Hej,

Jag har kört med sidenklädsel på min Tummelisa (skala 1:6) och resultatet är lysande i nästan alla avseenden. Färdigställandet har legat i ”träda” sedan i våras för den som undrar och känner igen frågeställningarna kring riktning på sidenet i förhållande till spryglar etc.

Med ”i nästan alla avseenden” avser jag ovälkommen vidhäftning på balkar och annat. Även om sidenet är helspänt inför de första lackningarna, slackar det en aning innan det spänner på nytt och har en benägenhet att fastna där man INTE vill det ska fastna. Har testat med fett och olja på provbitar, men det fastnar ändå. Läste i någon modelltidning om att man först kan klä med japanpapper och sedan lacka fast sidenet, MEN det är för mig överkurs.

Därför är min fråga till alla ni som säkert kan detta; VAD FINNS DET FÖR KNEP ATT TILLGÅ så att sidenet INTE fastnar där man inte vill?

Hälsningar Örjan

PS…har använt mig av Oratex/Oracover/Solarex/Solarfilm etc på många modeller innan så detta är jag van vid, men inget av dessa material slår siden om man kan undvika ovälkommen vidhäftning…DS