Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vad betyder dessa värden RSSI

  1. #1

    Standard Vad betyder dessa värden RSSI

    Kan någon förklara hur och vad dessa värden betyder och även hur man tolkar dom på FrSky display.
    http://imageshack.us/photo/my-images/403/frsky.jpg/
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	frsky.JPG 
Visningar:	196 
Storlek:	24,5 KB 
Id:	24699  

  2. #2

    Standard

    RSSI står för "Received signal strength indication" och är ett mått på hur stark mottagen signal är, i detta fall där du har två antenner s.k diversity ser du ett värde för varje enskild antenn. 100% betyder således bästa möjliga förhållande och ju lägre % i displayen ju sämre är mottagningen.

    Beroende lite på hur man har konstruerat displayen och hur man presenterar mätvärdena så kan det vara så att vid 30% så tappar den mottagningen eller vid 0%, det kan vara av värde att göra en egen praktiskt test så man inte tror att man kan flyga ner till 0... Jag har sett förut hur vissa kinesiska saker inte funkar som man kan tro med följder därav.

    Vid FPV flyg när man har display och matar in denna antenn kvalitet så brukar man kalibrera den att vid 0% är 5% innan failsafe så man har redigt med marginal innan nått händer.

    Sen är faktiskt FrSky mottagarna med telemetri rätt smarta, de sänder med mindre effket än sändaren så du kommer få varning ifrån modulen troligen innan du ser att nått är på g i telemetri displayen.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    Standard

    Varför står det RX RSSI & TX RSSI?

  4. #4

    Standard

    Ja det kan man tolka på olika sätt... Men jag antar att de menar TX som den signal kvalitet som din mottagare i planet har och RX som den signal kvalitet din modul på sändaren har, det kan också menas tvärt om, kolla manualen.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5

    Standard

    Det är det som jag inte förstår. Menar dom att på högra sidan ser man TX RSSI och den vänstra ser man RX RSSI.
    Men vad jag förstod på dig så är det dom två antennerna man ser. Eller vad tror du?

  6. #6

    Standard

    Det du ser är både sändning och mottagning - du får värden för bägge.

    Så här ser det ut på min TGY 9X med FRSKY modul och telemetri i displayen (ER9X) ansluten till D4FR

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20111127_230652.jpg 
Visningar:	207 
Storlek:	48,0 KB 
Id:	24700
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Liknande ämnen

  1. Jeti R10 Duplex och RSSI
    Av Sickan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 15:52
  2. RSSI output
    Av Mr X i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-30, 16:27
  3. Vad betyder röda / gula / gröna plupparna
    Av JR i forum Allmänt och Tips
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •