Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Motortester - Dys brushless

  1. #1
    radioactives avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard Motortester - Dys brushless

    Jag tänkte bjuda lite på de testresultat som jag hitintills fått fram på de Dys-motorer som jag fått från http://www.eliasmodellflyg.se/

    Det rör sig om preliminära dragkraftstester kontra wattåtgång med lite olika propellrar och volt. Jag saknar ännu vissa dimensioner av propellrar, men de är på väg.

    Jag kommer att göra temperaturtester på alla motorerna, dvs hur varm en motor blir vid maxvarvtal och vilken dragkraft/watt-uttag som kan göras vid ex. max rekommendabel temperatur (65 grader). Det är synerligen viktigt vid stort wattuttag vid ex. hovring. Mer om detta senare.

    Det är ganska tidskrävande att testa motorer eftersom det är många parametrar, propellrar och värden att ta hänsyn till. Jag befinner mig i ett uppbyggnadskede så det har tagit lite längre tid än jag räknat med.

    Testresultat hitintills:

    * Editerar och lägger in de data som finns från säljare/tillverkare under varje graf. Datan är alltså inget som jag angivit, utan de som står i bekrivningen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dys_a2812-14_2.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	24520
    A2812-14, en liten men kraftfull motor som kan ge dubbla dragkraften mot vad som anges.
    Kv:1600
    Watt:97
    Weight:22 gram
    Lipo:2-3S
    Size:28*11,5mm
    Rec. prop:6030/7040
    Max pull: 200 gram


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dys_a2822-12_2.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	57,2 KB 
Id:	24521
    A2822-12 är en bra motor, men når i testerna (hitintills) inte riktigt upp till den agivna dragkraften. Vidare tester ska genomföras.
    Kv: 1800
    Watt: 180
    Weight: 38 gram
    Lipo: 2-3S
    Size: 28*22mm
    Rec. prop: 8040, 7030
    Max pull: 660 gram


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dys_a2822-17_2.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	59,7 KB 
Id:	24522
    A2822-17 har bra potensial och når upp till angivna dragkraften med lite mer än maxwatt. Fler tester ska genomföras.
    Kv: 1100
    Watt: 102
    Weight: 38 gram
    Lipo: 2-3S
    Size: 28*22mm
    Rec. prop: 8060, 7040
    Max pull: 520 gram


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dys_cf2805-14_2.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	24523
    CF2805-14 är också en mycket bra motor som ger nästan dubla dragkraften. Testet gjort med 2S.
    Kv: 2840
    Watt: 128
    Weight: 32 gram
    Lipo: 2S
    Size: 28.7*26.7mm
    Rec. prop:6040/7030
    Max pull: 200 gram


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dys_cf2822-12_2.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	64,4 KB 
Id:	24524
    CF2822-12/14 är en bra motor, men där jag ännu inte nått full dragkraft på 900 gram. Dock ska jag göra nya tester med andra proppar, så förhoppningsvis ska den kunna ge lite mer.
    Kv: 1534
    Watt: 206
    Weight: 50 gram
    Lipo: 2-3S
    Size: 28.7*32mm
    Rec. prop:8038/8040
    Max pull: 830 gram


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dys_2830-11_2.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	57,1 KB 
Id:	24526
    A2830-11 är en stark motor som ger nästan 1 kg's dragkraft med lite överwatt. Motorn är inte färdigtestad, så värdena är än så långe preliminära.
    Kv: 1000
    Watt: 210
    Weight: 52 gram
    Lipo: 2-4S
    Size: 28*30mm
    Rec. prop: 1070, 8040
    Max pull: 890 gram


    Mer info hittar ni under "Motor tests" på http://www.radioactives.se/rc
    Ni hittar också motorerna hos http://www.eliasmodellflyg.se/


    Lasse
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dys_cf2822-14_2.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	62,9 KB 
Id:	24525  
    Senast redigerat av radioactive den 2011-11-19 klockan 14:31.

  2. #2
    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Ödeshög MFK och numera även Tranås MFK

    Standard

    Ska bli kul att se vad då får för resultat, särskilt när du mäter temperaturen.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  3. #3
    radioactives avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Ja, temperaturen är det riktigt kritiska värdet och är förmodligen det som sätter begränsningen för wattuttaget.... jag har gjort ett snabbtest på en motor som visar att den överhettas vid max watt med en "för stor" propp (9x47SF). Så hovring med den på maxvarv med en 9x47-propp lär ganska snabbt orsaka motorhaveri....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dys_a2822-17.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	56,0 KB 
Id:	24537

    Lasse

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dys_cf2805-14_2.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	24523
    CF2805-14 är också en mycket bra motor som ger nästan dubla dragkraften. Testet gjort med 2S.

    Lasse
    Kanonfina tester och som vanligt är det lätt att bara hitta fel :-P Du får inte ta det som kritik utan som input... mycket bra motor säger du om denna, den ger dubbla dragkraften, men jag förstår inte vad referensen är? dessutom behöver denna dubbelt så många watt som övriga för att nå sina 350gram. Är det verkligen så bra?

    Du skulle kunna lägga till ett mått på verkningsgrad genom att även ange watt/gram dragkraft eller så. :-)
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  5. #5
    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Ödeshög MFK och numera även Tranås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Ja, temperaturen är det riktigt kritiska värdet och är förmodligen det som sätter begränsningen för wattuttaget.... jag har gjort ett snabbtest på en motor som visar att den överhettas vid max watt med en "för stor" propp (9x47SF). Så hovring med den på maxvarv med en 9x47-propp lär ganska snabbt orsaka motorhaveri....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dys_a2822-17.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	56,0 KB 
Id:	24537

    Lasse
    Jo det är väl egentligen inte effektuttaget som knäcker en motor utan värmen antar jag.
    Kunde man bara klara av att kyla motorn så borde det gå att plocka ut bra mycket högre effekt än databladet anger...
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  6. #6
    radioactives avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Post

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Kanonfina tester och som vanligt är det lätt att bara hitta fel :-P Du får inte ta det som kritik utan som input... mycket bra motor säger du om denna, den ger dubbla dragkraften, men jag förstår inte vad referensen är? dessutom behöver denna dubbelt så många watt som övriga för att nå sina 350gram. Är det verkligen så bra?
    Jag varken vill eller kan försvara varje motor från graferna ovan, det får ni vänta med tills alla data presenterats och testerna är klara. Så återkom gärna då....

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Du skulle kunna lägga till ett mått på verkningsgrad genom att även ange watt/gram dragkraft eller så. :-)
    Det finns ju redan watt/gram i grafen....

    Citat Ursprungligen postat av Modellflygarn Visa inlägg
    Jo det är väl egentligen inte effektuttaget som knäcker en motor utan värmen antar jag.
    Kunde man bara klara av att kyla motorn så borde det gå att plocka ut bra mycket högre effekt än databladet anger...
    Värme är ju resultatet av för mycket watt, för hög belastning, eller hur man nu uttrycker det...

    Jag har börjat klura lite på kylning av motorer... jag ska bara testa först lite, så vi se om det fungerar i praktiken och inte bara i tanken och teorin

    Lasse
    Senast redigerat av radioactive den 2011-11-19 klockan 14:33.

  7. #7

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Det här är ju jätteskoj! Bra initiativ!

    Får man lägga in ett önskemål? Rc-timer 2830-14 750kv, kolfiberförstärkta 1045 proppen (du vet vilken jag menar), 3 och 4:a celler.

    Det är ju den setupen jag har köpt till mina 2 projekt.

    Sen en helt annan fråga: hur många % av propellrarnas dragkraft kan/bör man ha i vikt på multikoptern ? 50%?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  8. #8
    radioactives avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag har ett antal 750 av den sorten, så den ska jag testa när Dys-motorerna är avklarade. Du bör helst ha 2.5x dragkraft mot hela quaddens totala flygvikt, gärna 3x om du kan. Bästa är att kunna hovra vid 1/3 gaspådrag.

    Lasse

  9. #9
    radioactives avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Nu har jag lagt in motordata under varje graf. Det är de data som medföljer beskrivning till varje motor, så inget som jag räknat fram eller angivit. Se första inlägget.

    Lasse

  10. #10

    Standard

    RcTimer 2830-14 750 kv är exakt samma motor som DYS 2830-14. Dom görs i samma fabrik så

  11. #11

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Nu testades ju en dys 2830 1000kv motor.

    Har inte riktigt koll på hur en borstlös motor fungerar. Hur mycket ( om alls) påverkas maxvarvtalet av olika belastning t.ex? 750kv motorn kan väl inte ha lika bra dragkraft som 1100kv motorn med samma propeller?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  12. #12
    radioactives avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Generellt så ju lägre kv desto mera vridmoment och desto större propeller kan den dra. Dragkraften är också ofta högre i en motor med lågt kv. En motor med lågt kv är som en traktor, långsam och stark, medan en motor med högt kv, kan vara stark, men är framförallt snabb. En motor med högre kv kan vara starkare än en med lägre, men generellt är det oftast tvärtom.

    Lasse

  13. #13

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Du har inte lust att testa skillnaden på ett omprogrammerat 30amp Rc-timer fartreglage mot ett standard ? Om det är någon. Du kan låna mina nån dag om du vill!

  14. #14
    radioactives avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Tror inte att det är så stor skillnad. Vad är det du har programmerat om?

    Lasse
    Senast redigerat av radioactive den 2011-11-20 klockan 14:38.

  15. #15

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Följt anvisningar på RcGroups och lagt in en annan mjukvara på fartreglaget. Enligt andra på RcGroups ska man slippa det höga motorljudet, samt få en kallare motor. Skulle vara intressant att se vad som händer bara!

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  16. #16
    radioactives avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    OK, så du har ändrat timing till low. Jag ska själv göra lite tester med att ändra timing. Jag väntar dock på ett programkort som är kompatibelt med de ESC som jag ska testa. Så även om du skickar ner ESC'n, så måste jag kunna ändra timingen, annars vet jag ju inte vad som är skillnaden..

    Lasse

  17. #17

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Kanske inte är så lätt att prova i en bänk iofs. Läste nått om lägre temp på nån sida tyckte jag.


    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1513678

  18. #18
    radioactives avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jo, låg timing ger ju en något kallare motor vad jag förstår och hög timing, tvärtom, en varmare. Vissa har 3 andra har 4 timinglägen beroende på vilken mjukvara som ESC'n har. Jag kommer att testa med Hobbywings mjukvara (3 lägen). Jag har även ett pgm-kort med fyra, men det funkar inte till några av mina ESC, tyvärr...

    Lasse

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Det finns ju redan watt/gram i grafen....

    Lasse
    Jepp, men mer lättläst om varje motor fick en färdig siffra som är snittet av din graf eller så. Men spara absolut graferna också.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  20. #20
    radioactives avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jepp, men mer lättläst om varje motor fick en färdig siffra som är snittet av din graf eller så. Men spara absolut graferna också.
    Dom lata ska tuktas och inte få allt serverat...

    Lasse

Liknande ämnen

  1. Testar 1900:- brushless gimbal
    Av Impulze i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-11-24, 00:59
  2. Brushless Gimbal
    Av evilaid i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-12, 17:37
  3. Motortester - iPower - nya motorer från iFlight
    Av radioactive i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-09, 23:45
  4. bra brushless motor 50g RCtimer
    Av kamelkungen i forum Elmodeller
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2011-10-28, 18:39
  5. Brushless servon
    Av Mr X i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •