Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Low-voltage på nytt lipo acc??

  1. #1
    jesse78
    Guest

    Standard Low-voltage på nytt lipo acc??

    Hej!

    Just fått några helt nya Turnigy 2200mAh 3S lipos, och efter att jag använde en av dem får jag felmeddelandet på min Team Orion Advantage Charger "low voltage" på ett helt nytt lipo acc. Har aldrig hänt tidigare och tyvärr är inte manualen till någon större hjälp.
    Vad har hänt?
    Jag har försökt att gå igenom all program, men inget verkar fungera, och ja jag balanserar accar varje gång jag laddar dom.

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hej,

    Det är säkert en cell som har mycket låg spänning, vanligt med Turnigy LiPo, normalt sett är batteriet kass.

    Skall du ladda upp spänningen, välj Nmh Nickel Metall Hybrid, till spänningen har höjts(Cirka 9,0v), slå sedan över till LiPo laddning.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Kolla att inget av blecken i balanseringskontakten på acken sitter löst. Har hänt mig, då fick jag problem vid laddning.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    En dum fråga kanske men det är inte din matning TILL laddaren som har låg spänning ? Vill minnas att min laddare säger nåt sånt när mitt drivbatteri börjar tröttna...
    Annars kan du mäta cellspänningen i balanseringskontakten med en multimeter men var extremt försiktig så du inte kortsluter några celler under mät-övningarna. Jag brukar sätta tunn krympslang över stiften i "mätpinnarna" för att skydda dom från kortis.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    5
    Jobb
    Chaufför
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Detta har hänt mej några gånger, även med nya lipoaccar... Då brukar jag ge dom 12 volt från fältbatteriet i några sekunder, sen tar dom laddning igen....

  6. #6
    jesse78
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Arrow 60 Visa inlägg
    Detta har hänt mej några gånger, även med nya lipoaccar... Då brukar jag ge dom 12 volt från fältbatteriet i några sekunder, sen tar dom laddning igen....
    hmm.. låter som en plan, trodde accen va trasiga. Men hur ser den kopplingen ut? Krokodilklämmor i ena änden och accens motsvarighet i andra?

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jesse78 Visa inlägg
    hmm.. låter som en plan, trodde accen va trasiga. Men hur ser den kopplingen ut? Krokodilklämmor i ena änden och accens motsvarighet i andra?
    Ja det går bra, men jag tror det är matningen till laddaren som är för låg. Vad har du för laddare, vad har du för spänning?
    fredrik

  8. #8
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Om laddaren vill ha 12V in, så plocka en PSU från en gammal dator. Har du tur så ligger det några st i en tekniksopbinge någonstans. De brukar kunna leverera 30A minst. Jag har ett antal PSU som driver all sköns härligheter hemma. Perfekta med både 12V och 5V. och strömmen tar i stort sett aldrig slut.

    Lasse

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    En li-po acke som varit urladdad för lågt blir ALDRIG sig själv igen. Är den trasig när den är ny så åk tillbaka till handlaren med den så får du en ny på garanti. Att ge acken 12v från fältbatteriet antar jag är ironi.
    Superhero

  10. #10
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Tja, inte vet jag men nog har jag haft många Li-pos i begynnelsen o inte för att det är att rekommendera i dagens säkerhetstänk men nog har jag skrämt igång Li-po:s med en dutt 12 volt. Om nån minns salig Valter Johansson så fick jag en prov-elkärra att testa nångång 71 o det var minsann inget vidare ös. Långt ifrån Li-pos.

  11. #11
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Inga problem att trycka i 12v via laddarens NiMh läge om man håller koll på vad som händer. Så fort cellen håller de volt som krävs för att Lipo läget ska fungera så stoppar man laddningen och byter laddmetod till den rätta.

    Detta har ryckt igång några batterier för mig. Sändar-lipo accen tex. Cellerna är inte svullna men håller inte riktigt lika mycket som när det var nytt.

    Kör förövrigt med lipo-bag, brandvarnare och keramikkruka när jag laddar så jag har inte helt lämnat säkerheten åt sitt öde..

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  12. #12
    jesse78
    Guest

    Standard

    funkade kanon att ge lipot en liten kyss! vi får dock se hur batteriet håller tack för svaren!

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Tänkte även passa på att nämna att man kan få problem att trycka i det sista upp till 100% också i ett LiPo batteri. Jag har en 6 cell LiPo pack som har lite problem att bli uppladdad till 100%, ofta stannar det på 98% och där står det i evigheter. Ibland får jag den att gå upp till 100% genom att koppla bort batteriet ett tag och sen ladda igen, ibland flera gånger. Ute på fältet behövs egentligen inte upp till 100% laddning, vid 95-97% brukar jag avbryta för det är ändå de sista 5% som tar lång tid då det skall balanceras och donas med cellerna av laddaren. Men är jag hemma och skall ut och flyga senare vill jag gärna ha i 100% och få "End" i laddarens display att laddningen är klar.

    /Bo

  14. #14

    Standard

    Ett tips är att köpa en liten batterimätare som visar alla celler separat.
    Då kan man se exakt vad alla celler mätar både före och efter laddning.

    Ett nytt batteri är ju heller aldrig fulladdat, låter som om det användes direkt utan att ladda upp det.

Liknande ämnen

  1. Naza voltage protection 1 and 2?
    Av pernstig i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-02, 09:18
  2. Low voltage Turnigy Acc
    Av Pelleflygare i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-06-08, 01:18
  3. DJI Voltage protection 4S?
    Av Defuncta i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 19:54
  4. voltage booster, måste jag ha en bec?
    Av Kaptenklister i forum Segel och Hang
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 22:44
  5. lipo - Low voltage
    Av Patric_med_C i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-28, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •