Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

mne: Sugen p att brja med kldsel.

lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Trans MFK, deshgs MFK

Standard Sugen p att brja med kldsel.

Bygger en 1/4 Aeronca och har snart kommit fram till momentet kldsel.
    Vet av erfarenhet att man br stryka balsan med ngot fr att binda dammet.
    Tar tacksamt emot tipps om fr ndamlet lmpligt produkt.
    //Lasse

Guzztens avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    179
    Jobb
    Frdtjnschauffr, Blekinge
    Klubb
    Slvesborg MFK

Standard

polerlack. luktar men bra. typ.

Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    149
    Klubb
    LLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

Standard

Hej Efter mycket noggranna tester har jag funnit att balsa-materialet vill "damma" och balsastoftet kryper mellan
    balsan och plastkldseln.
    Antingen kan Du frslagsvis lacka modellen minst 2 - 3 ggr och sedan kl den med siden. Detta r den tidigare metoden
    vi byggare anvnde. Men det blir mycket lackande och doftande i hela huset. Kanske r metod 2 ett bttre alternativ
    att efter slutputsningen och renblsningen av modellen - strycka ett lager med " balsarite" eller den tyska versionen
    "balsalock" Detta medel fungerar som kontaktlack eller kontaktlim mellan balsaytan och plastkldseln. Du har bara
    1 - 2 dagars ppet tid att fsta kldseln p den preparerade ytan men sedan sitter den fast. Den till och med sitter s
    fast att Du mste anvnda en hrfn fr att f bort filmen. Ta en titt p ngra ARF-krror och se efter noggrant s
    kommer Du att lgga mrke till hur kldseln slpper. Problemet r att Du kan inte terfsta plastkldseln igen eftersom
    plastfilmen ftt ett balsastoftlager p sin limyta och drfr inte fungerar 100%
    G in p internet och sk "balsarite" s fr Du mera information. Lycka till. Ingemar Nabbing Falkping.

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,

P en sn passar SIG Koverall bra:
    http://www.sigmfg.com/cgi-bin/dpsmar..._20Covering_01

Dope (EZ-Dope) och lack (EZ-Kote, Flexi-Kote, Aero Kote blank resp matt) finns hos Deluxe Materials
    http://www.deluxematerials.co.uk/

Sen kan man frss kpa annat fabrikat av dope i Sverige t ex Hobbytr har liksom Arigo Flygmaterial(dope frn Randolph http://www.randolphaircraft.com ). Kolla upp dopen, finns i spnnande och icke spnnande varianter. Fr polyester baserad bekldnad som Koverall s funkar nitrat dope fr de frsta lagren, sen kan man ha buturate dope om man vill och sist silver (UV skydd) buturate dope - enl Randlphs system. Slutligen den frg man nskar.

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-12-13 klockan 12:02.

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Riktigt tunt, tunt vitlim??
    Retroholic!

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    564
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

Standard

Ja, som Thomas skriver, det gr faktiskt att anvnda vanligt vitlim utsptt med vatten. Jag har provat och det fungerade. Men prova frst p en bit balsa s ser du att det fster utmrkt. Och naturligtvis ska det ha torkat frst ! Du fr prova dig fram till hur mycket du ska sp ut limmet. Balsarite och Balsalock r ocks vattenbaserade s det skiljer nog inte s mycket jmfrt med vitlimsvarianten.

Limma p !

Kay krut

Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    149
    Klubb
    LLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

Standard

En liten rttelse. Balsarite r inte vattenbaserat. Ingemar Ng.

Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    310
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslvs mfk

Standard

Hej

Krt med Balsaloc ( Hobbyhandlare i Sverige) som r ok. Har ven p sista tiden provat Poly-C (kps frn England) som gr utmrkt.
    Anvndning av denna typ av balsafrsegling frbttrar vidhftningen avsevrt och jag rekommenderar att alltid anvnda sig av dylika medel s man slipper framtida problem.

Hlsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslvs mfk

Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    310
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslvs mfk

Standard

Hej igen

Glm inte lite finslipning nr balsafrseglingmedlet torkat (gr snabbt). Annars riskerar man sm ojmnheter i kldseln d ytan reser sig lite.

Peder Fyhr

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    564
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

Standard

Frlt. Helt rtt Ingemar, vid nrmare eftertanke s tror jag att jag anvnde thinner till Balsarite. Det var s lnge sedan och minnet har nog ftt sig en trn. Numera kr jag med tunnat vitlim. Det funkar faktiskt rtt bra. Bara lite jobbigt att putsa/slipa innan kldseln.

Kay krut

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Balsarite kan med frdel spdas med aceton!
    Men...varfr verhuvudtaget anvnda Balsarite och liknande...?!
    Det behvs ju inte!!!

Oratex eller Solartex r bra kldselmaterial om man vill ha en dukliknande struktur p kldseln och dessa sitter som berget p balsa/plywood utan ngra tillsatser!
    Slipa bara med fint sandpapper 400-500 innan och se till att dammsuga av vinge/kropp samt torka med klibbduk! D behvs ingen Balsarite!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	tn_DC-3 stabbe ovanifrn, delvis kldd.jpg 
Visningar:	200 
Storlek:	31,1 KB 
Id:	25071   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	tn_DC-3 Nosen frn vnstersidan delvis kldd..jpg 
Visningar:	200 
Storlek:	37,2 KB 
Id:	25072   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	tn_DC-3 frdig  snett uppifrn.jpg 
Visningar:	199 
Storlek:	58,1 KB 
Id:	25073   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	tn_DC-3 frdig  snett frn hger,kropp och motoprkpa.jpg 
Visningar:	199 
Storlek:	50,0 KB 
Id:	25074  

lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Trans MFK, deshgs MFK

Standard

Tackar fr tipsen.
    Jag har en rulle coverall liggandes, men bestmde mig till slut fr oratex.
    Nr jag kpte kldseln s sade jag faktiskt till om tv burkar balsalock, men de glmdes av nr bestllningen packades.
    Fick ven tips av de lite ldre herrarna i lokalen att de alltid anvnt utsptt vitlim innan bekldnad.
    //Lasse

Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    deshg MFK och numera ven Trans MFK

Standard

Hej Lasse!
    Jag har ocks krt med vitlim. Funkar vl ungefr som balasaloc och fster lite bttre n om man kr helt utan. D kan man lacka p tv-tre ggr och putsa ltt emellan s fr man lite finare yta ocks.
    De ldre herrarna r nog inte s dumma...
    Fr vl kolla in objektet i sommar d?
    Niklas/
    Absolut sndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 392
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Jag har kltt modellflygplan med en mngd olika material under rens lopp, allt frn kondensorpapper till glasfiber/epoxi samt en mngd olika film- och texmaterial och jag har aldrig upplevt problemet att balsa "dammar". Har man problem med detta tyder det snarare p att man inte rengjort ytorna tillrckligt vl innan bekldnad. Dammsugning i kombination med mjuk borste fljt av klibbduk p de ytor som ligger an mot kldseln eliminerar problemet med balsadamm.
    Att frbehandla ytorna med balsaloc, vitlim eller liknande stller enligt mitt frmenande mest till problem d man vid en eventuell reparationer av kldselskador kan f jobba ganska hrt med att f bort filmrester som fastnat fr hrt i limmet. Jag har vingar kldda med Monokote och Oracover som varit med i tminstone ett decennium och dr sitter kldseln lika fint som nr modellerna en gng klddes. Enda stllet dr balsaloc/vitlim r motiverat r p ytor dr olja med tiden kan leta sig in under skarvar eller p konkava ytor dr kldseln d den strcks har en naturlig tendens att ltta frn underlaget.

Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    149
    Klubb
    LLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

Standard

Hej Jag har tagit del av Ditt inlgg. Frst - om Du pratar med ngon som just inhandlat en ARF modell - frdigbyggd och frdigkldd - vad r det frsta han mste gra? Just det - hans mste "terstrcka och terfsta kldselfilmen" Varfr ?
    Jo fr att det har lossnat ifrn balsan. Tror Du inte att den lilla byggfirman i Kina har bde borstat och damsugit modellen
    innan kldseln fr att f ett s bra resultat som mjligt och drmed f beltna kunder. Helt klart r det s.
    Om Du r intresserad av problemet, tag grna fram ett bra frstoringsglas och titta p den tidigare monokotefilmens baksida.
    Vad sitter i limytan? Balsadamm. Med mina 65 rs erfarenhet med kldsel av modeller - allt ifrn friflygs japanpapper och
    rispapper till siden och sedan till plastfilmens alla olika mrken vill jag pst att Du mste frsegla balsaytan p ngot stt.
    Eftersom balsarite r ett transparant typ av tunn kontaktlim eller kontaktlack har jag funnit att detta r ett bra och skert stt.
    Men Du kanske bygger Din modell med tanke p att Du nsta vecka nd mste reparera och bygga nytt och d ven kl om modellen?
    Alla blir inte saliga p sin tro men en del modellbyggare r mer njda n andra med sina byggen och dessa byggverk kanske
    lever lngra och bibehller sina kldselkrav. Det bra att vi har detta forum s att olika vrderingar och erfarenheter kommer fram till andra byggares knnedom.
    Hrmed kommer jag att avsluta denna "balsarite-diskussion" och vill passa p att nska Dig en riktig god och glad jul samt ett
    gott nytt 2012.
    Jag heter Ingemar Nabbing (och har SMFF nummer 1438)

Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    149
    Klubb
    LLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

Standard

Ett tillgg till mitt svar. Tag en bit ny tape och fst den ordentligt p ett torrt och rent balsaflak. Du har ju redan konstaterat att det inte finns ngon smuts eller skrp p flakbiten. Lt den sitta kvar i 5 minuter. Nu lossar Du p tape-remsan.
    Titta p tapens limyta. Nu terstr det bara fr Dig att stta tillbaka tapen p balsaflaket. Gr det inte s bra ?
    Varfr? Kanske fr att limytan redan r anvnd och att det nu finns ett visst damm-lager p ytan och drfr vill den inte fsta igen.
    Bsta hlsningar Ingemar Nabbing

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 392
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Citat Ursprungligen postat av INGEMAR NABBING Visa inlgg
    ...Om Du r intresserad av problemet, tag grna fram ett bra frstoringsglas och titta p den tidigare monokotefilmens baksida. Vad sitter i limytan? Balsadamm. ...

... Men Du kanske bygger Din modell med tanke p att Du nsta vecka nd mste reparera och bygga nytt och d ven kl om modellen? Alla blir inte saliga p sin tro men en del modellbyggare r mer njda n andra med sina byggen och dessa byggverk kanske lever lngra och bibehller sina kldselkrav. ...

... Jag heter Ingemar Nabbing (och har SMFF nummer 1438)
    Jag skrev inte om ARFer utan flygplan som man klr sjlv och frmedlade i all vlmening mina erfarenheter. Mina flygplan har aldrig haft problem med lossnande kldsel och min erfarenhet r att Balsaloc eller liknande grundning endast behvs p konkava ytor samt ytor som med tiden kan utsttas fr oljeintrngning. Lossnande kldsel har inte utgjort ngot problem fr mig sedan jag frstod vikten av att minutist rengra trytorna innan kldseln appliceras.

River man loss en film- eller texkldsel frn en balsayta och ser att balsadamm fastnat i limmet har man definitvit inte rengjort underlaget tillrckligt vl innan kldseln. Det som ska ser sitta fast i kldseln r trfibrer som rivits bort frn underlaget. Om du anvnder ditt frstoringsglas kan du skert se skillnaden p balsadamm och lossrivna trfibrer.

Vad ditt SMFF-nummer har med saken att gra frstr jag inte riktig.

Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    149
    Klubb
    LLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

Standard

Svar: SMFF nr 1438 r och skall betyda respekt. Slut god jul och en trevlig helg. Ingemar Nabbing.

Standard

Citat Ursprungligen postat av INGEMAR NABBING Visa inlgg
    Svar: SMFF nr 1438 r och skall betyda respekt. Slut god jul och en trevlig helg. Ingemar Nabbing.
    Ett nummer i en lista bland andra nummer kan jag inte f till att det skall vara mer respekt n den sedvanliga respekten mellan mnniskor. I det hr forumet fr man respekt fr den man r, hur lyhrd man r, hur man respekterar andras sikter, tankar och idr. Framfrallt frmgan att vrdestta de andra forum medlemmarna vilja att hjlpa oavsett om det r fel eller rtt ty saker kan gras p fler n ett stt och ens egna stt r inte alltid rtt stt fr en annan mnniska.

God Jul Ingemar
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blstorp
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

DrHanke numera RcFlygs egna Dr Phil.

Hrliga, rliga och respektfulla svar, snt gillar vi...

Liknande mnen

1. Sugen p ny VTx och VRx
    Av nestergaard i forum FPV Video Sndare - Mottagare
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2009-10-13, 19:24
  2. r du sugen p en cheeseburgare
    Av mds i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2008-07-27, 00:03
  3. Sugen p EDF men vilken?
    Av rotaxpower i forum Elmodeller
    Svar: 6