Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: R/C flygande genom åren och kan man tala om el-flyg boom?

  1. #1

    Standard R/C flygande genom åren och kan man tala om el-flyg boom?

    Har varit borta från flygandet sen -87 och antog att i och med att det finns så lite metanolmotorer på marknaden att modellflyget minskat till minimun. Nu inser jag att el-flyget är mycket större än jag anat.

    1. Hur stort är modellflyget i helhet idag jämnför med mitten av 80-talet som jag uppfattar som en storhetstid då det fanns butiker och flygträffar "överallt"?

    2. Hur stort är el-flyget av allt radioflyg, flygtimmar kanske inte ger ett bra värde men om vi säger utövare?
    Senast redigerat av Vilse den 2011-12-24 klockan 19:47.

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Inte finns det väl lite metanolmotorer på marknaden?
    Däremot så har det kommit mycket mera bensinmotorer de senare åren samt att det finns mycket mera större motorer 50 cc upp till 200 cc är inte ovanligt.

    Skillnaden är att det inte finns så många lokala handlare. Man får handla på nätet om man inte har lyckan att bo nära någon handlare.

    Klubbar med byggverksamhet har minimerats. Som jag ser det så är det färre ungdomar och många flygare tillkommer när barnen flyttat hemifrån, det finns tid, plats och pengar över att leka för.

    Det är nog inte så mycket färre modellflygare men "parkflyget" och "buskflyget" har gjort att många flger hemma i stället för i en klubb.

    Elflyget har säkert utvecklats otroligt sedan 1987. Borstlösa motorer och LiPo -batterier har gjort att många har bytt ut sina gamla oljiga modeller till de oftast tystare och renare elplanen som man kan köpa billigt helt flygklara för rimliga pengar.

    Det är säkert många som har andra åsikter om detta än de jag har framlagt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Standard

    Att elflyget ökat är nog en underdrift och anledning är väl att elmotorer och batterier utvecklats på ett sådant sätt att många finner det svårt att motivera kladdet med metanol. En motor som alltid start då man drar på trottelspaken och aldrig får motorstopp, en modell som aldrig är kladdig, kraft som motsvarar och överträffar metanolmotorn och fullt tillräcklig flygtid är väl sådant gjort el så populärt.

    pgrts sammanfattar nog det hela ganska bra. Mera bensin och el och mindre metanol. Mindre bygga själv och mer köpa färdigbyggt eller ARF som det kallas. Nu tycker väl inte alla att ARF är färdigbyggt men vi som byggt från byggsats och ritning tycker nog det. Måste nog också säga att dagen färdigbyggda modeller är något helt annat än vad som fanns på 80-talet. Idag är dom ofta bättre och framförallt lättare än vad man själv kan åstadkomma och dessutom billigare än vad man kan bygga för själv. Detta sagt av en som just nu bygger ett klassisk balsamodell direkt från ritning.

    /Mats

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    För 10år sedan precis i intågandet av Li-po så skakade folk på huvudet när man kom med elflyg, det var dyrt och krävdes mer eller mindre magi för det skulle funka. Jag minns hösten 2004 när en inbjuden F3A-profil hade demo och info kring konstflyg och F3A-tävlande för oss i Växjöklubben och menade på fullt allvar att elflyg var att fuska och helt otänkbart. Nu 2011 flyger samma profil med EXAKT samma motor som jag då 2004 visade i min Aggressor, ironiskt och lite småroligt att se hur det tvärvänder bara på ett par år :-)
    Senast redigerat av henke2 den 2011-12-25 klockan 11:45.
    Superhero

  5. #5

    Standard

    Tack för snabba svar. Det är mycket att ta till sig.... Har nu köpt en Parkmaster och motorn med fartreglage, Lipo och laddare som ankommer i dagarna. Min MPX från -96 är inne på kontroll och får 2.4GHz. Trots att det var 15år sen jag flög känns det som det sitter i ryggraden. Tekniken har utvecklats liksom föreningslivet, då var det SMFF, nu finns det alternativ. Då fanns knappt datorer, nu kan jag lätt söka info på en surfplatta i knät.... I det hela känns de spännande!

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vilse Visa inlägg
    Tekniken har utvecklats liksom föreningslivet,
    Det var nog ett påstående som inte delas av så många aktiva i föreningslivet skulle jag gissa.
    Ett exempel är fotbollsblubbar i småorter - i närheten är det nog minst ett halvdussin gamla klubbar som har slagits samman till en i dag. Tyvärr är det nog så att med den virtuella tekniken så är det ingen (=väldigt få) som vill ställa upp för en förening. Datorer och teknik sparar inte tid - den äter all eventuell fritid man förr hade att träffas och umgås i föreningar.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Standard

    Ja fy fa87&%#€ va möe skit man fått som elflygare! som Henke säger för ca 10talet år sedan var man inte mycket värd som elflygare. Många av de som var störst i orden och frälsta elflyghatare kända som okända flyger idag ALLA elflyg, och vissa kallar sig även experter och i sina rekommendationer nämner elflyg med glädje det är kul när man träffar dessa idag vilket otroligt kort minne de har.

    Jag brukar skämta om att de som börjar med modellflyg/ elflyg idag halkar in på och glider runt på värsta räkmackan. Borta är NiCd NiMh batterier, likströmsmotorern, 35mHz sändare, långtidsladdning och plockepinn byggsatser. Borta är också att nöta på fältet med lärare/ elev utrustning detta sköter man via sin simulator.

    Om inte elflyget skulle tagit fart så hade det inte vart så mycket av modellflyg och utveckling, hobbyhandlarna och tillverkarna skulle haft det mycket svårare, där omställning till elflyg/elbil varit räddningen för många.

    Om jag ser på klubbarna och folk jag vistas kring så är metanolare mycket ovanligt, el och bensin gäller, många kör båda alternativen men de flesta kör mest eller enbart eldrivet.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    I dagens läge har vi den stora fördelen att man har ett mycket stort urval av såväl flygplan, radioutrustning och framdrivningsalternativ.

    Eldrift blir allt vanligare, det är helt sant men även bensinmotorer har blivit vanliga särskilt för större flygplan. Många använder fortfarande metanolmotorer och trots att vissa tycks ha ett traumatiskt förhållande till dessa tingestar så är vi en ganska stor grupp modellflygare som trivs alldels utmärkt med denna typ av framdrivning, speciellt som vi numera i stort sett övergivit ricinoljan som smörjmedel och gått över till syntetiska oljor som Aerosave, Aerosynt, ML-70, Motul Micro och flera andra fabrikat.

    Välkommen tillbaka i hobbyn igen!

  9. #9

    Standard

    Varför minskar metanolen till förmån för bensinarna? Literpriset?

  10. #10

    Standard

    Jag tror helt enkelt att det är vanligare med större modeller och varför det blivit så beror nog på samma faktorer som som får oss att skaffa allt större båtar, mc, bilar med större motorer, större snöskotrar, lyxigare kök större TV o.s.v.

    När det gäller modellflyg är nog även många överens om att större och lite tyngre modeller flyger bättre och stabilare. Kanske är vi också beredda att satsa mer pengar på ett modellflyg. Dessutom får man väl säga att radioutrustningen blivit säkrare och tål störningarna från tändsystemet på ett annat sätt idag. Med andra ord är det i större utsträckning upp till piloten huruvida modellen kommer ner hel eller inte. Sedan har väl kineserna pressat ner priset på bensinmotorer till hälften av de kostade för tio år sedan.

    Att sedan bensinmotorn är betydligt driftsäkrare och mindre kladdig än metanolmotorn är väl en bonus. Inte heller behövs startbatterier och starter utan ett par slag på propellern så är motorn igång och går till dess man stänger av den i de flesta fall.

    /Mats

  11. #11

    Standard

    Bensinmotorerna har också blivit mindre och konkurerar allt längre ner i viktklasserna.
    Senast är väl NGH GT-9 9.07cc motor med en vikt på bara 545g ink tändning.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Det var nog ett påstående som inte delas av så många aktiva i föreningslivet skulle jag gissa.
    Ett exempel är fotbollsblubbar i småorter - i närheten är det nog minst ett halvdussin gamla klubbar som har slagits samman till en i dag. Tyvärr är det nog så att med den virtuella tekniken så är det ingen (=väldigt få) som vill ställa upp för en förening. Datorer och teknik sparar inte tid - den äter all eventuell fritid man förr hade att träffas och umgås i föreningar.
    Ok, håller med, bättre att jag skriver: Tekniken har utvecklats liksom föreningslivet har förändrats.

Liknande ämnen

  1. x-10 viper vs skyhunter twin boom??
    Av StarvinMarvin i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 20:42
  2. Twin Boom Easystar!
    Av dadde i forum Byggdagboken
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 12:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •