Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: "Hostande" DLE-30.

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    29
    Klubb
    Ängelholms modellflygklubb

    Standard "Hostande" DLE-30.

    Hej!
    Jag har en DLE 30cc med bakmonterad förgasare som går lite taskigt på fullgas.
    Jag har i en annan tråd här på RCflyg hittat en länk till inställning av Walboro men även med dden framför mig så hostar motorn till efter några sekunder på full gas. Jag har bytat ut orginalstiftet till ett från NGK utan resultat. Min fundering går till tanken.... Jag har inte bytt ut orginaltanken utan den använder sig av sk. T-koppling för påfyllnad och suglednig. Det jag kan se är att det under körning bildas en del luftbubblor i den delen av slangen som går från T-kopplingen till pluggen för påfyllning. Eftersom det vibrerar en del så åker dessa luftbubblor lite fram och tillbaka. Men jag kan inte riktigt se om dessa når förgasaren eller inte. Kan det vara bränsletillförsel som gör att motorn hostar till elller är det något med tändning och förgasare?

    /Martin
    Mvh Martin G

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Bubblor i bränslet brukar inte spela någon större roll men lite underligt om du fick dem med tanken full,då drar den tjuvluft nånstans mellan tanken och förgasaren.. Vad har du bytt till för stift? NGK nr?

    Inte alltför sällan så spökar CDI boxarna även om DLE hör till de minst utsatta av kinamotorerna,top quality kan man knappast kalla dessa för som vi får med till motorerna,sen om det är hallgivaren eller boxen,det får man testa sig fram till..
    Min gissning är átt du har ett problem med tändningen,att den "missar" då o då..
    Vad matar du den med?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    29
    Klubb
    Ängelholms modellflygklubb

    Standard

    Jag kör med CM6 stift och matar CDI-boxen med 4.8v. Vill akta mig för att köra 6V eftersom jag läst att vissa boxar tål max 6v. Om accet är fulladdat håller det högre spänning. När det gäller bubblor i slangen rör dessa sig bara framåt och tillbaka. Verkar aldrig nå förgasaren. Är det bara möjligt att testa boxen genom att byta?
    Mvh Martin G

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Nätfiltret kanske

    Hej

    Kolla nätfiltret i förgasaren om Du inte redan gjort så. Kan ligga mycket skit där som bromsar bensinflödet.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Då tycker jag du kan strunta i bubblorna,det är knappast det som är problemet.. Om du inte har filterklunk så gör som Fyhre´n skriver,kolla silen och blås rent förgasaren men jag är tveksam till att det är orsaken,då vill de inte varva alls oftast,de dör under gaspådrag och sen kan man skruva upp fullgasnålen utan att det blir bättre..
    Enda sättet jag har gjort det på (och jag hade nog testat att byta hallgivaren först) är att just byta ut tänddelarna,mäta såna här fel vet jag inte hur man gör ens..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    29
    Klubb
    Ängelholms modellflygklubb

    Standard

    Att filtret skulle vara igensatt kanske är tveksamt då motorn bara gått nån liter. Men det får kanske bli att låna en kopis CDI och testa. Hur ser man lättast om tändningen står rätt? Gäller det att med gradskiva mäta fram de 46 graderna som står i manualen efter det kolven nått toppläget? Eller finns det bättre och enklare sätt? Om jag kollar på hallgivaren så finns det två skruvar och dessa är inte centrerade i de spår som finns på givaren. Jag har ialla fall inte haft av givaren så den är fabrikmonterad.
    Senast redigerat av Manni76 den 2011-10-19 klockan 12:28.
    Mvh Martin G

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Du kan få låna min box om du vill! Finns i malmö dock....

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tändförställningen brukar inte påverka hackandet,dock så är de oftast "lågtända" när man köper dem så det brukar bli liite bättre fart i dem om man ställer hallgivaren i sitt ändläge,s.a.s högtänd,beror nog på att de ska vara snälla o starta och inte sparka..
    Prova polarens grejor,kan du det så är det perfekt!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    17
    Jobb
    Kör skotare.
    Klubb
    Team x-wind

    Standard

    Har en dla56 som ville bluddra lite på full gas efter byte av tändstift. Bytte från org till cm6, det jag kunde se då var att cm6 var varmare än org. Efter mkt huvudbry gjorde jag en simpel åtgärd öppnade fullgas nålen 10 min och sedan gick den klockrent. Tänkte bara att bränsle kyler. Vad det gäller volt om det står 4,8-6 volt använd 6 volt, om du är osäker på att tändsystemet klarar ett fulladdat 6 volt så köp till en regulator, körde en crrc 50 på 4,8 volt och den var riktigt svårstartad då.

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hej,

    Har en DLE30 som uppförde sig precis som din. Jag bytte stift och det blev inte bättre, men sedan minskade jag gapet till 0.4mm och den har nu gått hela sommaren utan problem.
    Driver den med 4celler.

    Mvh
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Liknande ämnen

  1. Svar: 108
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 20:28
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 10:37
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 08:22
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 16:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •