Reklam

Resultat 1 till 11 av 11

mne: Elteknisk frga (lrarhgskolestudent som undrar)

Reg.datum
    Jul 2007
    Inlgg
    243
    Jobb
    Lrarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmradioflygsllskap

Standard Elteknisk frga (lrarhgskolestudent som undrar)

Hej Alla!

Lser till Lrare p Malm hgskola och lser just nu en kurs som heter teknik i skolan.

Vi har ftt som uppgift att gra en elteknisk uppfinning. Den fr grna vara lite plojbetonad bara vi visar ett kopplingschema.

Min tanke var att vissa p att ngot lyser/lter nr en krets bryts.

Uppfinningen ska innebra att man lgger ngot p en konduktiv yta, i mitt fall alu-folie. D ska inget lta/lysa. Nr sedan saken plockas bort frn den konduktiva ytan ska det lta/lysa.

Jag tnkte kl in en snusdosa i alu folie. Lgga den p en annan aluminiumfolie inkldd yta. Nr man tar bort prylen s bryts kretsen och det ska lta och lysa.

Hur kopplar jag detta?!

Till mitt frfogande har jag; Alu-folie, ett 4.5 batteri, en summer, lampa, och ett knippe sladdar med krokodilklmmor.

HJLP!

Standard

Det lter inte s ltt med enbart de komponenter du rknar upp. Det verkar svrt att f ngot att lysa nr kretsen bryts utan att endera skapa en kortslutning vilket jag antar ligger utanfr ramen eller att anvnda ngon form av rel eller transistor.

/Mats

Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    311
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslvs mfk

Standard

Hej

Gnistan p ett tndstift kommer nr brytarspetsarna ppnar (gller ldre typ av tndsystem med brytarspetsar ). Tndspolens ena krets bryts och d kommer en gnista i den andra kretsen. Med detta som utgngspunkt kanske man kan stadkomma ngot. Bara ett tips.

Hlsar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslvs mfk

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 956
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap
    Retroholic!

Reg.datum
    Jul 2007
    Inlgg
    243
    Jobb
    Lrarkandidat
    Klubb

Standard

Det kanske r lite fr komplicerat med mina medel..

Ngon som har frslag p ngon praktisk rolig grej man kan bygga och visa upp fr sina lrarstudentkollegor?
    Ngot enkelt, men nd funktionellt. Min fantasi r helt slut... Sger inte att ni ska gra uppgiften t mig, men lite inspiration hade varit gtt!

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Du kan f lna min Tricopter, den r elektrisk och lyser och blinkar
    /\/\vh // /\/\r J.

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 956
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Nn gng i tiden, d.v.s. p stenldern, s byggde jag ett tjuvlarm av ett vanligt bilrel. http://www.biltema.se/sv/Sok/?quicks...uery=rel%c3%a4
    Jag har fr mig att jag pillade isr relet och "vnde" p funktionen, s att bryggan kortslt nr strmmen brts.
    Kan vara ETT tips att exprimentera med...
    Retroholic!

Standard

Jag hade kpt ett Arduino starter kit tror jag :=). Letat upp lab setups p arduino, som man anvnder fr lra sig dessa. Finns frdiga setups dr man lr sig hur de fungerar som r vldigt basic och ungefr p den nivn du beskriver.

Arduino r ju som elektroniskt mekano mer eller mindre, hehe..

Microcontrollern str fr logiken och styrning av elektroniken. Sedan koppla lite lysdioder, summers och knappar via en breadboard (ldfritt) mot arduinon. Finns hur mycket frdiga exempel som helst p ntet om hur man skriver ett litet program som tar ngn input och ger output i form av lysdioder, LCD display, summer eller ngt annat. Trskeln r inte jttehg med arduino, det som r hela grejen med dessa. Postar en lnk som exempel p vad jag menar med arduino starter kit. Finns p en massa stllen p ntet och olika storlek vad gller antal ingende kompnenter.

http://www.lawicel-shop.se/prod/ARD-KIT2_691931/LAWICEL-AB_8758/SWE/SEK?refcode=f

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Fr att vnda p logiken frn att en brytare bryter, s mste du ha ngon typ av aktiv komponent. Det kan vara ett rel, eller en transistor.
    http://lmgtfy.com/?q=kopplingsschema+transistor
    fredrik

Standard

Du kan bygga ett sorts labyrintspel.
    Bj till en stltrdsfigur i valfrit mnster. Gr en gla av stltrd som du fster p en pinne.
    Montera s glan lper runt stltrdsfiguren. Koppla lampa och summer s det lter och lyser nr glan fr kontakt med stltrden
    .
    Leken gr nu ut p att fra pinnen med glan lngs hela stltrdsfiguren utan att f kontakt.

Lite tvrt emot funktionen du angav i trden men det r ett frslag.

Se min fantastiska ilustration s kanske det framgr hur jag menar.

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Labyrint.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	17,1 KB 
Id:	24591

Reg.datum
    Jul 2007
    Inlgg
    243
    Jobb
    Lrarkandidat
    Klubb

Standard

Tack fr alla tips, det lutar t ett labyrintspel. Kommer kra enkelt med funktionellt, och det visar tydligt ad som hnder nr kretsen sluts/bryts. Tack fr input, ni som skrivit!

Liknande mnen

1. I bland undrar man?
    Av Baua i forum Allmnt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2012-01-19, 15:19
  2. Undrar om motor?
    Av bogieboy i forum Elektronik-Mjukvara-Hrdvara
    Svar: 12
    Senaste inlgg: 2011-08-01, 17:46
  3. Klavins undrar om Hanke fixar detta
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12