Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Test av fläktar till 50mm-kärra

  1. #1

    Standard Test av fläktar till 50mm-kärra

    Efter att jag insett att det var svårt att hitta information om vilken setup som skulle vara lämplig till min skyangel f86 sabre och andra modeller i samma serie. insåg jag att det enda rätt var att skaffa lite "kött på benen" när det gäller edf-setuper. Man märker ganska snart att det inte verkar finnas lika mycket kunskap om dessa mindre maskiner som de med 64 och 70mm fläkt.

    Jag skaffade några fläktar som borde passa en sådan här modell och så testade jag lite. Nu kan ju sådana här tester bli hur vetenskapliga som helst men jag skulle ju bara testa för att se skillnaden på olika setuper.

    Fläktarna monterades i en enkel ställning som sedan ställdes på en någorlunda exakt våg. Jag har hittils testat orginalfläkten från skyangel, wemotec, haoye och en 60mm-fläkt. mellan ack och esc monterades en enkel watt-mätare. Fläktarna har alltså körts utan vare sig thrust tube eller insugsring.
    Här kommer lite siffror som jag kommit fram till. Testerna har gjorts med hyffsat fulladdade ackar (3s 2250mAh, 50C och 4s 2200mAh 40C)
    Dessa motorer har testats:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=14555
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=10923

    Observera nu att detta inte är rekomenderade setuper utan bara information som kanske kan vara lite till hjälp vid val av motor/fläkt.

    Orginalfläkt och motor:
    3s

    Dragkraft: 190g
    Max ström: 15,2A
    174,2W
    4s
    320g
    25,7A
    398,2W

    Wemotec med P2627L 4200KV
    3s

    270g
    13,9A
    158,1W
    4s
    480g
    24,5A
    383,3W

    Wemotec med edf 2815 4800KV
    3s

    290g
    17,4A
    193,5W
    4s
    510g
    33,5A
    506,8W

    Haoye med P2627L 4200KV
    3s

    282g
    19,2A
    202,5W
    4s
    506g
    33,7A
    506,7W

    Haoye med edf 2815 4800KV
    3s

    332g
    28,5A
    302,2W
    4s
    600g
    46,9A
    693,5W

    60mm 5-bladig fläkt med edf 2815 4800KV

    3s
    540g
    33,2A
    366,2W
    4s
    880g
    51,6A
    758,7W


    Jag provade en F-18 från skyangel med wemotec/P2627L på 4s igår och den flög fantastiskt! Långt över 1:1 i dragkraft och man flyger utan problem omkring på 1/4 trottel. Det enda jag önskar mig nu är mer toppfart (mycket vill ha mer...) Modellen flyger fantastiskt bra både i hög och låg fart och stallar hur snällt som helst. 60mm-fläkten kommer troligen att hamna i en skyangel f-86 eller en något större mirage som jag har liggandes. Av skyangels serie passar den nog bara i f-86:an som har mycket plats för en större fläkt.

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det man ser är hur dålig originalfläkten är, medans Haoye och Wemotec förefaller snarlika. Jag tror dock att mitt val av haoye definitivt ger lägst ljud.
    Superhero

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Dock verkar ju Wemotec vara klart effektivare om man jämför med samma motor. Är det stor skillnad på ljudnivån mellan Wemotec och Haoye vid motsvarande effektuttag ?
    Sen antar jag att statisk dragkraft inte är allenast saliggörande på den typ av kärror som man sätter fläktar i. Finns det nån uppenbar skillnad mellan dessa två märken när det gäller maxfart vid ungefär samma statiska drag ? För vanliga propellrar är det ju helt andra förutsättningar när man skall flyga fort jämfört när man t ex skall flyga en 3D-kärra.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Hej!
    Kul med lite siffror på EDF-setup. Vilken Wemotechfläkt har Du använt? MVH Uno.

  5. #5

    Standard

    Ja. Orginalfläkten lämnar en del övrigt att önska. Jag har dock hört att man med en bättre 6-bladig impeller skall kunna få den att fungera bra. De har även kört orginalmotorn på 4s med bra resultat. När jag testade orginalfläkt/motor blev den dock ganska varm.

    Skillnaden mellan haoye och wemotec tycker jag är intressant. Jag gillar också utseendet på haoye-fläkten men den är en riktig amperetjuv... Ljudet är svårt att bedöma. Alla fläktarna låter riktigt högt när man pressar dem. Speciellt i ett litet hobbyrum Fördelen med haoyefläkten i det avseendet är att man borde kunna köra med lägre varv på den och fortfarande ha samma effekt. Jag skall fortsätta att testa med fläktarna i modeller så man ser den verkliga skillnaden. Det hade varit intressant att mäta hastigheten på luften som kommer ur fläkten med det hade jag inte utrustning till. Det får testerna i modeller avgöra. Det hade varit intressant att ha 2 identiska kärror att testa setuperna i också...

    Tyvärr har jag avyttrat haoye-fläkten till en kompis som behövde en så jag måste beställa en ny. Jag kommer nog att testa ytterligare någon motor också.

    MVH
    Peter Z

  6. #6

    Standard

    Roligt att det uppskattas!
    Jag letade rätt mycket men jag tyckte det verkade bäst att testa lite själv
    Det är en wemotec microfan (50mm)

    MVH
    Peter Z


    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Hej!
    Kul med lite siffror på EDF-setup. Vilken Wemotechfläkt har Du använt? MVH Uno.

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr Z Visa inlägg
    Jag gillar också utseendet på haoye-fläkten men den är en riktig amperetjuv...
    Peter Z
    Det citatet är lånat från nätet... och kan ju diskuteras. Kanske har du också sett bilderna där man slipar av bladen så de blir smalare? Allt handlar ju om rätt motor till rätt applikation,

    Beträffande ljudet så måste man ju jämföra liknande prestanda nivåer, jag har itne hittat någon video på en microfan med rimliga effekter, det handlar alltid om i sammanhanget väldigt höga effekter. Ingen som prioriterat ljudnivån än.
    Superhero

  8. #8

    Standard

    Ehh?

    Nej jag har inte sett att "man" slipat några blad på haoye-fläkten. Skulle "amperetjuv" vara ett stulet ord från någon annan?
    Jag vet inte vad du vill kalla det men den drar iaf ganska mycket ström och det verkar vara lite knepigt att pressa den utan att strömmen blir alltför hög.
    Posta gärna en länk där man slipar bladen! Jag tror inte jag orkar pyssla med det men all information i ämnet är intressant!

    Du kanske har missuppfattat det hela och tror att jag postar detta bara för att tracka ner på haoye-fläkten du nyss köpt men så är absolut inte fallet! Jag försöker bara lära mig mer om edf-setuper. Ett led i detta är att testa olika fläktar och motorer. Förutom detta försöker jag leta info på forum och fråga vad andra kör med... Jag skriver att jag tycker att skillnaden mellan dessa fläktar är intressant. Frågan är hur man bäst utnyttjar dem? Att de kräver olika motorer verkar dock helt klart. Frågan vad man är ute efter. Jag vill ha en snabb kärra med mycket dragkraft och det styr förståss mina val av komponenter. Jag räknar heller inte in livslängden utan är nöjd om den håller lite lagom länge så jag pressar ju prylarna över specade effekter. Ett annat mål med att testa är ju även att se om det brinner upp eller inte


    MVH
    Peter Z



    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det citatet är lånat från nätet... och kan ju diskuteras. Kanske har du också sett bilderna där man slipar av bladen så de blir smalare? Allt handlar ju om rätt motor till rätt applikation,

    Beträffande ljudet så måste man ju jämföra liknande prestanda nivåer, jag har itne hittat någon video på en microfan med rimliga effekter, det handlar alltid om i sammanhanget väldigt höga effekter. Ingen som prioriterat ljudnivån än.

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nej nej inget trackande hit och dit, det är inte svenskt modellflyg...

    Här är länk till sliperiet, går på ett kick faktiskt. http://www.rcgroups.com/forums/showp...&postcount=117
    Superhero

  10. #10

    Standard

    Puh! Vad bra
    Jag tål inte dryga internetdiskussioner

    Den där tråden har jag missat på rcg. Just slipandet såg ju relativt enkelt ut. Jag skall läsa igenom tråden. Även om den verkar handla om en större fläkt så är den högintressant. De verkar ju ganska snabbt insett att det är vrid som behövs för att driva denna typ av fläkt.
    Jag funderar lite på vad jag skall satsa på för motor till nästa haoye. Jag vill ju främst flyga fort så jag vill inte gå ner för mycket i KV. Den 2627L jag testat har 4200 och den drar ca 33A. Vad tror ni om att satsa på en lite större motor med ung. samma KV eller något lägre? Kanske denna?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=10924

    Jag flög fö. 2 ackar till med min f-18 idag (wemotec och P2627L) Den går ju riktigt bra men jag tycker den borde gå (ännu) fortare. Det låter dessutom lite märkligt om den på fullt. Något skumt gurglande luftljud. Typ som att luften "chokas" in mot fläkten. Svårt att förklara men det känns som att det är något aerodynamiskt problem som gör att den inte går fortare. Den går inte speciellt mycket fortare på fullt jämfört mot 3/4 trottel. Sjukt rolig kärra är det iaf accelererar rakt upp!

    MVH
    Peter Z


    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Nej nej inget trackande hit och dit, det är inte svenskt modellflyg...

    Här är länk till sliperiet, går på ett kick faktiskt. http://www.rcgroups.com/forums/showp...&postcount=117

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vridmoment säger egentligen ingenting. Effekt = vridmoment*varvtal. Du måste veta varvtalet för att kunna lösa ut ekvationen.

    BMW skryter om sin nya bensinturbomotor med hisnande 350Nm redan vid 1250rpm. Räknar vi effekt= varvtal*vridmoment ser vi att massiva 350Nm bara motsvarar 62hk vid 1250rpm, ingen blir glad av 62hk :-)

    Använder vi kunskapen till våra fläktar så specar en seriös tillverkare vilket vridmoment som behövs för ett visst varvtal och utifrån det väljer vi motor. Exempelvis Schübelers nya DS94 HST behöver 2,2Nm vid 26000rpm. Räknar vi lite matte så blir det nästan exakt 6kW. 6kW är precis vad Schübeler specar att deras motor drar, och även vad Wren44 turboprop ger på pappret som fiffiga tyskar också driver fläkten med.

    Undrar just om det finns fler tillverkare än plettenberg som har riktiga datablad på verkningsgrad och vridmoment vid olika varvtal.
    Superhero

  12. #12

    Standard

    Nu beställde jag en ny haoye och en sådan här:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=10927

    Förhoppningen är att den inte drar mer än 40A på 4s och inte brinner upp direkt. Om det fungerar får vi se
    Om den inte brinner upp i testbänken kommer denna setup att hamna i en skyangel f-35.


    MVH
    Peter Z

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Plockar du isär och ballancerar även motorerna? Om inte kanske det är värt att testa också.
    Superhero

  14. #14

    Standard

    Jag har inte gjort det med de tidigare men det kan nog vara en bra idé. Jag har tomkört motorerna och de snikigaste (P2627L) som är tillverkade i indien vibrerade ingenting. De gick betydligt mer vibrationsfritt än de flesta outrunners jag testat i tidigare sammanhang (helikopter). Den turnigy 2815 vibrerar dock lite och skulle säkert må bra av en balansering. Har du något bra tips på hur man hänger upp kannan för balansering?

    MVH
    Peter Z


    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Plockar du isär och ballancerar även motorerna? Om inte kanske det är värt att testa också.

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Bara lånade idéer med två magneter och ett skruvstäd, typ såhär: http://www.hab.se/propeller-ballanse...280-c-227.aspx
    Superhero

  16. #16

    Standard

    Jag har en sådan balanserare men man måste ju hänga upp kannan på något bra sätt. Om man använder axeln som sitter måste man slipa till den i ena änden så det inte blir friktion. Jag får testa lite och se om jag får det att funka.

    MVH
    Peter Z

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Bara lånade idéer med två magneter och ett skruvstäd, typ såhär: http://www.hab.se/propeller-ballanse...280-c-227.aspx

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Du drar ju isär magneterna så långt att hela paketet svävar i luften utan mekaniskt kontakt. Kanske är för tungt och att magneterna i motorn påverkar för mycket
    Superhero

  18. #18

    Standard

    Tyvärr ligger ju axeln mot magneten på ena eller andra sidan. Det går inte att få den att hänga mitt i luften. På min (topflite) sitter det en plastplatta som skall minska friktionen men det hela bygger på att axeln är rundad/spetsig.

    MVH
    Peter Z


    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Du drar ju isär magneterna så långt att hela paketet svävar i luften utan mekaniskt kontakt. Kanske är för tungt och att magneterna i motorn påverkar för mycket

  19. #19

    Standard

    Jaha!

    Då har testbänken skördat sitt första offer
    Den 60mm fläkt jag kört har till slut kastat in handduken.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=15672

    Egentligen var den inte sönderkörd utan plasten i fästet sprack och den lossnade från ställningen vilket förståss resulterade i totalhaveri. Jag testade med den trebladiga impellern men det tyckte jag inte fungerade bra. Som tur är har jag redan en till sådan där fläkt på väg hem. Det verkar vara bra kvalisort på själva impellern men "caset" verkar inte vara lika bra. Säkert inga problem så länge den sitter i ett flygplan (iaf inte i en foamkonstruktion) men när den satt fastskruvan med en skruv på varje sida blev det för mycket och fästena sprack på båda sidor.


    MVH
    Peter Z

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Rykande färsk 50mm från Vasa har beskådats i helgen, (snart i lager hos HAB)

    http://www.vasamodel.cz/
    Superhero

Liknande ämnen

  1. Esc till easystar fpv kärra?
    Av jesse78 i forum FPV Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-02, 17:01
  2. 50mm fläktar
    Av mogge i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-02, 06:25
  3. Förslag på kärra till en OS .60
    Av Deiceman i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 08:15
  4. Ny kärra till min elektronik......
    Av Hamilton i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 14:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •