Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: MIG 15 Fast-Foam från JePe!

  1. #1
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard MIG 15 Fast-Foam från JePe!

    Här kommer en byggtråd på JePe`s Mig 15 i frigolit som ska konverteras till turbindrift.
    1550mm spännvidd och 1600mm lång
    Egentligen ska det vara en 90mm EDF i modellen.

    Har nyligen packat upp delarna och börjat att fundera på vad som ska göras, och i vilken ordning.
    Vilka servon ska jag använda, tank, ska jag byta ut gångjärnen, går den att glasa med dom befintliga gångjärnen på plats.
    Det blir här blir en ny erfarenhet för mig för jag har aldrig hålit på med en så här stor foami förr

    Någon motor har jag inte ännu med det blir antingen en Lambert Kolibri T25, eller en Jets Munt M35.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010047.jpg 
Visningar:	315 
Storlek:	64,1 KB 
Id:	24980Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010044.jpg 
Visningar:	299 
Storlek:	75,7 KB 
Id:	24979Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010045.jpg 
Visningar:	301 
Storlek:	101,5 KB 
Id:	24981Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010046.jpg 
Visningar:	237 
Storlek:	71,8 KB 
Id:	24982Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010048.jpg 
Visningar:	224 
Storlek:	69,8 KB 
Id:	24983
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  2. #2

    Standard

    Riktigt intressant!
    Jag har kikat på dessa foamies och jag är sugen på testa!
    Så upp med en massa detaljerade bilder på bygget. Jag kommer garanterat att lusläsa iaf


    MVH
    Peter Z

  3. #3

    Standard

    Detta kommer jag följa, har själv en Jepe fast-foam Mirage som jag ej börjat på.
    Blir dock en ejets 90mm i min.

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Om jag minns rätt så hade George och Tony 2st stora ackar i nosen så välj en lätt motor om du ämnar montera den bak :-)
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  5. #5
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Om jag minns rätt så hade George och Tony 2st stora ackar i nosen så välj en lätt motor om du ämnar montera den bak :-)
    Blir intressant at se vilken viktskilnad det blir på motorerna.
    Vet du om George och Tony behöll orginalgångjärnen
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  6. #6

    Standard

    Angående gångjärnen så velade jag fram och tillbaka men valde till slut att sätta dit "riktiga" gångjärn med vanlig led. JAg vet inte varför men det kändes på något sätt rätt när det skall sitta en T20 i baken på min L-39:a.

  7. #7
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Måste nog komma och titta på den där modellen.
    Är ni hemma i morgon?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  8. #8
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Måste nog komma och titta på den där modellen.
    Är ni hemma i morgon?
    Jo vi är hemma! du har en ASK 18 att studera också
    Kan du ta med servokontaktstången?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  9. #9
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fege Visa inlägg
    Angående gångjärnen så velade jag fram och tillbaka men valde till slut att sätta dit "riktiga" gångjärn med vanlig led. JAg vet inte varför men det kändes på något sätt rätt när det skall sitta en T20 i baken på min L-39:a.
    Var det förmonterade plastgångjärn på L-39:an?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  10. #10
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ska försöka komma ihåg tången
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Var det förmonterade plastgångjärn på L-39:an?
    Nej det var det inte! Min L-39:a är inte en JePe utan en original Hobby Topgun så mina gångjärn var inte mycket att hänga i granen . När du bygger så försök att få ihop de stora bitarna och motorn installerad där bak. Resterande komponenter är bra om du kan montera provisoriskt så att du kan flytta runt dem och prova dig fram med tyngdpunkten. Med min T20 kommer jag behöva mycket komponenter lååångt fram i kärran . Lycka till!

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matjon Visa inlägg
    Detta kommer jag följa, har själv en Jepe fast-foam Mirage som jag ej börjat på.
    Blir dock en ejets 90mm i min.
    Extremt intressant. En mirage skulle sitta som en smäck! Jag håller tummarna för en mustig byggtråd på denna också


    MVH
    Peter Z

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Blir intressant at se vilken viktskilnad det blir på motorerna.
    Vet du om George och Tony behöll orginalgångjärnen
    Vet jag inte, dock är som sagt Jepe både duktig och tillmötesgående så förmodligen levererar han med saker som fungerar. Ett mail till honom borde klara upp allt :-)
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  14. #14
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Vet jag inte, dock är som sagt Jepe både duktig och tillmötesgående så förmodligen levererar han med saker som fungerar. Ett mail till honom borde klara upp allt :-)
    Att JePe är både duktig och tillmötesgående skriver även jag under på! inga tveksamheter där inte!

    Jag har i alla fall beslutat att skära bort dom befintliga gånjärnen, det blir så svårt att glasa, eller nästan omöjligt att glasa med alla roder fastsatta.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  15. #15

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    727
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Här kommer en byggtråd på JePe`s Mig 15 i frigolit som ska konverteras till turbindrift.
    1550mm spännvidd och 1600mm lång
    Egentligen ska det vara en 90mm EDF i modellen.

    Har nyligen packat upp delarna och börjat att fundera på vad som ska göras, och i vilken ordning.
    Vilka servon ska jag använda, tank, ska jag byta ut gångjärnen, går den att glasa med dom befintliga gångjärnen på plats.
    Det blir här blir en ny erfarenhet för mig för jag har aldrig hålit på med en så här stor foami förr

    Någon motor har jag inte ännu med det blir antingen en Lambert Kolibri T25, eller en Jets Munt M35.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010047.jpg 
Visningar:	315 
Storlek:	64,1 KB 
Id:	24980Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010044.jpg 
Visningar:	299 
Storlek:	75,7 KB 
Id:	24979Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010045.jpg 
Visningar:	301 
Storlek:	101,5 KB 
Id:	24981Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010046.jpg 
Visningar:	237 
Storlek:	71,8 KB 
Id:	24982Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010048.jpg 
Visningar:	224 
Storlek:	69,8 KB 
Id:	24983
    Köp båda turbinerna och testa, orginalställbenen är i klenaste laget.

    MVH k-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2017/2019

  16. #16
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Köp båda turbinerna och testa, orginalställbenen är i klenaste laget.

    MVH k-Å
    Nja, om jag får låna din börs så kanske! annars så räcker det att välja rätt motor.
    Att benen är i klenaste laget kan man förstå speciellt eftersom jag ska flyga från gräsbanor, vi får se hur jag löser det.
    Hur kom du fram till att du ska använda en M35?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  17. #17

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    727
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Draget, och att den är mer användbar än p20 och kanske t25

    Mvh k å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2017/2019

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Lite off topic, men men. Skall som sagt bli spännande att se vad M35 presterar. Har säkert sagt det innan men jag tror inte man skall räkna med att den blir klar till säsongen 2012. Till och med Jetcat som jag anser som en av de stora tillverkarna har problem att hålla tiderna. Vill man flyga till sommaren är det nog Kolibri eller P-20 som gäller. Blir spännande att se vad Gaspar kan sno ihop till släppet. Kerostart och inbyggd elektronik här också?! :-)

    Även Wrens konstruktör har en liten turbin som han bygger vid sidan om, "sprite" som om jag inte missminner mig är i P20 storlek och ger 3.2kg dragkraft. Sen finns/fanns Jetcentral flea som av någon anledning inte blev av. 60mm diameter, 340gram (utan starter) och 2.7kg dragkraft.

    Sprite
    http://www.youtube.com/results?searc...185l0.3.7l10l0


    Flea
    Senast redigerat av henke2 den 2011-12-12 klockan 08:12.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  19. #19
    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Spännande är ordet!
    Och med tanke på alla lösningar och finurligheter som man hela tiden hittar på dina byggen så ska även det här bli spännande att följa...
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  20. #20
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Då har bygget startat så smått, så lite bilder kan jag bjuda på

    Dom befintliga gångjärnen skippar jag och ersätter med pinngångjärn
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010011.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	47,8 KB 
Id:	25509
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010012.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	53,7 KB 
Id:	25510
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010014.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	47,2 KB 
Id:	25511
    Har limmat ihop dom två övre kroppshalvorna och struntar fullkomligen i bygginstruktionen
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010021.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	47,9 KB 
Id:	25512
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010022.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	50,9 KB 
Id:	25513
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

Liknande ämnen

  1. Balsa-Foam
    Av radioactive i forum Allmänt om flyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-22, 12:11
  2. Nu är man fast igen!
    Av Diesel i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 08:30
  3. Hur sätta fast en acke
    Av Stig H. i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 22:14
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 21:30
  5. foam p51 bus 3 d kärra
    Av kenneth67 i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •