Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

mne: Sidenkldsel, ovlkommen vidhftning

  1. #1

    Standard Sidenkldsel, ovlkommen vidhftning

    Hej,

    Jag har krt med sidenkldsel p min Tummelisa (skala 1:6) och resultatet r lysande i nstan alla avseenden. Frdigstllandet har legat i trda sedan i vras fr den som undrar och knner igen frgestllningarna kring riktning p sidenet i frhllande till spryglar etc.

    Med i nstan alla avseenden avser jag ovlkommen vidhftning p balkar och annat. ven om sidenet r helspnt infr de frsta lackningarna, slackar det en aning innan det spnner p nytt och har en bengenhet att fastna dr man INTE vill det ska fastna. Har testat med fett och olja p provbitar, men det fastnar nd. Lste i ngon modelltidning om att man frst kan kl med japanpapper och sedan lacka fast sidenet, MEN det r fr mig verkurs.

    Drfr r min frga till alla ni som skert kan detta; VAD FINNS DET FR KNEP ATT TILLG s att sidenet INTE fastnar dr man inte vill?

    Hlsningar rjan

    PShar anvnt mig av Oratex/Oracover/Solarex/Solarfilm etc p mnga modeller innan s detta r jag van vid, men inget av dessa material slr siden om man kan undvika ovlkommen vidhftningDS

  2. #2

    Standard

    Fr mig har BIVAX alltit funkat.
    Nybrjare

  3. #3
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 395
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Har du strckt sidenet ordentligt d du lackade fast det och har du vft och varp t rtt hll? Varpen ska ligga lngs med vingens spnnvidd fr att inte sidenet ska sjunka in mellan spryglarna.
    Bivax verkar var en bra (och vldoftande) id.

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

    Standard

    P den tiden jag kldde med siden s brukade jag gnugga de stllen som det fanns risk att sidenet skulle fastna p, med stearinljus.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5

    Standard

    Hej och tack,

    Ja...stearinljus/vax verkar vara lsningen p problemet...och s enkelt eftersom jag har bde det ena och andra hr hemma, bl.a Bivax till en del av min ldre fanerade mbler.

    Sidenet ligger med varpen lngs balkar och r "kanonstrckt" och bra. Lackar upp-och-ner de frsta gnger, sedan vertikalt fr att undvika dropp. Penskar inte, utan "gnuggar" med mkt mjuk pensel, s det r inte problemet!

    Men vrre r ju att det var s jag lrde mig p 60-talet (vax/stearinljus) och har glmt det. S sidenet och lackningen r frmodligen det smrre problemet, minnet r vrre...hmmm
    /rjan

  6. #6
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 026
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Aceton fr att lsa upp lacken p de stllen dr duken fastnat. Dammsugaren fr att lyfta loss kldseln...

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  7. #7

    Standard

    Tack Ove,
    Ja, jag gjorde n't motsvarande, anvnde tejp och aceton och drog loss...s jag slipper kl om det jag redan kltt.
    Rev av klseln p en undervinges ovansida fr att testa med vax innan lackningen. Penslade med flytande hrdvax, vilket gjorde att det var ltt att komma t alla riskfyllda vrr...terstr att brja lacka just denna vingdel och jag brjar med att lacka underifrn, dvs upp-och-ner fr att slippa dropp ven om man r rysligt frsiktig s r det ltt hnt
    /rjan

Liknande mnen

  1. Sidenkldsel-varpens riktning
    Av rjan i forum Allmnt om flyg
    Svar: 13
    Senaste inlgg: 2010-12-25, 17:04
  2. Sidenkldsel
    Av uffe i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2009-03-20, 23:06

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •