Reklam

Resultat 1 till 7 av 7

mne: Sidenkldsel, ovlkommen vidhftning

Standard Sidenkldsel, ovlkommen vidhftning

Hej,

Jag har krt med sidenkldsel p min Tummelisa (skala 1:6) och resultatet r lysande i nstan alla avseenden. Frdigstllandet har legat i trda sedan i vras fr den som undrar och knner igen frgestllningarna kring riktning p sidenet i frhllande till spryglar etc.

Med i nstan alla avseenden avser jag ovlkommen vidhftning p balkar och annat. ven om sidenet r helspnt infr de frsta lackningarna, slackar det en aning innan det spnner p nytt och har en bengenhet att fastna dr man INTE vill det ska fastna. Har testat med fett och olja p provbitar, men det fastnar nd. Lste i ngon modelltidning om att man frst kan kl med japanpapper och sedan lacka fast sidenet, MEN det r fr mig verkurs.

Drfr r min frga till alla ni som skert kan detta; VAD FINNS DET FR KNEP ATT TILLG s att sidenet INTE fastnar dr man inte vill?

Hlsningar rjan

PShar anvnt mig av Oratex/Oracover/Solarex/Solarfilm etc p mnga modeller innan s detta r jag van vid, men inget av dessa material slr siden om man kan undvika ovlkommen vidhftningDS

Standard

Fr mig har BIVAX alltit funkat.
    Nybrjare

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 395
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Har du strckt sidenet ordentligt d du lackade fast det och har du vft och varp t rtt hll? Varpen ska ligga lngs med vingens spnnvidd fr att inte sidenet ska sjunka in mellan spryglarna.
    Bivax verkar var en bra (och vldoftande) id.

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard

P den tiden jag kldde med siden s brukade jag gnugga de stllen som det fanns risk att sidenet skulle fastna p, med stearinljus.
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Standard

Hej och tack,

Ja...stearinljus/vax verkar vara lsningen p problemet...och s enkelt eftersom jag har bde det ena och andra hr hemma, bl.a Bivax till en del av min ldre fanerade mbler.

Sidenet ligger med varpen lngs balkar och r "kanonstrckt" och bra. Lackar upp-och-ner de frsta gnger, sedan vertikalt fr att undvika dropp. Penskar inte, utan "gnuggar" med mkt mjuk pensel, s det r inte problemet!

Men vrre r ju att det var s jag lrde mig p 60-talet (vax/stearinljus) och har glmt det. S sidenet och lackningen r frmodligen det smrre problemet, minnet r vrre...hmmm
    /rjan

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 026
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Aceton fr att lsa upp lacken p de stllen dr duken fastnat. Dammsugaren fr att lyfta loss kldseln...

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Tack Ove,
    Ja, jag gjorde n't motsvarande, anvnde tejp och aceton och drog loss...s jag slipper kl om det jag redan kltt.
    Rev av klseln p en undervinges ovansida fr att testa med vax innan lackningen. Penslade med flytande hrdvax, vilket gjorde att det var ltt att komma t alla riskfyllda vrr...terstr att brja lacka just denna vingdel och jag brjar med att lacka underifrn, dvs upp-och-ner fr att slippa dropp ven om man r rysligt frsiktig s r det ltt hnt
    /rjan

Liknande mnen

1. Sidenkldsel-varpens riktning
    Av rjan i forum Allmnt om flyg
    Svar: 13
    Senaste inlgg: 2010-12-25, 17:04
  2. Sidenkldsel
    Av uffe i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2009-03-20, 23:06

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen