Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 71

Ämne: Att bygga på ritning.

  1. #41

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Snacka om detaljarbete!!! Imponerande.....!
    Retroholic!

  2. #42
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Hatten av Kay.Krut.
    Tjusigt o seriöst. Tyvärr har jag gått åt andra hållet. Skumankor FW-190, EDF som F-9,A-7,J-35 m.fl. Men till mitt försvar har jag kvar min Vagabond-63,Sterling Fokker D VII, Dart Kitten,Pica Spit. Det bygger ju inte sig själv om man så säger.
    Bus alt buskflygning är väl både lättare o enklare o billigare med nåt av barnarbetare tillverkat i Kina.
    Mogge

  3. #43

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Mogge !

    Det är inget fel på buskflygning. Det är ju syftet som räknas. Om du gillar skalaflygplan eller bara flygande plankor så är det trots allt du som ska trivas. För min del är bygget halva nöjet. Om kärran sedan flyger också, ja då är all tid i hobbyrummet som bortblåst. Men det tar inte lång tid förrän hobbyrummet lockar igen. Och så går det på, år efter år !
    Och du, var rädd om din Vagabond.

    Kay krut

  4. #44
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Och den klädseln är Glosstex? Det ser mycket bra ut.
    Jag har aldrig klätt med Glosstex men nu kliar det i fingrarna att få testa detta material.
    Skall nog försöka mig på att klä Dart Kitten med Glosstex.
    Är det känsligt mot värme?
    Går det bra att klä utan att förstöra ytan på klädseln?

    Jag har snart ASK 18 bygget klart, sedan skall jag fortsätta min byggtråd på Dart Kitten.

    Mogge, jag ser att du har en Dart Kitten, vad är det för variant?

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #45

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Lasse !

    Glosstex är färdigmålad textil med blank yta. Den är därför, av naturliga skäl lite mera värmekänslig. Men bli inte avskräckt av det för det är enkelt att lära sig hur mycket värme som ska till vid dom olika momenten. Den är ganska enkel att klä med, ungefär samma tillvägagångssätt som med andra textilier t ex Coverite eller Solartex men med skillnaden att ytan på Glosstex redan är färdigmålad. Det färdiga slutresultatet håller ungefär samma slutvikt som andra bekädnader. Glosstex klär du med strykjärn och du kan efterspänna med varmluftspistolen. Men som med andra beklädnader så gäller det att inte övervärma för då tappar klädseln sin sträckförmåga. Minicars tar in Glosstex och du kan kolla med dem om du vill ha färgprover. Det säljes i tvåmeters samt tiometers rullar.

    Kay krut

  6. #46
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tack för tipset, jag skall nog testa när det är aktuellt att för Dart Kitten att få kläder.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #47

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Kay,

    Snyggt Stampe-bygge so far! Skall bli spännande och se när du klär modellen (du lägger väl ute lite bilder även under klädselarbetets gång, inte bara när den är klar?)

    Fin förvaringshörna där på en av dina bilder längre ner, smart "ställ" för dina tre CUB:ar. (Off topic: Fin mopedsamling också - har du nån Zündapp i din samling, hade en KS-50 själv 1976).

    /Bo

  8. #48

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Bem !

    Nej personligen så gillar jag Compacterna och någon Sündapp har jag inte. Däremot har lillbrorsan ett par Mustanger. Vår kusin jobbade på Mustangfabriken i Trelleborg så det är kanske ett släktdrag!

    Ja jag ska försöka att lägga ut ett par bilder på klädseln. Det är bara så jobbigt att fotografera samtidigt med kameran i ena handen och strykjärnet i andra. Men det kommer bilder.

    Kay krut.

  9. #49

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Stampebygget.

    Så är ovanvingen klädd. Jag försökte ta några bilder på`t men dom blev inte så bra. Så det får duga med en bild tills vidare. Jag har i alla fall fått klädsel på en vinge samt stripat "sytrådarna" och resultatet får duga så här långt. Ska dra på klädsel på undervingen i morgon och hoppas få till lite bättre bilder.

    Jag återkommer.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 061.jpg 
Visningar:	196 
Storlek:	44,5 KB 
Id:	25953  

  10. #50

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Det där blev riktigt jäkla snyggt!
    Ser ju faktiskt ut som om du sytt på klädseln.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  11. #51

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Stampebygget.

    I dag har jag klätt undervingen. I tidigare inlägg så berättade jag att jag gillar Glosstex, dels för att jag slipper lösningsmedlet i lackfärgerna men även för att jag tycker att det är lättarbetat. Lite värmekänsligt men man lär sig ganska fort var gränsen går.
    I dag bestämde jag mig för att göra ett experiment. Jag värmde fast duken som vanligt runt kanterna men handsträckte den inte särskilt mycket. Som ni ser på en av bilderna så blev det ganska så skrynkligt runt vingtippen. Skulle det räcka med normal värme för att få fason på det. Ja, som ni ser så blev resultatet bra ändå. Så jag tror att Glosstex är lika bra som andra textilklädslar, bara man lär sig använda mors gamla strykjärn med känsla.
    I morgon kväll blir det fena och sidoroder som får kläder. Sedan ska det vara klart för montering.

    Vi hörs
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 069.jpg 
Visningar:	208 
Storlek:	59,1 KB 
Id:	25987   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 072.jpg 
Visningar:	213 
Storlek:	37,4 KB 
Id:	25988   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 073.jpg 
Visningar:	233 
Storlek:	38,8 KB 
Id:	25989  

  12. #52

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Snyggt Kay.

    Nu börjar det bli roligt, eller hur? Våren närmar sig.
    /Lelle

  13. #53

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Tack Lelle !

    Jo våren är på gång, större hobbyrum, flertalet kärror oflugna, nytt fält och pensionen står för dörren. Det lär bli ett händelserikt år.

    Kay krut

  14. #54

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Stampebygget.

    Ja, efter att ha följt Kjells L-4 bygge så gick andan nästan ur en totalt. Vilket bygge! Där står man totalt i skuggan. Men poängen är ju egentligen att vi alla, nybörjare såväl som proffs, har något att tillföra. Alla klarar ju inte av ett avancerat bygge och då kanske nybörjaren hittar ett o annat guldkorn i dom enklare byggtrådarna. Och gör man bara så gott man kan så är hälften vunnet. Men att komma upp i Kjells nivå, ja det lär nog ta tid.
    Nåväl, jag har hittat källaren igen och gjort en del målningsarbete. Registreringsbokstäverna är påbörjade och kroppen har fått en dekorlinje. Vidare så fuskade jag till en instrumentbräda. Jag kopierade av en bild i rätt storlek och använde som mall, limmade den på en bit balsa och stansade sedan ut instrumenten med olika stora rör varefter jag limmade detta på en likadan kopia. Sedan skar jag tunna remsor av aluminiumplåt, rullade dem till rätt storlek och passade ner dem i urtagen. Efter detta så fyllde jag instrumenten med Epoxilim för att efterlikna glasen i instrumenten. Och vips så hade jag en fattigmansinstrumentbräda. Nu går ju inte detta upp mot skalaentusiastens detaljarbete men jag ska ju i första hand flyga med maskinen och ha skoj. Så detaljerna får ge vika för flygegenskaperna.
    Till helgen blir det montering av radio och motor. Sedan ska alla vajrar tillverkas och passas in. Men det återkommer jag till senare.

    Lev väl och bygg utav bara h...te !

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 082.jpg 
Visningar:	205 
Storlek:	49,8 KB 
Id:	26317   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 087.jpg 
Visningar:	212 
Storlek:	51,8 KB 
Id:	26318   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 092.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	57,4 KB 
Id:	26319  

  15. #55

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Kay.

    Den teknik som du använt med att ta ett foto och sedan limma in för att få en snygg instrumenbräda har jag använt mej av också, och din bräda blev riktigt snygg.
    /Lelle

  16. #56

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Stampebygget.

    Drog ner en sväng till hobbyrummet i kväll och tog av tejpen på vingen. Det blev ganska lyckat, åtminstone till att vara målat av en okunnig fritidskonstnär. Senare i kväll ska jag tillverka dekaler till sidoroder och fena.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 094.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	40,1 KB 
Id:	26337  

  17. #57


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Kay,
    har med njutning följt ditt Stampe-bygge. Det blir mycket snyggt och Stampen är ett vackert flygplan även i verkligheten. Skall bli trevligt att få se den vid Östersundsträffen - hoppas att du kommer! Funderar lite över klädseln och undrar om du använt Solartex på någon av dina kärror. Om jag fattar rätt så är det samma väv som den Glosstex du använder fast matt färg. Tänkte använda den till min L4. Antingen Olive Drab eller Dark Green. Vilken sorts färg använder du till märkningen?

    MVH
    Kjell

  18. #58

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Hej Kjell !
    Skoj att Du följer tråden även om det är ett enkelt bygge, i alla fall jämfört med ditt. Och som jag nämnde tidigare, upp till Din nivå lär man aldrig komma, även om viljan finns. Stampe ja, det är en av mina favoriter och detta är nummer tre. En annan kärra som jag också byggt ett antal av är Comper Swift. Sex stycken har det blivit genom åren och det lär bli ännu en till hösten!
    Jo, jag har också klätt med Solartex men anledningen till att jag gått över till Glosstex är att den är färdigmålad, blank samt heltäckande i ytan. Även Solartex är infärgad men inte med blank yta. Den behöver oftast efterbehandlas för att man ska få rätt slutfinish.. Fördelen med Solartex är att den är lite mera värmetålig än Glosstex då den inte har samma ytstruktur. Den är även några gram lättare per meter. Men i slutändan, med ytlack och efterbehandling, så blir vikten samma.
    Märkningen har jag målat med en färg som kan dateras bak till slutet på åttiotalet då jag fick en fyraliters burk av min brorsa som är målare. Nordsjös Blankett hette den på den tiden det begav sig. Det är en riktig lackfärg och som klarat sig i källaren i närmare tjugofem år. Jag fick tunna den lite för att få den lite slitna ytan som jag ville ha på bokstäverna.

    Östersund, ja naturligtvis ska vi upp dit. Vi har faktiskt redan skickat in anmälan till K-Å och även bokat boende, så visst kommer det ett gäng från Skåne. Sedan får vi se vad det blir för kärror som åker med upp. Vi är två personer i bilen, tanten och jag och kärror tar ju stor plats så det gäller att stuva grejorna rätt. Och det ska ju bli Cub-tema i år så vi får se.

    Kay krut

  19. #59

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Stampebygget.

    Dagens arbete har bestått av att montera vingbaldakinen och mäta in krysstagen. Motorkåpan har fått sin slutgiltiga justering och sitter nu där den förhoppningsvis ska sitta. Motorservot är inpassat och ombordglöden inkopplad och klar. Stagen på stabben är fastsatta och fena samt sidoroder har fått lite garnityr (dekaler) Jag använder Testors dekalark och K-Max klarlack i stället för originallacken som tydligen är förbjuden att importera ! Förmodar att det bara handlar om transportsättet, den är för dyr att transportera och då tar man inte hit den.
    Hur som helst, en vindruta finns nu också på plats. Ja, det ska egentligen vara två stycken på en Stampe men många användes vid uppvisningsflyg och då täckte man över främre sittbrunnen.
    Det finns en skojig historia om just detta flygplan och som gjorde att det, för en kort tid fick flygförbud. Jag har återskapat detta misstag och det ska bli intressant att se om någon upptäcker det. Detta var en av anledningarna till att jag valde just denna kärra. Hur som helst så ska jag berätta det på Östersundsträffen om ingen har upptäckt det innan.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 097.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	58,0 KB 
Id:	26407   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 098.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	47,7 KB 
Id:	26408   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 099.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	38,5 KB 
Id:	26409   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 103.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	38,4 KB 
Id:	26410  

  20. #60

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Stampebygget.

    Efter en tid av lättja som jag bland annat använt till att lära mig lite om Li-Fe-accar mm, så har jag hittat tillbaka till källaren. Nu återstår det bara några timmars jobb med finjustering av vajrarna, montering av strömbrytarna och lite annat smått. Grovbalanseringen är klar och lite överraskande så hamnade tyngdpunkten ca 10 mm för långt fram när jag lagt in accarna på tilltänkt plats. Detta upplevde jag som glädjande och gav mig valmöjligheten att använda Li-fe batterier, som är lite lättare jämfört med Ni-Mh. Så nu ska jag bli Li-xx fan jag också. Och efter lite förlängning av diverse ladd- och balanseringskablar så ska det snart vara färdigt. Jag vill gärna kunna ladda mottagarbatterierna när dom sitter i kärran. Det blir alldeles för jobbigt annars att montera ner halva modellen för att fylla på lite ström. Nu håller Li-Fe accar 6,6 Volt vilket tydligen inte ska vara farligt för systemet. Men med det dubbelacc-system som jag använder så sjunker spänningen ca 0,3 Volt och då hamnar jag på 6,3 Volt vilket jag tror är ofarligt för både mottagare och servon. Nu får tiden utvisa om jag också fastnar för Li-xx.

    I dag är det nästan flygväder här nere i Svedala. Ja, jag bor faktiskt på en ort som heter så. Det är inget skällsord för Sverige som många tror. Och här skiner solen, 8 grader varmt och lite blåsigt. Ups nu hamnade jag utanför ämnet !!

    Sköt om Er vänner.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stampebygge 138.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	63,2 KB 
Id:	26865  

Liknande ämnen

  1. Ritning
    Av Dacke i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-18, 00:36
  2. P-47D frän en *****s DXF-ritning.....
    Av Palleman i forum Byggdagboken
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-21, 11:34
  3. A4 ritning
    Av Bosse G i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •