Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Dart Kitten

  1. #1
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard Dart Kitten

    Har börjat lite smått på ett nytt projekt medans jag väntar på prylar till min ASK 18 som jag håller på att bygga.

    Så här ser förebilden ut på det nya projektet Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dart Kitten.jpg 
Visningar:	225 
Storlek:	7,5 KB 
Id:	24601, kommer förmodligen bli många avbrott, jag försöker ta rätt på tiden när det blir avbrott i reparationerna av hemmet.

    Hittade en ritning av D. Hogdes med en spännvidd av ca 2 meter.

    Då jag har för avsikt att använda min ASP 160 FT Twin till den har jag låtit förstora ritningen 40% och då blir spännvidden ca 2,8 meter.
    Det innebär att många av detaljerna måste konstrueras om för att få lämpliga grovlekar på plankningsmaterial, lister, spant osv. Men det gör jag eftersom bygget fortskrider.
    Vingprofilen ändrar jag absolut, tycker att 18% Clark Y vingprofil är lite väl häftigt. Funderar på om jag skall använda en 15% Naca 2415 istället, eller rättare sagt från Naca 2515 i vingroten till Naca 2410 i spetsen, tror att det fungerar bättre i lite mer vind.

    Har börjat lite smått med stabbe och höjd roder PB190002.jpg (43,2 KB) samt lite på kroppsformen.PB190002.jpg (43,2 KB) PB200003.jpg (60,8 KB)
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PB190001.jpg 
Visningar:	223 
Storlek:	51,8 KB 
Id:	24602   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PB190002.jpg 
Visningar:	205 
Storlek:	43,2 KB 
Id:	24603   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PB200003.jpg 
Visningar:	204 
Storlek:	60,8 KB 
Id:	24604  
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #2

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 379
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Ja Dart Kitten det var en sån som Pär Lundqvist hade en byggartikel om i Allt om hobby 1981 nr 2. Hans var i skala 1:4 (spännvidd 244 cm). Han sålde (och kansle än idag säljer) ritning på den som var stort som ett lakan. Han nämner att det finns bra dokumentation på Dart Kitten i Aeromodeler okt 1950 och Aeroplane Monthly aug 1977. Om du vill läsa artikeln i Allt om hobby så kan jag skanna in den som PDF, bara att säga till så fixar jag det.
    "Sött" litet flygplan är det, tydligen konstruerat 1937, som hade en liten Jap J-99 2 cylindrig boxermotor på 36 hk.

    /Bo

  3. #3
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ja, det är riktigt att den har flugit med 36 hk motor men det fanns tydligen 2 versioner till, en lär ha flugit med 27 hk och en till med 40 hk med samma motorfabrikat.

    Pär Lundqvist känner jag till, jag tittade in på hans hemsida men den enda ritning Per tydligen har kvar till försäljning är till Eastborn 1911, (har haft en sådan och den flög mycket bra, kan rekommenderas).
    Därför blev valet den här ritningen och jag tycker att det inte spelar någon större roll när jag ändå skulle förstora upp den. För mig var det ytterkonturerna som var viktig, resten löser jag själv.

    Självklart så är jag intresserad av artikeln från Allt om Hobby, jag tar tacksamt emot.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #4
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 394
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Om inte Pär längre levererar ritningen så går det bra att beställa den från Model Airplane News:

    http://www.airagestore.com/plans/dart-kitten.html

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  5. #5
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Michael, jag misstänkte det men som jag skrev ovan så har det ingen större betydelse när jag ändå skulle förstora den.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  6. #6
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Som jag nämde tidigare jobbar jag lite på Dart Kitten när det kört fast på mitt andra bygge, ASK 18.

    Har precis fräst ut alla spryglar samt tillverkat vingstål i 4mm Dural-plåt.

    Valde en profil med Naca 2415 i vingroten till 2410 i vingspetsen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PC040011.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	47,0 KB 
Id:	24830Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PC040013.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	46,0 KB 
Id:	24831
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #7
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Idag fick jag de delar som jag behöver till mitt ASK18 bygge, men innan dess hann jag göra vinginfästningen färdig till Dart Kitten.
    Det blir uppehåll nu på Dart Kitten då jag nu lägger allt krut på ASK18.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PC070014.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	49,1 KB 
Id:	24891
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  8. #8
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har påbörjat mittendelen på vingen. Om det är någon som undrar vad jag limmat i framkanten så har jag planer på att testa ett nytt sätt att bygga torrisionnäsan och nosradien på. Har själv aldrig byggt på detta sätt på en sprygelbyggd vinge men jag har med framgång byggt på detta sätt på foamkärnor, det skall bli spännande. När det blir aktuellt så kommer jag att berätta hur jag tänker.

    För övrigt får jag önska alla en riktigt GOD JUL
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PC230015.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	87,4 KB 
Id:	25302   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PC240016.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	78,3 KB 
Id:	25303  
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #9
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har nu plankat torrisionsnäsan och den teknik jag har använt är vitlim och strykjärn. Måste säga att det gick riktigt bra, bara några småsprickor i nosen men inte mer än att det bara behövs lite spackel.

    Passade på att filma, se nedanstående adress.

    http://youtu.be/G6JEIDh5hMU
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  10. #10
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har nu plankat torrisionsnäsan och den teknik jag har använt är vitlim och strykjärn. Måste säga att det gick riktigt bra, bara några småsprickor i nosen men inte mer än att det bara behövs lite spackel.

    Passade på att filma, se nedanstående adress.

    http://youtu.be/G6JEIDh5hMU
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  11. #11

    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Har nu plankat torrisionsnäsan och den teknik jag har använt är vitlim och strykjärn. Måste säga att det gick riktigt bra, bara några småsprickor i nosen men inte mer än att det bara behövs lite spackel.

    Passade på att filma, se nedanstående adress.

    http://youtu.be/G6JEIDh5hMU
    Hej Lasse!

    Nu blir jag riktigt imponerad! Det är ingen dålig krök som du tar dig runt med balsan. Kan du berätta mer om det här sättet att planka? Låter du vitlimmet torka först så att du använder det som ett kontaktlim? Är det vatten som du sprutar på eller är det fönsterputs med ammoniak?

    Mvh Olov

  12. #12
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 957
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Gammal välkänd, men kanske bortglömd metod!
    Det såg ju riktigt fint ut, är det 2mm balsa? Vad sprutade du med? Vatten eller fönsterputs?
    Retroholic!

  13. #13
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Javisst, en hyfsat gammal metod. För ca. 15-20 år sedan exprimenterade jag fram denna metod i samband med att planka de foamkärnor som jag skar i min dåvarande skärmaskin. Jag presenterade systemet i bla. Modellflygnytt.
    Men det var första gången som jag testade på en sprygelbyggd vinge.

    Det är bara vatten som jag spryar på när jag skall runt nosen.
    Materialet är i det här fallet är 2mm balsa.

    När jag plankar vingpanelerna kommer jag att använda typ fönsterputs som det är ammoniak i för att minska risken för sprickbildning i framkanten.

    Jag hade också strukit vanligt vitlim på hela ytan på plankningsmaterialet med en fintandad spackel, jag inbillar mig att det är viktigt för att få lite "mothåll" från insidan av materialet när jag sprayar på utsidan, för då krummar sig balsan så att den har tendens att komma runt vingnosen själv.
    Dessutom så är spryglar, lister osv. också bestruken med lim och allt lim har fått torka innan allt stryks fast med strykjärnet.
    Strykjärnet har jag på högsta värme.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  14. #14
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 957
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Första gången jag använde samma metod nån gång på sjuttiotalet, har jag för mig att jag fick tipset från Model Airplane News...
    och det var plankning på sprygelvinge!
    Retroholic!

  15. #15
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Thomas, OK
    Att det förekom då kände jag inte till.
    Måste fråga, var det vanligt snickarlim då också?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  16. #16
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 957
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Thomas, OK
    Att det förekom då kände jag inte till.
    Måste fråga, var det vanligt snickarlim då också?
    Jajamensan!
    Stryk på vitlim på båda ytorna som ska limmas, vämta nån timme så limmet är "beröringstorrt", lägg plankningen på spryglarna och stryk över. Funkar bra på en tjocklek upp till ett par millimeter.
    Däremot har jag aldrig krökt balsan så mycket som du gjorde i näsan, men det verkar ju fungera bra det också.

    Fördelen är ju att man slipper nåla fast plankningen, bara man är noggrann med att få den vinkelrätt.
    Retroholic!

  17. #17
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jajamensan!
    Stryk på vitlim på båda ytorna som ska limmas, vämta nån timme så limmet är "beröringstorrt", lägg plankningen på spryglarna och stryk över. Funkar bra på en tjocklek upp till ett par millimeter.
    Däremot har jag aldrig krökt balsan så mycket som du gjorde i näsan, men det verkar ju fungera bra det också.

    Fördelen är ju att man slipper nåla fast plankningen, bara man är noggrann med att få den vinkelrätt.
    Då jag höll på med skumkärnorna så vågade jag aldrig stryka fast plankningen redan efter en timme då jag var rädd för att det skulle finnas fukt kvar som kunde förångas och förstöra foamen. Jag lät det alltid torka minst över natten men jag har också väntat en hel vecka och fungerar lika bra då.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  18. #18
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Dags att uppdatera den här tråden.

    Jag har lamellbyggt ramen till sidorodret som skall limmas in spryglar i.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P2050018.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	85,9 KB 
Id:	26429

    Alla spant till kroppen är konstruerat om och hoplimmade.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P2050019.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	72,8 KB 
Id:	26430

    Byggjiggen för kroppen har jag skruvat ihop, skall i nästa steg montera fast kroppspanten på jiggen. Spanten monteras på de tvärgående listerna.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P2050020.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	74,5 KB 
Id:	26431

    Har även börjat med vingarna, det skall bli intressant att se hur det går att planka runt vingnosen men först ska vinginfästning limmas på plats.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P2050021.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	64,5 KB 
Id:	26432
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  19. #19

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    564
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Lasse !

    Din kroppsgigg gillar jag skarpt. Ingen risk att det blir snett där inte.

    Kay krut

  20. #20
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Sådana kroppsjiggar har jag använt mig av ett antal gånger, det förenklar verkligen bygget.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Liknande ämnen

  1. Nytt "Pinna"-bygge - DART KITTEN
    Av JerryD i forum Byggdagboken
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 19:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •