Reklam

 
Sidan 4 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 145

Ämne: Hobbyking kanske dags att se upp

  1. #61
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej alla!

    Ett litet inlägg bara. Om Ni handlar från en hobbyhandlare inom EU, se då till att produkten är CE-märkt. Annars finns risken att dessa produkter också kommit till EU under mystiska omständigheter. Vet inte om det är det man jagar gällande HK grejerna från Tyskland.
    Vet också att tyskarna är jävligt noggranna med att exempelvis privatimporterade båtar utan CE-märkning inte får lossas i tyska hamnar. Detta är iofs en helt annan sak, men produkter som säljs till EU och inom EU ska vara CE-märkta.

    Mvh
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  2. #62
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Den kinesiska Ce märkningen var väl nåt annat än vad vi tror i många fall...
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  3. #63
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej Ron, Förklara.

    Hils
    Magnus
    Citat Ursprungligen postat av chrisvås Visa inlägg
    Den kinesiska Ce märkningen var väl nåt annat än vad vi tror i många fall...
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  4. #64

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Hej Ron, Förklara.

    Hils
    Magnus
    CE... = China Export?? (Finns enligt Wikipedia...)
    Retroholic!

  5. #65
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Öh, kineser i all ära. Men för att vi inte förstår deras språk betyder det inte att det är dumhuvuden.
    Självklart har alla kinesiska tillverkare järnkoll på alla regler som ska uppfyllas för att kunna exportera sina varor. Så är produkten CE-märkt finns det ett godkännande och en certifiering som är minst lika bra som den europeiska. Att skicka varor ut ur kina kräver en godkänd avsändare. Dvs att en privatperson har svårt att sälja och skicka ut varor ur landet.
    Det är ganska kul att besöka mässor - i all synnerhet amerikanska hobbymässor - där det överallt sitter amerikanska flaggor med texten "Made in USA"... 98% av produkterna tillverkas i Kina och finns tillgängliga för de flesta.
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  6. #66
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    CE... = China Export?? (Finns enligt Wikipedia...)
    Var det här jag syftade till http://svt.se/2.22620/1.2468758/fals...falsk_trygghet


    Kineser är nog knappast dumhuvuden, att skapa en egen symbol som lätt förväxlas med en annan symbol är snarare ett klassiskt fall av plagiat som är svåråtkomligt.
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  7. #67

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Så är produkten CE-märkt finns det ett godkännande och en certifiering som är minst lika bra som den europeiska.
    Att det sitter ett CE-märke garanterar ingenting ens om det kommer från en europeisk tillverkare. I de flesta fall finns det inget krav på att man ska skicka in en produkt för certifiering till något slags kontrollorgan för att man ska få sätta på ett CE-märke, utan det är tillverkarens eget ansvar att se till att man följer gällande direktiv. Om man väljer att skicka till lämplig instans för att kontrollera detta eller om man gör det efter eget godtycke kan man välja själv.
    Skulle produkten däremot ställa till med skada för att det sedan visar sig att man inte alls uppfyller dessa krav är ju tillverkaren däremot ute i blåsväder.

  8. #68

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Intressant tråd.Tror inte K-Å kommer med dessa påståenden om han inte har kött på benen,Sedan att Hk säljer massa dynga,det är väl inget nytt.Jag har själv handlat där,men säger aldrig mera!!!
    Vart rejält "blåst" på en EDF kärra därifrån...
    Fick inte ett skit på någon garanti,trot ett evigt mailande samt filmade t.o.m servona som hakkade sig ut till endlägena...
    Rent jävla smäck dom säljer.Nej nu får det bli härhemma hädanefter.Gillar dessutom priserna på Östersunds modellhobby,ok vissa saker är väl överdyra där.Men jag vill ha kvar min lokala hobbyaffär.
    Vem vill inte tjäna pengar??
    Hur många av er har inte köpt billigt om tillfället kommit i akt,för att sedan sälja lite dyrare??
    Detta kallas marknadsekonomi.Alla vill vi väl tjäna en slant.Hur många köper inte begbilar,städar ur dom.vaxar&polerar.Sedan sätter ut dom till försäljning till ett dyrare pris.Detta har varit mitt extraknäck i många år.Återigen så vill vi tjäna en extra peng,eller hur?
    Kan hålla med som en skrev att en flygmodell var 2000kr dyrare....
    Tittar man på esm tex hos lindinger,så är dessa bra mycket billigare där.Som privatperson kan du inte köpa en sådan,jag lyckades förvisso.....för några år sedan.Där sätter vad jag förmodar svenska importören stopp.Kan ju ana att dom talat med lindinger att det blir importstopp om dom säljer till privatpersoner via nätet,detta är ju jävligt fel anser jag.Ska ju vara frihandel inom eu.
    Själv jobbar jag lite extra i en zoologisk affär,ser ju vilket påslag vi har på sakerna,säger bara gisses...å endå tar vi från huvudleverantörer,vad lägger då han på?? faan grejjorna måste ju nästan vara gratis in till honom...
    Samtidigt är det då 5st heltidsanställda i denna djuraffär,en hyra på över 70.000 i månaden+moms!! samt en elräkning på 15tusen,oxå i månaden.plus lön till anställda.dessa pengar skall ju trots allt komma in i företaget....
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  9. #69
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hej Lennart,det är inte den svenske importören som sätter stopp,det är i andra änden: Kinesiskt bolag har delat upp Europa i regioner,om du som importör säljer utanför din region så säger de i Kina att gilla läget,håll dig till din region,annars får du inte köpa av oss..
    Säljer Lindinger tex utanför "sin" tilldelade region så säljer kineserna inte till dem..
    I övrigt så håller jag med dig till 100% ,märkligt att det är sånt liv inom modellhobbyn,påslagen här för att få det att gå runt är ingenting jmfrt med kläder,zoobutiker m.m...
    De hobbyhandlare jag känner här i sverige håller på med detta för att de har ett genuint intresse av hobbyn och så försöker de leva på det.
    Vår hobby är så smal så det är inte lätt att göra sig ett leverne på den här..
    Jag handlar från HK också och jag accepterar helt plötsligt (jodå!) att det kommer trasigt skräp i brevlådan därifrånav någon underlig anledning,hade det varit en svensk/europeisk handlare så brukar trådarna istället handla om hur "dålig" behandling man fått i garantiärenden..
    Och det som K-Å skriver om gäller som sagt inte bara vår hobby utan också andra produkter som kommer in postledes eller via containrar,tror nog att det kan utökas i framtiden om problemet ökar i omfattning då det är omöjligt att konkurrera på samma villkor som det ser ut idag..
    Till syvende sist så handlar det om arbetstillfällen här inom alla områden och hur vi vill ha det i vårt närområde tror jag...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #70
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag har väl till dags dator handlat över 400 ggr på Ebay (sedan 2004) och kanske hälften så mycket från andra fristående leverantörer på nätet (utomlands). 75% av inköpen har skett med asien. Av alla dessa inköp har jag bara blivit av med 3 prylar (fick pengarna tillbaka), blivit felexpidierad 2 ggr och fått ett enda skadat paket (prylen hel). Så statistiskt sett så är det ganska bra. Garantiärenden, ett fårtal, har förlöpt utan problem. Jag har haft betydligt mer problem med inhemsk handel (postens leveranser) och blev vid ett tillfälle bestulen på ett paket som var 1.5x1x1 meter! Det var postens inhyrda drängar som sannolikt stal det. Lyckligtvis fick jag ersättning och säljaen fick tillbaka sina pengar från Posten. Så sammantaget är jag mera trygg att handla med asien än med inhemsk handel, åtminstone postorder.... Men det är min erfarenhet.

    Lasse

  11. #71

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Här nedan finns en tråd, lång på tyska om tyska tullens beslag, på HK´s forum finns förklaringar hur de ska kringå detta genom att skicka varorna via annat land inom EU, bedrägligt förfarande från början till slut. Frågan är kanske hur mycket vi utövare ska stödja företag som medvetet uppmanar till lagbrott? Flyttar komman på följesedlar för att ge lägre tull och moms avgifter.

    Och ni som sitter där och tror att Svenska hobbyhandlare skär guld med täljkniv läs ovanstående, snittmarginalerna ligger ofta väldigt lågt, många branscher skulle inte drömma om att fortsätta verksamheten om marginalerna för hobbyhandlarna jämfördes med egen bransch.

    Kunderna tjänar på ett brett utbud men det ska ske på lika vilkor, jag hoppas för branschens överlevnad att tullen och myndigheterna tar krafttag mot denna import som slår undan fötterna på seriösa företagare som försöker göra rätt för sig med skatter, tullar, miljöavgifter mm.

    Jag tror inte att HK med flera kommer att fortsätta med sin lågprislinje när de blir riktigt stora på marknaden, de vill som alla andra tjäna pengar åt ägarna.

    MVH K-Å

    Länk
    http://www.rc-heli.de/board/showthread.php?t=189708
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  12. #72

    Standard

    Tråden går lite off emellanåt till mellanhänders betydelse - oavsett vilken så åker ju handlare och grossister på samma problem med CE-fusket och måste deklarera eller ha intyg. Det är ju inte gratis i de leden heller och merkostnaden ger ju ännu högre pris för slutkund, det mesta av RC-utrustningen (och mycket annat) tillverkas ju faktiskt i öst oavsett vem som säljer det. Så CE vs. C E blev/är ett ytterligare antipiratmedel i stället för konsumentskydd; billigare lär det inte bli för något led i vilket fall.

  13. #73

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    HK flyttar inte komman för att det ska bli billigare, man ger kunden möjlighet att välja, i procent, hur mycket de medföljande papprena ska vara på. Här kan man då, så kund/medborgare välja att vara ärlig eller inte, precis som man kan vara när det är försändelser som inte fastnar i tullen, för dessa ska ju åxå tullas och momsas precis som alla andra försändelser, men hur många gör det?
    Varför ska jag betala 3ggr, ibland mer, för samma "kinaskit" för att en svensk importör säljer det inom sverige istället. Att lägga på moms och tull är såklart helt i sin ordning. Givetvis måste man ju lägga på bruttomarginal åxå, så att man täcker sina kostnader och gör en visst vinst, men om jag momsar och tullar försändelsen från kina så kostar ändå grejerna bara 1/3 av vad jag får ge för exakt samma grej hos en svensk handlare och då är det ändå handlare som har en lågprisprofil.
    Har man så höga omkostnader att man måste ta ut 3ggr så mycket för exakt samma vara bör man nog titta på andra saker (sina utgifter) än att stoppa andras privatimport.

    Är det lagbrott att skicka en importerad vara vidare till ett annat EU-land? Jag skulle alltså inte kunna privatimportera grejer från kina och sedan skicka vidare till en släkting i tyskland, tex? Var i detta skulle det lagvidriga ligga menar du?

    HK är inte särskilt litet. HK försel hela världen med hobbyprylar. Utan att ha några siffror skulle jag gissa att det är en av de allra största aktörerna i världen redan idag. Det är möjligt att de, på sikt, kommer att höja sina priser något i jämförelse med andra kinesiska konkurrenter, men jag har svårt att tro att de skulle höja sina priser till det tredubbla för att matcha de svenska priserna...

    Nu handlar jag även från svenska handlare dock. Det beror på vad det är som ska inhandlas. Ibland finns inte det jag vill ha att tillgå från asien (inte så att jag hittar det iaf), ibland behöver man ha sakerna snabbt. Ibland är det lite större/finare/dyrare prylar och man vill ha en lite större trygghet vad gäller garanti/support/möjlighet till reklamation. Då kan jag välja att köpa inom sverige eller i vissa fall från andra EU-länder. Min radio tjänade jag ca 30% (runt en tusenlapp) på att köpa från england istället för från de billigaste svenska handlare jag hittat, tex (och då var ändå frakten dyr). England har ju inte 30% lägre moms än vad vi har i här i sverige. Jag vill minnas att england har ca 20% eller något sådant och i sverige har vi 25%. Inget som förklarar att en radio ska kosta 3000kr i sverige medan den kostar runt 2000kr i england, alltså. Skulle någon kunna tala om varför då de svenska priserna ligger så mycket högre, om det inte är för att handlarna gör ett stort påslag? De hade ju kunnat köpa samma radio från england till konsumentpris och ändå sälja den i sverige med en juste marginal.

  14. #74
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Vill bara uppmärksamma alla som inte vet det att dessa diskussioner finns på de flesta forum för intressen. Just England pekas ofta ut i dessa sammanhang, oavsett om det gäller hobbyprylar, mcprylar eller fiskegrejer osv. Det bor aningens fler människor i England, de har lägre moms(ingen alls på skyddsutrustning), de bor i Europa på ett annat sätt än vi gör, de har en annan relation till asien (kronkolonier) men min personliga uppfattning är att de även är närmare att vara ett u-land än vad vi är.

    Sen är det väl som Dumbo skriver att: Vi konsumenter ges ett val vid checkout hos hk, vi har full frihet att förtulla paket (undrar om herr Ljugholt skulle göra det..) och än så länge är Sverige ett fritt land med fria val vart vi handlar eller ej.
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  15. #75
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Varför ska jag betala 3ggr, ibland mer, för samma "kinaskit" för att en svensk importör säljer det inom sverige istället.
    Svaret är helt enkelt att löneläget i Europa är tio gångert högre än lönerna i Asien. Man kan också säga att det exempelvis är av samma anledning det kostar 4 - 5 miljoner kronor att bygga en rondell, 500.000 kr att anlägga gräs och plantera ett par blommor i en befintlig rondell, att en meter järnväg kostar mer än dubbelt så mycket som en meter fyrfilig motorväg, att timlönen i Asien är 20 - 30 kr och inte det tiodubbla som i Europa.

    Jag sitter just med en faktura på 5200 kr i självrisk från en bilfirma som lagade en bula i fronten på min bil. Jag kanade sakta, sakta in i draget på bilen framför på en glashal väg i vintras. Nummerskylten, hållaren och plastdelen i fronten på bilen sprack. Total kostnad som försäkringsbolaget får betala = 16.906 kr! Kommer ihåg när frugan skrynklade en framskärm för några år sedan. Skärmen som byttes kostade 1300 kr plus färg. Slutsumma 17.000 kr till försäkringsbolaget.

    Bifogad fil 24870

    Såg TV-programmet igår om de giriga bankmännen i USA. En förvånad kinesisk ekonom sa att en bankekonom har samma utbildningsnivå som en ingenjör - och då är lönen i Kina ca 3500 kr i månaden. Han förstod inte varför bankekonomen skulle tjäna mer. Nej, varför ska han det? En bankekonom har väl inte ett mer komplicerat arbete än han har utbildning för.

    Så ska allt vara rätt och man tycker att det är onödigt att betala tre gånger mer för "kinaskiten" ska man väl i så fall bo i Asien så att de ekonomiska förutsättningarna blir de rätta. Det blir inte rätt om man blandar morötter och päron.

    Mvh
    Ove
    Senast redigerat av AM den 2011-12-07 klockan 10:19.
    Ove (AM) Nielsen

  16. #76

    Standard

    Kul referens där med bilen

    Det beror på att försäkringsbolagen till största del använder sig av märkesverkstäderna.
    Om du tar samma fråga till en mindre reparatör utför han samma jobb till ett billigare pris och du blir lika nöjd.

    Jämför då Sverige (märkesverkstaden) kontra Kina (oberoende bilreparatör)

    Många väljer att gå till en billigare källa - och det är inte fel eller hur


    En del köper allt från Sverige för det ger en form av trygghet även om man kan köpa exakt samma sak billigare från ett annat land.

    //UndCon
    Senast redigerat av UndCon den 2011-12-07 klockan 10:11.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #77

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Svaret är helt enkelt att löneläget i Europa är tio gångert högre än lönerna i Asien.
    Det har väl inget med saken att göra. Eller menar du att det tar så lång tid för en svensk att kränga samma motor som kostar säg 100kr (tullat och momsat) från HK så att man måste ta ut 300kr? Från det att de får leveransen är det kanske rimligt att anta att det tar en minut eller så att lägga motorn på hyllan. När väl ordern kommer in så ska motorn plockas, läggas i en låda som ska emballeras och tejpas igen osv. Säg att detta tar 5, max 10, min inkl. utskrift av adresslapp osv. Räknar vi högt är vi då uppe på 15min arbetstid på produkten ifråga, från ankomst till att den lämnar igen, med posten. Räknar man med en timlön på 150kr (vet inte vad man tjänar som orderplockare i en webbutik, men det käns väl hyfsat rimligt och inte i underkant iaf). Sedan kostar ju kartongen man skickar sakerna i några kronor såklart så 80 för lön, inkl, sociala avgifter och en låda att skicka grejerna i. Sedan lite påslag på det. Räknar man med 15% (jag vet inte vad de har för marginaler i "hobbybranchen", men om det är så lågt som alla säger här så låter 15% högt räknat). 15% av 100kr (som de, som återförsäljare troligen köper billigare än man gör som privatperson) är 15kr. Totalsumman skulle då landa på i runda slängar 2ggr det jag betalar om jag köper från kina direkt och då har jag ändå tagit i lite, känns det som. Det känns rimligare och kanske skulle vara värt det i en del fall, men 3ggr så mycket är HELT orimligt. Det skulle ge en bruttomarginal på över 100% (beräknat på att de betalar lika mycket för motorn som jag gör som privatperson).
    Sen räknar man ju inte sådär på lönen, utan den täcks ju av bruttomarginalen, men...

  18. #78
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Ni glömmer en sak som jag tror gör att många svenska hobbyhandlare måste hålla högre priser och det är den förhållandevis låga omsättningen. Kan du sälja stora mängder så behöver man inte så stora marginaler heller. Sverige är ett mycket litet land och med få personer som utövar denna hobby. Vi har nog också alldeles för många hobbyhandlare för att det ska kunna bli lönsamt. Hobbyking är smarta de ser till att ha en stor marknad(i detta fall hela världen) och kan därför ha låga marginaler per produkt då de säljer enorma mängder. Men för att kunna lyckas med detta måste man ha en enorm budget till marknadsföring vilket gör att detta trick är svårt att kopiera.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  19. #79

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Hej

    Det som sker nu är att EU tar kraft tag mot all import av kopierade prylar.
    Kineserna kopierar idag allt från högprestanda bildäck till matvaror, musik, mjukvaror mm.
    Det som fått många länder att tröttna och böjat jobba på detta sätt är att kinesiska myndigheter inte bryr sig om internatonella regler och lagar.
    Det som har triggat igång allt detta är all import av mat, elektronik och mjukvaror.

    Själv har jag sålt både Zenaoh och DA bensinmotorer i sverige i över 10 år och jag har sett att många eller nästan alla motorer finns att köpa som kopior från Kina. Och det mest beklämmande är att det finns välettablerade hobbyhandlare som glatt säljer dessa kopior och dessutom skryter med att det är kopior. Det är faktiskt olagligt.

    Så det som sker nu är bara bra. Hoppas bara den svenska tullen vaknar också.

    //
    Jonas
    Nu är det ju viktigt att skilja mellan kopia och kopia. Det är ju inte självklart att originalet är skyddat från kopiering. Jag tror inte att t.ex ASP helt öppet skulle tillåtas sälja direkta kopior av OS-motorer år efter år om det vore olagligt. Och vilken hobbyhandlare säljer inte ASP-motorer parallellt med OS-motorer utan att skämmas det minsta, kanske till och med dom som klagar på DA kopior. Det som är värre och ett direkt lagbrott är om någon säljer en kopia som om det vore en äkta OS eller DA med emblemet ingjutet på motorn. Det är nog detta som är det egentliga problemet och nog ganska vanligt då det t. ex gäller kläder.

    Sedan är ju en liten tvåtaktsmotor en relativt enkel konstruktion som inte går att variera hur mycket som helst. Själva designen är nog inte helt lätt att mönsterskydda om jag får gissa. Däremot helt ny typ av konstruktion som när wankelmotorn kom är en annan sak. Där fick de som skulle tillverka en motor efter samma princip betala en slant till patentinnehavaren. Om det nu var NSU eller vem det var.

    Sedan finns det faktiskt exempel på motsatsen, dvs original som säljs som kopior med bortslipat varumärke. Det såldes bland annat original dörrhantag till Audi med bortslipade ringar. Det fungerar antagligen så att Audis leverantör får tillåtelse att sälja till biltillbehörsfirmor med villkoret att Audimärket tas bort.

    /Mats

  20. #80
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dumbo Visa inlägg
    Det har väl inget med saken att göra. Eller menar du att det tar så lång tid för en svensk att kränga samma motor som kostar säg 100kr (tullat och momsat) från HK så att man måste ta ut 300kr? Från det att de får leveransen är det kanske rimligt att anta att det tar en minut eller så att lägga motorn på hyllan. När väl ordern kommer in så ska motorn plockas, läggas i en låda som ska emballeras och tejpas igen osv. Säg att detta tar 5, max 10, min inkl. utskrift av adresslapp osv. Räknar vi högt är vi då uppe på 15min arbetstid på produkten ifråga, från ankomst till att den lämnar igen, med posten. Räknar man med en timlön på 150kr (vet inte vad man tjänar som orderplockare i en webbutik, men det käns väl hyfsat rimligt och inte i underkant iaf). Sedan kostar ju kartongen man skickar sakerna i några kronor såklart så 80 för lön, inkl, sociala avgifter och en låda att skicka grejerna i. Sedan lite påslag på det. Räknar man med 15% (jag vet inte vad de har för marginaler i "hobbybranchen", men om det är så lågt som alla säger här så låter 15% högt räknat). 15% av 100kr (som de, som återförsäljare troligen köper billigare än man gör som privatperson) är 15kr. Totalsumman skulle då landa på i runda slängar 2ggr det jag betalar om jag köper från kina direkt och då har jag ändå tagit i lite, känns det som. Det känns rimligare och kanske skulle vara värt det i en del fall, men 3ggr så mycket är HELT orimligt. Det skulle ge en bruttomarginal på över 100% (beräknat på att de betalar lika mycket för motorn som jag gör som privatperson).
    Sen räknar man ju inte sådär på lönen, utan den täcks ju av bruttomarginalen, men...
    Eftersom du är inne på att räkna.
    Ditt resonemang haltar en smula tor jag,allt under 600 kr/tim för kostnaden är nog en utopi per anställd i ett svenskt företag..
    En av de större kostnaderna som tillkommer är också vad det kostar att ha osålda saker på hyllan.
    Allt som inte blir sålt med vändande post kostar ränta dessutom och försök gå till banken med en försäljningsidé som i bästa fall har 15 % marginal i detaljhandeln så blir det nog ännu roligare,risken att få låna en spänn till en sån verksamhet är lika med noll.
    Att jämföra kinesiska kostnadsläget med det europeiska är helt uppåt väggarna,det finns säkert en mycket god anledning att HK ligger i Kina och inte i ägarens hemland eller vad tror du?
    Senmthal,vad gäller det specifika fallet med OS och San Ye (ASP m.f.l) så är det inte piratkopior utan en form av licens att tillverka föregående generations OS hos S.Y.
    Men var och en handlar var man vill och det är väl bra det?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Kanske tur man inte kan språket!
    Av jugg i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 23:39
  2. kanske out of topic, jag vet inte?
    Av gnutte i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 12:45
  3. en kanske dum fråga men...
    Av sm3xrq i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •