Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Problem med ESM luft-luftställ till Spitfire 72"

  1. #1

    Question Problem med ESM luft-luftställ till Spitfire 72"

    Jag är har kopplat ihop luftstället till min ESM Spitfire enligt medföljande instruktion. Har några frågor som jag är tacksam om någon med erfarenhet av detta kan hjälpa mig med:

    Medföljande påfyllningsventil har lika anslutning i båda ändar, ena änden för att trä på luftslangen. Andra änden skall man fylla på. Vad är det för nippel som det är tänkt skall användas på kompressorsidan?

    För att testa så har jag tryckt dit en kort slangstump och provat att fylla med med en nippel för fotbollar. Jag tror inte att jag får in tillräckligt med tryck. Stället orkar fällas ut men inte in. Vid infällning så orkar bara cylindern flytta sig en bit så att självlåsningen släpper. Att det inte orkar gå åt det hållet antar jag beror på att arean på kolvstångssidan är mindre på kolvstångssidan när trycket är för lågt. Gissar jag rätt, eller kan det finnas någon annan orsak? Stämmer medföljande kopplingsinstruktion?

    Även om det sannolikt är dåligt tryck så rör de sig mer som råttfällor än som luftställ. Några tips på att åtgärda hastigheten?

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Luftställ är ganska mycket av/på i sin natur. Du behöver ha ganska hyggligt tryck (7-8kilo) i tanken och ska du ha ner farten så behöver du en ställbar ventil.

  3. #3

    Standard

    Efter lite felsökning fann jag problemet med att den bara orkade fälla ut stället och inte in, jag gissade fel. Nu är det åtgärdat. Det räcker med 3-4 kg för att stället skall fällas in och ut. Jag är dock tacksam med om någon kan hjälpa med mina frågor.

    På Johhnys svar antar jag att de flesta sätter dit en ställbar in/ut ventil istället för medföljande. Robart har en sådan, någon som vet om de fungerar bra och om det går att ställa ner hastigheten så att ställen går mjukt?

    Är det så att alla byter medföljande påfyllningsventil till robarts och köper deras pump för att kunna fylla på luft, eller finns det något som passar till den som följer med? Kanske någon som passar med en gammal hederlig bil-ventil?

  4. #4

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Jag köper inte Robart utan härifrån: http://www.rcscaleproducts.com/retract_acc.htm . Bra grejor som funkar, jämför gärna priset på en påfyllnadsventil från Robart... Fylla på luft gör jag med en 12V pump från Biltema. Till 7-8 kg som JonnyE rekommenderar.

    Är du intresserad av RC Scale Products grejor, kolla med Sweepers Hobbycenter (dvs Sweeper/Sotarn här på forumet) först. Han pratade om att han tog hem massa grejor från USA senast han var där!!

  5. #5

    Standard

    Christer, tack för tipset! Jag har tyvärr redan beställt robartgrejor, dock till ett bra pris. Eftersom jag redan beställt får jag testa om det fungerar bra, annars provar jag ditt tips.

    Känner du till någon påfyllningsventil som är anpassad för standard bilventil, eller byter du ut bil-kopplingen på kompressorn till den du får med påfyllningsventilen?

  6. #6
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    På min ESM Spitfire sitter det luftrestriktorer som bromsar luften på retursidan (dvs 2st en på varje slang då en slang alltid är retur) och det fick ner hastigheten fullt tillräckligt. Sen skulle jag aldrig "bara" fylla på 3-4kg utan jag pumpar alltid i 8kg. Flera skäl, men tänk såhär att "shit happens" och att av någon anledning så börjar ditt system läcka lite, och det upptäcks lättare vid högre tryck. Sen är det inte fel att ha säkerhetsmarginal på några luftdrivna ställ. Fick du inte med någon air-restrictor i satsen till ställen??? Det ska vara med. 2st! Om inte så finns de som tillbehör från Robart. Dvs du behöver inte köpa någon dyr ventil om du inte vill.
    Våga vägra Powerbox!

  7. #7

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
    Känner du till någon påfyllningsventil som är anpassad för standard bilventil, eller byter du ut bil-kopplingen på kompressorn till den du får med påfyllningsventilen?
    Till Biltemas kompressor (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...or-100A-17057/) följer det med tre olika munstycken. På den som ser ut som ett smalt rör trär du på en bit slang, samma som till landställen. I andra ändan monterar du den koppling som medföljer Robarts påfyllningsventil!

  8. #8

    Standard

    Stort tack för bra hjälp, nu har det klarnat förnykomlingen.

  9. #9

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    och glöm inte att smörja luftcylindrarna för att få dom täta,mina läckte bra.Men efter tips från skalagurun Hasse i Söderhamn,så är dom täta.Han brukar alltid fylla i någon droppe vanlig motorolja.O-ringarna tål detta.Numera är mina täta.använder Robarts ställventil jag med,men den ä lite svår att ställa in...
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  10. #10

    Standard

    Tack lennart! jag skall omgående ge ställen smörj, för de läcker en smula.

  11. #11
    GliderKings avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    188
    Jobb
    flaier
    Klubb
    Goa Gubba Flygarna Skaraborg

    Standard

    Var köper Ni Era luftställ till denna Spitfire?

    Jag har precis kommit över en exakt likadan Spit som din Emil o. jag har kollat runt lite o. hittar ett luftställ ifrån Lindinger....som jag funderat på att inhandla... eller finns dom på annat håll?? pris??

  12. #12
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Du kan köpa dem från svenska handlare som har Minicars sortiment,det kan bli svårt att köpa från Lindinger,de säljer inte ESM grejor utanför de tyskspråkiga länder..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13

    Standard

    Gliderking:
    Jag köpte både ställ och kärra från en gentleman som inte hade tid att bygga. Ställen finns som Bokis säger där de har minicars sortiment, exemplelvis här:
    http://www.hab.se/infallbara-stall-t...432-c-880.aspx

    Har du börjat bygga på din Spitfire ännu? Jag lägger upp lite bilder på mitt bygge efterhand på:
    http://amfk2006.editboard.com/t393-esm-spitfire

  14. #14
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Istället för att smörja o-ringarna med motorolja så smörj med vasselin istället. Håller längre och tär garanterat inte på oringarna.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Liknande ämnen

  1. Problem med Parkzone Ultra-Micro spitfire
    Av toktommy i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 14:26
  2. kompressor till luftställ
    Av Baua i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-17, 14:05
  3. Spitfire med både drag och "riktigt" ljud (såhär ska det låta Bokis ;) )
    Av Joacim i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-11, 23:00
  4. Ventil till luftställ Robart
    Av lennart wiklund i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 09:46
  5. Lama v3 "lock collar" problem...
    Av atompa i forum Helikopter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 12:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •