Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Roderutslag på en Hangar 9 1/4-Scale J-3 Cub ARF

  1. #1

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    93
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard Roderutslag på en Hangar 9 1/4-Scale J-3 Cub ARF

    Hej

    Jag har just monterat klart min nya Hangar 9 1/4-Scale J-3 Cub ARF. Nu snackar vi stort... ;-)

    Men nu är jag lite kluven över vad som är lagom roderutslag att börja med.

    Det är stor skillnad på vad som gäller mellan medskickad manual och Hangar´s hemsida enl nedan värden.

    Jag undrar om någon kan hjälpa mig lite på traven..... Det kanske är någon av er som funnit den gyllene inställningen.

    En riktig J-3:a har väl egentligen inte differentierade skevroder vad jag vet, men rätta mig om jag har fel.

    I manualen som skickas med i kartongen står det följande roderutslag:
    (Observera de icke differentierade skevrodren)
    Ps. Manualen finns som PDF på http://www.hangar-9.com/ProdInfo/Fil...nual-LoRes.pdf


    Aileron:
    High Rate:
    1 1/8-inch (28mm) up/down

    Low Rate:
    3/4-inch (19mm) up/down


    Elevator:
    High Rate:
    2-inch (51mm) up/down

    Low Rate:
    1 1/4-inch (32mm) up/down


    Rudder:
    High Rate:
    2 1/4-inch (57mm) left/right

    Low Rate:
    1 1/2-inch (38mm) left/right

    ---------------------------------------

    Roderutslag enligt Hangar´s hemsida http://www.hangar-9.com/Products/Def...ProdID=HAN4550
    (Observera de differentierade skevrodren)


    Aileron:
    5/8 in (15,8mm) up
    1/2 in (12,7mm) down


    Elevator:
    7/8 in (22,2mm) up/down


    Rudder:
    1 ½ in (38,1mm) left/right




    Tack på förhand för din hjälp i ämnet




    Mats McLund

  2. #2
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej Mats!
    Long time no see.
    Här är en länk till en test där allt tycks ha fungerat väl med den andra uppsättningen roderutslag du anger.

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=698597

    Differentiering av skevrodren har en ganska begränsad inverkan på skevroderbromsen. Differentieringen ger minskad skevroderverkan vilket måste kompenseras med större utslag så effekten blir inte så accentuerad som man kan tro. Viktigare är att se till att använda sidrodret i svängarna.
    Latmansvarianten är att mixa in lite sidroderutslag med skeven.

    Bästa hälsningar,
    Michael

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  3. #3
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 140
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    har samma Cubelikub jag.
    har ingen aning om jag har rätt utlsag, jag har ändrat så det passar mig bra istället.
    skevroderdiff eller vad det kallas (när dom ger olika utslag) har jag när man flyger lugnt och tex bogserar, annars så är det så stora man kan få om man vill busa lite

    flyger som en dröm den där.

Liknande ämnen

  1. Roderutslag på Bixler!
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 21:55
  2. Byta mottagare 35 till 2,4 hur är det med setup, roderutslag etc.
    Av Wulfman i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 11:39
  3. Corsair, roderutslag
    Av Krålle i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 21:54
  4. Hur stora roderutslag?
    Av Moset i forum Bensinmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 17:34
  5. Konvertera grader till mm i roderutslag
    Av hakank i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 18:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •