Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Problem att flasha om KK Kort!?

  1. #21

    Cool

    AHH.. Härligt! att du fann felet.. om MK var en djungel från början...

    Fattar inte att Kapten K o gänget inte finns på en egen sida med samtliga Fw,motor placering o start procedurer etc..etc
    inte lätt o hitta rätt på Rc groups ibland alla trådar med 5-700 inlägg i veckan!!..
    som vanligt try and error,som får vem som helst o få spatt när tex pottarna ändrar riktning från en fw från en annan ..
    men,men de löste sig..

    jag har blitt helbetuttad i KK o fpv flygning,flyger sååå mycke skönare utan ACC som kämpar o sliter för att allt ska va horisontellt i alla svängar...
    har precis fått ihop en spiderquad från http://www.blueskyrc.com/index.php?m...17e75e20758e73

    Gjorde maiden i helgen som var lyckad... var grymt nöjd med den stabiliteten. 10.30min på 3c 2650Mha
    kommer lite om den om nån dag.. o då är den fpv utrustad..

    Ursäkta..nu bar det iväg från trådämnet..,men blev så glad när du fått sprutt på din ..
    hoppas vi ses på nåt meeting framöver..

    //Patrik.

  2. #22

    Standard

    Gokväll

    Ja de är ju rätt struligt och hitta info eftersom de är så som du säger helt utspritt.
    Ja de är hur skönt och fpv med kk och tri hade ett kk bluecard för ett tag sen som jag gjorde det med och de va hur kul som helst. Sen är det ju en annan prislapp man flyger runt med oxå däruppe så iaf jag är mkt mer avslappnad än när jag fpvar med någon av mina mk:s eller min dji wookong.

    Ja spiderquadden får du skriva lite om. Jag har sneglat länge på arduspidern och är jäkligt sugen på en och just då med kk kortet.

    Ja vi måste ha ett multirotor meeting snart tycker jag allt. Gott nytt år och tack alla för hjälpen med mitt kk kort.

    Mvh Fredde

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Tokaz: Kul att det fungerade! Man kan ju bli smått galen på all utspridd information som sagt. Vi kan väl använda den här tråden för diverse KK-funderingar.

    Jag har problem med min quad nu. Får det ej att fungera bra med 4.7 uppdateringen. Den vill oscillera hur jag än ställer in pottarna. Tror det kan att ha med värdelösa Rc-timer 750kv motorer där centrumet för proppen rör sig ~1,5mm. Helt omöjligt att balansera bort alltså. Sen var ju den där Dji F450 ramen inte direkt stabil. Är era proppar/motorer perfekt balanserade ? Hur har ni monterat KK-kortet ? Jag har biltemas dubbelhäftande skummgummitejp i 3 lager.

  4. #24
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Wow, måste ha varit mitt problem också! Var inne på det spåret ett tag men hade hört om flera med knasiga kort så jag ville testa en annan konfig för att testa kortet. Har inte hunnit flasha om igen men det ska nog fasen hinnas imorgon.

    Ja ett FPV meeting måste vi ha igen!

    Gott nytt år,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  5. #25

    Standard

    Steffe.. Du o jag kör exakt samma setup!! Nu har jag iofs inte kört min mer än ett batteri hovring i källaren. Tycker min hovrade jäkla fint. Drog ner pottarna på Yaw och roll sen var de biff plus lite expo på allt. Mina proppar är perfekt balanserade,motorerna har jag inte kollat(läs vet inte riktigt hur man gör) Jag har oxå biltemas tejp på min. Dji ramen tycker jag är bra. Min är i mitt tycke styv men en kompis som har en är riktigt sladdrig. Jag kommer snart att få hem en ny,troligtvis med röda armar och många på rcgroups säger att den är styvare än den svarta. Den ska jag ha min Naza på tänkte jag. Men motorerna på den här skulle jag vilja byta ut. Kajaken har ju några Emax motorer på sin DJI ram. Kanske skulle pröva dom.

    Japp tycker oxå att vi använder den här tråden för KK frågor. Fredde

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Angående motorerna så vet jag inte heller hur man gör för att balansera dem, grejen är att propellern inte hamnar i centrum, kollar man på proppen ifrån sidan så har den 2 spår i luften, vilket innebär att den sitter snett.

    Är faktiskt totalt novis på det här med multicoptrar, väntar på simulator så jag kan lära mig flyga. Det blir så dyrt att försöka vända fanskapet nu, haha! Flyga flygplan är ju rena barnleken mot det här, så de nyinköpta fpv-grejorna sitter där nu istället för på quadden som det var tänkt.

    Har du ställt in KK-kortet enligt instruktionerna för 4.7 eller gör du som man skulle göra på de tidigare versionerna ? Har någon (du!) lust att förklara hur man ställer in KK-kortet på ren svenska så skulle det ju vara fint.

  7. #27

    Standard

    De ända jag har gjort är att dra ner pottarna lite på kortet. Vet inte om de går o göra mer inställningar på de här kortet.
    Min gungade lite fram o tillbaka.. drog ner pitch potten lite(stog på ca 50) hovrade igen,den gunga lite på skev,drog ner roll lite sen tyckte jag den hovrade fint,små trimmade lite på subtrim och ställde lite expo.

    Jag läste på http://www.kkmulticopter.kr och rcexplorers sida om hur man skulle ställa in, så troligtvis har jag ställt in efter dom tidigare versionerna. Ska försöka läsa på lite om 4.7 mjukvaran.
    Här har jag oxå läst iofs http://wiki.dyi.nu/doku.php?id=kkcon...x_programvaran

    Fredde

  8. #28

    Standard

    Fast inte så noga då jag ser nu det du skrev ang motorernas rotations riktning Steffe

  9. #29

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Förklara gärna "trimmade lite på subtrim och ställde lite expo" tack!

    Pinsamt nog så har min värld bestått av en gammal hitec focus 6-kanalare, samt en 6 kanals hobbyking radio utan en inställningsmöjlighet. Jag är lite av en återfallsförbrytare inom Rc-hobbyn, har precis köpt min första "riktiga" radio, 9x: er9x mjukvara, lipo-acc, snart en frsky djt modul+ mottagare. Förstår inte ett jota av vad du talar om än, hehe.

    Slänger in en bild på yaw, pitch, roll så alla är med på vad som menas.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	YawPitchRoll.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	45,0 KB 
Id:	25420

    Såhär tycker KapteinKuk att kortet ska ställas in:
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...1458663&page=5

    Changes:
    Higher ESC refresh: 300Hz

    Added I-term on yaw axis

    Added I-term anti wind-up, all axis

    Changed potmeter usage:
    Roll pot now controls P-term gain on roll/pitch axis.
    Pitch pot now controls I-term gain on roll/pitch axis.
    Yaw pot controls P-term on yaw axis as before. Yaw axis I-term is fixed at 0.2

    X-mode setup:
    Motor 1: front left, CW
    Motor 2: back left, CCW
    Motor 3: Front right, CCW
    Motor 4: Back right, CW

    Suggested initial setup:

    P pot at 50%

    I pot at 0% (it can be left at 0% since it does not have a secondary function.

    Yaw P pot at 50%

    Trim it level.

    Adjust P (roll/pitch) to your liking.

    Add I until it flies straight forward without pitching up.

    Såhär tycker nån annan person:
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...458663&page=66


    Pot function for flight

    1. Yaw = 50% to start with (This is the P and I parameter of the Yaw control loop), (on my quads all of them works @ 100%)
    Adjust this parameter the following way:
    Increase the pot until you notice oscillation in the Yaw.
    When it is oscilliting reduce it a bit..

    2. Pitch = 0 to start with (this is the I parameter of Roll and Pitch control loop)
    Adjust this parameter the following way:
    When hovering, trigger the Roll or Pitch stick.
    If the quad does not wobble after stick release, increase the pot until it does wobble. (1% at a time, its extremely sensitive)
    When its starting to wobble, reduce the pot a bit.

    3. Roll = 40% to start with (this is the P parameter of Roll and Pitch control loop)
    Adjust this parameter the following way:
    Increase the pot until you notice oscillation during hovering.
    When it is oscilliting reduce it a bit..

    Note: With fast forward flights you even have to reduce it more to prevent oscillation during fast forward flight.

  10. #30

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Är inte helt inne på hur P och I fungerar. Nån som kan förklara?

    Kan det vara så att P (Roll) stabiliserar multicoptern, I (Pitch)bestämmer hur mycket effekt som ska läggas på motorerna för att multicoptern inte ska stiga/tappa höjd när man flyger iväg. Har jag fel ?

  11. #31

    Standard

    Tror att P funkar så att hur aggresiv maskinen ska vara och när du har hittat ett värde som du tycker är bra kan du vrida lite på I för att den ska gå mjukare. Inte helt säker. Jag ska testa lite nu ute och se hur den funkar.

    subtrim är dom där små knapparna som sitter runt på sändaren. och expo är att ställa in känsligheten runt mitt sticka. Så jag ställde in 30% på min och då blir den mkt lungnare när man ger inputt med spakarna. Fredde

  12. #32
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tjena, jag hittade detta angående PID tuning:

    "PID tuning theory and configuration guide for MultiRotorCraft

    (CAVEAT- this is STILL under construction - feedback is wanted / needed)


    Proportional-Integral-Derivative


    When the MultiRotor orientation is changed in any pitch/roll/yaw axis, the gyros indicate an angular change from it's initial position.
    The MultiRotor controller records the original position and by utilising a "PID" program loop, drives the motors to attempts to return the MultiRotor to its initial position.
    This is done my a combination of the measured angular deviation, sampling the change over time and predicting the future position. This provides enough information for the controller to drive the motors to return equilibrium.


    P is the dominant part of PID and gets you in the ballpark for good flight characteristics.




    Basic PID Tuning - on the ground


    Set PID to the designers default recommended settings
    Hold the MulitiRotor securely and safely in the air
    Increase throttle to the hover point where it starts to feel light
    Try to lean the MultiRotor down onto each motor axis
    You should feel a reaction against your pressure for each axis.
    Change P until it is difficult to move against the reaction. Without stabilisation you will feel it allow you to move over a period of time. That is OK
    Now try rocking the MultiRotor. Increase P until it starts to oscillate and then reduce a touch.
    Rrepeat for Yaw Axis.


    Your settings should now be suitable for flight tuning.




    Advanced Tuning - understanding impact of P, I and D


    P - this is the amount of corrective force applied to return the MultiRotor back to its initial position.
    The amount of force is proportional to a combination of the the deviation from initial position minus any command to change direction from the controller input.
    A higher P value will create a stronger force to resist any attempts to change it's position.
    If the P value is too high, on the return to initial position, it will overshoot and then opposite force is needed to compensate. This creates an oscillating effect until stability is eventually reached or in severe cases becomes completely destabilised.


    Increasing value for P:
    It will become more solid/stable until P is too high where it starts to oscillate and loose control
    You will notice a very strong resistive force to any attempts to move the MultiRotor


    Decreasing value for P:
    It will start to drift in control until P is too low when it becomes very unstable.
    Will be less resistive to any attempts to change orientation


    Aerobatic flight: Requires a slightly higher P
    Gentle smooth flight: requires a slightly lower lower P




    I - this is the time period for which the angular change is sampled and averaged.
    The amount of force applied to return to initial position gets is increased the longer the deviation exists until a maximum force value is reached
    A higher I will increase the heading hold capability


    Increasing value for I:
    Increase the ability to hold overall initial position and reduce drift, but also increase the delay in returning to initial position
    Will also decrease the importance of P.


    Decreasing value for I:
    Will improve reaction to changes, but increase drift and reduce ability to hold position
    Will also increase the importance of P.


    Aerobatic flight: Requires a slightly lower I
    Gentle smooth flight: Requires a slightly higher I




    D - this is the speed at which the MultiRotor is returned to its original position.
    A higher D (as it is negative value this means a lower number - i.e. closer to zero) will mean the MultiRotor wil snap back to its initial position very quickly


    Increasing value for D: (remember, that means a LOWER number as it is a negative value)
    Improves the speed at which deviations are recovered
    With fast recovery speed comes a higher probability of overshooting and oscillations
    Will also increase the effect of P


    Decreasing value for D: (remember, that means a HIGHER number as it is a negative value - i.e. further from zero)
    Reduces the oscillations when returning any deviations to their initial position
    Recovery to initial position becomes slower
    Will also decrease the effect of P


    Aerobatic flight: Increase D (remember, that means a LOWER number as it is a negative value - i.e. closer to zero)
    Gentle smooth flight: Decrease D (remember, that means a HIGHER number as it is a negative value - i.e. further from zero)




    Advanced Tuning - practical implementation


    (at this moment - these are proposals only!)


    For Aerobatic flying:
    Increase value for P until oscillations start, then back of slightly
    Change value for I until until hover drift is unacceptable, then increase slightly
    Increase value for D (remember, that means a LOWER number as it is a negative value - i.e. closer to zero) until recovery from dramatic control changes results in unacceptable recovery oscillations
    P may now have to be reduced slightly


    For stable flying (RC):
    Increase value for P until oscillations start, then back of slightly
    Change value for I until recovery from deviations is unacceptable, then increase slightly
    Decrease value for D (remember, that means a HIGHER number as it is a negative value - i.e. further from zero) until recovery from dramatic control changes becomes too slow. Then Increase D slightly (remember - lower number!)
    P may now have to be reduced slightly




    For stable flying ( AP / FPV):
    Increase value for P until oscillations start, then back of slightly
    Change value for I until recovery from deviations is unacceptable, then increase slightly
    Decrease value for D (remember, that means a HIGHER number as it is a negative value - i.e. further from zero) until recovery from dramatic control changes becomes too slow. Then Increase D slightly (remember - lower number!)
    P may now have to be reduced slightly


    You will have to accept a compromise of optimal settings for stable hover and your typical mode of flying. Obviously factor it towards your most common style.




    Other factors affecting PID
    Taking known good PID values from an identical configuration will get you close, but bear in mind no two MultiRotors will have the same flying characteristics and the following items will have an impact on actual PID values:


    Frame weight /size / material / stiffness
    Motors - power / torque /momentum
    Position - Motor-->motor distance
    ESC / TX - power curves
    Prop - diameter / pitch / material
    BALANCING
    Pilot skills


    References
    http://en.wikipedia.org/wiki/PID_controller"

    Mvh,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  13. #33

    Standard

    Intressant läsning där Calle.

    Ska kollas in närmare. Jag har iaf flugit 2 accar med min idag. Höjde mitten potten en aning sen flög den hur fint som helst. Nää nu ska fpv grejjerna på sen jäklar. Men jag är himla sugen på en flyduspider Ska bli skoj o läsa om Tragi:s Gott nytt år på er alla. Fredde

  14. #34

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    27
    Klubb
    Vänersborgs MFK

    Standard

    Oj oj här har tråden växt! Har inte varit inne på ett tag visst...

    Flashningen löste sig, visade sig vara trrottel range kalibreringen som ballade ur och ställde till ekymmer för mig, gjorde detta individuellt o sen funkade det hux flyx, men oj vad jag slet mitt hår... Precis som jag gjorde igår.... Har en ny tri på G och blåste i xx 2.5, men fick ju inte reverseringen på gyra yaw att funka... suck vad jag håll på, tills jag sent om cider börja kolla lite på nätet o manual o såg att man skulle buta servot från åin4 till pin 5, där låg reverseringen...

    Vad kör ni för version i era tri!? Har inte riktigt kopplat greppet om vad det är som gäller, kapten k senaste som verkar vara 1.6 eller xx 2.5, vilken är stabilast o bäst tro? På alla sidor pratas det mest om förbättringar i quadprogramvaran...

    Och agerar potarna som PI eller som separat R/P/Y på 2.5??

    Hade allihopa, idag skall det Tri fpv:as!

    /Martin

  15. #35
    Sjuntorparns avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    131
    Jobb
    Springpojk, GKN Aerospace Sweden AB
    Klubb
    Trollhättans MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tragi702 Visa inlägg

    .....har precis fått ihop en spiderquad från http://www.blueskyrc.com/index.php?m...17e75e20758e73

    Gjorde maiden i helgen som var lyckad... var grymt nöjd med den stabiliteten. 10.30min på 3c 2650Mha
    kommer lite om den om nån dag.. o då är den fpv utrustad..

    Ursäkta..nu bar det iväg från trådämnet..,men blev så glad när du fått sprutt på din ..
    hoppas vi ses på nåt meeting framöver..

    //Patrik.
    Ja, det spårade ur lite men jag hakar gärna på det spåret, du får gärna delge oss dina erfarenheter av din spiderquad, ser gôtt "smutt" ut! Är det bara en synvilla som bilderna ger eller är den lite lättare att urskilja "fram" och "bak" på den quaden när man flyger visuellt med den (själv tycker jag det är hopplöst på svårt att urskilja läget i luften på en traditionell quadcopter när man flyger "på lite håll")

    mvh Grefen
    "Jag kan inte flyga, jag är rädd"

  16. #36

    Standard

    Tjena Grefen..Saknade dig i Degerfors ..
    Precis som du skriver så är det mycke lättare o se fram o bak på den pga den assymetriska designen.
    har flugit den en hel del nu (mest fpv) o kan konstatera att den flyger stadigare än någon annan KK kort maskin vi testat!!

    Och vi tror vi hittat länken till varför?!..

    Men det kommer till veckan i en egen tråd om spidern
    så håll ut en stund.. meeen om du inte köpt motorer än?,vänta lite?!.

    Mvh //Patrik.

  17. #37
    Sjuntorparns avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    131
    Jobb
    Springpojk, GKN Aerospace Sweden AB
    Klubb
    Trollhättans MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tragi702 Visa inlägg
    Tjena Grefen..Saknade dig i Degerfors ..

    .......

    Men det kommer till veckan i en egen tråd om spidern
    så håll ut en stund.. meeen om du inte köpt motorer än?,vänta lite?!.

    Mvh //Patrik.
    OK, då slår jag mig ner med popcornen och väntar samt sittet med fingret spänt på "köpa-knappen", vill ju inte trycka fel i hastigheten!


    mvh Grefen

    PS. Jag saknade mig själv i Degerfors, fick prioritera husrenovering denna gång, kommer igen - kanske vi ses i Skövde den 3:e mars? Hobbymarknad du vet....
    "Jag kan inte flyga, jag är rädd"

Liknande ämnen

  1. Flasha om KK2 kort!
    Av kajakmannen i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-09-02, 09:08
  2. Problem flasha ESC
    Av magnusvr i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 22:59
  3. Problem med uppgradering kk-kort
    Av Elia i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 07:51
  4. Flasha om ESC
    Av Elia i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 08:58
  5. Problem - Flasha HK-kort
    Av radioactive i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •