Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Simulatorflygaren

  1. #1
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard Simulatorflygaren

    Keith är en av mina gamla kompisar från USA. Han är en hängiven helikoptersimulatorflygare. Han har både pedaler, styrspak och stigspak till Microsoft flygsimulator (FS9 2004) och maximal realism. Han har, precis som jag, flugit i många år och behärskar helikoptern till fullo. Hovring och precisionslandning är inga problem.

    Så en födelsedag så fick han en flyglektion i present av sin fru. Keith visste att flyglektionen skulle ske med en Hughes 300, samma helikopter som både hans kompis Jordan och jag själv gjort var sitt ex till flygsmulatorn. Så Keith började öva lite extra, finslipa sin flygning med våra realisttiska modeller den sista veckan innan det var dags att flyga den riktiga 300:an. Keith hade aldrig suttit i en helikopter än mindre flugit någon, så han var en smula nervös.

    Han begav sig till flygfältet och blev väl mottagen av instruktören som informerade honom om helikoptern, den stundande flygningen med mera. Han frågade honom om han flugit tidigare. Nej, bara i en flygsimulator, svarade Keith. Instruktören log och sa småskrattande att det går minsann inte att jämföra. En helikopter i en simulator är bara en förenklad leksak i jämförelse med den riktiga. Så glöm allt du lärt dig i simulatorn, sade han och visade vägen ut till helikoptern på plattan.

    Helikoptern hade dubbelkommande, dvs kontroller både på höger och vänster sida och används som skolhelikopter. Hughes 300 är en liten och ganska manöverbar helikopter.
    Så det gäller att ha tungan rätt i mun. Det var något som Keith redan hade lärt sig när han flugit Jordans och mina helikoptrar i simulatorn. Instruktören startade upp helikoptern, berättade och visade. Lättade lite till hovring och lät Keith känna lite på spakarna samtidigt som han själv höll i sina egna spakar och var beredd att ta kontrollen om utifall att simulatorflygaren skulle strula till det..

    Nu visade det sig att Keith kunde hålla helikoptern i hovring utan problem. Han frågade om han fick flyga. Efter tvekan så gick instruktören med på detta och Keith lutade rotorplanet frammåt samtidigt som han drog försiktigt i stigspaken och ökade bladvinkeln och parerade lite med pedalerna. Så flög Keith runda efter runda på fältet.

    Instruktören som först var förvånade började så smått grymta irriterat och menade att keith visst måste ha flugit helikopter tidigare. Keith sa som det var, nej inte en riktig, bara i flygsimulatorn. Instruktören skakade på huvudet och sa att det var fullständigt omöjligt att man kunde lära sig flyga helikopter i ett datorspel.

    Måttet blev rågat när Keith bad om att få göra en "360", dvs hovrande rotera runt sin egen axel. Det är svårt, mycket svårt och tar hundratals träningstimmar, i alla fall i simulatorn, för att lyckas perfekt. Keith gjorde en nästan perfekt "360", varpå instruktören tog över, landade helikopter och jagade ut Keith ur helikoptern. Han hade blivit riktigt förbannad. Han bad Keith fara och flyga med orden att Keith måste ha många hundra timmar på helikopter för att kunna göra något sådan och minst vara lika duktig som han själv. Ja, jo det var ju Keith, han hade säkert flera tusen timmar på helikopter, han var instruktör och hade flugit de flesta helikoptrar som fanns att flyga, i flygsimulatorn....



    Lasse
    Senast redigerat av radioactive den 2011-12-07 klockan 20:24.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Oj, det här var intressant! Hur ser en sån där simulator ut?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  3. #3
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Microsofts Flygsimulator.... liten miss, som jag nu la till i texten..

    Lasse

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    det har kommit en ny simulator som heter " take on helikopters" tror jag som tydligen ska vara ganska bra..

    Angående simulatorer så måste instruktören ha dålig självkänsla om man blir sur på en duktig förstagångs pilot, även om man har övat i simulator.

  5. #5
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jo, jag känner till ToH, men har knappt hunnit testa den. Det finns lite delade meningar om hur bra den simulerar riktig hkp-flygning, men som sagt, jag har ingen åsikt eftersom jag inte testat den ännu.

    Ingen förstagångspilot klarar att flyga en helikopter (utan simulatorträning) som Keith gjorde. Tyvärr hade instruktören ingen susning om hur bra MSFS är som träningssimulator (om man har rätt kontroller), så hans reaktion var ganska naturlig. Den allmänna inställningen bland oinvigda är ungefär samma som instruktörens, så det hade nog inget att göra med dålig självkänsla utan snarare dåligt informerad...

    Lasse

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    sant... ska stoppa in det i en av våra maskiner på swesim och testa hur det känns... har flugit en del i "riktig" simulator så det ska bli kul att se hur det känns i ToH.

  7. #7
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Har ni någon helikoptersim på swesim? Vilket hkp-chassi har ni kopplat till?

    Lasse

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    vi har en multi simulator, där vi provar och kör det mesta.... men vi kommer bygga en heli på sikt, kanske börjar med stigspak i multin som den ser ut nu...

    Men vi kommer ha sjukt mycket att göra pga detta.. http://www.fsnordic.net/ vi ska nämligen få en FFS från Oxford.

    Så det kan nog ta lite tid innan heli simmen är ett faktum..

  9. #9
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Nu har jag testat Take on Helicopters. Det blev en besvikelse, inte bara själva flygmodellen utan hela upplägget. Trögt, tråkigt och statiskt. Flygmodellen är långt ifrån bra, så för min del blir det soptunnan...

    Lasse

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    det jag provade igår med dom inställningar vi gjorde blev så bra att vi satte igång att bygga en heli mockup för vidare test...

    det finns så många parametrar att ställa in så det tar nog ett tag för att få det bra.. men potentialen finns verkligen där.

    Trist att du inte gillade den Lasse.

  11. #11
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag har väl flugit för mycket Micrsoft flygsimulator... Jag vill gärna ha den enkelheten och friheten som FS ger. ToH känns begränsad och seg, men det är tycke o smak.

    Lasse

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    fick det helt motsatta om den... men jag har bara provat i ca 10-15 min.. och med taskiga inställningar.. den simulator som sägs vara bäst på heli ska vara x-plane.. men har inte provat dom nyare versionerna.

  13. #13

    Standard

    Finns det några bilder och info om simulatorriggen som är beskriven i första inlägget. Det gav mig nått nytt att fundera på hehe

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •