Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Webra T4-60

  1. #1

    Standard Webra T4-60

    Hej,
    Jag röjde i farsans garage och hittade en oanvänd Webra T4-60.
    Till saken hör att jag håller på bygger en Kyosho Focke Wulf 190 50 är ute efter just en 10cc fyrtaktare.
    Så är det någon som vet vad en T4-60 går för? vilken typ av propeller kan vara lämplig? Är det änns lämpligt att använda denna motor då min oskicklighet som RC-pilot brukar resultera frustration och besvikelse

    Joel

  2. #2

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Hej!
    Är det den där med roterande ventiler och kamrem?
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    ska du ha jaktplans prestanda skulle jag inte använda webra motorn i stället en modern fyrtaktare någonstans 75-90 motor

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Modellflygarn Visa inlägg
    Hej!
    Är det den där med roterande ventiler och kamrem?
    Yes! Den borde kunna varva som en 2-taktare eftersom inga ventiler (fjädrar och lyftare som inte hänger med) finns...

  5. #5

    Standard

    Okej, vilken modern motor skulle Webran gämföras med effektmässigt?

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    "ska du ha jaktplans prestanda skulle jag inte använda webra motorn i stället en modern fyrtaktare någonstans 75-90 motor"


    Nu är vi där igen med övermotorisering!
    Kyosho Focke Wulf 190 50 står väl för vad Kyosho anser vara en lämplig motor i tvåtaktsutförande, ska man ha en fyrtaktare kan man gå upp ETT steg, typ till en .60:a.
    Så JAG anser att du säkert kan använda Webramotorn! Provstarta gärna i bänk och kolla varvtalet, tror att med en 12/6-propeller så ska den nog varva någonstans runt 8-9000 varv/min med 5-10% nitro i soppan.

    Det är MIN åsikt...
    Retroholic!

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    http://www.rcgroups.com/forums/showt...955929&page=11
    Gå ner till tredje inlägget, där finns nå'ra pdf:er om Webra!
    Retroholic!

  8. #8

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Har själv varit i kontakt med den motor som du sriver om.T4:an är otroligt tung samt ganska slö,men ack vilken gång det är i dessa motorer.Har en kompis som har en 80;a.Denna sitter i en kvartsskala av Stampe,en mycket välflygande dubbeldäckare.I denna gör den sig utomordentligt bra.Men i focke Wulfen skulle jag definitivt inte sätta denna rarietet,är den dessutom ostartad gör den sig bäst i bokhyllan,eller så kan du sälja den till mej.Alternativ 2 är att montera den i en lugnt flygande dubbeldäckare.Tiger moth tex....
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  9. #9

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Tror också att det räcker effektmässigt. Vad kan kärran väga? 3,5kg?
    Du får inga som helst problem att komma upp iaf och skulle du vilja ha mer effekt så går det ju att byta sen.
    Vet inte var Webran ligger effektmässigt men det du kan tänka på är att köra in motorn ordentligt i bänk. De här äldre fyrtaktarna brukar vara ganska råa och kan vara rätt tjuriga innan de har gått några timmar.
    Kör ur några tankar på halvgas och rätt fet blandning så brukar de "lossna".
    Tror att du kan gå upp till kanske 13x6 propp när motorn är inkörd men det är bara att testa vilket som drar bäst!
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    3
    Jobb
    Konsult Telecom
    Klubb
    Haninge MFK

    Standard

    Hej!
    Effekten i en T4-60 borde vara ungefär som en OS FS-48 eller FS-52. Webran väger c:a 600 gram medan OS FS-52 väger c:a 400 gram. Jag har själv ingen T4-60 men väl en T4-80 som jag kört en del. Jag har också kollat gamla tester på dessa motorer.
    Håller med Lennart Wiklund om att det vore ett helgerån att sätta en helt ny okörd T4-60 i en Warbird. Att använda dessa motorer i oldtimerkärror är ju en annan sak men som okörd motor är bokhyllan rätt plats.

    Har inte kollat men tror det kan vara problem att få tag i reservdelar till en Webra T4 om man t.ex. skulle gå i backen eller om drivremmen till rotationsventilen skulle gå av.

    Om du själv inte vill ha den i bokhyllan så betingar den ett ganska bra värde bland samlare och motorintresserade, framförallt om du har kvar kartong, mm. Tradera och eBay är bra platser att sälja på.

    // Douglas

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Håller med!
    Webran är en klump!!! Tung och svag!Definitivt inte lämplig i en jaktkärra!
    Sätt i en modern fyrtaktare istället och använd Webran i något mer långsamflygande med stor vingyta!

Liknande ämnen

  1. Webra Record 1.5cc vs OS 1,6cc --- 60´s vs 2000´s
    Av Deep Purple i forum Metanolmodeller
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-08-19, 17:20
  2. Webra
    Av Plange13 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 21:43
  3. Mottagare Webra Nano S6
    Av Plura i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 08:46
  4. Webra 50GT
    Av T5 i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 10:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •