Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: Vart köper man Hobby topgun modeller!

  1. #41

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Den här tråden började med "var köper man....." Och har svällt ut lite. Angående Jet Munts nya lilla motor så fanns den på mässan. En liten söt sak. Skulle vara klar för leverans till våren. Priset på lappen var högt men muntligt betydligt lägre, under 20000 kr. Vet inte om det var utan eller med moms. Jag satsade på en T25 till min Fly Fly (JePe) Hawker Hunter. Ser ut som om vi skulle kunna flyga minst fyrgrupp nästa år här i söder/väster.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	54,3 KB 
Id:	40926  
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #42
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Den här tråden började med "var köper man....." Och har svällt ut lite. Angående Jet Munts nya lilla motor så fanns den på mässan. En liten söt sak. Skulle vara klar för leverans till våren. Priset på lappen var högt men muntligt betydligt lägre, under 20000 kr. Vet inte om det var utan eller med moms. Jag satsade på en T25 till min Fly Fly (JePe) Hawker Hunter. Ser ut som om vi skulle kunna flyga minst fyrgrupp nästa år här i söder/väster.

    Jetsmunt har som sagt inte gjort någonting sedan 3år, fick se samma film i år på motorn som gav 35N spik i bänken. Men det viktigaste är prestandan per viktenhet. Ready2fly Venom blir 500gram tyngre med en motor som "bara" väger 100gram mer. Vikt bakom CG straffar sig fort och för att väga upp de extra 500grammen behövs ju lika mycket dragkraft till. Så det blir spännande att se vad de hittar på. 40N hade varit både önskvärt och rimligt att hoppas på

    Får gratulera till motorköpet också
    Superhero

  3. #43

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Den här tråden började med "var köper man....." Och har svällt ut lite. Angående Jet Munts nya lilla motor så fanns den på mässan. En liten söt sak. Skulle vara klar för leverans till våren. Priset på lappen var högt men muntligt betydligt lägre, under 20000 kr. Vet inte om det var utan eller med moms. Jag satsade på en T25 till min Fly Fly (JePe) Hawker Hunter. Ser ut som om vi skulle kunna flyga minst fyrgrupp nästa år här i söder/väster.
    Grattis till motorköpet!

    Kanske dags att väcka liv i Acrohunters eller Göta Bluehunters igen då?

  4. #44
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Tufft! M35 kan bli en bra motor till ett bra pris, men jag tvivlar på att den blir klar till säsongen 2012. Den som lever få se :-)
    Nya rykten från jetmotorfabriken går i linje med vad jag redan gissat, att Merlin 35:an inte blir klar i år. Tydligen försenad pga stor efterfrågan av övriga motorer. Jag gissar lite igen att man helt enkelt inte får motorn att prestera som man vill och att vikten inte blir låg nog. Jag är säker på att detta kommer lösas med tiden, som sagt den som lever får se
    Oj, tiden går! Redan 2011 pratade vi om att motorn skulle komma. Nu är det 2014. Vad tror vi om i år? Svårt att veta, men jag tror nog jag fortfarande tvivlar på om motorn hinner hit till sesången. Efter semestern tidigast.

    Jag har hur som helst efter lite härjande fått ur jetsmunt lite info, dels en ritning på konturerna och dels en total vikt utan batteti på 410gram. Det är i så fall 70gram lättare än P20 men jag tar siffran med en nypa salt. Ryktet gör gällande att man skall använda bortslös pump och startmotor. Pumpen har jag sett på jetpower, en feigao liknande inrunner hade de där och den gav ett gediget tungt intryck. Förhoppningsvis hade representanten fel och en mindre pump används till M35. Vi får se.

    Skiss från Gaspar,




    ...blir CAD från Henke





    Men som ni lärt er genom alla mina tester så är det denna placeringen som är intressant. Motorn sitter alltid bakom tyngdpunkten och man vill få fram den så långt som möjligt. En liten starter underlättar för en tyngre motor. Kolibri känner vi väl till, likaså P20. Jag brukar jämföra Kolibri T15 med en P20 i installerad prestanda, alltså total flygupplevelse vikt/effekt. Frågan är vilken Kolibri den nya bekantskapen M35 kan matcha.

    Jag kan självklart printa M35 till de som är intresserade.

    Superhero

  5. #45

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    tur att du skrivit dit dummy på dom så du inte tar fel
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #46
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Oj, tiden går! Redan 2011 pratade vi om att motorn skulle komma. Nu är det 2014. Vad tror vi om i år? Svårt att veta, men jag tror nog jag fortfarande tvivlar på om motorn hinner hit till sesången. Efter semestern tidigast.
    Ny info efter att ha pratat med Gaspar på Jetpower gör gällande att han inte får till motorn helt enkelt. Det är inte bara att skala ner, utan man måste utveckla nya metoder för tillverkning och balansering vilket dem inte lyckas med. Han lägger kraften på större motorer tills vidare. Ingen tidshorisont lovades i år.

    _________________________________________________

    PS. Lambert presenterade en motor i samma storlek/vikt som ger 5kg dragkraft. Mer när jag vet mer i en egen tråd

    Superhero

  7. #47
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nytt år igen och Gaspar har enligt egen utsago lagt M35 på is. Han har problem att få den att fungera helt enkelt. Även Kingtech med sin K35 ligger på is enligt dem själva.

    Kingtech råkar bygga motorer med liknande spec som konkurrenternas, P60 - K60, MW44 - K45 etc. Skall dem bygga en mindre motor så får dem titta på P20 och jag tror inte det i så fall blir en K35 utan K20 och det inser dem väl själva inte är riktigt bra nog nu för tiden.
    Superhero

Liknande ämnen

  1. Vart köper ni Lipos idag?
    Av Amund i forum Batterier och Laddare
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 22:38
  2. Hobby TopGun Mig15, Kolibri T25 + LED belysning
    Av henke2 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 11:02
  3. Hobby TopGun L-39 premiär!
    Av Matjon i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 20:11
  4. Vart köper man Dremel i Nyköping? Snabba ryck...
    Av plutoorjan i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 11:59
  5. Vart köper man denna modell?
    Av rotaxpower i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 09:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •