Reklam

 
Sidan 7 av 8 FörstaFörsta ... 2345678 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 145

Ämne: Hobbyking kanske dags att se upp

  1. #121


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Masv Visa inlägg
    nu vill jag inte låta dryg och otrevlig för det är inte min mening.
    men vem skapade dessa kataloger? (svenska åf/grossister)
    nä nog om detta ha alla en trevlig helg.
    Martin
    Hej,
    Absolut ! Det var detta med att gå i hobbyaffärer som inte var aktuellt när man växte upp i Norrlands inland - i alla fall inte där vi bodde. Då fick man hålla till godo med katalogerna och dom var vällästa kan jag lova. Dagens motsvarighet är väl när vi sitter framför våra bildskärmar och "dreglar" i hobbyshopparna - svenska liksom utländska.
    //Roger

  2. #122

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Klart du kan göra något åt 12 Indier och 3 Tjecker, se till att ha högre kompetens.

    MVH K-Å
    Haha din gamle Bolsjevik, du är kul. Har du nån 5-årsplan hur vi ska kompetenshäva så att varje svensk har mer kompetens än 12 indier och 3 tjecker?

  3. #123

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kristianb Visa inlägg
    Haha din gamle Bolsjevik, du är kul. Har du nån 5-årsplan hur vi ska kompetenshäva så att varje svensk har mer kompetens än 12 indier och 3 tjecker?
    Med min hangar så är jag nog att betrakta som kapitalist. 3 jettkärror kostar inte helt gratis.

    Och vad kompetensen beträffar så gäller det att vi är duktigare än andra på utveckling och nytänkande, men vi kan väl lägga oss ner och självdö i ett hörn och hoppas att tjecker indier mfl ska rädda oss, vilket aldrig kommer att hända.
    När vi tappar detta försprång så är det kört.

    K Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  4. #124

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kristianb Visa inlägg
    Haha din gamle Bolsjevik, du är kul. Har du nån 5-årsplan hur vi ska kompetenshäva så att varje svensk har mer kompetens än 12 indier och 3 tjecker?
    Med min hangar så är jag nog att betrakta som kapitalist. 3 jettkärror kostar inte helt gratis.

    Och vad kompetensen beträffar så gäller det att vi är duktigare än andra på utveckling och nytänkande, men vi kan väl lägga oss ner och självdö i ett hörn och hoppas att tjecker indier mfl ska rädda oss, vilket aldrig kommer att hända.
    När vi tappar detta försprång så är det kört.

    K Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  5. #125

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Alltså kan jag lätt bytas ut mot 12 indier istället, jag blir arbetslös och företagets kunder blir säkert glada och nöjda - vem förlorar? jag och jag kan inte göra något åt det.

    //UndCon
    Sitter väl på samma ställe som du, men å andra sidan ska är det många företag som fått fundera om lite. Kulturkrockarna som bildas är oftast helt tokiga och kan leda till extrema kostnader för att lösa de problem som uppstår. Jag sitter just nu i Tyskland och hjälper en kund att fixa just ett sådant problem där man valt att köpa in några indier som gjort jobbet för 75SEK/h istället för ett par svenskar som verkligen kan sin sak, men som kostade 2000SEK/h. Det hela har lett till att projektet är ett par år försenat nu, och kostnaden bara för att ha vårt team nere i Tyskland för att fixa problemet överstiger mångdubbelt den kostnad indierna ursprungligen kostade.

    När det gäller outsourcing så är det inte att underskatta kultur och att faktiskt finnas nära varandra när man får problem .
    --
    Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
    http://fpv.nu

  6. #126

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    8
    Jobb
    Nej har inte tid att jobba
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Vad vi är gör här i scandinavien och övriga världen så bör vi nog skynda oss att utveckla saker för china är ruskigt på gång.
    Chineserna är kort sagt livsfarliga på många områden.

  7. #127

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Andreasson Visa inlägg
    Sitter väl på samma ställe som du, men å andra sidan ska är det många företag som fått fundera om lite. Kulturkrockarna som bildas är oftast helt tokiga och kan leda till extrema kostnader för att lösa de problem som uppstår. Jag sitter just nu i Tyskland och hjälper en kund att fixa just ett sådant problem där man valt att köpa in några indier som gjort jobbet för 75SEK/h istället för ett par svenskar som verkligen kan sin sak, men som kostade 2000SEK/h. Det hela har lett till att projektet är ett par år försenat nu, och kostnaden bara för att ha vårt team nere i Tyskland för att fixa problemet överstiger mångdubbelt den kostnad indierna ursprungligen kostade.

    När det gäller outsourcing så är det inte att underskatta kultur och att faktiskt finnas nära varandra när man får problem .
    Absolut, vi kan fortfarande vara smartare, och vi kan ha fördelar av att vara närmare slutkunden! Men att ha 12 gånger mer kompetens än indier eller tjecker eller kineser finns inte, den respekten har jag för mina kollegor att jag inte inbillar mig det, den som tror det har inte koll! (Och visst finns det stora mängder bönder i Kina som inte har så mycket referenser, men mina kinesiska kollegor är jävligt skarpa!)
    Världen och marknaden bestämmer, K-Å och nomenklaturan kunde kanske styra proletärernas tänkande på sjuttiotalet men de måste vakna upp och inse att det är andra tider nu!

  8. #128
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Detta bör alla se och begrunda. Tankeväckande och roligt framfört även om det nu har några år på nacken. Men är än mer aktuellt idag.

    Senast redigerat av administrator den 2011-12-12 klockan 17:37.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  9. #129
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jakob Visa inlägg
    Detta bör alla se och begrunda. Tankeväckande och roligt framfört även om det nu har några år på nacken. Men är än mer aktuellt idag.
    Ha ha ha... det var perfekt. Skitbra. Tack för den länken!

    Lasse

  10. #130

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jakob Visa inlägg
    Detta bör alla se och begrunda. Tankeväckande och roligt framfört även om det nu har några år på nacken. Men är än mer aktuellt idag.

    http://www.youtube.com/watch?v=C0jDJ-wsMYI
    Tack!

  11. #131

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Ja det var riktigt tänkvärt.....
    Flyg fort och lågt

  12. #132

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Många hobbyhandlare är redan på fall. Se www.allabolag.se for mer info om resp. handlare.
    Marginalerna är lika dåliga som i hemelektronikbranchen. Kan inte se någon hobbyhandlare som via butik eller internet tjänar bra med pengar.

    Kunskapsöverföring sker på forum och inte via hobbyhandlaren längre. Många hobbyhandlare har inte heller den kunskap som behövs för respektive produkt då produkterna blivit väldigt avancerade. Se bara på fpv, hur många handlare kan något om det? Elmotorerna tar över från metanolvarianterna, så man kommer inte att köpa bränsle från lokala hobbyhandlaren i framtiden. Den lokala hobbyhandlaren som inte vill förändra sin verksamhet utan bara stå och se på kommer att få lägga ner hela sin verksamhet förr eller senare.

    Allt handlar om att man måste förstå marknaden och förändra sin verksamhet med den för att passa in. Det går inte att sälja kinesiska ARF-modeller med 25% påslag. De flesta handlarna står och se på och vet inte vad dom ska göra med sin verksamhet.

  13. #133

    Standard

    Lite märkligt att ta det för en självklarhet att vi kan vara smartare än kineser och indier om vi bara vill. Om dom bara vill vara smartare än oss har dom då inte möjlighet till det och i så fall på grund av vad? Jag tycker mig ha hört för något år sedan att de allra mest framstående inom dataindustrin skulle vara indier. Var så säker på att Indien och Kina kommer att öka både i kompetens och kvalitet precis som Japan gjorde för flera år sedan. Vi är nog tyvärr inte födda smartare än dom.

    Sedan är det väl så att det kanske inte behövs någon rymdtekniker för att packa modellprylar i en låda och skicka iväg på posten. Jag tror varken hobbyhandlare här eller i Kina frågar efter högskolepoäng eller doktorstitel när man anställer folk så kompetensen kanske inte är helt avgörande för just hobbyhandeln.

    Sedan tror jag att den lokale hobbyhandlaren upplever ett minst lika stort hot från de stora svenska webbaserade handlarna som från HK och andra. Några av dessa stora fungerar ju både som grossister för vissa produkter och som butik direkt till kund. En liten handlare som jag pratade och som skulle lägga ner sa att det är hopplöst när dom själva säljer till kund för samma pris som jag som handlare får betala för grejerna.

    Det här är ju inget unikt för just Modellhobbyn. Andra som t. ex järnhandeln har löst det genom att bilda kedjor för att samordna inköpen och pressa priserna. När den fristående handlaren skall förhandla om priset på fem stycken fogsvansar förhandlar kedjan om pris för en järnvägsvagn med fogsvansar till sommarens kampanj.

    Det som får mig att välja svenska handlare är att dom jag hitintills har haft kontakt med har varit så serviceinriktade och trevliga. De flesta är ju själva inbitna modellflygare och intresserade av vad de håller på med. Den typen av kompetens kanske inte är åtkomlig på samma sätt som i Kina. Man tar liksom inte telefonen och ringer till HK för att snacka tio minuter om en detaljlösning.

    /Mats

  14. #134

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Jaa.....tänk om man hade haft så trogna kunder så dom beställer dörrar och fönster av mig trots jag hade varit 50-100% dyrare än närmaste konkurrent (polska, danska och tyska tillverkare av miljövänliga pvc produkter) bara för att gynna den lille stakars snickaren så kunden kan dra nytta av mig för ett dörrgångjärn som råkar gå sönder en helg.
    I min värld är konkurrens lika med vardag, erbjuder man inte nått bättre än närmaste billigare tillverkare så säljer man hellre inget. Bättre är väl då: pris, kvalité, service, tillgänglighet, lev tider mm mm
    Kan inte jag som företagare erbjuda detta eller vara bättre än snickaren i grannbyn eller den tyska storfabrikanten så säljer jag inget, kan jag klandra mina kunder för detta? Troligen inte. Har inte detta gått hem inom hobbybranchen?

    Här kräver nästan handlare/grossister att man SKA handla i Sverige trots det är markant dyrare på många punkter.
    S=Sverige E=Europa
    10/8mm 1m kolfiber rör: S 179kr E 68kr
    15mm balsa 100x1000: S 81 E 45kr
    10mm Alu rör 1m: S 56kr E 23kr
    APC 20x10: S 363kr E 259kr

    Frakt Sverige 30-50kr utom på balsa, kolfiberrör och alurör för då är det skrymmande vilket leder till 120-150kr istället, Europa frakt från 6€ på allt inkl skrymmande. Skillnad eller!
    Frågan är inte så svår besvarad varför många modellflygare handlar utomlands.

    Att tullen möjligen överhuvudtaget skulle knipa ett paket som du inte erhåller ersättning för finns endast ifall det är RENA kopior med tex orginalets tryck eller beteckning på.
    Köper du en kopia på ex-vis Lewis jeans med Lewis märke, finner dom paketen får du inte tillbaks den och du riskerar åtal. Köper du ett par omärkta jeans alt med annat namn eller märke, vad är det då kopia på? De e ju klart kopia på jeans men där finns ju rätt många olika tillverkare....


    Men visst, jag kan förstå första inlägget på ett vis för där går säkert kalla kårar genom dom flesta stora hobbygrossister runt om i Europa, då måste man ju jaga på till vilket pris som verkar det som.

  15. #135

    Standard

    Visst är det konstigt att klaga när priserna är som dom är - men att tro att man kan agera på samma sätt som skiv/filmbranchen är helt fel.

    Marknaden är mer öppen än någonsin så dra nytta av det istället för att gnälla.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #136

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jakob Visa inlägg
    Detta bör alla se och begrunda. Tankeväckande och roligt framfört även om det nu har några år på nacken. Men är än mer aktuellt idag.

    Den är klockren.. man sitter som klistrad när han pratar !!
    Sett den för ett par år sen.. men som du säger aktuell även idag !!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  17. #137
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HS-Racing Visa inlägg
    Den är klockren.. man sitter som klistrad när han pratar !!
    Sett den för ett par år sen.. men som du säger aktuell även idag !!
    Finns en del två som också är bra!

    http://www.youtube.com/watch?v=ohHNONAbheE
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  18. #138

    Standard

    Nu är det tyvärr så att EFRA uppdaterar bara sina listor 1 gång åer år, vart emot ROAR uppdaterar löpande, dock kan batteriet vara godkänt, men först efter att dom hade gjort sin lista, då vill det först hamna på kommande års lista.

    Och det med att Multiplex och allt annat "väst världs" crap skulle vara bättre visar tyvärr på bristen i vetskap av produkten man uttaler sig om.

    Dom flesta om inte alla får sina saker tillverkade i Kina för att det är billigt... det är snack om konsumenträtt, finns det verkligen folk här inne som tror att konsumenträtten är gratis ?, att kunna klaga över ett fabriksfel i upp till 3 år efter köpet ?, det är ju ganska klar vad man betaler för.

    Sen det Svenska skatte systemet sätter ju en bra stoppare för handlare att kunna konkurera med HK.

    Exempel.

    En vara kostar 100:- sek i HK ex frakt.
    Frakten kostar 50:- sek det är 150:- sek inkl frakt, då det är utanför EU, så skall tull betalas på 25 % av dom 150:- sek, det är 37,50 sek totalt = 187,50. nu har varan kommit till grossisten, sen skall han tjäna på den, och den skall skickas till handlaren, frakten dit kostar också, och även han skall tjäna på det, så en vara som började med att kosta 100:- sek i HK slutar lätt på 300:- sek eller mer i handlar ledet ut till kund.

    Så att påstå att HK skulle fuska med saker till höger och vänster är lika dumt som att torka sig i röven innan man har skitit. vissa produkter är billiga pga att det är en sämre kvalitet.

    Sen är det speciella avgifter inom EU för handlar på just LIPO batterier. det drar upp just den produkten extra i slutpris.

  19. #139

    Standard

    Hobbyartiklar till EU innehåller inte någon tull utan bara moms.
    Bara ett klargörande för importen till EU från ett land utanför.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  20. #140


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    kiixx,
    Tycker att ditt inlägg innehåller flera tveksamheter. Först och främst så beställer inte distributörer bara EN artikel och dessutom bara i ETT exemplar så att lägga på 50 kr i frakt på varje sålt exemplar från Kina till Europa är som jag ser det helt fel. Sen är det inte tullen som är 25 % utan moms. Visst kan det finnas tull på vissa saker men när jag direktimporterat från Kina har jag aldrig fått något tulltillägg. Sen är det likadant med frakten till detaljisten - det är nog inte så vanligt att man bara beställer en enda pryl men givetvis kan det i enstaka fall förekomma. Slutligen - man måste nog räkna med att en grossist i Sverige borde ha lägre inköpspris i Kina än vad vi som vanliga konsumenter har hos t ex Hobbyking. Så om ditt räkneexempel skulle försöka bevisa att det är fullt normalt att en artikel kostar 3 ggr så mycket i Sverige när man handlar via hobbyhandeln som när man importerar själv så anser jag att du misslyckats med att påvisa detta. Dessutom - även vi "privatimportörer" drabbas av fraktkostnader och i många fall även moms + adminavgift så det är inget specifikt för handlare. Jag vill inte ifrågasätta att våra handlare skall ha marginaler, för det måste dom ha för att kunna överleva, men ditt räkneexempel var nog lite fel ute för att försöka "bevisa" hur man bygger upp ett "svenskt", rimligt pris.
    Roger

Liknande ämnen

  1. Kanske tur man inte kan språket!
    Av jugg i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 23:39
  2. kanske out of topic, jag vet inte?
    Av gnutte i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 12:45
  3. en kanske dum fråga men...
    Av sm3xrq i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •