Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Video på 2st likadana Rafale med P20 och T25

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard Video på 2st likadana Rafale med P20 och T25

    Två likadana flygplan, den svarta utrustad med Kolibri T25 och den silvriga utrustad med Jetcat P20.










    Igen samma flygplan fast utrustat med en kraftigare och tyngre Wren MW44 jetmotor.(4.5kg drag) Dock inte samma dag och plats tyvärr.
    Superhero

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Förvisso en jämförelse men vad vi inte vet är om T25 är upphottad samt om utloppsrören är optimala för respektive jetmotor.

    Eftersom Du Henke mer eller mindre är sponsrad av Kollibri så vore det konstigt om Jetcat P20 skulle ha någon större framgång i dina tester och jämförelser.

    Bara några tankar.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag har köpt en Kolibri ja, till fullt pris och är nöjd som tusan med den :-)

    Ang T25:an så är den inte en HP (man kan för ca €500 extra beställa en T25-HP som ger ca 3kg drag och högre utloppsfart). Martin Lambert skall dock uppdatera specen på motorerna framöver eftersom dem generellt ger mer än vad han presenterar idag. T15 brukar ge 1.7kg, T20 ca 2,3-2,4kg och T25 ca 2,7-2,8kg. Vi får se vad han väljer att skriva.

    Enligt Marcus på Jetcat kan P20 också ge 3kg dragkraft genom att höja varvtalet, men då vill den inte fungera på högre höjder. Jag kan förlite om turbiner för att kunna förklara exakt varför.

    Flyger någon med P20 i Sverige? Har bara sett en P20 in action som flögs av Ali Machinchy och då flög jag själv samtidigt så hann inte se så mycket. :-P
    Superhero

  4. #4
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej Henke!
    Vad är högre höjder när det gäller P-20. Har själv en P20 och jag måste nog säga att Raffen med P20 turbinen såg duktigt seg ut i jämförelse med Kolibrin, Kan ju vara som K-Å skriver att Kolibrin är optimerad i sin kärra samtidigt som P-20 inte är det. Om du vill skulle vi kunna göra en del jämförelser framöver för att få svart på vitt vad som skiljer. Skulle vara kul att maximera varvtalet i P-20, för att se hur dragkraften ändras. Har dock inte kunskap för att kunna säga att grejerna håller med säkerhetsrisk som följd, så frågan är hur vettigt det är med upp piskning av varvtalet för att öka dragkraften. Dock intressant att se att den var riktigt seg med Wren 44.an. Kul att du är nöjd med Kolibrin, jag hoppas att jag blir det med P20 när rätt modell dyker upp.

    Hils
    Magnus

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag har köpt en Kolibri ja, till fullt pris och är nöjd som tusan med den :-)

    Ang T25:an så är den inte en HP (man kan för ca €500 extra beställa en T25-HP som ger ca 3kg drag och högre utloppsfart). Martin Lambert skall dock uppdatera specen på motorerna framöver eftersom dem generellt ger mer än vad han presenterar idag. T15 brukar ge 1.7kg, T20 ca 2,3-2,4kg och T25 ca 2,7-2,8kg. Vi får se vad han väljer att skriva.

    Enligt Marcus på Jetcat kan P20 också ge 3kg dragkraft genom att höja varvtalet, men då vill den inte fungera på högre höjder. Jag kan förlite om turbiner för att kunna förklara exakt varför.

    Flyger någon med P20 i Sverige? Har bara sett en P20 in action som flögs av Ali Machinchy och då flög jag själv samtidigt så hann inte se så mycket. :-P
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vet inte vilka höjder vi pratar om, vet bara att det var problem på hög höjd. Vikten är av stor betydelse för en delta, även med wren44 så går det tungt eftersom den väger mycket mera. Jag har bilder på hur man kan modifiera brännkammaren på P20, killen som uppfunnit den modden hävdar att dragkraften ökade från 2.3kg till 2.8kg.

    Som jag sagt innan så spelar ju motorvalet ingen roll bara man vet vad man köper och väljer man inte en tung delta så kommer det bli kanon :-)
    Superhero

Liknande ämnen

  1. Är det här likadana motorer?
    Av Sipen i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-03-01, 22:20
  2. Likadana motorer med olika starka magneter
    Av UndCon i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 16:38
  3. Nästa projekt, Rafale
    Av K-Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 21:04
  4. Feibao Rafale, räcker en P80?
    Av K-Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 10:19
  5. Rafale
    Av Jakob i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 07:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •