Reklam

 
Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 145

Ämne: Hobbyking kanske dags att se upp

  1. #21

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Oftast borde man väl kanske rensa sin egen stuga innan man klagar över andras.


    Frågan är väl bara var man ska börja. Att folk importerar saker ifrån HK och europeiska handlare får damp är väl egentligen inget märkligt.
    Om man med en snabb blick kollar ÖMH sida söker efter CMP corsair, gör samma sökning på HAB, vad hittar ni?
    Jo att ÖMH är nästan 2000spänn dyrare med samma maskin!!

    Vad är problemet? Tar ÖMH ut orimliga priser eller kör HAB med lockpriser?
    Red ut detta?

    Är det så jävla konstigt att folk shoppar från HK och får det billigt (om än kanske inte till bäst kvalité)?


    Undrar just vilken marknad som är "ful"!
    Har svårt att fatta din koppling till ÖMH och HAB, inget i denna tråd har handlat om dem och om du försöker misskreditera mig i sammanhanget så kommur du att misslyckas kapitalt, ÖMH såldes till nya ägare redan för 6 år sedan, men det tar väl lite tid att hänga med i de snabba kasten......

    Har ingen som helst påverkan vad gäller prissättning mm för hobbyhandlare, och ligger du sömnlös över detta med prissättningar så ta telefonen och ring till hobbyhandlaren och fråga vad skillnaden beror på.

    Återigen: Företaget såldes för många år sedan.

    K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    K-Å är inte storkovan 2000kr per flygmaskin? Som jag skrev, red gärna ut det!
    Har inget som helst intresse att reda ut detta, äger inte företaget i fråga, kontakta företaget istället för att sitta här och gnälla över ett felaktigt pris.

    K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  3. #23

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Har svårt att fatta din koppling till ÖMH och HAB, inget i denna tråd har handlat om dem och om du försöker misskreditera mig i sammanhanget så kommur du att misslyckas kapitalt, ÖMH såldes till nya ägare redan för 6 år sedan, men det tar väl lite tid att hänga med i de snabba kasten......

    Har ingen som helst påverkan vad gäller prissättning mm för hobbyhandlare, och ligger du sömnlös över detta med prissättningar så ta telefonen och ring till hobbyhandlaren och fråga vad skillnaden beror på.

    Återigen: Företaget såldes för många år sedan.

    K-Å

    De va ju på inget vis riktat åt dig personligen men om du tar det så så föreligger där väl kanske nån orsak vad vet jag, som du sa.
    "Kopplingen" är väl den att folk troligen handlar utifrån ex.vis från HK pga den svenska prisättningen.

    Ingen vill väl misskreditera någon, inte ens utländska handlare.

  4. #24

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Tydligen så har Tyska tullen börjat sprätta alla paket från HK för att kolla efter elektronik som inte har rätt dokumentation vid import. Kunden frågas vilka tillstånd produkterna har mm och denna info har i regel inte köparen. Tullen förverkar och förstör innehållet i dessa fall och köparen får stå med lång näsa. Detta kan vara mycket relevant och jag kan tänka mig att stora påtryckningar skett från de stora Tyska tillverkarna, som säkerligen tappar mark utifrån Importen. HK´s tyska lager jagas med Blåslampa av myndigheterna enligt uppgift från en en stor Tysk exportör av hobbyprylar.

    Fall nr 2, HK har marknadsfört maskiner med Oracoverklädsel i Tyskland, och han som har rättigheterna till Oracover TM har inte exporterat detta till HK, detta ledde till en rättsprocess som HK förlorade och blev skadeståndsskyldiga. Eftersom HK inte betalade håller nu den Tyska rättvisan på att istället försöka ta in pengarna via kunders kreditkort, dvs stoppa överföringarna till HK från kunder och istället ta in skadeståndet den vägen, i det fallet torde inte några prylar komma från HK eftersom pengarna aldrig kommit fram.
    Är det någon i Sverige som blivit drabbad av liknande myndighetsförfarande som du påstår att tyska myndigheter sysslar med??
    Som sagt, en säker källa hade varit på sin plats, inte bara att "jag har hört" detta. KOM MED FAKTA!
    Så länge ryktet är obekräftat är det bara ett rykte, och det är livsfarligt att sprida sådant, det kan skapa större panik än man tror...
    Retroholic!

  5. #25

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Och har man nått problem med priser eller förfarande så kan man enligt uppgift "kontakta företaget och klaga" i detta fall då hobbyking.

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Tror inte detta skapar panik, kanske eftertanke, allt man gör är förknippat med mer eller mindre risk.

    Källan är att betrakta som mycket säker med direkt insyn i branschen men återigen forska vidare själva om ni vill veta mer, det har inte jag gjort utifrån som jag upplever källans tillförlitlighet. Vissa delar i varningen kommer från 2 av varandra oberoende källor i Tyskland och Österrike vid 2 olika tillfällen.

    Jag kommer i vart fall vara försiktig framöver och inte satsa mer än jag kan förlora.

    K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Och har man nått problem med priser eller förfarande så kan man enligt uppgift "kontakta företaget och klaga" i detta fall då hobbyking.
    Nu lyfte du ett svensk exempel så det är väl smartast att börja där?

    K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    De va ju på inget vis riktat åt dig personligen men om du tar det så så föreligger där väl kanske nån orsak vad vet jag, som du sa.
    "Kopplingen" är väl den att folk troligen handlar utifrån ex.vis från HK pga den svenska prisättningen.

    Ingen vill väl misskreditera någon, inte ens utländska handlare.
    Jag tolkade det som så utifrån "föredetta hobbyhandlare och deras vänner", vilket stämmer jag kan omöjligen förneka att jag startade Östersunds modellhobby 1999.

    Var tydligare i fortsättningen om du vill nå fram rätt med dina inlägg.

    K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  9. #29

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Källan är att betrakta som mycket säker med direkt insyn i branschen men återigen forska vidare själva om ni vill veta mer, det har inte jag gjort utifrån som jag upplever källans tillförlitlighet. Vissa delar i varningen kommer från 2 av varandra oberoende källor i Tyskland och Österrike vid 2 olika tillfällen.

    K-Å
    Ok, då forskar vi vidare.... Vem/Vad är källan?? Namn osv. Allt för att reda ut ryktesspridningen!
    Retroholic!

  10. #30

    Standard

    Ha ha festligt! Detta är ett återkommande inslag på forum om att handlarna tipsar tullen om vilka paket de ska kolla
    :-)
    Nåla in!

  11. #31

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av damaen Visa inlägg
    Ha ha festligt! Detta är ett återkommande inslag på forum om att handlarna tipsar tullen om vilka paket de ska kolla
    :-)
    Ja, visst är det smått komiskt om man tror att svenska tullen har en direktlinje, där hobbyhandlare och
    andra ringer in och skvallrar!? "Ja, hej.. kan ni kolla alla paket som kommer från bolag xx, för jag tror att det ligger en radiostyrd helikopter där..." mmmm.. troligt...
    Kan ju bara, utan att säga för mycket, att Tullverket har lite striktare rutiner än så. Finns inte resurser för att stoppa all illegal knarkhandel och liknande, och ni tror på allvar att tullen bryr sig om specifika paket från vissa avsändare (såvida det inte handlar om just knark och liknande) Man använder stickprov och ett "taktat flöde" i de vanligaste fallen, dvs släpp igenom paket 1,2,3,4,5,6 och tulla nr7,sen börjar man om.

    Sen så säger jag inte att allt som skrivits ovan är påhitt.
    Kan säkert ligga något i att handlarna gör allt dom kan för att stoppa importen, men glöm det där med att dom kan konfiskera betalningen från en privatperson till ett företag! Det fungerer inte så helt enkelt... Enda gången det kan ske om transaktionen sker inom EU, från en privatperson till ett företag som ligger i konkurs. Normalt sett så stoppas alla betalningsflöden, men detta tar ett par dagar, och i det "fönstret" så kan faktiskt pengarna gå förlorade då dom upptas i konkursboet.
    Att en "stat" eller företag som "tredjeperson" skulle kunna "konfiskera" betalningen mellan två personer är bara rent strunt och faktiskt fantasier. Kan vara farligt att sprida liknande rykten då dom kan få större konsekvenser än vad man från början annar... (gissa vad som är meningen med att sprida dessa rykten från början... jo.. att bromsa importen...)
    Spektrum DX7
    Spektrum DX3

    CmPro Cessna 182
    AXN Floater
    Sky Raider Mk1
    Seagull Spacewalker 2

    Kör även bil och båt när vädret tillåter:
    * HPI Savage ATV *
    * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
    * HPI Brama *
    Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

  12. #32
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Lite tråkigt att det blev en massa pajkastning mellan medlemmar. Ingen av oss sitter med alla fakta, så jag föreslår att vi backar allihop tills dess att vi verkligen vet vad det rör sig om.

    Lasse

  13. #33
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Snackade idag men en gammal bekant i Österrike som känner till vår hobbybransch mycket väl och han hade lite intressanta saker att berätta om HK.

    Tydligen så har Tyska tullen börjat sprätta alla paket från HK för att kolla efter elektronik som inte har rätt dokumentation vid import. Kunden frågas vilka tillstånd produkterna har mm och denna info har i regel inte köparen. Tullen förverkar och förstör innehållet i dessa fall och köparen får stå med lång näsa. Detta kan vara mycket relevant och jag kan tänka mig att stora påtryckningar skett från de stora Tyska tillverkarna, som säkerligen tappar mark utifrån Importen. HK´s tyska lager jagas med Blåslampa av myndigheterna enligt uppgift från en en stor Tysk exportör av hobbyprylar.

    Fall nr 2, HK har marknadsfört maskiner med Oracoverklädsel i Tyskland, och han som har rättigheterna till Oracover TM har inte exporterat detta till HK, detta ledde till en rättsprocess som HK förlorade och blev skadeståndsskyldiga. Eftersom HK inte betalade håller nu den Tyska rättvisan på att istället försöka ta in pengarna via kunders kreditkort, dvs stoppa överföringarna till HK från kunder och istället ta in skadeståndet den vägen, i det fallet torde inte några prylar komma från HK eftersom pengarna aldrig kommit fram.

    Detta är som sagt lite insider iformation men jag vet inte hur långt det har gått, det som tullen gör i tyskland har pågått en tid och det har drabbat köpare.

    I fall nr 2 är det tydligen grejor på gång och frågan om detta förfarande kan gälla inom hela EU?

    VARNING

    OBS OBS, ovanstående kan vid läsning göra så att vissa blir oroliga och börjar må dåligt, syftet med texten är att sprida information, tycker man inte om innehållet kan man sluta läsa texten och bortse från hela innehållet.

    OBS OBS, författaren är INTE hobbyhandlare eftersom det verkar viktigare budskapet om ni läser inläggen
    MVH K-Å
    Hej!

    Man tycker att det borde stå spaltmetrar i Tyska modell forum om detta, är det någon som har kännedom om detta! Kunder borde bli riktigt förbannade om det är på det viset som påstås!

    Mvh. Roger.

  14. #34

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av plutoorjan Visa inlägg
    (gissa vad som är meningen med att sprida dessa rykten från början... jo.. att bromsa importen...)

    Precis så ser min teori ut, general agenterna (i första hand) är skiträdda för att deras monopol och kassako ska försvinna inom vår hobby. Varför skapas annars mindre företag som anstränger sig till max för att få tag på hobby prylar sidan om generalagenter till rimligare pris?
    Som en använder på Rc-Flyg skriver "***** fördyrar vår hobby", inte ligger där mycket lögn i det inte....


    Jag kan hålla med om att HK kanske inte sköter alla kort rätt och där finns säkert baggar i mjölet men innan man går utomlands och kollar & gastar ska man nog slå ett öga runt hörnet och begrunda närmare problem i omgivningen.

  15. #35

    Standard

    Lite fakta har jag, blir en hel del beställningar eftersom det oftast är jag som beställer även om grejjorna är sambeställningar med några andra - har röd lampa i tullen, dvs. vi åker i princip alltid på alla avgifter och har även fått ett antal brev om innehållet.
    Har heller inte hittat några belägg för trådens ursprungliga påstående i tüskspråkiga forum mm., däremot de vanliga gnällomålen om HK-garantin. Men inget om att saker uteblir pga. påstådd utmätning hos leverantören - Är det HKs tyska varhus det gäller eller vad; verkar inte finnas något underlag för sådant?

    Vi handlar också en hel del från europa, och undrar hur det blir om svenska tullen skulle börja jaga momsen; vi har alltid betalt i resp. land utan pålaga av de sista procenten - speciellt de stora handlarna bör ju komma upp till beloppsgräns för redovisning av moms mellan euländer. Och de säljer ju själva flera "samma" kinaprylar bland övriga produkter, men ofta ommärkta antingen av dem själva eller av mellanhand/grossist (och några är ju både och själva).
    Enda anledningen till ryktestråd är väl handlarnas panik, mellanhandens kaka krymper ju vid direktimport.
    Och, jo - vi handlar en del på hemmaplan också, men då handlar det om garanti, leveranstid och vettiga handlare...

  16. #36
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    eeh? dem som fuskar med patent, upphovsrätt och tulldokument till höger, resten till vänster. Det är väl i sin ordning va?
    Nja, nu var det väl Tyskland vi pratade om? Kinas ställning som "skurkstat" är allmänt känd men att Tyskland skulle blivit det igen låter lite märkligt?
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  17. #37

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    nej nej nej... kina är inte en skurk stat!! Det är bara världens största kopiator.. hehe

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Eftersom han ringde mig, och varnade mig för detta utifrån omtanke så har jag i vart fall ingen anledning att fundera allt för mycket sen får övriga göra sina bedömningar i detta, se det som ett tips och agera därifrån.

    Detta är också sista gången jag lägger ut en varning till övriga med tanke på hur ömma tår som verkar finnas här.



    K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  19. #39

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    jag tycker inte det är fel att lägga ut varningar... sedan får var och än bedömma och fatta sina egna beslut..

  20. #40

    Standard

    Håller med, men hellre med lite belägg/referenser än som lågprisrykten - tex. är ju HK-garantin rätt väldokumenterad på div. forum och man får vettiga träffar om man söker på tuben också.

Liknande ämnen

  1. Kanske tur man inte kan språket!
    Av jugg i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 23:39
  2. kanske out of topic, jag vet inte?
    Av gnutte i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 12:45
  3. en kanske dum fråga men...
    Av sm3xrq i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •