Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 71

Ämne: Att bygga på ritning.

  1. #21
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Ja så åkte tanten till barn o barnbarn och tänk, jag fick en hel helg för mig själv i hobbyrummet. Så jag fixade skevrodren på båda vingarna och slipade till dem. Sedan kunde jag bara inte hålla mig längre utan började lite smått på kroppen. Och nu står det en halvfärdig Stampekropp och tar plats i ett hörn. Kanske det är dags nu att varva ner inför julen, om nu det går !

    Jag lär återkomma.
    Kay krut
    Behöver väl inte varva ner? Julen bjuder ju på ypperliga byggtillfällen ju
    Kul att du lagt upp en byggtråd..
    Följes med spänning!

    Mvh
    Micke

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Intressant och snyggt bygge! Skall bli spännande att följa.


    Göran

  3. #23

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jo Micke, visst stundar julen men i år är den ju en sk "arbetsgivarehelg" eftersom den ligger över veckoslutet. Det blir inte så många dagar fritt. Men jag har alla goa kvällar som jag med glädje tillbringar i hobbyrummet. Och så vet kärringa var jag är!

    Och Thomas, visst kanske det kan liknas vid kinabygge men dom gör ju hundra kärror när jag gör en. Och förresten så behöver dom nog inte fibbla med felaktiga ritningar. Men man skulle kanske annonsera om en liten kines. (Hoppas att jag inte åker in nu för människoförakt)

    Nu ska jag ner o fixa lite på kroppen, lägga in wireutgångar till sidorodrets linor, planka färdigt och ta en Mariestad. Kan inte bli mycket bättre avslutning på en regnig helg. Kanske det kommer en bild senare i kväll.

    Vi hörs mina vänner !
    Kay krut

  4. #24

    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    58
    Jobb
    pensionerad Bilmekaniker
    Klubb
    Tullning mf samt på Öland borglanda moddellflyg

    Standard

    Jag har för ett par dagar sedan fått hem.
    En ritning på en 1/4 skala P-26 peashooter från Jimm peppepino.
    Så nu ska ja fixa mallar,vi höres
    Lasse ,Haninge mfk

  5. #25

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Lasse !

    Det låter kul och naturligtvis vill vi ju se en byggtråd på den. Jag tror att suget efter just ritningsbygge har ökat igen. Många vill prova på men är kanske lite rädda för att inte kunna ro det iland. Men det är helt fel ,för att bygga efter en ritning ger så mycket mer tillfredsställelse än att bara montera ihop en ARF. Det tar bara lite längre tid.

    Så Lasse, nu går vi i väntans tider !

    Kay krut
    Visst kan vi.

  6. #26

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Stampebygget.

    Ja så blev det ändå en tur till hobbyrummet i går kväll. Man kan ju liksom inte låta bli när man vet att det ligger jobb och väntar. Och ska jag ha den färdig till Östersundsträffen så ...! Fast det är nog inga problem med det.
    I morgon kväll blir det nog jobb på kroppen. Plankningen av förkroppen står på tur.

    Vi hörs...

    .... Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stampebilder -2011 002.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	78,4 KB 
Id:	25167  

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Heja Kay, Östersund väntar med spänd förtjusning på din uppenbarelse.


    MVH Skribent K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  8. #28

    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    <Kay>

    Efter att mer eller mindre blev påtvingad en CUB, (lotterivinst) och under dom senaste två senaste åren insett att ett handbygge för det mesta går att laga/fixa bara man vill....Och efter att fått lära känna dig i Ö-sund är nu viljan att få en liten insyn hur ni "oldmen" löser era problem.. Både du och LIP är dom man inser att det är nog några man ska lyssna på..(LIP-junior är ännu en)
    Jo... Jag lär mig mycket tack vare trådar som dom här så du får gärna uppdatera ofta!
    Och med tanke på din kommentar om min CUB "Den där går väl inte att flyga?"..
    Till Ö-sund så är den renoverad och fortfarande flygbar.... Men inte snällare...... ;-)
    Ses i Ö-sund -12 ! :-)
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  9. #29

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Stampebygget.

    Skoj att du gillar byggtråden. Jo det mesta går att lösa, bara man ger det en chans att värka ut. Och att hjälpa varann så här på en byggsida kan ju aldrig vara fel. Fast Lelle, Lip m fl, ja dom slår man inte i första taget inte.
    Men du Zkeeter, en Cub är ofta inte så snäll att flyga. Men den är otroligt charmig med sina knixigheter. Kanske därför som många modellflygare har ett sk hat/kärleksförhållande till dem. Och efter sju Cubar så vet jag att dom har sina egenheter.
    Stampen däremot är en otroligt välflygande maskin. Tyvärr så får den inte skalaenlig vingprofil, för då blir den genast mycket svårare att flyga. Men jag har valt att bygga en maskin som jag kan trivas med. Och därför får den inte helt skalaenlig utstyrsel.

    På återseende.
    Kay krut

  10. #30

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Stampebygget.

    Nu var kroppen plankad och klar för finslipning. Återstår bara lite smådetaljer innan dess. En detalj som kanske kan vara intressant att nämna är som följer. För att underlätta inpassning av vingar och stabilisator och få dom helt horisontellt, så markerar jag en linje horisontellt på ett kroppsspant närmast över undervingen. Sedan limmar jag på ett rör, t ex 3 mm mässingsrör exakt på denna linje. Se bilder. Sedan kan jag planka kroppen färdigt. När jag nu ska rikta in t ex stabilisatorn, så sätter jag in en pianotråd i röret och vips så ser man om det är rätt. Röret låter jag sitta kvar, för vikten det utgör är ju försumbar och hålen efter pianotråden klär jag över. Så här har jag gjort på många byggen och det fungerar alldeles utmärkt.

    Och så vill jag önska Er alla en fridfull Jul !
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 006.jpg 
Visningar:	205 
Storlek:	40,6 KB 
Id:	25196   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 010.jpg 
Visningar:	215 
Storlek:	59,3 KB 
Id:	25197  

  11. #31

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Smart tips!!!

    Och Julkulan är där bara för balansens skull...... eller??
    Retroholic!

  12. #32

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Nu ska du vara snäll Thomas, annars kommer inte tomten hem till dej. Och då får du ingen ARF!

    God jul på dej.

    Kay krut

  13. #33

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Har varit snäll säger min sambo, men vill inte ha nån jä*la ARF!! Men tiden räcker dåligt till för att pilla ihop en sån där fin maskin...


    Go' Jul på'rej själv!!
    Retroholic!

  14. #34

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Nu är det skillnad på arf och arf. Mitt senaste bygge, en extreme flight extra 300, 2,2 m, är en dröm att bygga. Manualen välarbetad och informativ.

    Men så kostar det därefter. 6795;- för en trä arf är rätt saftigt....

  15. #35

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Stampebygget.

    Efter all julmaten har Cyanolimabstinensen åter satt in. Så en tur till källaren blev följande: Jag började dona lite med motorkåpan och böjde till lite alu-plåt. Jädrar anamma och PU-lim botar det mesta så snart ska det vara dags att limma på frontkåpan. Den har jag sedan tidigare byggen då jag gjorde ett par stycken extra. Vidare så gjorde jag pendeloket till sidorodret av laminerad plywood med hålförstärkningar av mässingsrör. Det har fungerat utmärkt på tidigare modeller så varför ändra på det. Drog även linorna bak till sidorodret. Nu återstår bara att planka färdigt botten på kroppen samt lite sliparbete på den. Sedan ska jag börja vinkla in vingarna. Men det tar vi senare.

    God fortsättning på julfriden !
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 001.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	53,7 KB 
Id:	25341   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 004.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	50,5 KB 
Id:	25344  

  16. #36

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Stampebygget.

    Ja så var helgerna slut och jag har fått lite tid över till Stampen. Nu är det mesta av grovbygget avklarat och det roliga kan börja. Vingarna ska regleras så att vinklarna blir rätt. Och det är många vinklar och mått som måste stämma för att kärran ska flyga riktigt bra. Under bygget av förra Stampen så fick jag besök av Thomas som bland annat tog lite bilder till vår sida här. Och då förundrade han sig över den stora anfallsvinkeln på stabilisatorn i förhållande till vingarna. Och ja, det kan tyckas så men vinkeln är alldeles rätt. Och Stampen flyger underbart, så det är absolut ingen miss från ritningskonstruktörens sida. Hade bara Traplet Planservice sedan gett fasen i att kopiera ritningarna i varierande storlek, ja då vore lyckan total. Men det löser sig nog ändå. Bara lite mer jobb. Nu är det mycket småplock som ska tillverkas, stöttor, vajrar, vajerfästen mm mm. Så det tar nog en stund innan jag återkommer. Men som synes på bilden så är det mesta träarbetet klart. Ska bara sorteras upp efter storstädningen !

    Ett Gott Nytt År på er alla.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1957.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	78,4 KB 
Id:	25459  

  17. #37

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Stampebygget.

    Nu är alla stag och stöttor färdiga och vingarna är inpassade. Motorkåpan är färdig, alla servon provmonterade och allt är klappat och klart. Nu återstår det roliga, att klä skapelsen. Tyvärr så har jag inte så värst mycket över längre för starka lacker och lösningsmedel. Så allt som jag nu lackat två gånger med dope har skett utomhus. Och tack o lov så har vi inte haft någon kyla här nere så det har gått bra. Nu ska jag klä modellen med Solarfilms Glosstex. Det är ju som bekant textil som är helt färdigmålad så då slipper jag otrevliga dofter. Jag har använt Glosstex på flertalet kärror och dom är lika fina än. Och det blir inte tyngre än andra beklädnader.
    Tyvärr så har en del av tiden gått åt till att inreda och färdigställa ännu ett hobbyrum. För det jag nu huserar i, räcker inte riktigt till för att både bygga kärror och samtidigt lagra dom där också. Och så har vi ju ännu en hobby som tar plats, veteranmopeder och dom vill ha lite rent o snyggt runt om sig! Men där lär bli gott om plats för alla Cubarna. Och kanske en och annan Stampe.
    Nu tar jag en paus i skrivandet och återkommer när kärran är klädd.

    Och glöm inte... vill man så kan man !
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 015.jpg 
Visningar:	182 
Storlek:	67,2 KB 
Id:	25844   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 012.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	84,6 KB 
Id:	25845  

  18. #38

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Alltså... det blir så grannt så det går inte att beskriva! Både Kärrorna och mopparna! Och det är väl inga problem att fylla ställningarna i nya hobbyrummet??!?
    Jo, jag känner igen problemet med trångboddhet, jag har ju varit i din "bunker" på studiebesök. Och helt omedvetet har det blivit likadant hemma i min källare, snart åker fler hyllvärmare ut i garaget...
    bara jag får röja där först!
    Retroholic!

  19. #39

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Tjusigt värre! Nästan synd att klä på en sån skönhet...
    Kul att det fortfarande finns modellflygare som kan limma ihop ett par balsabitar!
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  20. #40

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Stampebygget.

    I dag har jag börjat klä kärran. Först "sydde" jag spryglarna för att simulera trådarna som ska synas genom klädseln. Det gjorde jag med lite vitlim och ett ihopvridet verktyg av ståltråd Se bild. När limmet torkat så torrputsar jag försiktigt med lite vattenslippapper för att ta bort eventuella toppar i limmet. Sedan är det bara att klä på. Avslutningsvis sätter jag sedan en smal remsa av överbliven klädsel över spryglarna. Se bild på höjdroder. Eftersom jag inte vill använda lackfärger och liknande på grund av min allergi så är detta ett enkelt sätt att efterlikna verkligheten utan att få bakfylla och huvudvärk.
    Nu ska jag tillbringa resten av helgen i hobbyrummet så det lär nog bli lite fler bilder i nästa vecka.

    Ha en god helg mina vänner !
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 018.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	39,6 KB 
Id:	25924   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 019.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	46,5 KB 
Id:	25923   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 030.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	40,0 KB 
Id:	25925  

Liknande ämnen

  1. Ritning
    Av Dacke i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-18, 00:36
  2. P-47D frän en *****s DXF-ritning.....
    Av Palleman i forum Byggdagboken
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-21, 11:34
  3. A4 ritning
    Av Bosse G i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •