ifrån sig energi till motorn. Så att ha acken i propellerströmmen tycker jag att man absolut skall undvika under vintern om man vill vara snäll mot acken och behålla hyfsat "tryck" i drivlinan. Har också läst nånstans att man inte skall belasta ackar som är kalla lika hårt som i vanliga fall eftersom det då sliter mera på acken - men det är bara vad jag läst.
    Hälsningar
    Roger
    Hälsningar
    Roger

  14. #14
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Man kunde fästa en liten portabel vindmätare och mäta (loggat maxvärde) vindavkylning en vinterdag. Det lär nog bli ganska kallt däruppe under en flygning... minus 50-60 grader om temperaturen är -20.

    Lasse

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Man kunde fästa en liten portabel vindmätare och mäta (loggat maxvärde) vindavkylning en vinterdag. Det lär nog bli ganska kallt däruppe under en flygning... minus 50-60 grader om temperaturen är -20.

    Lasse
    Om man nu bortser från att temperaturen sjunker med 0.6 grader/100m så är det precis lika kallt där uppe som vid marken, oavsett hastighet eller vindstyrka. Är det -20 kommer acken aldrig att bli kallare än så. Däremot blir ju avkylningen effektivare (det går fortare att komma ner till -20) om luften runt acken byts ut.

  16. #16
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Ehum... för att inte röra till det... Om man normalt har kylning till sin ESC och ack (sommarflygning) och i de fall acken är exponerad för fartvinden, så bör man tänka på att man kan få problem en vinterdag med -20 grader, eftersom vindavkylningen kan bli upp till minus 50-60 grader beroende på hastighet... Det blåser alltså rätt kallt runt elektroniken om man inte tätar lite...

    Lasse

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Elektroniken kommer aldrig att bli kallare än -20 om det är -20 grader i luften. Visst kommer den troligen att bli något kallare än den hade blivit om det var "vindstilla", men den blir aldrig kallare än -20.

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Måste återigen få påpeka att blir batteriet lika kallt som omgivningen under vintertid - t ex de -20 grader som ni talar om - så lär effekten bli rejält kraftlösare batterier. Därför är det viktigt att hålla batteriet varmare och ligger det i en "termoskropp" a'la Easy Star så blir nedkylningen avsevärt lägre än om det sitter "ute" och i synnerhet i luftdraget från propellern vilken kyler ner acken ännu snabbare. Det blir helt klart lägre "luftomsättning" inne i kroppen och då kan batteriets egen uppvärmning (vid effektuttag) "värma upp" omgivningen på ett sätt som inte förekommer när det sitter "ute". Vi isolerar ju våra hus för att kunna bo i dom med rimligt klimat - samma sak borde gälla för våra ackar när vi flyger i kyla.
    //Roger

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Hej
    skulle ut o flyga lite idag på lunchen och hade haft planet i bilen under natten, med LiPo-accen i. Det funkade inte, kunde bara flyga en bråkdel mot normalt, sen dog batteriet. Är det normalt eller har jag för taskiga prylar. Igen billiga Kinesiska grejer. LANYO och TW..

    Jag som hoppats på att kunna flyga i vinter, ska man då ha batteriet i armhålan på väg ut?

    /Lars
    Hej
    Det enda som jag kan tänka mig ha orsakat detta är att de har legat ute i bilen och hunnit bli lika kalla som utomhustemperaturen.
    Elflyg funkar mycket bra vintertid men dessto mindre ackar och färre celler man har dessto viktigare blir det att man börjar köra med de direkt eller håller de varma tills det är dags att köra.
    Större 6 cells ackar har jag haft ute liggande ca 2 timmar i -10/-15grader utan någon märkbart skillnad på effekt.

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Här kommer att par trådar från RC Groups där man skriver lite om LiPo och låga temperaturer:
    * http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1345407
    * http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1343928
    Det finns säkert flera så det är bara att leta så lär ni finna...
    //Roger

Liknande ämnen

  1. batteri
    Av osse i forum Nybörjare
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 21:27
  2. Tx batteri
    Av Ryssen i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 17:04
  3. Livslängd batteri
    Av reppson i forum Helikopter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-08, 21:07
  4. Ni Mh Batteri
    Av Cometen i forum Batterier och Laddare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 12:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •