Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Depronflygning, ska jag inte flyga sånt?

  1. #1

    Standard Depronflygning, ska jag inte flyga sånt?

    Tjena depronflygare! =)

    Jag bara undrar, är det bara jag eller är det samma visa för andra?
    Iofs vet jag att det inte samma för mig som för andra där jag flyger,
    men hur är det för er?

    Nu fattar ni inget, men så här då...

    Senast jag skulle flyga inomhus i 2h så tog jag med mig tre fullt fungerande
    depronflyg. Vad händer? Jo det vanliga, jag har inget flygbart långt före tiden
    tar slut. På ett eller annat sätt i alla fall... Senast vart det så här:

    - Flyg 1 (Double Trouble): Flyger en ack, sen går mottagarantennen av när vi ska börja flyga Combat?! Dessutom stänger ESC av motorn tidigare och tidigare och då faller flyget i golv, gång på gång.

    - Flyg 2 (X202): Mitt hembyggda finflyg på 145gram. Går ur en loop och höjdservot lossnar och flyget rakt i golvet, men det var en annan flygare mellan mitt flyg och golvet, oops... och mitt flyg går helt av och får en massa sprickor. Lite senare så börjar även motorn lukta bränt och flyget går inte att flyga mer.

    - Flyg 3 (SBach): Flyger finfint, love it! =) Allt går bra, förutom nån krock i luften med de andra. Dessutom så vill propellern glida av hela tiden... gummisnodden för slapp. Har inga fler av den modellen, bara en påse gummisnoddar som passa alla andras flyg, typ.

    Att man int ska få flyga hela tiden man hyr hallen, och att man inte ska ha nåt helt med sig hem, nånsin! :-D Heli är tamme tusan lättare och håller bättre. Eller? ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Dicks avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    Köp en epp den håller bättre.. Limma servona rejält. Undvik combat så löser det sig😄
    Autopartner.se
    Tre aviatörer kivik
    Ripa
    Tunby Airport

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej

    RC Flight har ett gäng (7 st) EPP som du kan använda som håller bättre än depronare. Blir visserligen lite tyngre än depronare men skall du slippa lappa och laga hela tiden så...
    http://www.rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=23
    Själv har jag bara depronare och har (peppar, peppar...) slupit laga de senaste tre gångerna jag flugit i gymnastiksal. Förra årets Malibu 2 depronare blev det mycket lappande och lagande på men i år med RT Super Sirius har det inte behövt lagas så mycket. Vi brukar vara 4-5 pers och max 3-4 pers som flyger samtidigt när vi flyger så det är inte jättetrångt i luftrummet men man får se upp då det är ett ögonblicks verk att bli uppkäkad av nån annans propeller eller flyga in i nån annan.

    /Bo

  4. #4

    Standard

    Om jag inte behövt laga min Crazy Sukhoi efter en flygning så har jag inte försökt lära mig något nytt.

    Att bara flyga runt i lokalen utan skador går bra...

    Vad gäller motorn... små ESC kan klippa för att de inte tål 3S eller att du har fel propeller så att du kommer över de A fartreglaget är byggt för (byt fartreglage eller propeller)

    En beprövad kombination är TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner och Plush 6amp Brushless Speed Controller
    (som båda finns på flera ställen under andra namn)

    På den motorn har du 2 små stoppskruvar som funkar som propsaver och håller i motoraxeln. Dessa kan bytas ut mot 2 skruvar med större skalle och då är det lite lättare att få fast 2 gummiband eller trilskande O-ringar.


    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Tjena depronflygare! =)
    Dessutom så vill propellern glida av hela tiden... gummisnodden för slapp. Har inga fler av den modellen, bara en påse gummisnoddar som passa alla andras flyg, typ.
    Hej,

    Jag använder O-ringar 12 mm diameter och 2 mm grov som säljs av Hacker, de är lite tjockare och töjer sig ej så lätt som andra O-rigar jag provat (från t ex RC Flight).

    http://www.hacker-motor-shop.com/e-v...&c=2519&p=2519

    http://www.rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=11

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-12-21 klockan 11:54.

  6. #6
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    - Flyg 1 (Double Trouble): Flyger en ack, sen går mottagarantennen av när vi ska börja flyga Combat?! Dessutom stänger ESC av motorn tidigare och tidigare och då faller flyget i golv, gång på gång.
    Jag brukar fästa ala mina prylar (Rx, ESC, lipo) med kardborre, inkl. mottagarantennen, då hänger den inte o slänger, vilket är anledningen till att den kan gå av. Som Undcon sa, kan vara att ESC inte tål 3S eller för hög ampere.

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    - Flyg 2 (X202): Mitt hembyggda finflyg på 145gram. Går ur en loop och höjdservot lossnar och flyget rakt i golvet, men det var en annan flygare mellan mitt flyg och golvet, oops... och mitt flyg går helt av och får en massa sprickor. Lite senare så börjar även motorn lukta bränt och flyget går inte att flyga mer.
    Jag brukar limma mina servo med hot glue så att de sitter ordentligt. CA-lim är bra men det finns risk att man kanske inte limmar tillräckligt. Att motorn luktar bränt beror sannolikt på att du kör den långt över vad den är byggd för, för stor propeller. Skaffa en watt-meter och kolla din setup.

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    - Flyg 3 (SBach): Flyger finfint, love it! =) Allt går bra, förutom nån krock i luften med de andra. Dessutom så vill propellern glida av hela tiden... gummisnodden för slapp. Har inga fler av den modellen, bara en påse gummisnoddar som passa alla andras flyg, typ.
    Jag brukar byta ut skruvarna. Oftast små stjärnskruvar, som jag byter till spårskruvar med större skalle. Lättare att dra åt hårdare.

    Köp EPP-flyg, alternativt EPP-skivor o bygg själv. Det finns olika tjocklekar från EPP-Versand i tyskland

    Lasse

  7. #7

    Standard

    Jaha, verkar som ni vill att man ska fortsätta flyga inomhus! :-D

    Combat hade jag inte ens hunnit börja flyga förrän jag hade tre kärror skadade. Men Combat blev det ändå när ena finflyget var förstört, tejp o upp igen.

    EPP... mhm.. tjockare material och tyngre flyg alltså? Flyger dom inte för fort?

    Jag hade bara satt fast servona med dubbelhäftande tejp på den som servot lossnade på.

    Jag kör alltid med 2S (360-450mAh).

    ESC är på 10A och motorn vete sjutton, samma som anvädns i tex Mustang Sally som fanns som ritning nånstans. Inte så tunga flyg, men jag hade den på en Double Trouble.

    Flyger med 8x40, 8x43, 9x43.

    Jag använder propsaver och bytt mot skruvar med skalle på de flesta jag använt.
    Men har aldrig fattat varför motoraxlar skall vara sjukt hårda och totalt spegelblanka och släta!!!!?

    Och så har jag alltid turen att mina flyg går av, de andra tappar en smula om vi krockar i luften... Hmpf!

    Kardbord har jag för ackar och mottagare (eller dubbelhäftande tejp för mottagaren).
    Jag är väl den enda som tappar ackarna när jag flyger...hänger ofta som en pendel under flyget.

    Visserligen är jag inte den som bara flyger av och an utan det blir alltid nåt man ska testa, men ändå, golvet är hårdast för mig! :-D

    SLUTSATS:
    - Skaffa EPP
    - Bygg flyg med propellern inne i kroppen, inte i nosen
    - Använd endast 2.4GHz så slipper man långa antenner som fastnar i allt eller går av pga dom är fast.
    - Skaffa wattmeter
    - Skippa dubbeldäckare
    - Skaffa setup som är testad och verkligen orkar
    - Flyga inomhus i framtiden!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Håller nog med - EPP är nog lösningen, inte de av skivor tunna som papper utan lite tjockare typ RC-flights 80cm RCFactoryplan. Funkar med vanlig "guldklocka" fram på 2S350 o 8x4; jag använder mest Myster/HK blue 12A reglage för både 2 o 3S, orkar driva tre eller fyra st. 5g och/eller 9g servon bra också.
    Räcker ha med ett kit biltema superlim/kicker (39,90 för hela säsongen). Fast skit i combaten, den biter hål tom i tjockare epp... Jo, en bunta proppar behövs nog också, förutom limkitet, med tillhörande oringar...
    Ostatistiskt så flyger epp:n vidare vid krock med depron typ 8 av tio gånger.

    ja, sen det klassiska receptet - undvik väggar, golv, tak, åskådare o annat - sist lyckades jag tom pricka min egen radio; tur man byggt väck antennen...

  9. #9

    Standard

    Ja men Combat flyger vi alltid med uttjänta kärror. =) Int med nya.
    Det är när dom nya kärrorna blir slut fast man försöker finflyga som man blir lite skogstokig. :-D
    Kanske man måste lära sig flyga... ;-) Blir så lite material till RC Åland-årsfilmerna då ju... haha!
    Men nog hittar jag golvet ofta tycker jag... och det där med åskådare? Jag har flugit i mig själv åtskilliga ggr, oftast från annat håll än framifrån. =)
    Men Combat är för jädra kul! Inte lätt jaga nån som jag en själv.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag kör också med RC Factorys Edge som RC Flight säljer. 10 mm EPP, 2*10 mm furubalk i vingen och ingen skymt av några kolfiberförstärkningar - det är uppenbart modellen... Så "ren" konstruktion var det länge sen man har sett...
    Visst blir det lite tyngre än en motsvarande, välbyggd depronkärra men det håller mycket bättre och det är viktigast när man ofta är 8 st kärror i luften samtidigt. Men även min kärra med relativt tung utrustning väger inte mer än 170 g flygklar med landställ och 2S380 och den flyger "lätt" = ingen kanonkula...
    Sen limmar jag allt med UHU Por för fogarna blir mycket starkare/mera flexibla än med CA. Kroppen "våtlimmar" jag oftast, likaså servon. Mottagare och fartkontroll limmas också med UHU Por men då kontaktlimmar jag (låter limmet torka innan jag sätter ihop delarna). Stötstångsändarna (pianotråden) "våtlimmas" också med UHU Por, sen på med krympslang och värm fast den.
    Kan väl tipsa om att man nog bör förstärka de "inbyggda" gångjärnen på Edgen med en bra tejp. De håller säkert för normal förslitning men annan yttre påverkan av illasinnade kamraters kärror kan få gångjärnen att ge upp i förtid...
    Jag gjorde klassiska inomhus-landställ av ett par kolfiberstavar som likaså våtlimmades med UHU Por.
    Lycka till hälsar
    Roger

  11. #11

    Standard

    UHU-Por, Snabblim & accelerator är ett måste för att flyga inomhus.
    Har man inga O-ringar så funkar vanliga gummisnoddar fint. bara att linda fler varv.
    Hobbyking SS Series 8-10A ESC á $6.5 brukar jag ha till TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner på 2s lipo (kör aldrig 3s inomhus) och det har aldrig krånglat.
    Jag har även kört Tiger Motor T1804 2250kv 14g & Tiger Motor T1805 2000kv 16g från Autopartner RC med samma reglage och det fungerar klockrent (tror faktiskt jag har det reglaget i alla mina depronare + i lillgrabbens Autopartner EPP SBach på 3s som för övrigt är ett utomordentligt bra plan.
    Kör även med HobbyKings HXT500 5g / .8kg / .10sec Micro Servo i alla depronare (även skeven) och HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo i EPP planet, dom funkra kanon.
    Är man riktigt proffs på inomhus flyg så kanske man vill ha små digitala Hitec servon men till mig duger dom bra.
    Och som någon nämnde tidigare, "Har man inte laga så har man inte tränat tillräckligt".
    Man lär sig massor genom att flyga inomhus. Jag krachar hellre ett helt gäng depronare för att lära mig något nytt än den fina dyra utomhus kärran.

Liknande ämnen

  1. Sopor kan inte flyga
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 22:51
  2. Björnar kan väl inte flyga, eller?
    Av Kennerdahl i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-11, 01:34
  3. Precis vad jag vill göra när man inte kan flyga...
    Av Graffen i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 22:52
  4. Bröderna bus kom o flög + Torgny kan ju inte flyga.....
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 17:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •