Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Gammal motor

  1. #1

    Standard Gammal motor

    Hej alla glada.
    Jag har en gammal 2t metanolare som legat länge. Trög och geggig är den. Är där någon som kan berätta för mej vad jag ska lägga den i för vätska för att lösa upp allt gojs utan att skada den.

    Det är en OS 50.

    Mvh Robban

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Hej Robban.

    På den tiden jag körde metanolare brukade jag spruta in rikligt med CRC 5-56, låta den ligga över natten, och sen börja vrida försiktigt för hand. Om kolven stod över avgasporten brukade jag plocka av stiftet och spruta in rejält med 5-56 där också.
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Ren metanol brukar funka. Har även kört med aceton i nåt hopplöst fall men vet inte hur det påverkar o-ringar o sånt.
    Brukar ta isär motorn vid vevhuset så man kommer åt att skölja rent. När man fått bort allt gojs brukar man kunna känna rätt lätt om lagren är ok innan man oljar in motorn igen.
    Finns säkert massor av olika idéer här.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Om den inte går att vrida runt kan du ta bort förgasaren osv så inga gummidelar kan skadas och sen lägga den i hett vatten/sjudande ett tag. Värme mjukar upp den stelnade ricinoljan. Om motorn är riktigt igengrodd med hårt inbränd ricinolja kan du ta isär den och lägga de delar du vill ha "rena" i kokande glykol (var utomhus då för det luktar blä och är nog gifiga ångor också). 3-4 timmar minst behöver det nog sjuda i en kastrull med glykol i så fall. Jag har använt bägge metoderna med framgång. Du får olja in motorn direkt efter såna "behandlingar" förstås. Lager kan du behöva byta till nya (såvida den inte har glidlager) om den legat väldigt länge och beckat ihop.
    Bild nedan före och efter "glykolkokning" på två gamla ljuddämpare till en Veco 61.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Veco61_ljuddämare_01.jpg 
Visningar:	282 
Storlek:	112,8 KB 
Id:	24897   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Veco61_ljuddämare_02.jpg 
Visningar:	270 
Storlek:	99,3 KB 
Id:	24898   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Veco61_ljuddämare_03.jpg 
Visningar:	215 
Storlek:	101,5 KB 
Id:	24899   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Veco61_ljuddämare_05.jpg 
Visningar:	212 
Storlek:	69,2 KB 
Id:	24900  

  5. #5

    Standard

    Man tackar för hjälpen.
    Jag har nu provat din teori Mats , med 5-56. Vevstaken går att röra litegrann men trottle sitter fortfarande som berg.
    Ren metanol utan olja och nitro ( i och för sej så kanske dagens syntetoljor är lösande) har jag inte så ikväll får vi ha ett litet soppkok. Jag tror jag börjar med vatten ett par timmar och ser om det sker någon förändring.
    Återkommer

    Mvh Robban

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jakob Visa inlägg
    Robban häll i lite maskindiskmedel i det kokande vattnet det hjälper.
    Nej nej!
    Det blir visserligen rent, men det fräter på aluminumet så det kan börja glappa och bli otätt både här & där!
    Retroholic!

  7. #7

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Trotteln brukar gå att värma loss med varmluftspistol. Det är väl det som brukar sitta fast värst. Får man bara isär grejerna går det ju lättare att få rent sen...
    Motorn kommer att bli superren efter alla tips du fått här!
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Två lika delar whiskey och aceton. Aceton till motorn och whiskyn i Robban så löser det upp alla gamla avlagringar och åtminstone motorn blir som ny...

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Nån sa varmluftspistol och varm luft brukar fungera utmärkt. Jag brukar köra värmefläkten till bilen och lägga motorn framför - efter ett tag så är det inga problem att snurra den och då kan man ju till en början dra i lite metanol i den som brukar lösa upp tillräckligt för att i alla fall ta isär motorn och rengöra den.
    //Roger

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Finns inte något lösningsmedel som funkar att lösa upp gammal kläggig orange (oxiderad)ricinolja! Tyvärr!
    Och fanns det så var du ialla fall tvungen att byta ut kulllagren pga rost och gammalt ricinoljeklägg som inte går att få bort från lagren!
    Så vad gör man? Jo! Man värmer motorn med varmluftpistol ...eller vad som helst som T.ex gasollåg och tar i sär den och gör ren den manuellt med enklast aceton! !

    Vad man inte ska göra är att koka motorn i maskindiskmedel!Det kan nämligen göra att aluminumlegeringeni kolven oxiderar (Grått pulver) vilket har till följd att motorn inte funkar så bra längre..!
    Är motorn kullagrad (vilket en gammal OS .50 från sextiotalet är) så ska man byta kulllagren, vilket är lätt! Se bara till att sätta i C3 eller C4 lager och inga standardlager (för mycket friktion).
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Nytt kullager på vevaxel ASP.40.JPG 
Visningar:	179 
Storlek:	32,1 KB 
Id:	24939   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Vevhus värms upp ASP.40.JPG 
Visningar:	198 
Storlek:	34,2 KB 
Id:	24940   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Vevaxel monteras i ASP .40.JPG 
Visningar:	168 
Storlek:	40,0 KB 
Id:	24941   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_2st Kullager ASP .40.JPG 
Visningar:	182 
Storlek:	41,5 KB 
Id:	24942  

  11. #11

    Standard

    Jag skruvade isär (lite grann bara) en gammal OS-maskin och tog bort gummipackningen. Sen ner i ett metanol-bad (med lock) i ett dygn. Allt vart som nytt! MEN, kom ihåg smörja in allt direkt med tex after-run-oil, annars händer det saker med vissa metalldelar om den bara får ligga i metanol. =) Och så fastnar allt på nytt, typ oxiderar fast. Metanol... dvs vanligt bränsle använde jag (10% nitro, 17% syntetolja och resten metanol). Vart som ny! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Tack än en gång för alla tips.
    Nu var det så att jag testade först med 5-56 vilket inte funkade.
    Nästa dag i gryta med vatten 5 timmar. Nu gick det efter lite jox med lite våld att få loss delarna. I med allt i acetonbad ett par timmar sen var det bara att putsa. Ihop med delarna igen och nu går allt lätt och smidigt. Lagerna verkar ha klarat sej för där är inget glapp som går att känna i alla fall. Vet ju inte hur det blir om den startar men jag har höga förväntningar.

    Whiskyn får bli ikväll.

    Ha det gott
    Mvh Robban

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Hade du värmt grejorna från början så hade du fått isär dom utan problem och utan våld. Sen som bl a Ålänningen tipsade om - lägg dom i metanol (eller vanlig soppa) över natten - sen är det bara att rengöra och olja in. Glöm inte att rengöra och olja in ordentligt när du haft dom i "vatten med jox"...
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Standard

    DEN STARTADE
    Och det utan problem. Går som en klocka. Det här var ju skoj. Väntar med att ställa in den ordentligt till den sitter där den ska. Jag har en lite tjurig granne när de låter för mycket och jag körde den i garaget utan ljuddämpare.

    Det här funkade men nästa gång ska jag prova med metanol istället för det låter lite mindre omständigt. Och ev. värmepistol.

    Då ska vi se om den gamla Bellanca kan flyga.

    Robban

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Sorry! Men metanol löser inte upp gammal kläggig rinciolja! För att lösa upp sånt är det bara värme som gäller!
    Vi snackar tydligen inte samma sak här! Färskt rinciolja löses upp med vad som helst nästan.Problemet är Orange , gammal, oxiderad, hård ricinolja som bildats när en motor legat åratals! Då duger bara värme och mekanisk bearbetning på kolv och vevaxel, för det är ju bara dessa som skapar friktion i motorn plus kullagren. Och kullagren bör man alltid byta om en motor legat länge! Dom går inte att göra helt rena. Man kanske tycker att de är rengorda om de fått lega länge i metanol och liknande men så är tyvärr inte fallet. Det finns en mängd små rostangrepp som gör att kulorna inte rullar så lätt! Så frågan kvarstår...Hur väl vill du din motor?

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du har säkert rätt Jaka men om man värmer motorn och sen "sköljer igenom" den med metanol-soppa så känns det i alla fall som att en del av "klegget" försvunnit. Men värme och mekanisk bearbetning är säkert ännu bättre.
    Jag fick lära mig på 70-talet - när vi mest hade ringade motorer - att om ringen kärvat fast så var det bästa att lägga kolven i vanlig motorolja - det skulle tydligen lösa upp sot eller vad det nu var som fick ringen att kärva.
    Behövde aldrig testa tipset men förhoppningsvis var det verksamt eftersom det kom från vår motorguru Arvid Holmbom.
    Hälsningar
    Roger

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Hej,

    Mitt tips har redan getts ett par gånger om vad jag läst, men iaf. För 2-3 år sen hade jag hade två 18 år gammal motorer (OS Max 40'a och Irwin) som legat och klegat ihop, det gick över huvud taget inte få isär delarna. Jag tog isär den i så många delar jag kunde och lade den några dagar i metanol, gucka runt den i metanolen dagligen (antagligen bör man kanske ha några skyddskläder, speciellt om det är ricinolja i metanolen, gissar jag). Därefter lossade allt, kunde få bort det lilla som var kvar med handkraft, och allt var löst. Bytte packningar, skruvade ihop, etc, och de går som klockor idag.
    --
    Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
    http://fpv.nu

  18. #18

    Standard

    Den OS-motorn jag fixade så var 23 år gammal och endast gått en gång för drygt 10 år sen, ihopkläggad och gick inte runt. Den blev riktigt fräsch av metanol ett dygn. Och antar nog att dom använt 80% metanol och 20% ricinolja i den då när den kördes. Motorn går bra, men än har den inte gått mer än max tre tankar, så det är lite tidigt att säga. =) Men värme, bra tips!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    ni kan använder alltid med denna aceton har jag många gånger med dom smutig med motor delar allihop men undervika Gummi i kullager bara det delar av dom som är metall eller Alum

    sen jag hade startade den motor direkt utan problem !!

    det var Allt

    Hälsningar Steve
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  20. #20

    Standard

    Fick precis nyligen en piper cub som stått i 30 år, som jag ska försöka få igång motorn på.
    Man får inte vara rädd för lite klet.
    Fick en del tips här som jag ska testa. Tackar!

    Hälsningar
    Henrik

Liknande ämnen

  1. Gammal
    Av lekman i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-04, 21:03
  2. Gammal OS .40 FSR
    Av senmathal i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 17:14
  3. Hur gammal är denna Webra motor? Modell?
    Av stibing i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 17:11
  4. "Gammal" thunder tiger motor
    Av stekern i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 11:24
  5. Få igång gammal motor
    Av fLa i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 21:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •