Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Luft/olja ställ

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard Luft/olja ställ

    Satt och kikade på Mike Reeves sida i ett annat ärende när jag hittade luft/olja infällbara ställ under Hurricane 1:4,5 modellen:
    http://mickreevesmodels.co.uk/~mickr...its/p4spit.htm
    http://www.youtube.com/watch?v=I-iwm...ature=youtu.be

    Någon som har erfarenhet av detta system?

    Mest troligt verkar det som om dom kör någon typ av silliconolja ihop med ordinarie luftsystem.
    Frågorna är många känns det som, står still i nöten ikväll med, är det ett system precis som ett vanligt luftställ fast med oljebehållare inkopplat?
    Får man inte problem med luftbubblor i kolvarna eller det påverkar inget negativt?
    Samma med olja i lufttank/ventil eller det spelar heller ingen roll?

    Det ser ju ut på filmen som om man får en väldigt mjuk och fin gång i ställen samt möjlighet att väldigt enkelt ställa in lagom hastighet på in/ut fällning.

  2. #2

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Finns väl inte en enda jäkla Extra med infällbara ställ.......

    God jul på dig!

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth Visa inlägg
    Finns väl inte en enda jäkla Extra med infällbara ställ.......

    God jul på dig!

    Vet du inte att en del av mina maskiner med fasta ställ per automatik får infällbara när man tagit en sväng?

    God Jul & Ett Gott Nytt År på Dig med

  4. #4

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Nu fattar jag, med olja skall du minska friktionen.... smart grepp

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Man ska aldrig underskatta en gottlänning

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Är det bara en liten behållare i serie med öppna-riktningen och sedan bara luft i stänga ser det ut som.
    Oljan ska ju förstås tillbaka i behållaren när man stänger så dämpningen sker ju lika bra åt båda hållen.
    Jag är besviken att det inte är ett helt hydrauliskt system med oljepump, överströmmare och en massa andra kul grejor ;-)
    Krutstart är också en häftig grej - när fixar du det? Du kan väl ladda ett par startpatroner när du laddar om bomberna.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Är det bara en liten behållare i serie med öppna-riktningen och sedan bara luft i stänga ser det ut som.
    Oljan ska ju förstås tillbaka i behållaren när man stänger så dämpningen sker ju lika bra åt båda hållen.
    Jag är besviken att det inte är ett helt hydrauliskt system med oljepump, överströmmare och en massa andra kul grejor ;-)
    Krutstart är också en häftig grej - när fixar du det? Du kan väl ladda ett par startpatroner när du laddar om bomberna.

    Det verkar ju som om dom kör med oljan i det befintliga luft systemet. Gången på ställen var ju riktigt fin.
    Egentligen kan man väl klart köra med ett riktigt hydraul system oxå likt Umstech men detta verkade ändå intressant på nått vis. Man har inte sett så många som kör med just denna varianten. Beryktade Hobbyking har ju oxå ett hydraulsystem men då endast för 2 ben. Jag har ju ett noshjul som oxå vill in så det räcker knappt till där.

    Krutstart?! Där säger du nått, kanske en grej att montera på Calmaton då, den går ju med liten motor numera, bara 120 4takt så den hade kunnat behöva en krutladdning i starten.

    Vi filar på en ny uppdaterad idé på bomberna inför 2012, vi får se hur den utvecklas. Möjligen med inslag av lite rök, eld mm mm finns mycket skoj att göra...

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Nu är det inte samma system men jag använder hydraul i FW 190: an,det finns både för o emot,mest emot dock..Framförallt om man använder siliconoljan...
    Fördelen i större kärror är orken,helt oslagbar till tunga ställ..MEN den aldrig delas för då är det kladd med stort K.
    Till en kvartsskala så är den perfekt om ställ o pump m.m aldrig tas isär,det som är synd är att de inte styrs av trycket för frånslag,det är strömförbrukningen som bestämmer.. Till 35 Mhz är den extra rolig,den strör frikostigt div störningar runt sig..
    Hade jag gjort om den nu så skulle jag ha satsat på det här: http://www.electron-retracts.com/ ,kommer nog att beställa ett omgång av dessa,det bästa upplägget jag har sett..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Att det blir kladdigt utav denna värld kan man nog tänka sig om där blir läckage eller man av nån anledning skulle behöva ändra något.
    Det som jag fastnade för var enkelheten och den till synes mjuka och fina gången i ställen. Ett annat plus är ju att det är en ganska simpel metod att få även ställ till mindre skala på kärrorna att gå bra samt till en relativt billig penning.

    Det som talar emot är väl just ev kladd och att man ser inte många som använder metoden vilket kan tyda på en del andra nackdelar med det.

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 08:54
  2. % olja
    Av Diesel i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 09:27
  3. Tjuvar luft
    Av Hyperboy i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 21:13
  4. 2T Olja
    Av jannec i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 08:27
  5. Luft problemer på KMP B-25
    Av B-25 i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 08:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •