Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 71 av 71

Ämne: Att bygga på ritning.

  1. #61
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Den blev grann den, lycka till med första flygningen.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #62

    Standard

    Träffade Kay på dagens FlyIn på Kvarnlanda. Han gjorde en lyckad premiär med sin fina Stampe. Se bilderna nedan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7522.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	86,1 KB 
Id:	28416

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7523.jpg 
Visningar:	177 
Storlek:	76,7 KB 
Id:	28417

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7530.jpg 
Visningar:	178 
Storlek:	22,4 KB 
Id:	28418

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7531.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	30,1 KB 
Id:	28419

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7539.jpg 
Visningar:	202 
Storlek:	56,6 KB 
Id:	28420

  3. #63

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Fasen... Den missade jag!
    Retroholic!

  4. #64
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Snyggt!
    Men vars tog piloten vägen?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #65

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Piloten ja, den satt i Cuben och latade sig. Egentligen skulle jag bara göra ett par justeringar och några taxningar och känna på´n. Och naturligtvis lyfte den och dessutom lite för långt ut för att jag skulle kunna avbryta utan missöde. Så det fick bli en kort sväng trots allt. Maskinen flyger underbart och har ett otroligt flyt. Ja den ville helt enkelt inte ner igen vilket visade sig i landningen. Trots en låg inflygning på tomgång så flöt maskinen över hela banan mera likt en segelkärra än en dubbeldäckare. Så piloten, han blev nog lite avundsjuk där han satt i Cuben och hängde. Nu återstår bara lite småjusteringar, sedan är den klar för Östersundsträffen.

    Tack Rist för dom fina bilderna.

    Kay krut

  6. #66


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Kay,
    Fint att se Stampen flyga. Den är läcker! Har funderat en del på "misstaget" du återskapat och jag har en ide om vad det är men är inte säker....

    Ser fram mot att få se den IRL i Östersund.

    Hälsningar
    Kjell

  7. #67
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Grattis Kaj,

    Tyvärr missade jag denna flygning trots att jag var på plats, men den gick väl som med dina andra premiärer - helt perfekt.
    Här har Ni en kille som är väl förberedd inför sina premiärer och normalt en fröjd att titta på, med fin lugn flygning som föjd.

    Mvh
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #68

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Egentligen skulle jag bara göra ett par justeringar och några taxningar och känna på´n....

    Kay krut
    Jo, man känner igen tendenserna. "Ska bara taxa lite" och, plötsligt är den i luften!!

    Grattis till en lyckad premiär! Vill gärna se den live i sommar...
    Retroholic!

  9. #69

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Den var riktigt fin i luften, jag skulle också vilja ha en stampe!

    Tack för pratstunden på parkeringen innan hemfärd!

  10. #70

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Tack för alla gensvar.

    Jo Kjell, den här kärran har varit med om en del "färgglada" nyheter. Den har haft en del olika färgsättningar under åren som gått. Dom två senaste har dock varit i grundfärgerna krämfärgad, blekröd och svart i olika kombinationer. Vid en av dessa ommålningar skedde en liten förväxling, förmodligen då vingarna var avmonterade och befann sig på olika adresser.
    Kärran (som i original heter F-AZLD) samt ovanvingen som fanns på samma plats, målades vid samma tidpunkt men undervingen fick sin färg samt beteckning på en helt annan plats och vid ett senare tillfälle och där den dåvarande ägaren, kanske lite hjärnskadad vem vet, avslutade sitt verk genom att sätta dit beteckningen. Av någon anledning fick han till en liten förväxling och lyckades i villan kasta om ett par bokstäver och slutresultatet blev F- ALZD. Kärran monterades sedermera och deltog senare i en lokal flyguppvisning i Frankrike. Utrustningen på fältet var kanske inte den modernaste och bestod förmodligen bara av en kikare och en föråldrad radio. Så väl anländ till fältet bad piloten om landningstillstånd och uppgav kärrans id. Markpersonalen kollade upp honom, med kikaren kanske och blev lite förundrad, för det stämde inte riktigt med dom där bokstäverna. Hur som helst, kärran kom ner och misstaget blev utrett. Piloten fick måla om sin undervinge på plats innan han fick starta hemfärden igen.
    Jag har byggt denna Stampe efter ritning från Traplet Planservice men redan innan jag började bygget så bestämde jag att det inte skulle bli en skalakärra utan en modell som jag kunde busa omkring med lite då och då. Därför har jag ändrat lite både här och där. T ex har jag rätat ut undervingen en aning. Målningen stämmer inte fullt ut då kroppen ska ha blekröd ovansida osv. Dessutom har jag satt in en annan bokstav i beteckningen för att den inte ska jämföras med originalet. Dock finns samma avvikelse med som på den riktiga kärran. Så om Du jämför beteckningen på fena, ovan-och undervinge så ser Du förväxlingen av bokstäverna. Titta gärna på Campillos fina foton på www.airliners.net/stampe så ser Du två av målningarna på den här kärran, dock med korrekt beteckning!

    Härmed avslutar jag denna byggtråd. Tack för alla fina råd och kommentarer Ni gett mig under resans gång.

    Kay krut

    Vill man så kan man.

  11. #71

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Stampebygget.

    I inlägget ovan så lovade jag att det skulle vara avslutningen på "Stampebygget" men det får bli ett till.
    På Östersundsträffen kom det fram flera deltagare och undrade vad den där konstiga avvikelsen bestod av. Och det är ju trevligt att det var så många som engagerade sig i denna byggtråden. Jo om ni kollade riktigt ordentligt på kärran så hade den olika beteckningar på undervingen gentemot fena och ovanvinge. Och den ende som lyckades klura ut detta var allas vår Cub-byggare, KJNI dvs Kjell Nilsson. Att kärran dessutom har andra avvikelser gentemot förebilden, ja det skrev jag om i tidigare inlägg men det var registreringsbokstäverna på ovan- och undervinge som var felet. Nu kanske jag ska måla kärran färdig och ställa undan den. Det ligger ju ett par nya projekt och väntar. Kanske det blir en "latmanssats" av Ryan i 1:4 skala, lagom till nästa års Östersundsträff.

    Kay krut Numera även halvnorrman.

Liknande ämnen

  1. Ritning
    Av Dacke i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-18, 00:36
  2. P-47D frän en *****s DXF-ritning.....
    Av Palleman i forum Byggdagboken
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-21, 11:34
  3. A4 ritning
    Av Bosse G i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •